از قیام حسینی تا قیام خمینی (آزادی مهم‌ترین عامل قیام امام حسین علیه‌السلام) سخنران: حجت‌الاسلام و المسلمین فخریان چهارشنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۲ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🔰 با این نگاه تمدنی، دیگر ما طبق یک فتوای ساده حق نداریم پول خود را در بانک بگذاریم سودش را بگیریم، بلکه باید باید آن را در مسیر تولید به‌کار بیاندازیم. الان صنعت، نیاز به پول دارد. آیا در عصر حاکمیت حق، ما می‌توانیم نگاه‌مان به نماز جماعت و بانک و سرمایه‌گذاری، همان نگاه قبل باشد؟ و زمان و مکان را دخالت ندهیم در این فتاوا؟ و بگوییم این نماز جماعت فقط یک مستحب موکد هست مثلا؟ ✅ امام خمینی نگاهش به احکام اینطوری نبود. وقتی سوال می‌پرسیدی می‌گفت صبر کن ببینیم شرایط جامعه چه جوری است؟ البته جواب امام در مسائل اصولی دین ثابت بود، در مسائل فرعی دین، زمان و مکان را در فتوا دخیل می‌کرد می‌گفت من نمی‌توانم الان مثل ۱۳۰۰ سال قبل، فتوا بدهم. نه آقا، نماز جماعت، محل تمرین مبارزه تشکیلاتی است. ✅ با این نگاه می‌پرسیم چرا در نماز جماعت شرکت نکردی؟ در پاسخ به کسی که می‌گوید وقت نکردم باید گفت، غلط کردی وقت نکردی. مگر چه کار می‌کنی؟ چه کاری مهمتر از تمرین مبارزه با تشکیلات طاغوت داری؟ آیا کاری مهم‌تر از این کار هست؟ پس نگو من آزادی می‌خواهم. ✅ مگر نه این است که برای آزادی باید مبارزه کرد؟ مگر نه این است که برای مبارزه باید تمرین کرد؟ ✅ وقتی می‌گویم نماز جماعت، تمرین تشکیلات‌سازی و مبارزه است ممکن است بعضی به من بگویند داری شلوغش می‌کنی. من از شما می‌پرسم محرابی که امام جماعت برای نماز می‌ایستد به تعبیر امام، معنایش چیست؟ اسم مکان یعنی محل جنگ. دیدی نماز محل جنگ است؟ حالا با این تفاوت که دیروز می‌گفتند، جنگ با هوای نفس است. من این نماز را کش دادم آوردم تا سلطه‌گران بیرونی. نماز محل یاد گرفتن کار تشکیلاتی برای هر جنگی است و امام هم در محل حرب ایستاده است از الله اکبر تا والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته، امام در حال جنگ است. مامومش هم در حال جنگ است. و وای بر مساجدی که نه امام می‌جنگد و نه مأموم! بدتر از مسجد ضرار. وای بر مساجدی که محل حرب نیستند خدا چه کند با این مساجد! 💢 امام برای جنگیدن با سلطه‌گران خارجی چه می‌خواهد؟ امت. امت شلخته می‌خواهد یا امت منسجم؟ شبکه؟ سیستم منظم؟ عقل شما چه می‌گوید؟ می‌گوید با یک امت شلخته نمی‌شود به جنگ یک سیستم منظم رفت. باید امت را منسجم و ساماندهی کرد؟! کجا ما امت را ساماندهی کنیم که این ساماندهی شامل همۀ امت شود؟ نماز، نماز جماعت، نمازجمعه. ✅ امام می‌آید در میدان کارزار. می‌پرسند چرا اینقدر امام شما دغدغه دارد بجنگد؟ می‌گوییم برای آزادی شما، برای سالار شدن شما. برای رسیدن امت به مقام ریاست. ✅ حالا با این اوصاف چه کسی سالار است؟ آیا امام یک قدم برای سالار شدن خودش برمی‌دارد؟ خیر. دایما هدفش چیست؟ سالار شدن مردم. آزادی مردم، قدرت یافتن مردم. حالا با این اوصاف در خانواده چه کسی سالار است؟ خانواده. گفتیم مرد، امام است. نگفتیم سالار است. پیغمبر هم به خودش اجازه نمی‌داد بگوید من سالارم، بعد شما یک شب نشستی پای منبر ما می‌گویی من سالارم؟ نه زن سالار است و نه مرد. خانواده سالار است. لکن مسئول به ریاست رساندن خانواده کیست؟ مرد. خب مرد چگونه می‌تواند فضای سالار شدن خانواده را فراهم کند؟ با تبعیت خانواده از او. کما اینکه اینجا هم با تبعیت امت از امام و نبی، امت سالار می‌شوند. مرد می‌افتد جلو که خانواده بشوند ائمه. آقای مرد! اگر این طوری جلو رفتی، تو امام هستی و ولایت داری. و الا چون تو صرفا مذکری ولایت نداری. ولایت مال مذکرهایی هست که توان رساندن خانواده به آزادی و تأمین نیازهای فطری آنها را دارند. قبلا گفتیم نیازهای فطری، در بیانیه گام دوم آمده است. ✅ آقا! شما گفتید که پیغمبر باید مردم را به آزادی برساند! به آزادی رساندن مردم، ائمه کردن امت، نیاز به چه چیزی در نبی دارد؟ قدرت. ظهور قدرت نبی در کجاست؟ ما از کجا بفهمیم که یک نبی الان قدرت پیدا کرده یا نه؟ اگر دیدی پیامبری حکومت تشکیل داده؛ یعنی قدرت دارد. اگر مردم آنقدر کمک ندهند به نبی و امام که حکومت راه بیندازد، هنوز قدرت لازم برای مبارزه با استکبار را ندارد. محرم‌الحرام ۱۴۴۵ @fakhrian_ir