💠 مبدأ عالم ❇️ اگر تصادف در عالم حق باشد، هیچ كسی حق فكر ندارد❗️ چرا؟ برای اینكه اگر تصادف حق باشد یعنی نظام عالم، نظام علّی و معلولی نیست. 🔄 یعنی ربطی بین مقدمات و نتیجه نیست. یعنی ربطی بین دلیل و مدلول نیست. ⚠️ آن وقت كسی كه با چنین توهمی زندگی می‌كند، او اصلاً به خودش نباید اجازه فكر كردن بدهد. برای اینكه او فكر می‌كند كه مقدماتی را ترتیب بدهد با فكرش و نتیجه برسد. اما اگر ربطی بین نتیجه و مقدمات هست، پس نظام، نظام علّی است. مقدمات علت نتیجه‌اند. ❌ و اگر ربطی نیست، خب اندیشیدن بیخود است. 🔹 بالأخره یك ربطی بین این اشیاء هست یا نیست؟ اگر ربط نباشد و تصادف و شانس حاكم باشد هیچ جایی برای اندیشه و فكر نیست. 🚫 كسی حق ندارد بگوید: من فلان مطلب را ثابت می‌كنم، یا نفی می‌كنم، یا شك می‌كنم. 👈 پس نظام، نظام علّی است. 🔹 علت این موجودات محیرالعقول چیست؟ خود طبیعت است؟ طبیعت چیست؟ چه كسی او را آفرید؟ خود طبیعت منظّم را چه كسی ساخت؟ طبیعت زمین؟ طبیعت آسمان؟ 🌍 یا طبیعت یك چیزی جدای از این مجموعه؟ 🔻 شما طبیعت را معنا كنید: اگر یك چیزی است به نام طبیعت، موجودی است مجرد، علیم، حكیم و قادر خب شما اسمش را گذاشتید طبیعت. وگرنه ↙️ این همان مبدأ عالم است. 📚 سوره مبارکه ابراهیم جلسه ۳۰ 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra