بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه دوم
#سهشنبه ۳ مردادماه
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
چهارشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 سؤال این است که پیامبر چگونه میخواهد همۀ اسیران را آزاد کند؟ پیامبر با به دست گرفتن قدرت اجتماعی، این کار را انجام میهد. کسی که مظلوم و ضعیف است نمیتواند آزادی اجتماعی ایجاد کند.
خب
قدرت اجتماعی چگونه به وجود میآید؟ با تشکیل حکومت دینی.
علما قبل از انقلاب میدیدند محمدرضا چگونه مردم را اسیر خود کرده و آزادی آنها را سلب کرده است. اگر از آنها میپرسیدی چرا توی دهان محمدرضا نمیزنید و اعتراض نمیکنید؟ میگفتند قدرتی نداریم ما را میگیرند زندانی میکنند
امام خمینی اینجا را میدید که میگفت الان رسالۀ عملیه نمیخواهیم، قدرت اجتماعی میخواهیم. لذا در دهه ۴۰ در زمان آیتالله بروجردی، از بین علما، امام خمینی تنها کسی بود که میگفت زمین مسجد اعظم جنب حرم حضرت معصومه(سلاماللهعلیها) باید ساختمان رادیو شود. بقیه علما بالاتفاق میگفتند باید مسجد بشود و مسجد شد. خمینی میگفت رسالهای که تو داری من هم دارم نماز هم که مردم پشت سر تو میخوانند ولی مردم باز هم اسیرند.
ما میخواهیم مردم را آزاد کنیم. نیاز به قدرت رسانهای و قدرت ارتباط با مردم داریم. اما حرف امام فهمیده نمیشد.
اینکه حضرت آقا فرمودند جنس خمینی از جنس انبیا بود و هیچکس با خمینی قابل مقایسه نیست به خاطر این است چون خمینی، صدسال بعد را میدید. شما اگر از دفتر مراجع بپرسید ۲۰۰ میلیون تومان دارم اگر بگذارم بانک سودش را بگیرم اشکال دارد یا نه؟ جوابی که میدهند این است که اگر با پول شما کار کنند و عقد شرعی ببندید، حرام نیست. اما فتوای من این است که صددرصد حرام است این ۲۰۰ میلیون تومان را در مسیر تولید بهکار بینداز. اگر بگذاری بانک، باعث پولدار شدن بانک میشوی، خرج ساختمان بانک و بنگاهداری بانک میشود اما اگر برای تولید مصرف شود دیگر لازم نیست ما علوفه داممان را از خارج وارد کنیم.
پس ببینید یک سؤال را دو جور میشود جواب داد اگر سرت فقط توی رساله باشد میگویی اشکالی ندارد اما اگر نگاه کلان داشته باشی میگویی قطعاً اشکال دارد.
بحث آزادی بحث بسیار دقیق و پیچیدهای است و شامل بخشهای مختلف آزادی اقتصادی، آزادی سیاسی، آزادی عقیده... میشود.
💢
نوع نگاه ما به دین، پاسخ ما به سوالات مردم را تعیین میکند. شما یک وقت جلوی چشمت را میبینی میگویی پول مال خودت است میخواهی بگذاری بانک یا بریزی توی چاه اختیارش با خودت است. اما
یک انسان تمدنی که دین را از این منظر نگاه میکند نمیگوید پول مال خودت است میگوید پول مال خدا است. در دست تو امانت است پس در مسیری که خدا گفته باید خرج کنی. تو خودت هم مال خودت نیستی. پول که جای خود دارد.
روایتی منصوب به امیرالمومنین است میفرماید هرجا ثروت انبوهی هست حقخوری انجام شده است. ظاهر روایت این است که تو بیخود ثروتمند نمیشوی حقخوری شده که ثروتمند شدی رهبری میگوید نه، منظور روایت این نیست.
کسی که پولدار شده ممکن است اصلاً حقخوری نکرده باشد اما پول، پول میآورد. چون تو پول داری میروی زمینهایی که ۱۰ سال بعد چند برابر میشود الان میخری. ۱۰ سال بعد میلیاردر میشوی.
تو حق نخوردی ولی امکانات عمومی که مال همه است را
یکجا استفاده میکنی چون الان پول داری. در نگاه رسالهای این کار حرام نیست. در حکومت اسلامی میگوید تو حق نداری بگذاری پول، پول بیاورد، کار باید پول بیاورد.
اقتصاد اسلامی میگوید اگر پول پول بیاورد فسادآور میشود اما اگر کار پول بیاورد فسادآور نیست. اگر سوال شود من میخواهم سه تا خانه داشته باشم حرام است یا نه؟ پاسخش بستگی دارد به شرایط زمان، اصلاً فقه شیعه نسبی است ناظر به اولویتها جواب میدهد اگر پول تو باید برود برای ثروتمند شدن عموم مردم، خانه شخصی هم بخری حرام است.
💢
ما جواب مطلق نداریم، پول مال خودمه نداریم، پول تو باید آنجایی که اسلام میگوید هزینه شود اسلام بیشتر از آنی که به مالیات پولی اهمیت دهد به مالیات معنوی اهمیت میدهد. اسلام اتفاقاً خیلی دنبال مالیاتهای مرسوم نیست، دنبال این است که تو باید در خدمت عموم مردم باشی پس فرق میکند در چه شرایطی از من بپرسی چند تا خانه میتوانم داشته باشم اگر خانه بخری اجاره بدهی برای درآمد کردن، چون اجاره منبع درآمد نیست، تو با پولت درآمد میکنی نه با کارت، پس حق نداری این کار را انجام دهی. حرف اسلام اصالت دادن به کار است به نیروی انسانی است نه به سرمایه و الا میشویم لیبرال، ولو لیبرالیست پنهان.
همه حرف این است که گاهی انسانها با پولشان بقیه را اسیر میکنند. اسلام آمده تا جلو این اسارتها را بگیرد و آزادی اجتماعی ایجاد کند.
#شب_دوم_محرم
@fakhrian_ir