eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
279 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
Khamenei.ir14000326_40593_1281k.mp3
زمان: حجم: 8.66M
🎙بشنوید|| صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران در آستانه ۱۴۰۰. ۱۴۰۰/۰۳/۲۶ @rozaneebefarda
🔹یادداشت ذیل به تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ در منتشر شده بود. بازخوانی مجدد آن در این روزهای سرنوشت‌ساز، خالی از لطف نیست: 👇
هدایت شده از روزنه
و مسئله ثبات و اقتدار سیاسی اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در ایام داغ منتهی به ۱۴۰۰، اذهان محافل سیاسی داخلی و خارجی متوجه مردی است که می‌توان از او بعنوان عنصر تعیین کننده در انتخابات آتی یاد کرد. کسی که عدم اعلان تصمیم نهایی او برای کاندیداتوری، فرآیند تصمیم گیری تمام جریان‌ها و کاندیداها را متوقف کرده است! همه منتظر اعلام تصمیم نهایی سیدابراهیم رئیسی هستند؛ از قالیباف و جلیلی گرفته تا لاریجانی و ظریف و دیگران! اهمیت حضور آقای رئیسی در انتخابات آتی، نشانگر اقبال اجتماعی به او و تاثیراتی است که کاندیداتوری و احیانا انتخاب او می‌تواند بر سپهر سیاسی کشور برجای بگذارد! کشور ما بعد از نزدیک یک دهه کارشکنی و غربگرایی افراطی و بی‌عرضگی مفرط برخی کارگزاران اجرایی، عملا حال و روز ایام پس از قطعنامه را پیدا کرده! روزگاری دشوار که برای برون رفت از آن چاره‌ای نبود جز بر سر کار آمدن یک دولت اقتدارگرا. البته آقای هاشمی علی‌رغم خدمات فراوان، به مرور از نسخه بومی و آرمان‌های انقلابی فاصله گرفت و عملا بجای پیوند زدن آن خدمات متراکم به هویت انقلابی، بستر غربزدگی را مهیا ساخت و راه ترمیدور انقلاب را گشود. او با این اشتباه راهبردی، شیرینی مجاهدت‌های کارگزاران نظام در عرصه سازندگی و پیشرفت را به واسطه پیوست‌های وارداتی، به تجربه‌ای تلخ مبدل ساخت که نارضایتی‌های اجتماعی و تورم سرسام آور را در پی داشت. اکنون ما در کشوری پرنعمت و با متخصصان فراوان و نیروی انسانی خدوم و مردمی نجیب و نازنین زندگی می‌کنیم که وضعیت جنگ زده پیدا کرده است! با این تفاوت که وضعیت امروز ایران برخلاف دهه شصت، بیش از آنکه به تهاجم ناجوانمردانه خارجی مربوط باشد، به ناکارآمدی و غربگرایی افراطی دولتمردان مربوط است. سهم کارشکنی‌ها و خرابکاری جواسیس و نفوذیها هم جای خودش! اکنون اقتدار و ثبات سیاسی، مهمترین عاملی است که در پشتیبانی و مانع زدایی از تولید و گره گشودن از کار فروبسته معیشت مردم، می‌تواند نقش آفرین باشد. اگر مدیری لایق و مقتدر بر ریاست قوه مجریه تکیه بزند، مدیران نالایق و قاچاقچی و دلال و دزد و بوقچی بیگانه، هیچکدام جرأت نمی‌کنند با نان سفره مردم بازی کنند. پا بر گلوی مردم بفشارند. هر روز قیمت دلار و ارز و نان و لبنیات و مرغ و میوه، رشد نجومی نمی‌کند! نه فقط در فضای داخلی، که این اقتدار و ثبات در روابط خارجی هم مؤثر است؛ هم سرمایه‌گذاری خارجی را تحت الشعاع قرار می‌دهد، هم دولت‌ها را. دولتی که مردمش او را به اعوجاج و مواضع سست می‌شناسند، هرگز در خارج نیز وجه ای نخواهد داشت؛ چنانکه دولت اعتدال نه فقط غربی‌ها را که همسایگان و برخی شریک های استراتژیک مانند چین و روسیه را نیز از دست داد و اگر تدبیر رهبری عزیز نمی‌بود، سرنوشت روابط خارجی ایران مشخص نبود. حضور جناب آقای رئیسی در کسوت ریاست جمهوری، گرچه به معنای ایجاد مدینه فاضله( آنهم یک‌شبه) نیست و قطعا نارسایی‌های متراکم برجای مانده از جریان غربگرا به زودی رفع نمی‌شود، اما حتما و قطعا در ایجاد ثبات و اقتدار، به عنوان دو عمال راهبردی در ایجاد جهش اقتصادی و سیاسی، بسیار تعیین کننده است. چه اینکه در و پالایش مدیران نالایق، اشرافی و غیرمردمی نیز اثر مستقیم دارد. در این باب گفتنی‌های بیشتری وجود دارد که به مرور خواهیم نگاشت. انشالله. ۱۴۰۰.۱.۲۵ @rozaneebefarda
روزنه
#سخنرانی_تاریخی مقام معظم رهبری در آستانه مهم‌ترین تصمیم سیاسی ملت ایران در آستانه #گام_دوم انقلاب ا
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/۱ 🔹مهدی: ضمن عرض سلام و ادب و تشکر و خداقوت ویژه بابت مطالب ارزشمند و کاربردی کانال روزنه؛ در مورد پیشبینی صورت گرفته نسبت به فرمایشات مهم امروز رهبری چند نکته به ذهنم رسید: 🔹شاید خیلی‌ها توقع داشتند ایشان بطور تفصیلی به شبهات مطرح شده بپردازند و یا حتی مطرح کنندگان رو بدون نام بردن، مورد عتاب شدید قرار بدهند. به نظر باتوجه به حساسیت اوضاع کشور و چالشی بودن شبهات مطرح شده رهبری به برخی مواردی که پیشبینی کردید بطور تفصیلی نپرداختند و این وظیفه نخبگان رو بیشتر میکنه و فکر میکنم رهبری نیز در این زمینه از خواص و نخبگان توقع ویژه‌ای دارن. 🔹در اینکه نیاز امروز جامعه پاسخ به شبهات است تردیدی نیست اما رهبری شاید ملاحظاتی (مثل بحث وحدت) داشته باشند چون متاسفانه برخی افراد دارای جایگاه حوزوی بر این شبهات دامن زدند. بنابراین به نظر میرسه وظیفه مقابله با جریان تحریف که قصد ایجاد شکاف بین مردم و نظام رو داره بیش و پیش از رهبری به دوش نخبگان جامعه خصوصا حوزویان هست که حکم عقبه و تئوری‌پرداز انقلاب اسلامی رو دارند. 🔹منظور بنده بطور خاص‌تر بحث مردم‌سالاری و دموکراسی و مسائل مطرح شده نسبت به جمهوریت از سوی حوزویان هست. در این روزها دیدیم که نظر امام درباره مشروعیت و مقبولیت، توسط [...] تحریف شد و نظر ایشان متناسب با دموکراسی غربی جلوه داده شد. در چنین شرایطی خواص باید پیش‌گام باشند به این معنا که برای مردم حقایق رو تبیین کنن و مانع اثرگذاری جریان تحریف بشن. 🔹همچنین تشکیک در حکم فقهی شرکت در انتخابات باید توسط فضلای حوزه بطور تفصیلی و تبیینی مورد بحث قرار بگیره و علاوه بر اینکه با برگزاری نشست و گفتگوهای علمی در مراکز حوزوی و دانشگاهی مورد توجه قرار بگیره با زبانی ساده‌تر و ادبیاتی روان‌تر به بدنه جامعه تزریق بشه. 🔹واقعا نخ تسبیح فعالیت‌های دشمن تحریف حقایق هست. هدف، یزید جلوه دادن نظام اسلامی و نسبت استبداد و انحصارطلبی دادن به نظام است و اگر میبینیم در این روزها به شورای نگهبان هجمه میشه غرض همانطور که رهبری تصریح کردند تضعیف نظامه. تشکر @rozaneebefarda
مشارکت مراجع تقلید و علما در انتخابات سال ۷۷ 💥اختصاصی|| /۱۲ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیات عظام فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، صالحی مازندرانی، نوری همدانی، علوی گرگانی ▫️متن کامل خبر:👇 www.irna.ir/news/5730027/ 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
توصیه انتخاباتی آیت‌الله شبیری زنجانی(سال ۹۴) 💥اختصاصی|| /۱۳ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔘در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری سال ۹۴: 🔻انتخابات موجب تقویت وحدت و انسجام داخلی شود. ▫️متن کامل خبر:👇 www.irna.ir/news/81902337/ 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
توصیه انتخاباتی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین فلسفی(سال ۷۱) 💥اختصاصی|| /۱۴ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔘حضور فعال در انتخابات، نشانه و است‌ و موجب خواهد شد. 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
چرا امروز دستگاه اجرایی به سکانداری یک قاضی نیاز دارد؟ اختصاصی|| داوود مهدوی زادگان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 📌 قاضی بودن لزوماً دلالت بر این ندارد که او فقط برای کار قضاوت مفید است. چنانکه مدیر اجرایی بودن نیز دلیل نمی شود که قاضی خوبی نباشد. این سخن کاملاً منطقی است و در بداهت آن هیچ نیازی به استدلال آوردن نیست. بلکه ای بسا برای عکس این قضیه میتوان استدلال آورد. چون وصف قضاوت برای مدیر اجرایی لازم است ولی وصف مجری توانا بودن برای قاضی لازم و ضروری نیست. قاضی صرفاً کار قضایی می کند و وظیفه دیگری ندارد. قاضی مجری نیست. ولی بخشی از وظایف مدیر اجرایی قضاوت است. رئیس دولت در گستره ای وسیع، مجبور به داوری و قضاوت درباره عملکرد مدیران و رفع منازعات فی ما بین آنان است. منازعات بسیاری است که میان مدیران اجرایی پدید می آید و هیچ لزومی بر ارجاع آن منازعات به دستگاه قضایی نیست. تنها منازعات مجرمانه حقوقی یا کیفری است که برای صدور حکم به دستگاه قضایی ارجاع داده می شود. اما باقی منازعات و اختلافات درونی دستگاه اجرایی با قضاوت رئیس دولت، حل و فصل می شود. 📌 بنابر این، قاضی را از آن حیث که قاضی است و مشغول به کار قضاوت است نمی توان از عهده داری مدیریت اجرایی منع کرد. با این بیان نمی توان حکم به عدم صلاحیت قاضی برای دستگاه اجرایی کرد. بلکه باید گفت که او یکی از شروط لازم برای مدیریت اجرایی را دارد و باید جویای سایر شرایط لازمه بود. چون بخشی از کارهای مدیر اجرایی قضاوت در امور است. 📌 همانطور که گفته شد، قضاوت مقتضای کار رئیس دولت هم است ولی گاهی این وصف برای رئیس دولت به جهت واقعیت های موجود ضرورت پیدا می کند. شاید در شرایط عادی لازم نباشد که رئیس دولت تبحر لازم در کار قضاوت را داشته باشد. و آن در وقتی است که همه امور اجرایی حکومت مطابق قانون پیش می رود و تخلفات اداری و سوء استفاده های شخصی هم به غایت کم است. در چنین حالتی، شرط قضاوت برای رئیس دولت چندان ضروری نیست. 📌 اما گاهی وضعیت دستگاه اجرایی عادی نیست. سیستم در انجام ماموریت ها کند پیش می رود و گرفتار بی نظمی و عدم التزام به قانون و شرح وظایف در دستگاه اجرایی دیده می شود. بی عدالتی و تبعیض و سوء استفاده های فراگیر شده است. نوعی لجام گسیختگی و بی نظمی در سطوح مدیریتی و پرسنلی دیده می شود. اینها همه بخاطر این نیست که فساد و بی نظمی سیستمی بر دستگاه اجرایی حاکم است. بلکه بخاطر آن است که فرهنگ قانون مداری و نظم کاری و التزام جدی بر انجام وظایف اداری بر دستگاه حاکم نیست. در چنین حالتی حضور شخصیتی با خصوصیت بالای قضاوت گری ضرورت پیدا می کند. زیرا چنین شخصیتی انسان قانون مدار و فساد ستیزی است و در نتیجه با هر گونه بی نظمی و بی عدالتی در می افتد و دستگاه اجرایی را بر لزوم عمل به مرّ قانون و ماموریت ها وادار می سازد. مخالفت گسترده عده ای با حضور چنین شخصی در دستگاه اجرایی، دلیل روشنی بر خراب بودن حال قوه مجریه است. 📌 بر پایه همین قاعده و اصل مقتضیات مجری فساد ستیز و قانون گرا است که می گوییم جامعه امروز ایران به رئیس دولتی نیاز دارد که بتواند نابسامانی های دستگاه اجرایی را از جهت قانون مندی و فساد ستیزی و عدالت گرایی سامان بخشد. اکنون قوه مجریه به رئیس دولتی احتیاج دارد که درک و التزام عملی عمیق به قانون مداری و مبارزه با فساد های آشکار و پنهان و رفع تبعیض داشته باشد. مسلماً اگر قاضی که هم واجد این خصوصیات است و هم آشنایی لازم با دستگاه اجرایی را دارد، برای سکانداری و مدیریت دستگاه اجرایی صلاحیت بی بدیلی دارد. قطعاً باید وجود چنین شخصیتی را برای سپردن کار دولت به او مغتنم شمرد. باید در چنین شرایط، یکی از مطالبه گری های سیاسی مردم در ایام انتخابات، حضور قاضی مقتدر و کارآمد در سمت مدیر کلان اجرایی باشد. @rozaneebefarda
مروری بر سیره سیاسی مراجع تقلید و علمای معاصر پیرامون مشارکت در انتخابات 💥اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 1- بیانیه انتخاباتی آیت‌الله العظمی بهجت شماره ۱ 2- بیانیه انتخاباتی آیت‌الله العظمی بهجت شماره 2 3- حضور یکپارچه علما و مراجع تقلید در همه‌پرسی قانون اساسی در ۱۲فروردین۱۳۵۸ 4- متن کامل اعلامیه آیت‌الله العظمی گلپایگانی به مناسبت انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۵۸ 5- آیت‌الله العظمی سیستانی و انتخابات / نکته‌ها و ناگفته‌هایی از سیره سیاسی آیت‌الله سیستانی 6- اولویت شرکت در انتخابات بر زیارت اربعین از نگاه آیت‌الله العظمی سیستانی 7- حضور آیات عظام گلپایگانی و مرعشی نجفی در انتخابات مجلس دوم(سال۶۳) 8- بیانیه سیاسی آیات عظام گلپایگانی و مرعشی نجفی در رابطه انتخابات ریاست‌جمهوری و همه‌پرسی قانون اساسی در سال۶۸ 9- پیام انتخاباتی آیت‌الله العظمی گلپایگانی و دعوت مردم به مشارکت فعال در انتخابات مجلس چهارم(سال ۷۱) 10- بیانیه انتخاباتی آیات عظام گلپایگانی و اراکی جهت دعوت مردم به مشارکت گسترده در ششمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری(سال ۷۲) 11- مشارکت مراجع تقلید و علما در انتخابات هفتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری(سال ۷۶) 12- مشارکت مراجع تقلید و علما در انتخابات سال ۷۷ 13- توصیه انتخاباتی آیت‌الله شبیری زنجانی(سال ۹۴) 14- توصیه انتخاباتی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین فلسفی(سال ۷۱) 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
4.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید|| دعوت آیت‌الله سیدمجتبی رودباری از مردم برای مشارکت در انتخابات @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ایشان از شاگردان امام خمینی و آیت‌الله العظمی خوئی بوده‌اند و هم‌اکنون بعنوان یکی از محبوب‌ترین علمای بلاد، محل رجوع اقشار مختلف مردم هستند. زهد و تقوا و اخلاق‌مداری و نمایندگی تکفل امور شرعی از جانب رهبری و مراجع عظام تقلید، مجوعا جایگاهی بی‌بدیل برای آن عالم انقلابی ایجاد کرده که سخنش در اقشار مختلف مردم نافذ است. آیت‌الله رودباری جزو نخستین دسته از طلاب و روحانیان نجف بود که در بدو ورود امام به عراق، در کاظمین به استقبال و دیدار ایشان رفتند. 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
ostadmarvi-entekhabat-1400.03.19.mp3
زمان: حجم: 605.8K
تبیین ضرورت حضور در انتخابات و نسبت آن تضمین امنیت کشور جناب حجت الاسلام والمسلمین شیخ جواد مروی/از اعضای محترم شورای عالی حوزه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 عدم شرکت در انتخابات مصداق است. حضور مردم در انتخابات، بیش از امکانات تسلیحاتی، تضمین کننده امنیت کشور است. افرادی که به‌ هر دلیل دلگیر هستند؛ ما به دلگیری آنها ارج می‌نهیم؛ امروز شرکت در انتخابات به معنای تضمین امنیت کشور است زیرا ما امروز در یک جنگ با دشمن هستیم. ▫️ درس خارج فقه 1400.03.19 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
28.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نگهبان جمهوریت 🔻پاسخ امام خمینی به شبهه‌افکنی مخالفان و منتقدان شورای نگهبان 🔹معاندان خارج‌نشین و ایادی نفوذی آنان و حتی برخی مسئولین بلندپایه مدت‌هاست که به علیه مشغول‌اند. یکی از رایج‌ترین سخن آنان این است که نظارت شورای نگهبان در زمان امام خمینی قدس سره الشریف اعمال نمی‌شد و این مسئله مربوط به بعد از ارتحال ایشان است.اما این سخن از حیث تاریخی گزاف و بی‌پایه است. 🔸کلام امام در خصوص لزوم نظارت شورای نگهبان: «...با اینکه در این دوره به حسب قانون اساسی مصوب از ناحیه ملت، تصدیق‏‎ ‎‏صلاحیت رئیس جمهور و واجد بودن شرایط او به عهدۀ اینجانب است، به واسطۀ بعضی‏‎ ‎‏مصالح و جهات لازم المراعاة، از آن جمله وضع استثنایی که کشور دارد، لازم است در‏‎ ‎‏این امر مهم حیاتی تأخیر نشود. از طرفی شناسایی بیش از 120 نفر محتاج به زمانی‏‎ ‎‏طولانی است؛ و تأخیر در این حالِ استثنایی به صلاح ملت و کشور نیست، به این جهت و‏‎ ‎‏جهات دیگر اینجانب امر صلاحیت و انتخاب را به ملت واگذار نمودم که خود سرنوشت‏‎ ‎‏خود را تعیین کنند.‏ 🔹در دوره های آینده که ان شاءالله استقرار کامل حاصل شد، به حسب قانون اساسی‏‎ ‎‏باید این امر به وسیلۀ شورای نگهبان عمل؛ و آنان هستند که باید تشخیص صلاحیت‏‎ ‎‏رئیس جمهور را به حسب موازین قانونی بدهند.‏..»(صحیفه امام ج12 ص11) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db