eitaa logo
روزنه
6.4هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
2.3هزار ویدیو
264 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
در این روزگار که دل‌ها تشنه‌ی معرفت‌اند و جان‌ها مشتاق حقیقت، یاد عارفان واصل، نسیم رحمتی است بر قلوب مشتاقان…” ▪️به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی فقیه عارف، حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت (اعلی‌الله مقامه‌الشریف)، مجلس یادبود و بزرگداشت معنوی آن عبد صالح الهی در جوار حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) و مرقد منور آن عالم ربانی برگزار می‌گردد: 📅 پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ⏰ بعد از نماز مغرب و عشا 📍 مسجد اعظم ☘️ حضور شما دلدادگان مکتب معرفت در این محافل نورانی، موجب شادی روح آن عالم ربانی خواهد بود. 🔸 @Bahjat_ir
🔴نظام اسلامی؛ فقه امت‌ساز و حوزه مجاهدپرور (نگاه) ✍دکتر فیروز اصلانی - دانشیار حقوق عمومی دانشگاه تهران به برکت انقلاب اسلامی، بیش از چهار و نیم دهه است که نظامی معطوف به سامان‌دهی امور بر مبنای اسلام و آموزه‌های آن برپا شده است؛ اسلامی که احکام متنوع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و قضائی دارد و طبیعتاً سمت و سوی جامعه‌سازی، امت‌سازی و تمدن‌سازی را دنبال می‌کند. این خود علاوه ‌بر آن‌که عرفی گرایی و پوزیتیویسم را در نظام اسلامی مردود می‌شمارد، دلیل بسیار واضحی بر طرح مباحث اساسی و بنیادین سیاست و حکومت در شریعت محمدی، در نتیجه نظام سیاسی مبتنی بر آن است... حوزه علمیه پشتوانه فکری بسیار عظیمی است که نظام اسلامی و دست‌اندرکاران آن در تقنین و اجرا و قضا نمی‌توانند خود را از آن بی‌نیاز پندارند...  راه‌حل‌ها و ساختارهای متکامل و هماهنگ و متناسب با خطوط اصلی شریعت اسلامی و آموزه‌های وحیانی در پرتو استفاده از الگوی اسلوب‌مند «اجتهاد» به عنوان موتور محرکه اسلام حاصل می‌گردد و دستاوردهای برآمده از این الگو پاسخگوی نیازهای نو به نو و نوظهوری است که در هر زمان و مکانی پا به عرصه وجود می‌نهند. چگونه ممکن است حکومت، اسلامی باشد، اما از ظرفیت عظیم و برجسته اندیشه‌ها و افکار فقهای امت و بزرگ‌ترین حوزه فقهی فقه آل محمد(ص) غفلت ورزد؟... برخی که اینجانب سال‌هاست آن‌ها را «فرقه منهائیون» نامیده‌ام، اسلام را از مضامین اصلی و ظرفیت‌های واقعی‌اش منها و تهی می‌کنند؛ اسلام منهای جهاد و اجتهاد، اسلام منهای عرفان و فلسفه، اسلام منهای حکومت و حاکمیت، اسلام منهای عدالت و قسط، اسلام منهای اسلام و عرفی‌گرایی(یا تعبیر غربی آن سکولاریزم) و در حقیقت اسلام آمریکایی و... حقیقت آن است که دین ادعائی آن‌ها به هیچ‌وجه اسلام نیست،بلکه آیینی «من درآوردی» است و محصولش همان است که حکیم نظامی گنجوی سروده است: بس که ببستند بر او برگ وساز گر تو ببینی نشناسیش باز ...نظام اسلامی فرزند حوزه و فقه امت‌ساز آل محمد(ص) است و نمی‌تواند از چنین بستر ارزشمند و پشتوانه محکم و استواری فاصله بگیرد. مرزبانان تیزبین مکتب فکری اسلام و فقه آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم نمی‌توانند و نباید در مقابل چنین رگه‌هایی ساکت، منفعل و کنش‌پذیر باشند. حوزه علمیه نیز نمی‌باید و نمی‌تواند از تغذیه فکری و ترسیم خطوط فکری و تقویت شالوده‌های نظام اسلامی غفلت ورزد؛ زیرا در چنین شرایطی، نظام اسلامی هرچند صورت حقوقی‌اش محفوظ بماند، سیرت حقیقی‌اش نابود خواهد شد و زمینه ماهیت‌زدایی از نظام، عرفی‌گرایی و انقلاب‌زدایی تدارک دیده می‌شود. در چنین شرایط حساسی، کناره‌گیری به بهانه مقدس‌گرایی و طرح ناصواب «دین دولتی»! و «روحانی حکومتی»! به بهانه حفظ «قدسیت دین» دامی است که استعمار و پادوهای آن گسترده‌اند و پیروزی انقلاب اسلامی مهر بطلان بر آن زده است. حرکت در خلأ امکان ندارد و تنها در میدان‌های اقدام و جهاد است که رشد و کمال و تعالی حاصل می‌شود. جهاد بدون دشمن بی‌معنا است. زمان‌شناسی، دشمن‌شناسی، مخاطب‌شناسی، ابزارشناسی و روش‌شناسی، بر اساس «فقه امت‌ساز» و «اجتهاد مستمر»، لازمه چنین تشخیص و اقدامی است؛ زیرا که تشخیص‌های درست و دقیق، تجویزهای درست و دقیق به ثمر می‌آورد. امام حاضر امت در پیام راهبردی و افق گشای خود به همایش بین‌المللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه‌ علمیه‌ قم که افق‌های تازه‌ای را در برابر امت اسلامی و حوزه‌های علمیه گشود، همه علما و فضلا را خطاب قرار دادند و فرمودند: «قدسیّت دین بیش از همه‌جا در میدان‌های جهاد فکری و سیاسی و نظامی بُروز می‌کند و با فداکاری و جهادِ حاملانِ معارف دین و نثار خون پاک آنان تثبیت می‌شود... قدسیّت دین را در سیره‌ پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باید دید که در هنگام ورود به یثرب اوّلین اقدامش تشکیل حکومت و تنظیم نیروی نظامی و یکپارچه کردن عرصه‌ سیاست و عبادت در مسجد بود. حوزه‌ علمیّه برای حفاظت از اعتبار معنوی و وفاداری به فلسفه‌ وجودی‌اش باید از مردم و جامعه و مسائل اساسی آن هرگز جدا نشود و جهاد را در همه گونه‌هایش در هنگام نیاز، وظیفه‌ قطعی خود بداند. این همان سخن مهمّی است که امام بزرگوار بارها با حوزه و پیشکسوت‌ها و بزرگان و به گونه‌ ویژه با طلّاب و فضلای جوان آن در میان گذاشته و بر آن تأکید کرده‌اند.» همان‌طور که تجربه و تاریخ سیاسی نشان داده است و امام خامنه‌ای هم تأکید فرمودند حوزه علمیه مقدسه قم و فقهای عظام و علمای بصیر هم مجاهد و هم مجاهد‌پرو‌ر‌ند و زنده و پویا و کارآمد در صحنه انقلاب و نظام حاضر و پیشتازند و بیش از پیش بر حضور مجاهدانه و مجاهدپرورانه خویش خواهند افزود و قدسیت دینی را نه در کنج عزلت و گوشه‌نشینی و بی‌تفاوتی که در میدان جهاد و اقدام کنشگرانه و بهنگام محقق خواهند ساخت. ⭕️متن کامل در زیر https://kayhan.ir/001IrT
سخنرانی حضرت آیت‌الله جوادی آملی در مدرسه دارالعلم آیت‌الله العظمی خویی در نجف اشرف [ص ۱ از ۳] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم مقدم شما بزرگان و بزرگواران حوزه علمیه‌ی کهن و گران‌سنگ نجف را گرامی می‌داریم. این حوزه‌ی بزرگ مصداق بارز «اسس علی التقوی» است لذا از شیخ طوسی‌ها تا آیت‌الله العظمی خویی‌ها مردان الهی پرورانده که «فیه رجال یحبّون ان یطهروا» همه‌ی این برکات سابق و لاحق، قابل و قائم محصول ولایت ولی مصلح وجود مبارک امیر بیان و بیان علی بن ابی‌طالب(ع) است. آنچه از قرآن و عترت به ما رسیده است، فیض و حوض الهی بود و هست اما آنچه در محضر شما بزرگان و بزرگواران مطرح است که وظیفه‌ی ما در تمام حوزه‌ها هم از این برنامه بیرون نیست، دو چیز است: 1⃣امر اول، امر ایجابی است که وظیفه‌ی ما درباره‌ی علم چیست؟ 2⃣امر دوم وظیفه‌ی ما امر سلبی است که وظیفه‌ی ما پرهیز از چیست؟ اما فصل اول به ما فرموده‌اند هم تحصیل علم واجب است و هم معلوم در اختیار شماست و هم معلم قبل از تعلم شما مأمور به تعلیم است. دو امر از این امور سه‌گانه قبلا تهیه شده است: یکی مربوط به نظام هستی است که از صدر تا ساقه، از ساقه تا صدر را خدا آفرید اولاً، به همه فرمان داد که در تحت اختیار بشر باشد ثانیاً، هیچ چیزی در جهان شهادت (نه در جهان غیب) من السموات الی الارض و من الارض الی السماء نیست که بشر نتواند از او باخبر شود و او را تسخیر کند اولا، و هیچ چیز نیست که ابا داشته باشد و معلوم بشر نشود ثانیاً، هم بشر مأمور فراگیری است، هم نظام هستی مأمور تسخر و تسخیر‌پذیری جامعه‌ی بشریت است. گرچه هم‌اکنون در جمع شما بزرگان و بزرگواران حوزوی سخن می‌گوییم ولی محور بحث و دایره‌ی سخن شامل تمام دانشگاه‌های جهان هم خواهد شد. در فصل اول که محور بحث جذب علم، ضرورت دانش‌مندی و دانشمند شدن است این است: فرمود «طلب العلم فریضة» یک. و بعد فرمود تعلیم قبل از تعلم شماست «لان الله سبحانه تعالی فرض علی العلما ان یعلّم الناس قبل تعلم الناس» ثانیاً. بعد نفرمود چه کتابی بخوانی؟ چه درسی بخوانی؟ خدایی که جهان آفریده است خلیفه‌ی این خدای جهان آفرید که جامعه‌ی بشری است فرمود: از صدر آسمان تا ذیل زمین، از ذیل زمین تا صدر آسمان هر چه هست من السموات و الارضین، این کتاب شماست الّا و لابد. باید یاد بگیرید یک. و جهان الّا و لابد مسخر شماست. مسخر یعنی مسفر.معلومی است در تحت تسهیل بشر. هیچ کس نمی‌تواند بگوید من نمی‌توانم. فرمود: «سخّر لکم ما فی السموات و ما فی الارض». معلوم یعنی معلوم تمام آنچه در آسمان‌ها و زمین است معلوم ماست یعنی می‌توانیم فرا بگیریم. این وظیفه‌ رسمی حوزه بخش، وظیفه‌ی رسمی دانشگاه‌ها بخش دیگر. فرمود فقه و اصول و اخلاق و تهذیب و تربیت مال حوزه‌ها، کشف ستاره‌ها و آسمان‌ها، کشف طبقات زمین و احکام زمین، کشف آنچه بین الارض و السماء است به عهده‌ی دانشگاه‌هاست. فرمود: اگر بگویی من نمی‌توانم خلاف است. اگر بگویی من مأمور نبودم خلاف گفتی. هم ساختار خلقت مأمور است و هم شمای انسان مأموری که نظام هستی را کتابخانه بدانی. کتابخانه بشر تنها مؤسسه‌ی آیت‌الله العظمی خویی و امثال ایشان نیست. بر ما حوزیان لازم است که بدانیم و بفهمیم قرآن من الصدر الی الذیل من الساقه الی القدم چه فرمود اولاً، اهل بیت عصمت و طهارت که قرآن ناطق‌اند در سیره و سنت،در بنان و بیان چه فرموده‌اند من الصدر الی الذیل. این وظیفه‌ی ماست عِلماً. وظیفه‌ی ماست عَمَلاً.اما دانشگاه‌ها موظف‌اند طبق رهنمودهای همین دو ثقل ثقیل یعنی قرآن و عترت درباره‌ی آسمان و آسمانی‌ها، درباره‌ی زمین و طبقات زمین، درباره‌ی معادن ارضی و غیر ارضی بکوشند تا جامعه‌ی انسانیِ اسلامی از نیاز به غرب و شرق مستغنی شود و دستش پیش احدی دراز نشود. همه‌ی جوامع از جامعه‌ی اسلامی کمک بگیرند. آنگاه حوزه می‌شود حوزه‌ی عربی اسلامی انسانی، دانشگاه‌ها می‌شود دانشگاه‌های انسانی اسلامی، ایران و عراق و سایر کشورهای اسلامی می‌شوند مستقل.آنگاه می‌گویند جوامع دیگر از ما کمک بگیرند نه ما از آنها مدد بگیریم. اما آنچه به حوزه‌ها برمی‌گردد تنها آیه‌ی نفی نیست. این ذره‌ای از ذرات وسیع و فراوان رهنمودهای ائمه است. ذات اقدس الهی فرمود: «فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین ولینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم» هذه بَضعةٌ و بِضعةٌ و نذرةٌ من العلوم لا الهیة الذی عشائر القرآن الکریم. در بخش‌های فراوانی ائمه(ع) فرمودند که هیچ چیزی نیست که بشر به او نیاز داشته باشد،نیاز دینی و فقهی الا اینکه به ما می‌گویید. وجود مبارک امام صادق(ع) به دو شاگردانش فرمود:«شرقا و غربا لن تجدا علما صحيحا إلا شيئا يخرج من عندنا أهل البیت» فرمود:مشرق و مغرب بروید، حرف صحیح درباره‌ی توحید و معارف دینی، مبدأ، معاد، اخلاق، تربیت نیست مگر اینکه خاندان ما گفتند. @rozaneebefarda
