مدرسه علوم انسانی سها
📚 برای بهره‌وری بیشتر از درس‌گفتارهای فلسفه و منطق، این مراحل را دنبال کنید: 1. گوش دادن فعال:
📌چگونه یک تقریر خوب بنویسیم؟ 📝 🔹 بخش اول؛ تفاوت تقریر نویسی با سایر مدل های نوشتاری در دنیای امروز که دسترسی به بسیاری از اساتید محدود شده است، فعالیت‌های علمی اغلب به فضای رسانه‌ها محدود می‌شود و ارتباط حضوری با افراد برجسته‌ی علمی به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی، تقریرنویسی می‌تواند تا حد زیادی این خلأ را پر کند. تقریرنویسی در سنت علمی حوزه‌ها، روشی کاملاً رایج و مؤثر برای یادگیری و آموزش بوده است، اما متأسفانه امروزه در قالب‌های مقاله‌نویسی که ریشه در سنت ما ندارند، دچار تحولاتی شده است. در این یادداشت‌ها، تلاش می‌کنیم روش‌های تقریرنویسی را که اصلی‌ترین فعالیت ما پس از گوش دادن به هر جلسه‌ی درس‌گفتار است، به شما آموزش دهیم. تقریرنویسی چیست؟ تقریرنویسی به معنای پیاده‌سازی فایل صوتی، یادداشت‌برداری، خلاصه‌نویسی، نموداری کردن مطالب یا مقاله‌نویسی نیست. تقریرنویسی در قالب‌های فرمی محدود نمی‌شود، بلکه بر اساس ساختار برهان یا سلوک ذهن شکل می‌گیرد. آنچه باعث می‌شود تقریری بنویسیم که ارزش علمی داشته باشد، تسلط مفهومی بر موضوع است. چالش اصلی: شروع تقریرنویسی سخت‌ترین بخش تقریرنویسی، شروع کار و طرح مسئله است. ویژگی‌هایی که برای طرح بحث لازم است، به‌قدری مهم هستند که می‌توانند کل محتوای نوشتاری شما را تحت تأثیر قرار دهند. در ادامه‌ی این یادداشت‌ها، مهم‌ترین ویژگی‌های یک تقریر خوب را به شما توضیح خواهیم داد. _____________ ــــــــــــــــــــــــــــــــ ❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir