♦️
#علم_دینی
🔰
#استاد_خسروپناه
🔻(بخش چهارم)
🔸سیاست اسلامی یعنی نظریه ولایت فقیه و مردم سالاری دینی و اقتصاد اسلامی به معنای اقتصاد مقاومتی عدالت محور مبتنی بر مردم و تربیت اسلامی عبارت از رشد و تعالی انسان در مسیر حیات طیبه پس علوم انسانی اسلامی هم ممکن و هم مطلوب و هم محقق است.
🔸سیاست زدگی در کشور بیش از توده مردم، نخبگان را گرفته است به گونهای که برخی در مقام تحقیق کتاب فقه و حکمرانی حزبی مینویسند تا حکم جواز و حلیت برای حزب مدرن بسازند و از طرفی در فضای رسانه به انکار علم دینی میپردازند. این تناقض را باید با تمایز جهان تحقیق و جهان سیاستبازی حل کرد.
🔸دکتر مصدق در مجلس شورای دوره مشروطه نطق مفصلی در دفاع از فقه اسلامی جهت تدوین علم حقوق مدنی داشتند و اینک کسانی بعد از صد سال با رویکرد علم دینی به انکار علم دینی میپردازند و با تمسخرگذاشتن قرآن در ماشین را علم دینی میشمارند.
🔸خانواده مجرای تحقق دین است و برخی نظریههای سکولار به دنبال متلاشی کردن خانواده در جهان هستند تا دین در جامعه متزلزل شود نظریه پردازی اسلامی درباره خانواده برای حفظ خانواده و دین در جامعه است و این فعالیت یعنی علم دینی در حوزه مطالعات زنان.
🔸فعالیتهای چند ساله اخیر در شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی با اصلاح دروس و سرفصلها توانست گامی موثر در تربیت عالمان مسلمان و کارآمد بردارد و زمینه را برای نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی فراهم سازد.
🔸چگونه ممکن است
#علوم_انسانی اسلامی انکار شود اما اخلاق خانواده و فقه و حقوق خانواده از منظر اسلام پذیرفته شود؟ آیا میتواند یک حقوقدان، منکر فقه و حقوق و اخلاق خانواده در
#اسلام باشد؟
🔸چگونه معنا دارد اسلام درباره عدالت و مالکیت و آزادی و سایر حقوق اجتماعی سخن داشته باشد ولی علوم انسانی اسلامی نفی گردد.
🔸اینگونه انکارهای
#سیاسی زمینه را برای شکست اسلامی سازی علوم انسانی را فراهم میسازد.
🔻قسمت قبلی :
💠
https://eitaa.com/fekrat_net/639
📌کانال فکرت:
🆔
@fekrat_net