سخنرانی حضرت آیت‌الله جوادی آملی در مدرسه دارالعلم آیت‌الله العظمی خویی در نجف اشرف [ص ۲ از ۳] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 حوزه موظف است که نیاز به شرق و غرب نداشته باشد، در جوار مقبره‌ی ولیّ مطلق ما و سایر ائمه(ع) همه‌ی این علوم را می‌تواند فرا بگیرد یک و عمل کند دو. امام صادق(ع) قدم به قدم یعنی قدم به قدم ما را تربیت کرد. فرمود: موظف هستید که سفر و هجرت کنید عالم شوید یک. و در علم به یک حد خاص بسنده نکنید دو. و بیش از سوادتان حرف نزنید، این نص صریح امام صادق(ع) هست. فرمود: «اَنْ لايَجوزَ مَنْطِقُكَ عِلْمَكَ» بیش از سوادت کتاب ننویسی، بیش از سوادت حرف نزنی و بیش از سوادت فتوا ندهی. همه چیز مرزبندی است. بعد فرمود به تقلید اکتفا نکنید. به تجزی اکتفا نکنید. مجتهد مطلق شوید تا نیاز خود را برطرف کنید. حاجت جامعه را برطرف کنید. فرمود: علینا القاء الاصول و علیکم التفریع. ما قواعد کلی فقه، قواعد کلی اصول، قواعد کلی فرق و علوم دیگر را بگوییم بر شما واجب است مجتهد شوید تا بفهمید که چه چیزی واجب است و چه نیست. چه حلال است؟ تقلید مشکل جامعه را حل نمی‌کند. فرمود: علینا القاء الاصول و علیکم التفریع. البته کسی که استعدادی ندارد به همان اندازه کافی است. ولی اگر کسی هوشمند است و خدا به او استعداد داده است، بکوشد مجتهد شود اولا. معنای مجتهد تشخیص دقیق اصول است ثانیا. معنای اجتهاد کیفیت سرآمدی اصول نسبت به فروع است ثالثا. معنای اجتهاد کیفیت اندراج فروع تحت اصول است رابعا تا نتیجه این شود که به صورت فتوا دربیاید. فرمود: علینا القاء الاصول و علیکم التفریع. شما قدرت داشته باشید که فرع را به اصل برگردانید و اصل را به فرع برگردانید. بشوید مجتهد عصر خودتان تا جامعه به شما مراجعه کند. بنابراین هیچ حرفی بی‌پاسخ نمی‌ماند زیرا گرچه اصول ثابت است اما فروع که موضوعات است روزانه در دگرگونی شدن است، هم بخش‌های آسمانی، هم بخش‌های زمینی، هم آداب و سنن و رفتار و اخلاط. موضوعات که عوض می‌شود فقیه نامور باید آن توانایی را داشته باشد موضوع را به خوبی بشناسد. حکم را به خوبی بشناسد. اندراج موضوع تحت حکم را به خوبی بشناسد. سایه‌افکنی حکم بر موضوع را به خوبی بشناسد تا بشود مجتهد روز. کهن بشود نه کهنه. این گوشه‌ای از وظایف سنگین ما حوزوی‌هاست اما بخش دانشگاهیان را که ائمه(ع) از قرآن استخراج کرده‌اند عبارت از این است که: در هر مرکز علمی یک عده دانشجو لازم است. یک عده استاد لازم است. یک بخشی هم مربوط به کتاب‌ها و معلومات که آن حوزه یا آن دانشگاه چی بخوانند و از کجا شروع کنند. فرمود این کتاب نظام هستی برای دانشگاهیان است. آسمان‌ها چگونه‌اند؟ رسیدن از آسمان به زمین چگونه است؟ حرکت زمین چگونه است؟ حرکت آسمان چگونه است؟ کدام یک از این‌ها حرکت می‌کنند؟ برای به‌زیستی ما چگونه از جهان استفاده کنیم؟ فرمود تمام آنچه که در آسمان‌ها و زمین است - مسخر یعنی مسخر - مسخر شماست. هیچ بشری نمی‌تواند بگوید من نمی‌توانم. فرمود: سخر سخر ای سخر. سخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض. یعنی کل شئ‌ای که در آسمان‌هاست مسخر شماست. کل شئ‌ای که در زمین‌هاست مسخر شماست. هم شما می‌توانید هم آنها معلوم به تصدیق‌اند. ما یک سلسله‌ی معلوم به تسخیر داریم. یک سلسله‌ی معلوم به قسر. قسر با قاف و سین یعنی فشار یعنی هیچ قسری هیچ فشاری هیچ تحمیلی بر نظام هستی نیست. نظام هستی مسخر یعنی مسخر تحت تسخیر یعنی رام بشریت‌اند. هیچ ستاره‌ای نیست که رام نباشد. هیچ شمس و قمری نیست که رام نباشد. هیچ طبقه‌ای از طبقه‌ی آسمان‌ها نیست که رام نباشد. منتها یک عرضه‌ی انسانی می‌خواهد، آسمان شکاف باشد، شمس شکاف باشد، قمر شکاف باشد. شمس و قمر را بشناسد. فرمود سخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض نه تنها سیروا فی السموات و الارض. فرمود نظام هستی مسخر بشریت است. بشر کاملاً می‌تواند از اسرار مادی و طبیعی دنیا باخبر شود. البته اسرار غیبی حساب دیگری دارد. این فصل دامنه‌ی وسیع دارد به همین مقدار بسنده می‌کنیم. اما فصل ثانی، فصل اول در جذب علم و عالم شدن بود، فصل دوم در نجات از جهل و عاقل شدن بود. این فصل ثانی را شریعت به وسیله‌ قرآن و عترت کاملاً معین کرده است. فرمود در سه بخش جامعه موظف است از قرآن و عترت بهره بگیرد.یک، هیچ گاه گرفتار جهل نشود تا می‌تواند جهل‌زدایی کند عالم شود.دو، در بخش اخلاق، تهذیب روح، هدایت درونی، هیچ کسی نمی‌تواند بی‌راهه رود یا راه کسی را بندد. جهالت یعنی جهالت.جهالت مال عقل عملی است جهل مال عقل نظری است. فرمود هیچ کسی حق ندارد بگوید من نمی‌خواهم درس بخوانم و عالم شوم. دفع جهل واجب است در اندیشه‌ی عقل نظری. دفع جهالت یعنی جهالت. بین جهالت و جهل فرق‌هاست. جهالت به عمل برمی‌گردد،جهل به علم و نظر برمی‌گردد. ؛ خوانش تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سخنرانی حضرت آیت‌الله جوادی آملی در مدرسه دارالعلم آیت‌الله العظمی خویی در نجف اشرف [ص ۳ از ۳] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 دفع جهالت واجب است تا بشود عالِم عاقل، عالِم عادل. این مربوط به افراد است. اما جامعه‌ چه؟ اگر جامعه به طرف علم برود و از جهل جدا شود واجب هست اما هنر نکرده است. جامعه اگرچه به طرف عقل برود و از جهالت نجات پیدا کند، هنر نکرده. جامعه الا و لابد بعد از عالِم شدن، و بعد از عاقل شدن باید تمام تلاش و کوشش بکند که نظام اسلامی داشته باشد - از جاهلیت یعنی جاهلیت – از جاهلیت نجات پیدا کند. فهناک امورٌ سر و سرّ. الجهل العلمی الجهالت العملی الجاهلیت النظامیة. اگر یک کشوری، یک مملکتی، یک سکان‌داری بعد از عبور از جهل علمی و جهالت عملی نتواند جاهلیت نظام را برطرف کند او به مقصد نرسیده است. آنچه که درباره‌ی امامت ائمه(ع) آمده آن است که کار امام تنها رفع جهل علمی، رفع جهالت اخلاقی نیست. گذشته از رفع جهل علمی، رفع جهالت عملی، رفع جاهلیت نظام است. لذا به ما گفتند من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة نه مات میتة جاهلٍ او مات میتة جهلا الموت الجاهلی غیر الموت الجهلی الموت الجاهلی غیر الموت الجهالة من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیةً هناک امر الثالث ابالجهل العلمی ابالجهالت الخلاقی هناک جهالةٌ ثامیةٌ سیاسیةٌ اجتماعیةٌ شاملة اللغرب و الغرب و لذا قال من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتةً جاهلیةً. در آستانه‌ی اذان مغربیم که به بارگاه ذات اقدس الهی سربستائیم. این آخرین جمله را در حوزه‌ی علمیه‌ی نجف در مدرسه‌ی پربرکت آیت‌الله العظمی خویی رضوان الله تعالی علیه به عرض شما بزرگان و بزرگواران برسانم وجود مبارک علی(ع) صاحب این بقعه در جریان جنگ صفین بعد از فتنه‌ی عمروعاص‌ها و امثال آنها، چندین بار یعنی چندین بار در همین نهج‌البلاغه فرمود شما برگشتید به جاهلیت، نفرمود کار شما جاهلانه است، نفرمود بر اثر جهالت این کار را می‌کنید. فرمود وقتی بیگانه بر سر شما کلاه بگذارد و شما را بفریبد، از مکتب ولایی ما دور کند، این جاهلیت است. مکرر در مکرر بعد از فتنه‌ی قرآن بر سر گذاشتن همان هذه جاهلیةٌ نه هذه، هذا جهلٌ او جهالةٌ. اگر کاری در برابر امامت ائمه(ع) قرار بگیرد و زیربنای اسلامی را متزلزل کند معاذ الله این همان بیان نورانی علی بنان و بیان است که فرمود این کار شما، شما به نهج‌البلاغه مراجعه کنید بعد از جریان فتنه‌ی عمروعاص فرمود: هذه جاهلیةٌ هذه جاهلیةٌ هذه جاهلیةٌ... پس ما سه وظیفه داریم. اولی مهم، دومی هم مهم، اما سومی از همه‌ی این‌ها اهم است. غفّرَ الله لنا ولکم والسلام علینا وعلیکم وعلی آية الله العظمى الخميني والخامنئي والخويي سلام الله عليهما اجمعین. انشاءالله. @rozaneebefarda
2_5269594365868666161.m4a
34.36M
🎙بشنوید|| صوت کامل سخنرانی حضرت آیت‌الله جوادی آملی در مدرسه دارالعلم آیت‌الله العظمی خویی در نجف اشرف ▫️متن پیاده شده سخنرانی را بخوانید: 👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/16982 ؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
انا لله وانا اليه راجعون روحانی خدوم و مجاهد مهذب جناب حجت‌الاسلام والمسلمین #حسینعلی_نقده‌دوزان ب
خادم‌المستبصرین رخ در نقاب خاک درکشید... نماز لیله الدفن فراموش نشود حسینعلی ابن فضل الله آن‌ها که با این عزیز، حشر و نشر داشتند او را به اخلاص و تلاش شبانه‌روزی و مجاهدت مستمر می‌شناختند... صلوات و حمدی به آن عزیز هدیه کنیم @rozaneebefarda
استعفای استاد دانشگاه بخاطر وضعیت حجاب! دکتر حسین صادقی،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اعتراض به وضعیت حجاب و عفاف دانشگاه دخواست استعفای خود را تقدیم رئیس دانشگاه کرد. وی در این نامه گفته افتخار من خواهد بود که برای دین مبین اسلام یعنی امر به معروف و نهی از منکر استعفا دهم! این اقدام به عنوان یک حرکت نمادین شایسته قدردانی است اما به هیچ وجه نباید میدان را خالی کرد. @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
18.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبر انقلاب: الگوی ترامپ برای کشورهای عربی یقیناً شکست‌خورده است و به همت ملت‌های منطقه، آمریکا از این منطقه باید برود و خواهد رفت 🔹️رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار معلمان: ✏️رئیس‌جمهور آمریکا به این کشورهای عربی یک الگویی را پیشنهاد می‌کند که به قول خود او، با این الگو، این کشورها بدون آمریکا ده روز هم نمی‌توانند زندگی کنند. این‌جوری گفت دیگر؛ گفت: «اگر آمریکا نباشد، این‌ها ده روز نمی‌توانند خودشان را نگه دارند؛ آمریکا این‌ها را نگه می‌دارد». ✏️حالا هم در معاملات خود، در رفتار خود، در پیشنهادهای خود، همین الگو را به این‌ها دارد مجدداً ارائه می‌دهد و تحمیل می‌کند، جوری که این‌ها بدون آمریکا نتوانند زندگی کنند. مطمئناً این الگو شکست‌خورده است. به همت ملت‌های منطقه، آمریکا از این منطقه باید برود و خواهد رفت. ✏️حتماً، در این منطقه، آن نقطه‌ی مایه‌ی فساد، مایه‌ی جنگ، مایه‌ی اختلاف، رژیم صهیونی است؛ رژیم صهیونی که غده‌ی سرطانیِ خطرناکِ مهلکِ این منطقه است، حتماً باید برکنده شود و خواهد شد. ۱۴۰۴/۲/۲۷ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
35.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مشارکت پرشور مردم حامی حزب‌الله در انتخابات سرنوشت‌ساز لبنان یکشنبه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) سومین هفته از انتخابات شهرداری‌ها در لبنان آغاز می‌شود. انتخاباتی که غربی‌ها بسیار تبلیغ و هزینه کردند تا حمایت مردم از مقاومت پایین باشد و در نتیجه آن بتوانند بحث خلع سلاح حزب الله را عملی کنند... فردا نوبت بقاع است و حرکت امروز مردمی در استان بقاع و بخصوص شهر بعلبک غوغا به پا کرد و نشان داد که هنوز زنده است... امروز با دیدن شور و حال مردم، از شدت خوشحالی بخدا بارها گریه کردم... پ ن: فیلم و متن توسط جهادگران ایرانی حاضر در منطقه آماده شده است. @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
| مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار معلّمان. ۱۴۰۴/۲/۲۷ 🔰حقیر مایلم با تشکیل این جلسه و حرفهایی که زده میشود، 🌟قدردانی خودم و ارادت خودم ✨به جامعه‌ معلمان را ابراز کنم 🙏باید شکرگزار باشیم که در این دوره، ❇️بخصوص رئیس‌جمهور محترم، ✅به مسائل آموزش‌وپرورش اهتمام ویژه‌ای ابراز میکنند ◀️وزیر محترم هم جزو مدیران برجسته‌ آموزش‌وپرورش هستند؛ 👌کاملاً با مسائل آموزش‌وپرورش آشنایند ♦️امیدواریم از این فرصتها استفاده بشود 💎«پیگیری» را اصل بدانید 🔻در مورد آموزش‌وپرورش دنبال نتایج کوتاه‌مدت نیستیم؛ 📌امّا حرکت و روال باید نشان بدهد که 🔺ما چه ‌کار داریم میکنیم 💠نکاتی درباره معلمین ⏪لزوم گرامیداشت معلم توسط همه دستگاه‌های کشور 🔻گرامیداشت از مساعدتهای معیشتی و مالی شروع میشود، 🔹تا ساخت افکار عمومی ♦️به نحوی که مردم معلم را به صورت یک موجود فعال ❇️پرتلاش ❇️بانشاط ❇️موفق ❇️باافتخار ❇️سرافراز ببینند 📲کار رسانه‌ای لازم دارد 🎨کار هنری لازم دارد ☀️هدف هم چهره‌نگاری شایسته‌ معلم باشد ♦️اگر این را بدرستی انجام بدهیم: 🔹معلم احساس سرافرازی میکند 🔹افراد بااستعداد وارد میدان کار تعلیم میشوند، 🔺سطح کار معلمی بالا میرود ⏪لزوم درک معلم از تأثیرگذاری فعالیت خود 📌در یک مواردی معلم بیشتر از پدر و مادر روی دانش‌آموز اثر میگذارد 👆با این فهم سر کلاس بروید ♦️این طبعاً شما را وادار میکند به مراقبتهایی 👈در رفتار خود 👈در گفتار خود 👈در نوع عملکرد خود ⏪توجه به امکان ساخت معلم تراز و مورد نیاز در دانشگاه فرهنگیان 📌دانشگاه فرهنگیان متعلق به آموزش‌وپرورش است ❇️زمان شهید رئیسی برای گزینش، 💢محدودیتها و ضوابطی تعیین شد؛ ❌نگذارید این ضوابط ضعیف بشود 🏫این دانشگاه باید محل رفت و آمد 🌟برترین اساتید علمی و ایمانی و اخلاقی و رفتاری باشد 👈هر چه میتوانید در تصحیح رفتار دانشگاه فرهنگیان تلاش کنید 💠نکاتی درباره آموزش‌وپرورش 🔖تربیت فکری و فرهنگی نسل نو؛ وظیفه دولت اسلامی 📌وظیفه‌‌ دولت اسلامی است که جوان و نوجوان را تا یک مقطعی 🔰با علم، با فن، با حرفه، با معارف، با ایمان بالا بیاورد 💡دولت هر چه بتواند خرج آموزش‌وپرورش بکند، باید افتخار کند 🔖دنبال کردن ساختار تحولی جدید در آموزش‌وپرورش ♦️اگر این نسل نو، خوب تربیت نشوند، ⁉️ما پیش خدا و پیش آیندگان چه جوابی داریم؟ 🔰آموزش‌وپرورش ایران اسلامی 👈ساختار مخصوص به خودش را لازم دارد، 📌با توجه به همه‌ جهات ⏪این ساختار جدید باید بتواند جوان و نوجوان ما را ❇️عالِم ❇️باایمان ❇️ایران‌دوست، ❇️اهل کار و تلاش ❇️امیدوار به آینده تربیت کند 🔖لزوم جذابیت محتوا و شکل کتاب درسی ♦️سنگین‌ترین مباحث علمی را میتوان 👌با زبانهای ساده، شیرین و مطلوبِ مستمع بیان کرد 💢الان شکل و قالب کتابهای درسیِ ما شکل جذابی ندارد 🔖اهتمام بیشتر به مسئله‌ فنی‌وحرفه‌ای 👈رشته‌های فنّی‌وحرفه‌ای یکی از توصیه‌های همیشگی ما است 🔹کسانی که در این زمینه‌های فنّی کار میکنند 🔹زودتر به بازار کار میرسند 🔹باعث جلوگیری از بیکاری جوانها میشوند 🔖رعایت عدالت آموزشی در مورد استعدادهای برتر 👈معنای عدالت آموزشی این نیست که ما از استعداد برتر غفلت کنیم 🔸یک پدیده‌ای مثل سمپاد نیاز کشور است 🔖توجه به اهمیت مسئله معاونت پرورشی 🔻کسانی با غفلت، با بی‌توجّهی، ⛔️یک دوره‌ای مسئله معاونت پرورشی را حذف کردند 🔹استدلالهای غلطی هم مطرح کردند در این زمینه ❌ که رد شد 💠درباره حرفهای سیاسی‌ اخیراً مطرح شده در فضای منطقه و بین‌المللی 🗣بعضی از این حرفهایی که 📌در سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه مطرح شد، ⭕️اصلاً لایق جواب دادن نیست؛ 🔻این‌قدر سطح حرف پایین است که 💢مایه‌ سرافکندگی 🔺گوینده‌ حرف و 🔺ملت آمریکا است؛ ❌آنها را کار نداریم 👇لکن روی یکی دو جمله باید توجه بکنیم ◀️گفت که میخواهد از قدرت برای صلح استفاده کند؛ ⛔️دروغ گفت 👈از قدرت میشود برای صلح و امنیت استفاده کرد؛ 🔻به همین دلیل هم هست که 💪ما هر روز بر قدرت خودمان و قدرت کشور 🔺ان‌شاء‌اللّه اضافه خواهیم کرد. ⚠️اما آنها از قدرت استفاده کردند برای اینکه 🔥بمب‌های ده‌تنی بدهند به رژیم صهیونی، بریزد روی سر کودکان غزه ◀️رئیس‌جمهور آمریکا به کشورهای عربی الگویی را پیشنهاد میکند که 🚨این کشورها بدون آمریکا ده روز هم نمیتوانند زندگی کنند؛ 🔺مطمئنّاً این الگو شکست‌خورده است 🔰به همت ملتهای منطقه، آمریکا از این منطقه باید برود و خواهد رفت. ⏪جمهوری اسلامی 💢با همه‌ فرازونشیب‌هایی که در پیرامون ما اتفاق افتاده، 🔰بر اصول مشخص خود تکیه کرده و کشور را پیش برده. ✨امروز به توفیق الهی، به کوری چشم دشمنان، ایران پیشرفت کرده است 🌟چندین برابر این باز هم ان‌شاء‌اللّه پیشرفت خواهد کرد، ❇️این را همه خواهند دید؛ ✅جوانهای ما، به بهترین وجهی، این را خواهند دید 🍀ان‌شاء‌اللّه در ساخت ایران اسلامیِ مطلوب همه همکاری خواهند کرد. 💻 Farsi.khamenei.ir
هدایت شده از وعده صادق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تواضع و اخلاص شهید آیت‌الله رئیسی در کلام آیت‌الله سیدمجتبی حسینی نماینده مقام معظم رهبری در عراق آیت‌الله سیدمجتبی حسینی نماینده مقام معظم رهبری در عراق در مصاحبه اختصاصی با وعده صادق: از خصوصیات آقای رئیسی این بود که از اول استعداد خوبی داشت. وقتی به حوزه آمد سریع رشد کرد بعد که به قوه قضائیه رفت اول کار مختصری داشت اما سریعا رشد کرد و امتیاز پیدا کرد و شد رئیس دادگاه ویژه روحانیت بعد رسید به مقام معاون رئیس قوه بعد هم که شد رئیس قوه بعد هم رشد کرد و شد تولیت حرم امام رضا علیه‌السلام و بعد هم رشد کرد و شد رئیس‌جمهور و بعد هم رشد کرد و شد شهید، شهیدی والامقام و خوش‌نام. خیلی آدم خاکی بود ساده بود شوخی می‌کرد و خودی بود. قیافه نمی‌گرفت چه رئیس‌جمهور بود هر مرحله‌ای بود کاملا عادی بود. از افرادی نبود که حالا چون رئیس شده خودش را گم کرده باشد. همان حالت خودمانی خودش را داشت و کسانی که اینطوری هستند می‌توانند خیلی از مسائل را درک کنند. کسانی که یک مقدار قیافه می‌گیرند و برای خودشان یک حیثیتی قائلند همین حیثیت یک حاجزی (مانع) می‌شود برای اینکه بقیه مردم را درک کنند. بقیه مردم با اینجور افراد راحت صحبت نمی‌کنند این‌ها هم راحت بین مردم نمی‌روند و در نتیجه محرومیت معلومات اجتماعی و درک جامعه‌شان کم می‌شود. ایشان از این جهت خیلی آدم مخلص و متدینی بود. 🔻وعده صادق؛ گذری بر تاریخ تحولات جبهه مقاومت 🔻 ایتا |تلگرام | اینستاگرام | آپارات |یوتیوب