با سلام و احترام به ملت شریف ایران و زائران گرامی حضرت رضا (ع)، اینجانب، به عنوان فردی که اخیراً توفیق زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) را داشتهام، وظیفه خود میدانم که مشاهدات و گلایههای خود را در خصوص وضعیت نامطلوب برخی خدمات ارائه شده به زائران، خصوصاً در اطراف حرم مطهر، با شما در میان بگذارم. باشد که این بیان، تلنگری باشد برای مسئولین و وجدانهای بیدار.
در سفرهای اخیر خود به مشهد مقدس، علیرغم اشتیاق فراوان برای زیارت، با معضلاتی روبرو شدم که شایسته پایتخت معنوی ایران اسلامی نیست. در یکی از این سفرها، به دلیل محدودیت زمانی، امکان اسکان در هتل را نداشتم و در میانه روز، در حالی که از شدت گرسنگی توان راه رفتن نداشتم، به دنبال مکانی برای صرف غذا گشتم. متاسفانه، رستورانهایی که در اطراف حرم یافت میشدند، با وضعیت اسفباری روبرو بودند.
در رستورانی که به ظاهر شلوغ و پر رفت و آمد بود، غذایی سفارش دادم که نه تنها کیفیت مطلوب نداشت، بلکه به قدری سفت و بد مزه بود که پس از دو قاشق، از خوردن آن عاجز ماندم. با وجود اعتراض به مدیریت، و پیشنهاد تعویض غذا، نپذیرفتم و هزینه آن را نیز پرداخت کردم، چرا که شرمنده زائران دیگر بودم که ظاهراً با این وضعیت کنار آمده بودند.
شنیدن این جمله از یکی از شهروندان مشهدی که "اینها دور حرم غذا را بد درست میکنند چون عراقیها متوجه نمیشوند و برایشان مهم نیست" عمیقاً مرا شرمسار کرد. در حالی که در کشور عراق، با وجود امکانات کمتر، احترامی شایسته به زائران امام حسین (ع) گذاشته میشود و بهترینها را برایشان فراهم میکنند، چرا باید در جوار مضجع شریف امام رضا (ع) شاهد چنین بیاحترامی و ارائه خدمات نامناسب باشیم؟
اینکه ما به عنوان ملت ایران، در قبال این بیعدالتیها سکوت میکنیم و حتی کیفیت نازل غذا را تحمل میکنیم، گناه خودمان نیست؟ چرا نباید چهرهای مطلوب و درخور از ایران اسلامی به جهانیان نشان دهیم؟
علاوه بر این، در خصوص حمل و نقل نیز با معضلات جدی روبرو بودم. نرخهای دربستی برای خودروها به قدری نجومی و غیرمنطقی بود که گویی ارادهای برای ساماندهی این حوزه وجود ندارد. آیا مسئولین محترم شهر مشهد، در خواب غفلت به سر میبرند؟
از مسئولین محترم استانداری خراسان رضوی، شهرداری مشهد و کلیه متولیان امر، مصرانه تقاضا داریم که به این وضعیت رسیدگی عاجل نمایند. لازم است نظارت دقیقتری بر کیفیت و قیمتگذاری خدمات ارائه شده به زائران، خصوصاً در حوزه غذا و حمل و نقل، صورت گیرد.
از عموم زائران عزیز نیز خواهشمندیم که در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا کیفیت نامطلوب خدمات، با اعتراض به مسئولین مربوطه، صدای خود را به گوش آنها برسانند تا این جماعت که تنها منافع مالی را در اولویت قرار دادهاند، حرمت زائران حضرت رضا (ع) را پاس بدارند.
ما ملتی هستیم که حق خود را میدانیم و نباید در قبال آنچه بر ما میگذرد، سکوت کنیم. باشد که با همت همگان، مشهد مقدس، همچون نگینی درخشان، پذیرای زائران با بهترین خدمات باشد.
✍ معصومه راد
۱۴۰۴/۵/۶