✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد»
تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی
4️⃣ یادداشت چهارم: نقد تحلیل فهرستی
💢نقدهای دیگری که به تحلیل فهرستی وارد است، بدین شرح است:
🔰نقد سوم: این نظریه مبتنی بر تمرکز شیعه بر کتابت حدیث در فرایند انتقال روایات است.
◽️اگر منظور این باشد که شیعه هیچ نقل شفاهی نداشته و اصحاب به هیچ نقل شفاهی اعتماد نمیکردند، اشتباه است.
نقل شفاهی روایات در میان اصحاب، کم نبوده است.
▫️نشانه اش،
راویان بدون کتاب اند، مانند جناب زراره و عمر بن حنظله.
▫️مثلا جناب زراره هرچند کتب معدودی داشتند، اما
حجم گسترده روایی ایشان، نشان از نقل بسیاری از آنها به صورت شفاهی دارد.
🔰نقد چهارم: اگر احراز شود که مثلا مرحوم کلینی از روی نسخه معتبری از کتاب راوی ثقه نقل میکنند، مورد قبول است؛ اما:
▫️اولا از کجا میتوان فهمید که ایشان از روی کتاب اولین نگارنده حدیث نقل میکنند؟ گاهی تمام افراد سند دارای کتاب هستند و امکان دارد از کتاب آنها باشد.
▫️ثانیا بسیاری از کتب اولیه، مشهور و معروف نیست.
▫️ثالثا شاید صاحب کتاب، روایات شفاهی داشته باشد و روایت مذکور، از آن دسته باشد.
▫️رابعا از کجا احراز میشود که نسخه معتبری از آن کتاب، نزد مثلا مرحوم کلینی بوده است؟
▫️خامسا عبارت
«یرویه جماعة» نیز
نهایتا شهرت کتاب در زمان صاحب کتاب را ثابت میکند، نه شهرت کتاب در زمانهای بعد و نه شهرت تمام نسخه های آن.
♦️به نظر میرسد
این نظریه در مقام تطبیق و احراز صغری، با مشکلات فراوانی روبروست.
▪️هرگونه تقصیر و قصور در بیان و تقریر، از نگارنده است.
#تحلیل_فهرستی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال
اندیشکده مستعدان شوید