✳️ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تبیین کرد:
عقل نظری نه جای ایمان را تنگ میکند نه عقل عملی/ ویژگی معنویت پسامدرن
✅ تعبدگریزی، عقلانیت و ناواقعگرایی از جمله مهمترین شاخصههای معنویت غیردینی است؛ معنویت غیردینی معتقد است که مزاج انسان مدرن و پسامدرن از تعبد فراری است یعنی به نوعی یک پدیدار و حقیقت را توصیف میکنند؛ میگویند انسان مدرن از تعبد فراری و دنبال عقلانیت است لذا ما باید براساس عقلانیت، یک معنویتی تعریف کنیم و این معنویت ما را از رنج فاصله میدهد و به آرامش میرساند.
1️⃣ قسمت اول
🔷 به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) کرسی ترویجی با موضوع "انسانشناسی مبنای معنویتگرایی علامه حسنزاده آملی(ره) (نقدی بر معنویت غیردینی)" به همت گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با همکاری گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
🔷 در این کرسی ترویجی حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا کرمانی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به عنوان ارائه دهنده در سخنانی گفت: معنویت غیردینی محصول نظرات انسانی است که ربط و وابستگی خود به حق را نادیده گرفته و بدون توجه به جایگاه هستیشناسانه انسان، سعی دارد با عقلی ابزاری راه را برای وصول به معنویتی که آن را در کاستن رنجوری و ملالت خلاصه میکند بجوید.
🔷 وی افزود: این مقاله با روش توصیفی بر آن است که سیر معنویت غیردینی را از دوران مدرن تا دوران پسامدرن همراه با اهم شاخصههای آن که عبارتند از عقلانیت، تعبدگریزی و ناواقعگرایی به تصویر بکشد و سپس با روشی تحلیلی مبتنی بر مبانی علامه حسنزاده آملی ره با محوریت نوع نگاه ایشان به حقیقت و مکانت انسان، به نقد معنویت غیردینی و شاخصههای آن بپردازد.
🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر کرمانی خاطرنشان ساخت: در این نقد، معنویت، رهایی از قیود و محدودیتهای وجودی انسان تعریف شده است که آدمی برای وصول به آن نیازمند انضباطی واقعی به نام دین است و از این رو تعبد به دین، تعهد به واقع است در حالی که معنویت غیردینی با تعبد به عقلانیت به دنبال امری غیرواقع است.
🔷 وی افزود: حقیقت انسان از منظر علامه حسن زاده آملی ره یک حقیقت ذو مراتب است و نگاه ایشان به انسان یک نگاه وجودی وحدت نگار است و دوئیت را به رسمیت نمیشناسد.
🔷 وی با بیان اینکه معنویت سرگذشتی در تاریخ مسیحیت دارد و این سرگذشت سبب شده است تا روشنفکران ما ناظر به آن اظهارنظر کنند، گفت: معنویت در مسیحیت معنویت ساده و به تعبیری در برابر دنیوی قرار داشت که این نوع معنویت را میتوان روحانیت هم نامگذاری کرد، یعنی معنویت در دو سه قرن اول مسیحی در برابر دنیوی بود ولی وقتی کلیسا روی کار آمد و مسیحیت دین رسمی شد، معنویت در مقابل دنیوی نبود بلکه در برابر مادی قرار گرفت یعنی چیزی که مادی باشد، معنویت نیست.
🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر کرمانی با بیان اینکه در اینجا کلیسا خود را متصدی به کمال رساندن روح و از بیرون کلیسا متمایز شد، اظهار کرد: لذا معنویت که گفته شد معنویت کلیسایی بود؛ در دوره رنسانس کلیسا تضعیف شد و به تبع آن معنویت کلیسایی هم تضعیف و معنویت شخصی و از اخلاق و عقل نظری دور شد و به تجارب شخصی نزدیک شد.
🔷 وی با بیان اینکه دین شامل دین نهادینه تاریخی یعنی جنبه شعائری دین و دین در تعریف ماهوی خود است، ادامه داد: با این تعریف، معنویت غیردینی هم دو تعریف دارد؛ در ابتدا وقتی سخن از معنویت غیردینی گفته میشد تلاش برای دورکردن معنویت از قید و بند دین نهادینه مسیحیت و کلیسا بود با اینکه این فرد خدا را قبول داشت ولی در ادامه این نگاه عمیقتر شد و به معنویتی تبدیل شد که اساساً به خدا و امور غیردینی باور نداشت.
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰
@iki_ac_ir