📌سئوال بیستم:مخالفت فاطمیه با وحدت ❇️توضیح: ازطرفی شیعیان همواره منادی وحدت بوده‌اند.از دیگر سو برگزاری عزای فاطمی و تبیین نحوه شهادت او مستلزم نامبردن از افرادی است که برای بسیاری از مسلمینارزش و جایگاه والایی دارند. در نتیجه این یک بام و دوهوای شیعه است که هم بر طبل وحدت مسلمین می کوبد ولی بابرگزاری چنین مراسمی به وحدت مخالفت میکند. پاسخ: 🔴دلایل متعدد بر مفید بودن تقریب مذاهب اسلامی وجود دارد که در جای دیگر مفصل آنرا ذکر کرده‌ایم. 🔵برای پی بردن باید مفهوم«وحدت» تعریف شود تا پاسخ روشنی به سوال داده شود.سه قرائت از «وحدت» وجود دارد. 1🔵 سیاسی :مطابق این قرائت وحدت یعنی : شناخت دشمن مشترک و اتحاد علیه آن؛ قطعا چنین تعریفی مورد پذیرش است. 2🔵 اجتماعی: وحدت عامه و خاصه در این قرائت،به معنای زندگی مسالمت آمیز یا تحمل مخالف، و عدم تکفیر است.که این معنای دوم هم هیچ عاقلی در ضرورتش شک و تردید ندارد. 3🔵 اعتقادی: معنای وحدت اعتقادی یعنی اینکه شیعه برای رسیدن به اتحاد با عامه باید از اعتقاداتش دست بردارد.قطعا چنین تعریفی از وحدت شدنی نیست و مراد منادیان وحدت نیز چنین قرائتی نیست. بزرگ منادی وحدت امام خمینی میگوید:« من هم وفات و شهادت بانوى بزرگ اسلام را بر همه مسلمين و بر شما برادران عزيز ارتشى، سپاهى و بسيج و بر حضرت بقية اللَّه- ارواحنا فداء- تسليت عرض مى‏كنم.» 1🔵 علامه طباطبایی می گوید: «اتحاد یا تقریب اسلامی به طوری که منجر به فراموشی معارف دینی و متروک شدن دستورات مذهبی نباشد تردیدی در رجحان آن از نظر عقل و منطق نیست...[و]این امر منافاتی با بحث-علمی تاریخی- در مسائل عقیدتی ندارد »2🔵 مقام معظم رهبری ،آثار شهید مطهری را مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی می‌دانند3🔵 و خطی که می‌تواند انقلاب را ازنظر فکری حفظ کند، همان خط مطهری معرفی کرده‌اند.4🔵 به همین علت اگر این مسئله در اندیشه این شهید والامقام روشن گردد پاسخ به سوال جامعتر خواهد بود. شهید مطهری بنیادی‌ترین مسئله اسلامی را مسئله رهبری می‌داند5🔵 و تفسیرِ اتحاد مسلمانان به حَصر مذاهب به يك مذهب و يا اخذ مشتركات مذاهب و نفی متفرقات آن‌ها را برنمی‌تابد (همان، ص 15) و محصول این تفکر را خَرقِ اجماع مُرَکَب و چیزی غیر از اسلام واقعی دانسته است. (همان، ص 16). او باورمند‌است، فرضيه شيعه با فرضيه اهل تسنن در مسئله بيان و اخذ دين در اساس فرق مى‏كند. (همان، ص 55) و به دلیل برتر دانستن مذهبش، به آن افتخار کرده و حاضر نیست حتی یک مستحب و مکروه کوچک را برای وحدت مصالحه کند (همان،16). پس معنای صحیح اتحاد مسلمانان، وحدت در جبهه مشترک [مقابل کفر جهانی] وزندگی مسالمت‌آمیز [وحدت اجتماعی] است (همان،17) و چون ما باسنیان ایدئولوژی مشترکی نداریم نمی‌توانیم وحدت اعتقادی داشته باشیم (همان). اما بااین‌حال چون بحث علمی سروکارش باعقل و منطق است (همان، ص 18) باید حقایق تاریخی بر اساس مستندات معتبر مشخص شود. تا همه بدانند علی (علیه‌السلام) محور حق بوده است یا سایرین. 💟نتیجه: بنابر تعریفی که منادیان وحدت از آن دارند،دست کشیدن از اعتقادات و بیان نکردن حوادث صدر اسلام چون ظلمی که به خاتون دوسرا رفته است مخالفتی با آن ندارد. سیره عملی منادیان بزرگ وحدت مثل مقام معظم رهبری در برگذاری جلسات فاطمیه گواه عملی همراهی وحدت و این مراسم است. 🔸〰🔺〰🔹〰🔺〰🔹〰🔺〰🔹〰🔺〰🔹〰🔺〰🔹〰🔸 📌📌پ.ن: 1⃣(صحیفه امام،ج16،ص78) 2⃣( علامه طباطبایی،بررسی های اسلامی،به کوشش:سید هادی خسروشاهی،ج3،ص275) 3⃣(مجتبی پیر هادی، استاد در کلام رهبر، انتشارات صدرا، ص 24) 4⃣(همان، ص 33) 5⃣(مطهری، امامت و رهبری، چاپ بیست و هفتم، صدرا، ص 14) 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110