آیا اجبار در حجاب درست و عاقلانه است⁉️ ✍️پاسخ به این سوال وابسته به تعریف از حجاب است. حجاب، فقط پوشش نیست. پوشش بخشی از حجاب است. رفتار و نگاه و گفتار هم بخشهای دیگری از حجاب هستند. چنانچه قرآن کریم نسبت به همه اینها یعنی نگاه و رفتار و حفظ اندام و گفتار دستور به رعایت حد و حدود داده است. بنابراین پوشش، امری فطری است و نیاز به آموزش ندارد. همه انسانها خودبخود پوشش را لازم می دانند و لخت بودن را امری قبیح می شمرند. در حالی که حجاب، ترکیبی از رعایت نگاه و گفتار و حفط اندام و زیباییهای جسمی و رفتار است، برای آنکه حیوانیت و شهوت در روابط انسانها حاکم نشود. پس حجاب نه تنها امری فطری نیست بلکه امری مهارتی است و نیاز به آموزش دارد. آنکه پوشش ندارد را می توان با زور و اجبار از متن جامعه جمع کرد چون همه مردم زشتی لخت بودن را درک می کنند. ولی حجاب را چون مهارت است نمی توان با اجبار برخورد کرد. چون فطری نیست و سبب برآشفتگی جمعی اجتماع می شود. مانند اینکه نماز امری فطری نیست و مهارتی است و باید آموزش داده شود وگرنه با اجبار نماز خواندن، نتیجه اش بی نمازی است. به تعبیر دیگر قدرت بدون اقناع، نتیجه اش عصبانیت است. همه مردم استفاده از چراغ راهنمایی و رانندگی را که اجبار است پذیرفته اند چون قانع شده اند که باید باشد. با دزد می توان به اجبار برخورد کرد چون دزدی بصورت وجدانی کاری زشت است و مبارزه با آن لازم است. ولی آیا همه مردم حجاب را نیز پذیرفته اند در حالی که عده‌ای حتی در خصوص اصل دینداری و توحید دچار شک و شبهه‌اند؟! درست است که حجاب قانون است ولی قانونی است که اقناع جمعی در آن نیست. و این قانون بدون اقناع می شود پرخاشگری. راه چاره چیست؟ ۱.کار فرهنگی و گفتمانهای علمی و تولید محصولات رسانه ای؛ مبنی بر ضرورت حجاب و چیستی آن و حفظ روابط انسانی و امتثال الهی و امثال این مباحث. ۲. اقناع مردم در برخورد با افراد بدون پوشش نه بدون حجاب. اگر فردی بدن او به دلیل کوتاهی لباس یا زخمی بودن لباس پیدا باشد، از قاعده اجبار اجتماعی می توان استفاده کرد چون اقناع جمعی دارد. ۳. اقناع مردم در اینکه بی حجابی شرعی، فسق است و فحشا، و حکومت اسلامی با فسق و فحشا باید برخورد قانونی کند. و تا زمانی که بی حجابی شرعی، به عنوان مصادیق فسق و فحشا تببین و مطرح نشود حق برخورد قانونی وجود ندارد چون قدرت بدون اقناع است. ۴. اقناع مردم در تفاوت محدوده اثربخشی بی حجابی با سایر گناهان. بی حجابی مرز اجتماعی و روابط جمعی انسانی را بصورت مستقیم از بین می برد و امری خصوصی تلقی نمی شود. برخلاف سایر گناهان که پنهانی و غیر مستقیم شکل می گیرد و تا زمانی که برملا نشده برخوردی هم برای آن متصور نمی باشد و زمانی که برملا و آشکار شد باید برخورد قطعی کرد. ۴. استفاده از امور سلبی دیگری همچون محروم سازی، جریمه، جبران خطا بجای برخورد فیزیکی مثل دستگیری. 🆔https://eitaa.com/mohsen_dehghani_ir