🌼🍃🌼 ❓پرسشخدا چه نیازی به آفرینش ما داشته است؟ ✍پاسخ:برای پاسخ به این پرسش باید به چند پرسش پاسخ دهید؟ ❓آیا افعال الهی هدفمند است؟ ✍پاسخ:ازطرفیاشاعره معتقدند افعال الهی هدفمند نیست و اینگونه استدلال می‌کنند:هدف داشتن مساوی است با نقص و استکمال(طلب‌کمال) و حال آنکه برای خداوند کامل شدن و رسیدن به چیزی معنا ندارداز طرف دیگر ما می‌دانیم بی‌هدفی بی‌غَرَضی مساوی است با لغویت و عبثیت و خدای حکیم کار لغو و عبث انجام نمی‌دهد پس قطعاً هدف دارداما با اعتقاد اشاعره چکار کنیم که معتقدند هدف داشتن مساوی با نقص است و اما ‌پاسخ به اشاعره اینه که: هدف دو گونه است: هدف فاعل و هدف فعل هدف فاعل یعنی:فاعل کاری را انجام می‌دهد که هدف به خودش برگردد و این مستلزم نقص است و هر مثالی ما در عالم امکان و ناظر به انسان بزنیم این اشکال را دارد که یک نقصی را می‌خواهد جبران کند اما یک هدف داریم هدف فعل است یعنی به فاعل بر نمی‌گردد بلکه به فعل بر می‌گردد چرا که پروردگار عالم غنی بالذات است«فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِين» ۹۷ آل عمران خدا واجب الوجود و مستجمع جمیع صفات کمال و جمال است‌نیازی به کسی ندارد اما فعل الهی(مخلوقات الهی) چون فعل خدا هستند نیازمندند لذا هدف الهی برای رفع نقص از مخلوقاتش که فعل او هستند می‌باشد پس هدف، هدف فعل است نه هدف فاعل حال به این سوال پاسخ دهید ❓چرا خدا نماز را واجب کرد؟پاسخ 1⃣پروردگار عالم از هر فعلی که انجام می‌دهد هدف دارد 2⃣هدفمندی الهی از نوع هدف فعل است که مستلزم نقص نیست 3⃣یکی از مباحث توحیدی و خداشناسی بحث فلسفه‌ی احکام است در مساله‌ی فلسفه‌ی احکام مثل نماز،چرا نماز واجب است؟ غرض الهی از وجوب نماز چیست؟ و این سوال برای سایر احکام نظیر روزه، زکات، حج، خمس ووو تکرار کنید جواب آن اینکه:ما هر چه بگیم که بله نماز برای اخلاص است و... اینها قطعا بیان برخی از مصالح وجوب نماز است نه تمام فلسفه و مصلحت وجوب نماز، همه‌ی مصالح را ما نمی‌دانیم چون ما احاطه‌ی علمی نداریم «وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا» ۸۵ اسرا پس مصالحی در نماز است که خداوند برای ما واجب کرده،حکمت او اقتضا کرده که نماز را بر ما واجب کند حال همین سوال را بیاوریم بر روی اصل خلقت: ❓چرا خدا آفرید: ✍پاسخ:ممکن است برخی از مصالح و فوائد خلقت را ما بیان کنیم که یا با عقل درک می‌کنیم یا برخی در قرآن و روایات آمده است، اما پاسخ اصلی این است حکمت خدا اقتضا کرد که انسان خلق شود، همانگونه که وقتی از ما فلسفه‌ی احکام را می‌پرسند با قاطعیت و البته به درستی می‌گوئیم ما از تمام مصالح افعال الهی اطلاع نداریم فلذا برخی را می توانیم بیان کنیم برخی را نه در بحث فلسفه‌ی خلقت نیز همین‌گونه است اما متاسفانه به بحث خلقت که می‌رسیم برخی از ما حرفهای عجیب و غریب به هم می‌بافیم و می‌گوئیم: ☠ ‌«خدا خالق است پس باید خلق کند، در حالیکه:صحیح این است که بگوئیم: ✔️«خدا خالق است اما هر موقع صلاح بداند هر موقع حکمتش اقتضا کند خلق می‌کند» چرا که معنای خالق یعنی همین، خالق اسم فاعل است خلق صفت فعل است پس یعنی خدا بود و قدرت بر خَلْق داشت ولی چیزی خَلْق نکرده بود، فلذا کَوَنَ الکَوْن خدا عالم خلقت را خلق کرد خَلَقَ، خَلَق‌ یعنی نبود لباس وجود پوشانید ✨جهت‌ مطالعه‌ بیشتر پیرامون خلقت‌ الهی‌ و مباحث‌ خدا شناسی به کتاب توحید مرحوم صدوق (ره) مراجعه‌ فرمائید📚 ❓خدایا برا چی این کار را کردی؟ ✍پاسخ: برخی را به تو می‌گویم اما نه همه آن را، زیرا شما ظرفیت دانستن همه ی مصالح را ندارید لذا قرآن کریم بسیار زیبا بیان می فرماید:«لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ» ۲۳/ انبیاء از کاری که خدا انجام میدهد سوال نمی‌شود چون خدا حکیم است و حکمتش اقتضا کرده است«ولکن الله یفعل ما یرید»۲۵۳/بقره خدا هر چه اراده کند انجام می‌دهد. اراده کرد خلق کند چرا؟چون حکمتش اقتضا کرد 🎁نتیجه اینکه: 1⃣عرض کردیم پروردگار عالَم از همه‌ی افعال خود از جمله اصل خلقت هدف دارد 2⃣هدف الهی از نوع هدف فعل است که مستلزم نقص نیست 3⃣ما به واسطه ی علم کم «و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا» از همه‌ی مصالح افعال الهی مطلع نیستیم 4⃣خدا خلق کرد چون:‌حکمت او اقتضا کرد که انسان و بشریت را خلق کند کما اینکه حکمت او اقتضا کرد و خلق نکرد، خدا بود و هیچ نبود «ثُمَّ خَلَقَ» اراده کرد «ثُمَّ اَرادَ» روایات در این زمینه فراوان است بنابراین حکمت الهی اقتضا کرده و آیات نورانی قرآن کریم به زیبایی بیان می‌فرماید«الله یفعل ما یرید »«الله یفعل ما یشاء»«یفعل الله ما یشاء» 5⃣یکی از مسائلی که خداوند اراده کرد خلقت است چراگویی ندارد«لا یسئل عما یفعل و هم یسئلون» آیه۲۳/ انبیاء لذا این آیه تدبر شود چرا که هیچ کس نمی تواند بر کار خدا خُرده بگیرد ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110 ⚘═══