eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
280 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
عید سعید فطر مبارک باد @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
61.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 فیلم کامل خطبه‌های نماز عید سعید فطر به امامت رهبر انقلاب. ۱۴۰۴/۱/۱۱ 🌙 📽پخش زنده مراسم👇 Farsi.Khamenei.ir/Live
8.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥‌ ببینید|| اقامه نماز عید در میان ویرانه‌های جنگی در جنوب لبنان ؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بازخوانی ماجرای یوم الله 12 فروردین و آغاز ممتازترین مردم سالاری دینی صفحه [1 از 2] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 یکی از جلوه‌های نقش مردم در نهضت امام خمینی بعد از انقلاب اسلامی، در انتخابات‌ها شکل می‌یافت. در اتفاقی در کشوری که انقلابش تازه به پیروزی رسیده که در سایه دولت موقت اداره می‌شود 5 انتخابات در یک سال (سال 58) برگزار کرد. با وجود این کارنامه درخشان در بهره‌مندی از نقش مردم در حکمرانی، با موجی از شبهات سفارشی از سوی ضد انقلاب خارجی و داخلی مواجهیم که بیش از هر چیز از و دور است. در مواجهه با شبهات و تحریفات بدخواهان، بازخوانی ماجرای یوم الله 12 فروردین امری واجب است که به پرده‌ای از آن ماجرا خواهد پرداخت و امید است که مبلغین و صاحب سخنان عرصه جهاد تبیین از آن استفاده کرده و به گوش نسل جدید برسانند. سال 58 برهه‌ای بی‌نظیر در تاریخ سیاسی ایران اسلامی و به تعبیری سال طلایی برگزاری انتخابات در ایران رهایی‌یافته از عصر ستم‌شاهی بود. نظام نوپای جمهوری اسلامی در سال ۵۸ و بعد از گذار از عصر سیاه دیکتاتوری پهلوی‌ها، دوران طلایی بازگشت به انتخاب آزادانه مردم را رقم زد. بعد تجربه درخشان همه‌پرسی تعیین نوع حکومت، بی‌سابقه‌ترین مشارکت را با آرای بسیار بالا ثبت کرد و بیش از 98 درصد مردم در انتخابات شرکت کرده و 97 درصد به جمهوری اسلامی رای دادند (روزنامه اطلاعات، 12/1/1358،ص8) . برخلاف ادعاهای جریان‌های معاند و ضد انقلاب که این انتخابات را در فضای تک‌قطبی و تک‌صدایی روایت می‌کنند، فضای رسانه‌ای کشور تحت اختیار روزنامه‌های وابسته به جریان‌های چپ یا جریان‌های ملی بود و همه نوع حکومتی از جمهوری دموکراتیک اسلامی تا جمهوری دموکراتیک ایران و جمهوری خلق و ... لقلقله زبان رسانه‌ها بود (تاریخ تحولات سیاسی جمهوری اسلامی ایران، صص41-38). در این باره می‌فرمایند: «خاطره‌ای که فقط اشاره می‌کنم مخالفتهایی است که با رأی‌گیری به این شکل وجود داشت که از طرف جناحهای مختلف این مخالفتها بود همه هم خودشان را بعدها نشان دادند. هم آن جناحهایی که بر مطبوعات کشور مسلط بودند، روشنفکرهای چپ و نیمه چپ و لیبرال و التقاطی، اینها که مطبوعات آن روز را اطلاعات، کیهان آن روز را توی مشت داشتند که خب بحمدالله بعد همه ازاله شدند و روزنامه‌ی حسابی دیگری هم نبود یعنی همین روزنامه‌ی جمهوری اسلامی که نبود روزنامه‌ی دیگری هم که بشود مورد اتفاق باشد همین‌طور. هرچه دلشان می‌خواست می‌نوشتند. رفته بودند این‌جا و آن‌جا این روشنفکرهای گروهکی سیاسی ملحد و نیمه‌ملحد از شخصیتهای گوناگون نظر خواسته بودند که به نظر شما آری یا نه درست است؟ یا بیائید چندجور حکومت را مطرح کنیم و رأی بگیریم. مقصودشان هم این بود که مردم را از آن یکپارچگی خارج کنند، اگرچه فرقی هم نمی‌کرد یعنی تأثیری هم نداشت. اگر مردم خب طبیعی بود که به آن شیوه‌های دیگر رأی نمی‌دادند و به خصوص بعداز آنی که امام آنجور صریح فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک [کلمه] زیاد، لکن آنها کار خودشان را می‌کردند به امید این‌که شاید بتوانند شکاف بیندازند این رأی زیاد مردم را کم کنند، رأی را تقسیم کنند از این کارها می‌کردند و اوضاعی داشتیم ما در شورای انقلاب با آن جناح لیبرال و به اصطلاح ملی‌گرا که بیشترین خصوصیتشان مخالفت با خط اصیل انقلاب بود که این شیوه‌ای را که بعد هم انجام گرفت این شیوه را اثبات کنیم که این شیوه‌ی درستی است.»https://khl.ink/f/6175 ادامه یادداشت صفحه 2👇 @rozaneebefarda
بازخوانی ماجرای یوم الله 12 فروردین و آغاز ممتازترین مردم سالاری دینی صفحه [2 از 2] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آقای نیز بر این امر تکیه داشت که رسانه‌های گروه‌های سیاسی در مخالفت با رای به جمهوری اسلامی و طرح بدیل‌های آن سنگ تمام گذاشته بودند: «از همان روز رای‌گیری و بعدها در ماهها و حتی یکی دو سال اول پیروزی انقلاب، برخی از اشخاص و بعضی از گروهها، تلاش داشتند که چنین القاء کنند که "مردم آن روز آگاه نبودند و مخالفی نبود و چون امام گفتند، مردم به جمهوری اسلامی رای دادند" اما واقعآ این طور نبود. آن روزها، هم مردم آگاه بودند، هم تبلیغات مخالفان جدی بود و حتی ارگان اجرایی انتخابات یعنی استانداریها، فرمانداریها و بخشداران، اکثرآ در اختیار طرفداران نهضت آزادی بود که قاعدتآ با آن نظراتی که داشتند، از مخالفان اسم "جمهوری اسلامی" برای نظام جدید تلقی می‌شدند. آن روزها تعداد نشریاتی هم که علیه این فکر حرف می‌زدند، خیلی بیشتر از نشریاتی بود که از این فکر حمایت می‌کردند. دهها گروه چپ گرا و ملی گرا و انواع انجمن‌های ریز و درشت، همگی مجله یا روزنامه داشتند و اکثر اینها مخالف بودند و می‌گفتند که حکومت جمهوری یا جمهوری دموکراتیک، چپی‌ها می‌گفتند جمهوری خلق یا چیزهایی از این قبیل، این طور نبود که مخالفتها و حرفهای مخالفان به گوش مردم نرسیده باشد و دیگران نفهمیده باشند. رادیوهای خارجی هم به شدت فعال بودند که حرفهای همین مخالفان را با تحلیل و توجیه به گوش مردم برسانند. مخالفان حتی این قدر حساس بودند که وقتی در شورای انقلاب مطرح کردیم در ورقه هایی که پخش می‌کنیم، می‌خواهیم کلمه آری به حکومت اسلامی را به رنگ سبز بنویسیم، مخالفت کردند و مدعی شدند که رنگ سبز مردم را فریب می‌دهد و می‌گفتند شما می‌خواهید رنگی بیاورید که خود آن تبلیغ است؛ این قدر اینها حساس و مراقب بودند، و برای تغییر وضعیت فشار می‌آوردند. اما سرانجام با حضور میلیونها انسان عاشق امام و انقلاب آن نتیجه جالب توجه و غیر منتظره، که نشان از آگاهی مردم بود، به دست آمد و انقلاب در مسیر تثبیت جایگاه خویش نخستین گام را، محکم برداشت.» (انقلاب و پیروزی، صص256-255) با وجود این مخالفت‌های جدی، شرکت بی‌سابقه و رای قریب به اتفاق به جمهوری اسلامی گواهیِ بی‌بدیلی بود بر حضور مردم در سراسر نهضت امام و محبوبیت بی‌نظیر امام در نزد آنها. وجه دیگر مردمی بودن این رفراندوم را باید در این دید که برگزاری این انتخابات در فاصله کمتر از از انقلاب انجام گرفت و این سرعت با وجود استنکاف برخی از سران دولتی بر انجام آن معلول خواست جدی مردم و امام بود که ثمره انقلاب خود را در تاسیس جمهوری اسلامی می‌دیدند. سال انتخاباتی 58 با رفراندوم جمهوری اسلامی شروع شد و با 4 انتخابات دیگر ادامه یافت که نقش مردم را در پایه‌گذاری نظام اسلامی به وضوح اثبات کرد. انتخابات‌هایی که با رای قاطع شرکت‌کنندگان همراه بود و با مشارکت بالایی به سرانجام رسید. 