⭕️ اسنپ و هیئت محلی! ✍️ محمدرضا محمدی، کارشناس جامعه شناسی 🔹بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و هایپرمارکت‌ها، با از بین بردن بنگاه‌های اقتصادی خرد، به هویت‌های محلی و همبستگی و رواج تعاملات گرم و تعاون بین افراد جامعه آسیب می‌زنند. به عنوان مثال اسنپ، به عنوان یک واحد اقتصادی بزرگ و متمرکز، به مرور موجب تعطیلی همه آزانس‌های محلی شد. به ازای تعطیلی هر آژانس محلی، بخشی از روابط اجتماعی و بسترهای تعامل از بین می‌روند. به مرور سوپر مارکت محله، گوشت فروشی، لباس فروشی، پزشک محله و ... هم جذب بنگاه‌ها و واحد‌های بزرگ‌تر خواهند شد و روابط اجتماعی ما هر روز کم‌تر و کم‌تر می‌شود. جامعه ایران به شدت از ضعف تعاملات اجتماعی مناسب رنج می‌برد. 🔹در همین راستا هیأ‌ت‌های بزرگ هم می‌توانند چنین کژکارکردی داشته باشند. در فرم سنتی، مراسم عزاداری عمدتا محلی است و شرکت‌کنندگان با یکدیگر آشنایی نزدیک دارند و روابط صمیمی بین آن‌ها حاکم است. حضور در هیأت و همکاری برای رسیدگی به امور آن (از تهیه تداراکات اولیه تا نصب پرچم و کتیبه و طبخ غذای نذری) موجب غنی‌تر شدن روابط بین افراد شده و کیفیت زندگی اجتماعی آن‌ها را ارتقا می‌دهد. حفظ و تقویت هویت محله‌ای، موجب افزایش سرمایه اجتماعی افراد شده و کارکردهای اجتماعی غیرقابل انکاری دارد. 🔹در هیأت‌های بزرگ، اکثریت شرکت‌کنندگان روابط شخصی ندارند و یکدیگر را نمی‌شناسند. در برپایی مراسم نیز نقشی نداشته‌اند و صرفا به عنوان یک مهمان در یک مهمانی بزرگ شرکت می‌کنند و اغلب فضاسازی و نورپردازی مراسم هم به گونه‌ای است که افراد یکدیگر را نمی‌بینند و تنها مداح مراسم(برند هیأت!) است که دیده می‌شود. 🔹در جامعه‌ی رو به زوال ایران باید قدر هیأت‌های محلی را دانست و در زرق و برق و شکوه هیأت‌های بزرگ، مانع از بین رفتن معدود پایگاه‌های احیای جامعه شد./ صفحه اینستاگرامی محمدرضا محمدی