🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
💎تحلیلی
#تکوینی
و هستی_شناسانه از تضادّ و ناسازگاری
#ماده_گرایی
محض با
#توحیدمحوری
➖
#دنیا
یا
#عالم
#ماده
، عالم
#کثرت
و
#تکثر
است (نحوه وجود
#ماده
، انتشاری و پراکنده و همراه کثرت و زوال و تزلزل است) 👈و به همین دلیل، توجّه صِرف و استقلالی به دنیا و عالم ماده، (یا
#ماده_گرایی
محض)، با
#وحدت
و
#توحیدگرایی
و حرکت به سمت اعماق عالم و عوالم برتر (که هویت
#غیرمتکثر
و جمعی بیشتری دارند)، قابل جمع نیست. 🔺پس،
#ماده_گرایی
محض با
#توحیدمحوری
قابل جمع نیست 🔻مگراینکه همه کثرتهای
#دنیوی
هم به نحوی به
#توحید
بازگردانده شوند و
#وحدت
بطور صحیح، با
#کثرت
جمع شود که
#غرب
و
#اندیشه
و
#فرهنگ
#غربی
، اساساً چنین رویکرد و دغدغه ای را بطور جدی ندارد؛ زیرا توجه و جهت اصلی تفکر غربی،
#ماده_گرایی
هرچه بیشتر و توجه استقلالی و اصیل به دنیا و عالم کثرتها است. علاوه براین، اساساً
#غرب
، در صورت میل به چنین کاری هم، بنیادهای
#معرفت_شناسانه
و
#هستی_شناسانه
و ابزارهای
#معرفتی
و
#روشی
و دانشهای لازم برای اینکار را در اختیار ندارد، 💎 ولی در
#سنّت
#فکری
-
#فرهنگی
#اسلامی
، چنین بنیادهای معرفتی و ابزارهای متناسب با آنها وجود دارد؛ بویژه در
#معارف
عمیق مطرح در
#متون_دینی
و دانشهایی مانند
#حکمت_متعالیه
و
#عرفان_نظری
که شرح آن مبحث جداگانه ای است 👈👈ر.ش: نامه تاریخی حضرت
#امام
به
#گورباچف
(صدر هيأت رئيسه اتحاد جماهير
#شوروى
)؛
#صحيفه_امام
، ج21، ص220-226
#169
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