🔸حاشیه روزنه مقایسه این اقدام امام خمینی با دیگر حکومت‌های تازه تاسیس به خوبی پر رنگ بودن نقش مردم در نگاه امام را نشان می‌دهد؛ به عنوان نمونه، اولین انتخابات 1789 میلادی، 13 سال پس از استقلال آمریکا در 1776، برگزار شد و آن هم نه برای تعیین نوع حکومت یا همه پرسی قانون اساسی بلکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا! یا به عنوان نمونه زنده، حکومت تروریسی در سوریه که برخی در داخل کشور، آن را آزادی مردم سوریه می‌دانستند، دولت موقتی پنج ساله (!!) تشکیل داده و خبر موثقی از برگزاری انتخابات وجود ندارد. @rozaneebefarda
اعلامیه حضرت (۵۸/۱/۷) در دعوت از مردم انقلابی ایران برای رأی به 💥اختصاصی/پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔳حضرت آیت‌الله خوئی: رأی اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید، را انتخاب نمایند. 🔶حاشیه چهار دهه این حقایق را کردند تا پشت تصویرسازی دروغین از بزرگان سنگر بگیرند و بودن خود را توجیه کنند. @rozaneebefarda
حمایت مرحوم سیدمحمد شیرازی از جمهوری اسلامی! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹جریان تشیع لندنی که خود را منسوب به آقای شیرازی می‌داند، امروز نماد مقابله با نظام در محافل مذهبی تلقی می‌شود. تشکیلاتی که در اسناد آمریکایی‌ها بعنوان آلترناتیو مذهبی نظام از آنان یاد شده و رژیم خبیث انگلیس سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی این جماعت کرده برای تقابل با نظام! 🔹بازخوانی این قبیل اسناد تاریخی، را با خلا تئوریک مواجه می‌سازد زیرا آنان در پی القای این تصویر هستید که قاطبه حوزویان مشهور معاصر، با انقلاب و نظام همراه نبوده‌اند. 🔶حاشیه گذشته از این موضع مثبت مرحوم شیرازی، ایشان در دوران نهضت امام(جز استقبال از امام در کربلا سال۴۴) و بعد از استقرار نظام، همراهی خاصی نداشت و در دهه شصت و بیشتر دهه هفتاد، بعنوان یکی از مخالفان حوزوی نظام مطرح بود. بازخوانی این قبیل اسناد هرگز به معنای چشم‌پوشی از نقد عملکردهای دیگر آن مرحوم نیست. ▫️روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان @rozaneebefarda
حضور یکپارچه علما و در همه‌پرسی قانون اساسی در ۱۲فروردین۱۳۵۸ اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹مشارکت علما و مراجع تقلید در همه‌پرسی قانون اساسی در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ 🔻علمای اعلام و آیات عظام: گلپایگانی، مرعشی نجفی،طباطبائی قمی، اراکی، روحانی، وحیدی شبستری، شیرازی، بروجردی، خادمی، دستغیب، صدوقی و دیگران. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
27.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ویژه 📹نماهنگ | شوقِ عاشقانِ وصل ☝سخنان شنیدنی شهید حاج قاسم سلیمانی در مراسمی که شهید زاهدی نیز حضور داشت و اشک میریخت ✏️روایت رهبر انقلاب از شوق شهادت شهیدانی از قبیل شهید زاهدی، رحیمی و...:  اینها کسانی بودند که یک عمر دنبال شهادت دویدند؛ خدا به آنها این اُجرت را داد به خاطر جهادشان؛ خوشا به حالشان! 🗓بازنشر به مناسبت سالروز شهادت شهید زاهدی و همراهان 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔴نفوذ در کسوت روحانیت پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز مرگ آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری تلاش دستیار شریعتمداری برای تحمیل شورای سلطنتی به امام ماجرای شنود ساواک از منزل شخصی شریعتمداری به روایت مرحوم فیض گیلانی نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه) چه بود؟