بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه دوم
#پنجشنبه ۵ مردادماه
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
جمعه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 یک مثال میزنم اگر جا بیفتد خدا میداند چه دروازههایی به روی ما میگشاید. بردگی به همان معنایی که در زمان اهل بیت (علیهمالسلام) بوده چقدر مشمئز کننده است؟!
خیلی زیاد. آیا به همین اندازه که تو از بردگی حالت بههم میخورد، از بیدینی هم حالت بههم میخورد؟ نه. حالا فهمیدید که ما دین را نفهمیدیم؟ تو باید به همان اندازه که از بردگی حالت بههم میخورد از بیدینی هم حالت بههم بخورد. چون بیدینی، او را به اینجا رسانده است. اما ما اصلاً بین این دو هیچ ارتباطی قائل نیستیم. دین یک مسئله کاملاً واقعی است، یک مسئلهای که باید با آن زندگی کرد، دین اصلا یک مسأله ماورایی نیست. حالا با این دستفرمان، شما بروید همۀ مسائل را برای فرزندتان توضیح دهید.
چرا حجاب؟ چرا نماز؟ چرا روزه؟ چرا حج؟ چون اینها منشا آزادی هستند. خدا روی این مسئله خط قرمز گذاشته. روی قدرتی که آزادی به تو میدهد خدا شرطبندی کرده است. میگوید من مطمئنم تو اگر آزاد شوی عالم را تکان میدهی. بعد نمونه برایت میآورد و میگوید، پیامبر مرا ببین در اوج کفر، قدرتی پیدا میکند که یدخلون فی دینالله افواجا اتفاق میافتد. پیامبر یک نفر است اما عالَم را تکان میدهد، چون در بند هیچ کسی جز خدا نیست. حسین مرا ببین، دیشب عرض کردم حسینبنعلی (علیهالسلام) کاندید آزادیسازی مردم شد. همچنین عرض کردم
خمینی بعد از ۱۲ امام آزادیخواهترین مرد بود. یک ملت را آزاد کرد. اگر آزاد نبود میتوانست؟
💢
آزادی فردی به تو قدرت رخنمایی در مقابل سلطهگران اجتماعی میدهد. وقتی آزادی فردی داری برای داد زدن، برای امر به معروف کردن، برای تودهنی زدن به ظالم نمیترسی، از همه چیز آزاد هستی. شما نمیدانید امام چقدر خجالت میکشید از نفهمی دوروبریهایش که میگفتند ما برای تو اماننامه گرفتیم. اماننامه گرفتیم یعنی نه آزاد باش نه برای آزادی بجنگ. به نظر شما زهیر اگر آزادیخواه نبود قدرت همراهی با حسین (علیهالسلام) را پیدا میکرد؟ مسلما خیر. عمر سعد چون بند ملک ری بود نتوانست با امام همراه شود. رفقا اینقدر غیبت طولانی میشود که اصحاب آخرالزمانی امام زمان (عجاللهفرجه) آزادیخواه شوند، مثل حسین (علیهالسلام). آنهایی که در اوج آزادی قرار ندارند تکویناً توان همراهی با حجتبنالحسن (عجاللهفرجه) را ندارند.
چرا غیبت طولانی شده به خاطر اینکه خواص به آزادی نرسیدهاند که قدرت همراهی با امام را پیدا کنند. «من کان باذلا فینا مهجته و موطنا علی لقاءالله نفسه» تکوینا قدرت پیدا میکند که «فلیرحل معنا»؛ با ما بیاید.
تا طعم آزادی را نچشیم امام زمان نمیآید چون عصر ظهور، عصر طعم آزادی را چشیدن نیست. عصر ظهور عصر چشاندن طعم آزادی است. امام میگوید من میخواهم به عالم آزادی بچشانم تو قدرتش را داری با من همراه شوی؟
💢 مبنای دینی این حرفم که میگویم مقصد آخر در عالم، لذت بردن از بهشت دنیایی است در آیه ۹۷ سوره نحل است. خدا در این آیه میفرماید من تصمیم گرفتهام مومنان به خودم را به حیات طیبه برسانم. حیات طیبه؛ یعنی بهشت. خدایا در کجا میخواهی به من حیات طیبه بدهی؟ میفرماید در دنیا. دنیا باید حیات طیبه شود. بهشت اخروی که حیات طیبه بودنش معنا ندارد. خدا خودش را هزینه کرده، پیامبر و امامش را هزینه کرده تا تو طعم آزادی را در دنیا بچشی. پس تو حق نداری اسیر باقی بمانی. تمام رذائلی که از تو سر میزند زیر سر این است که عقده اسارت، تو را بدبخت کرده است.
#شب_چهارم_محرم
@fakhrian_ir