💠پرسش:
مبنای قرآنی و عقلی ازدواج موقت چیه؟
✍️ پاسخ:
نکته ی اول: ازدواج موقت (متعه) از مسلمات قرآنی و روایی هست.
الف: در قرآن آمده است: «...فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَة...»؛ «و زنانى را كه متعه [ازدواج موقت] مىكنيد، واجب است مهر آنها را بپردازيد». (1)
ب: از امام باقر علیهالسلام، نقلشده كه در پاسخ سؤال ابو بصير راجع به متعه فرمود: «نزلت فى القرآن فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً»؛ «قرآن مجيد دراینباره سخن گفته آنجا كه مىفرمايد: فَمَا اسْتَمْتَعْتُم...». (2)
نکته ی دوم: در بسيارى از شرایط و محیطها، افراد فراوانى در سنين خاصى قادر به ازدواج دائم نيستند، يا افراد متأهل در مسافرتهاى طولانى و يا مأموریتها با مشكل عدم ارضاى غريزه جنسى روبرو مىشوند، با اين وضع چه بايد كرد؟
آيا بايد مردم را به سركوب كردن اين غريزه (همانند رهبانها و را هبهها) تشويق نمود؟
يا اينكه آنها را در برابر بىبندوبارى جنسى آزاد گذاشت و همان صحنههاى زننده و ننگين كنونى را مجاز دانست؟
و يا اينكه راه سومى را در پيش بگيريم كه نه مشكلات ازدواج دائم را به بار آورد و نه آن بىبندوبارى جنسى را؟
طرح ازدواج موقت، نه شرایط سنگين ازدواج دائم را دارد كه با عدم تمكن مالى يا اشتغالات تحصيلى و مانند آن نسازد و نه زیانهای فجايع جنسى و فحشاء را در بردارد. (3)
نتیجه اینکه: ازدواج موقت، با شرائط خاص و برای افراد خاصی، ریشه در عقل، قرآن و روایات دارد.
📚پی نوشت ها:
1. نساء/24
2. نور الثقلين، ج 1، صفحه 467
3. تفسير نمونه، ج3، ص: 342
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b