/بخش اول نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه) چه بود؟/بخش دوم نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه)چه بود؟/بخش سوم نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه) چه بود؟/بخش چهارم اطلاعيه‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره عدم‌ شايستگی آيت‌الله‌ شريعتمداری برای مرجعيت‌ شریعتمداری در دادگاه تاریخ+متن کتاب 🔹صوت | هشدار حجت‌الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در خصوص پدیده در قم 🔸آقای شریعتمداری: تمام تلاش من برای حفظ مقام سلطنت است/معتقد به آزادی همه زندانیان نیستم 📹 فیلم | حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: آقای شریعتمداری با ساواک در جهت ضربه زدن به مبارزین و انقلابی‌ها کاملا همراه بود 🔹غائله‌آفرینی مدعی مرجعیت 🔸تلاش امام برای حفظ شریعتمداری و دست رد او به سینه امام 🔹عدم مرزبندی شریعتمداری با احزاب انحرافی 🔸پایان مدارای انقلابی 🔹سند | مشاوره آقای شریعتمداری به ساواک برای رهایی از مطالبه‌گری انقلابیون 🔸سند | پیغام باواسطه امام خمینی قدس سره الشریف به آقای شریعتمداری: از اعمال خلاف دین خودداری کن! 🔹سند | حساب خاص دفتر ویژه شاهنشاهی نسبت به آقای شریعتمداری 🔻 رسانه‌های رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شریعتمداری.mp3
زمان: حجم: 1.88M
امتناع مرحوم از قبول ممتحنی آقای @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آقا شیخ مجتبی اراکی گفتند آقا [شریعتمداری] گفت اگر می‌شود شما از طرف ما ممتحن شوید. من اول خوشم آمد. تازه آمده بودم قم نمیدانستم حوزه چه جوری است؟ از برخی مصلحت کردم اگر ما ممتحن آقایی باشیم دور و بری او محسوب می‌شویم؟ گفتند بله میگویند ممتحن آقاست برخی هم گفتند کار علمی است. مع ذلک من این طرف را گرفتم گفتم نکند مثلا ما در صورتی که جزء ممتحنین ایشان شویم از اطرافیان ایشان [محسوب شوم]. من از این‌که از اطرافی کسی باشم بدم می‌آید. به ایشان پیغام دادم سلام رساندم گفتم کارم خیلی زیاد است بگویید نمی‌توانم این کار را قبول کنم. 🔸حاشیه روزنه در دهه‌های گذشته همواره با سیاست و چهره‌های موجه حوزوی، بیشترین تلاش را به کار بسته‌اند که برخی بعضی موجهین متدین، به غلط مخالفت با اصل انقلاب اسلامی و امام و رهبری تفسیر شود، تا از این راه بتوانند برای مخالفت‌های خویش توجیه و محمل بتراشند و کارشکنی‌های خود علیه نظام را پشت سر این موجهین پنهان کنند! حال آنکه حساب نقدهای ناصحانه و (که ریشه در خیرخواهی و حریت شان دارد و هرگز به معنای نفی اصالت‌های انقلاب و نظام نبوده)، با اقدامات مرموزانه که تکمیل کننده پازل دشمن‌اند، کاملا جداست. برای شناخت این دو طایفه از هم، ملاک‌های روشنی وجود دارد که دنیاگریزی و پرهیز از از آنجمله است. ؛ 👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0
تفاوت رویکرد حوزویان در مواجهه با پدیده‌های ضدفرهنگی و ضداسلامی در شهر قم! || اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اشاره در اسناد ساواک نکات و شواهد شواهد تاریخی جالبی وجود دارد که نشان‌گر تفاوت رویکرد حوزویان نسبت به مسائل مذهبی و فرهنگی شهر قم است. ▫️متن سند و حاشیه روزنه را اینجا بخوانید: 👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/13694 @rozaneebefarda