💠
سوال حدیثی :(در زیارت اربعین، اصل زیارت است یا پیادهروی؟)
سؤال :سلام در زیارت اربعین اصل زیارت است یا پیاده روی ؟ دلیل این سوالم اینست که سال گذشته با اینکه ما فرصت محدودی داشتیم یا برخی از همراهان توانایی رفتن نداشتند برخی دیگر اصرار بر پیاده روی داشتند و باعث اذیت شدن و ناراحتی و کدورت همراهان شد. لطفا راهنمایی بفرمایید ؟
✅ پاسخ:
اصل، زیارت است مثل بقیه ایام زیارتی امام حسین علیه السلام و البته پیاده روی برای کسی که شرایطش مهیا و مقدور است نور علی نور
🔹توضیح اینکه :
۱. یک اصل عبادی و تربیتی که در همه اعمال عبادی بالاخص زیارات وجود دارد این است که
با فضیلترین اعمال، سخت ترین آنهاست.
« قال النبی صلی الله علیه و آله: أَفْضَلُ اَلْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا»
📚مفتاح الفلاح في عمل الیوم و اللیلة من الواجبات و المستحبات ج ۱، ص ۴۵
و لذا امام حسن مجتبی علیه السلام ۲۰ مرتبه با پای پیاده به زیارت خانه خدا رفتند.
۲. در خصوص زیارت امام حسین علیه السلام زیارت با پای پیاده سفارش شده است:
حسین بن ثویر بن أبى فاخته می گوید، امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمودند : اى حسین!
کسى که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن على صلوات اللَّه علیهما باشد اگر پیاده رود خداوند منّان به هر قدمى که برمىدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می فرماید تا زمانى که به حائر برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف حق تبارک و تعالى او را از
رستگاران قرار میدهد تا وقتى که مراسم و اعمال زیارت را به پایان برساند که در این هنگام او را از
فائزین محسوب می فرماید تا زمانى که اراده مراجعت نماید در این وقت فرشتهاى نزد او آمده و می گوید:
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم سلام رسانده و به تو می فرماید: از ابتداء عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشته ات آمرزیده شد.
📚کامل الزیارات باب ۴۹
👈اما از طرف دیگر همان اهل بیت علیهم السلام به ما سفارش کرده اند که در سفرها با همراهان موافق و همراه باشیم:
🔻لقمان به فرزندش وصیت می کرد:
«وَ کنْ لِاصْحابِک مُوافِقاً الّا فی مَعْصِیةِ اللَّهِ»
با اصحاب و همراهانت در سفر موافق باش جز در معصیت خداوند.
📚بحار الانوار، ج 76، ص 270.
یا رسول خدا صلی الله علیه و اله می فرمایند:
«مَنْ أَعَانَ مُؤْمِناً مُسَافِراً نَفَّسَ اَللَّهُ عَنْهُ ثَلاَثاً وَ سَبْعِينَ كُرْبَةً وَ أَجَارَهُ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ مِنَ اَلْغَمِّ وَ اَلْهَمِّ وَ نَفَّسَ عَنْهُ كَرْبَهُ اَلْعَظِيمَ يَوْمَ يَغَصُّ اَلنَّاسُ بِأَنْفَاسِهِمْ » وَ فِي خَبَرٍ آخَرَ، «حَيْثُ يَتَشَاغَلُ اَلنَّاسُ بِأَنْفَاسِهِمْ»
كسی كه مؤمن مسافری را ياری كند، خدا هفتاد و سه گره اندوه و مشكل را از كار او ميگشايد، و در دنيا و آخرت او را از همّ و غمّ پناه ميدهد، و در آن روز كه نفس مردم قطع میشود( و در خبر ديگر: آنجا كه مردم گرفتار نفسهای خويشند)، اندوه عظيم او را بر طرف ميسازد.
📚من لا يحضره الفقيه ج ۲، ص ۲۹۳
✅بنابراین :
- در صورت عدم توانایی خود یا همراهان، محدودیت زمانی، یا مشقت شدید، ترک آن هیچ اشکال شرعی ندارد.
- حتی اگر پیادهروی باعث شود انسان از زیارت محروم شود، ترک پیادهروی و انجام زیارت با وسیله نقلیه، اولی و افضل است.
-
اصرار بر پیادهروی در شرایطی که برخی همراهان توان جسمی یا وقت کافی ندارند،
و موجب اذیت آنها میشود میتواند
برخلاف روح زیارت باشد. زیارت امام حسین (ع) باید با محبت، همدلی، و رعایت حال دیگران همراه باشد؛ نه با تحمیل و سختگیری.
✍محمد الهی منش
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔
https://eitaa.com/elahimanesh128