💠پرسش: مبنای قرآنی و عقلی ازدواج موقت چیه؟ ✍️ پاسخ: نکته ی اول: ازدواج موقت (متعه) از مسلمات قرآنی و روایی هست. الف: در قرآن آمده است: «...فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ‏ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَة...»؛ «و زنانى را كه متعه [ازدواج موقت‏] مى‏كنيد، واجب است مهر آن‌ها را بپردازيد». (1) ب: از امام باقر علیه‌السلام، نقل‌شده كه در پاسخ سؤال ابو بصير راجع به متعه فرمود: «نزلت فى القرآن‏ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً»؛ «قرآن مجيد دراین‌باره سخن گفته آنجا كه مى‏فرمايد: فَمَا اسْتَمْتَعْتُم‏...». (2) نکته ی دوم: در بسيارى از شرایط و محیط‌ها، افراد فراوانى در سنين خاصى قادر به ازدواج دائم نيستند، يا افراد متأهل در مسافرت‏هاى طولانى و يا مأموریت‌ها با مشكل عدم ارضاى غريزه جنسى روبرو مى‏شوند، با اين وضع چه بايد كرد؟ آيا بايد مردم را به سركوب كردن اين غريزه (همانند رهبان‏ها و را هبه‌ها) تشويق نمود؟ يا اينكه آن‌ها را در برابر بى‏بندوبارى جنسى آزاد گذاشت و همان صحنه‏هاى زننده و ننگين كنونى را مجاز دانست؟ و يا اينكه راه سومى را در پيش بگيريم كه نه مشكلات ازدواج دائم را به بار آورد و نه آن بى‏بندوبارى جنسى را؟ طرح ازدواج موقت، نه شرایط سنگين ازدواج دائم را دارد كه با عدم تمكن مالى يا اشتغالات تحصيلى و مانند آن نسازد و نه زیان‌های فجايع جنسى و فحشاء را در بردارد. (3) نتیجه اینکه: ازدواج موقت، با شرائط خاص و برای افراد خاصی، ریشه در عقل، قرآن و روایات دارد. 📚پی نوشت ها: 1. نساء/24 2. نور الثقلين، ج 1، صفحه 467 3. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 342 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b