✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد» تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی 4️⃣ یادداشت چهارم: نقد تحلیل فهرستی 💢نقدهای دیگری که به تحلیل فهرستی وارد است، بدین شرح است: 🔰نقد سوم: این نظریه مبتنی بر تمرکز شیعه بر کتابت حدیث در فرایند انتقال روایات است. ◽️اگر منظور این باشد که شیعه هیچ نقل شفاهی نداشته و اصحاب به هیچ نقل شفاهی اعتماد نمیکردند، اشتباه است. نقل شفاهی روایات در میان اصحاب، کم نبوده است. ▫️نشانه اش، راویان بدون کتاب اند، مانند جناب زراره و عمر بن حنظله. ▫️مثلا جناب زراره هرچند کتب معدودی داشتند، اما حجم گسترده روایی ایشان، نشان از نقل بسیاری از آنها به صورت شفاهی دارد. 🔰نقد چهارم: اگر احراز شود که مثلا مرحوم کلینی از روی نسخه معتبری از کتاب راوی ثقه نقل میکنند، مورد قبول است؛ اما: ▫️اولا از کجا میتوان فهمید که ایشان از روی کتاب اولین نگارنده حدیث نقل میکنند؟ گاهی تمام افراد سند دارای کتاب هستند و امکان دارد از کتاب آنها باشد. ▫️ثانیا بسیاری از کتب اولیه، مشهور و معروف نیست. ▫️ثالثا شاید صاحب کتاب، روایات شفاهی داشته باشد و روایت مذکور، از آن دسته باشد. ▫️رابعا از کجا احراز میشود که نسخه معتبری از آن کتاب، نزد مثلا مرحوم کلینی بوده است؟ ▫️خامسا عبارت «یرویه جماعة» نیز نهایتا شهرت کتاب در زمان صاحب کتاب را ثابت میکند، نه شهرت کتاب در زمانهای بعد و نه شهرت تمام نسخه های آن. ♦️به نظر میرسد این نظریه در مقام تطبیق و احراز صغری، با مشکلات فراوانی روبروست. ▪️هرگونه تقصیر و قصور در بیان و تقریر، از نگارنده است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید