توضیح کتاب درسنامه فرقه شناسی وجه تمایز مهم «درسنامه فرقه‌شناسی» نسبت به آثار مشابه، اتخاذ رویکردی ترکیبی از دانش نظری، پژوهش میدانی و تجربه زیسته است. صرف اتکاء به منابع کتابخانه‌ای یا ترجمه آثار غربی، برای درک عمیق پدیده فرقه در زمینه فرهنگی و دینی ایران کافی نیست؛ بلکه رصد تحولات میدانی، ارتباط با اعضاء سابق فرقه‌ها و تحلیل داده‌های تجربی می‌تواند تصویری واقعی‌تر و زنده‌تر از وضعیت جاری ارائه کند. از آن‌جاکه آسیب‌های فرقه‌ای به‌سرعت می‌توانند دامان خانواده‌ها، نهادهای مذهبی و حتی امنیت ملی را بگیرند، ضرورت آگاهی‌بخشی به عموم جامعه، کارشناسان و مدیران فرهنگی چندبرابر می‌شود. فقدان منابع آموزشی روزآمد و غنی در زمینه فرقه‌شناسی به زبان فارسی، انگیزه مضاعفی بود تا این درس‌نامه بر اساس نیازهای بومی و با تکیه بر جدیدترین یافته‌های علمی و پژوهشی نگاشته شود. امید است کتاب حاضر بتواند ضمن ارتقاء بینش و مهارت مخاطب در شناسایی و رویارویی عالمانه با فرقه‌های انحرافی، ابزار لازم برای تحلیل انتقادی پدیده فرقه و راهکارهای کاربردی برای پیشگیری و مقابله را در اختیار پژوهشگران، مشاوران، طلاب، خانواده‌ها و مدیران آموزشی قرار دهد. همچنین امید دارم محتوای کتاب با رویکردی اخلاقی و علمی، موجب افزایش آگاهی، رشد تفکر انتقادی و تقویت بنیان‌های اعتقادی و خانوادگی جامعه گردد تا بتوانیم با هم‌یاری و خردجمعی، مخاطراتِ ناشی از گسترش فرقه‌های انحرافی را مهار و مدیریت کنیم. نگارنده بر این باور است که هر مطالعه و پژوهشی که آمیخته با تجربه زیسته و کار میدانی باشد، می‌تواند راهنمایی صادقانه‌تر، اثرگذارتر و واقع‌بینانه‌تر برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم آورد. شاید تذکر این نکته لازم باشد که بخش قابل توجهی از متن این کتاب، متن بازنویسی‌شده از درس‏گفتارهای نگارنده در کلاس‏ها و کارگاه‏های علمی است.