1.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مصاحبه #سردار_سلیمانی در مورد جنگ 33 روزه، هیجان انگیز، افتخارآفرین ، اشک آور و از همه مهم تر معنوی و معرفت بخش بود. جنگ و قلب، رزم و معنویت و نهج البلاغه و تاریخ در این گفتگو در هم تنیده شدند. رسانه ها با سلایق سیاسی مختلف این مصاحبه را به نحو مثبت بازتاب دادند چرا که نگاه و بیان سردار بر اساس اتحاد است و دشمن را ابتدا در بیرون جست و جو می کند نه در درون.
فیلم کامل گفتگو:
https://www.aparat.com/v/bPpWM
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
شباهتهای حکومت مختار با جمهوری اسلامی
- هر دو حکومت در زمان حیات امام معصوم تشکیل شده اند ولی امام در صحنه قانونگذاری و اجرا حضور پیدا نمی کنند.
- هر دو خود را به امام زمان خود منتسب می دانند ؛ یکی به خونخواهی و دیگری به نصب عام.
- هر دو می خواهند رضایت امام را کسب کنند و بلکه نهایتاً حکومت را به امام تحویل دهند.
- در هر دو حکومت اتفاقاتی که تسلی خاطر امام هستند رخ می دهد.
- رشد و گسترش هر دو قیام مایه شگفتی و تحسین دیگران هستند.
- هر دو در زمانه خود «حرکت خلاف جریان غالب» محسوب می شوند.
- هر دو در ابتدا به قصد تشکیل حکومت و ایجاد ساختارهای جدید قیام نکردند بلکه یکی به خونخواهی و دیگری به قصد مبارزه با ظلم و فساد شروع به قیام کردند. اما بعدها که زمینه فراهم شد دامنه قیام گسترش پیدا کرد.
- در هردو قیام مصلحت سنجی و تاکتیک های سیاسی وجود دارند که مورد اعتراض برخی کسانی که این اقدامات را بر خلاف شعائر قیام می دانند قرار می گیرد.
- در هر دو ایرانیان و اسلام پیوند آشکار و مؤثری دارند
- هر دو به شدت مورد آماج تهمت ها و حمله جنگ روانی قرار می گیرند
- عاقبت یکی شهادت است و دیگری...
* بازنشر یادداشتی در پایان پخش اول مختارنامه
هدایت شده از اندیشه در کرمانشاه
صفحه اندیشه شماره ۳۹ نشریه #اتفاق_کرمانشاه ویژه بازتاب اکران و نقد مستند #تئوریسین_خشونت در کرمانشاه منتشر شد.👇👇👇
@kermanshah_andishe
هدایت شده از استنطاق
آدمها از لحاظ خوبی و بدی به روشهای مختلفی تقسیم می شوند. در تقسیم بندی ساده آدمها خوب یا بد هستند. اما از یک لحاظ آدمها به سیاه و سفید و خاکستری تقسیم می شوند. اگر خاکستری یعنی کسی که خوب و بدش را مخلوط کرده است می تواند به این تعبیر قرآن نزدیک باشد که وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً (توبه102) به این شرط که انسان خاکستری به بخش سیاه اعمالش معترف باشد. تقسیم بندی دیگر این است که برخی افراد هنوز به مرحله خوب و بد نرسیدند و یا بالاتر از این تقسیم بندی هستند که در بین بهشت و جهنم این افراد در تعبیر قرآنی اعراف تعریف می شوند. یک تقسیم بندی دیگر این است که افراد بد درجه بندی شوند برخی جهنمیان خالد و برخی موقت هستند. از یک نظر دیگر بدها به کافر و منافق تقسیم می شوند منافق کسی است که بین خوبی و بدی در تذبذب است واگر به این تذبذب پایان ندهد به کفار ملحق می شود. در سوره واقعه این تقسیم بندی به «خوب ، بد، عالی» تبدیل می شود: اصحاب شمال، اصحاب یمین و سابقون مقربون.
خوب، بد، مستضعف
خوب، بد، منافق
خوب، بد، خاکستری
خوب، بد، عالی
و...
ما نباید تحت تأثیر اومانیسم تقسیم بندی انسان ها را به خوب و بد نادیده بگیریم و همچنین نباید این تقسیم بندی را سطحی معنا کنیم. گاهی پیچیدگی های خوب و بد انسان ها باریک تر از مو می شود.
#محسن_حسام_مظاهری یکی از جدی ترین منتقدان سیاستهای فرهنگی جمهوری اسلامی است. او از آنچه که مناسک سازی وفربه سازی تشیع می نامد انتقاد می کند و به دنبال پیرایش تشیع از مناسک جدید است. پیش از او بزرگانی مانند شهید مطهری مبارزه با تحریفات عاشورا را شروع کردند. اما مظاهری چقدر از مطهری تندتر گام برداشته است؟
او علیه سیاست ایرانی اربعین مدام موضع می گیرد و معتقد است تلاش ایران برای تقویت پیاده روی اربعین موجب غیرطبیعی شدن آن و دخالت در یک پدیده ذاتاً عراقی است. مشکل او این است که جامعه شناسانه نگاه می کند نه توحیدی. دین ومذهب به جای ملاک بوم و قوم و تعصب، خدا و رسولانش را ملاک وحدت قرار می دهد. اما مظاهری از اربعین ایرانی و اربعین عراقی می گوید.
او دقت نمی کند اصل پیاده روی با تشویق ائمه و الگوگیری از خاندان اهل بیت و صحابی همچون جابر شروع شده و ذاتا شیعی است هرچند عراقی ها بیشتر آن را پروراندند.
او این حقیقت را نادیده می گیرد که اربعین مظهر #الحسین_یجمعنا است پس برادری اقوام و مذاهب را به دخالت جوامع تفسیر می کند، پس اگر موکب داران عراقی به دیدار رهبر بروند این قدرت نمایی جمهوری اسلامی است! البته این اختلاط ها آفات و آسیبهایی هم (مانند بی توجهی برخی تحلیل گران به اعتراضات مردم نسبت به مشکلات کشور عراق) دارد اما نباید اصل حقیقت برادری را بپوشاند. در این میان اگر جمهوری اسلامی از این اجتماع میلیونی نفعی ببرد، جدا از مشروعیت آن، نباید بدبینی به کسب منافع موجب انکار اصل و ماهیت این پدیده شود. وقتی نزد ائمه زیارت پیاده توصیه شده است (همچنین در روایت به زیارت اربعین جداگانه تصریح وتوصیه شده است)، نباید آن را صرفاً تاریخی و جامعه شناسانه تحلیل کرد و آن را پدیده ای ذاتاً عراقی دانست. به نظر می رسد حقیقت اربعین فراتر از حد درک جامعه شناسانه است.
┄┄┅┅✿🍃❀📚❀🍃✿┅┅┄
در مورد زیارت اربعین هم علمای مختلف این زیارت را مورد تأکید قرار داده اند. از امام حسن عسکری(ع) است که فرمود: «علامات المؤمن خمس، صلاة الخمسین، و زیارت الاربعین، والتختّم فی الیمین، و تعفیر الجبین، و الجهر ببسم الله الرحمن الرحیم»؛ همچنین در روایت دیگر از امام صادق (ع) نقل و کیفیت زیارت اربعین بیان شده است که علمایی مانند شیخ مفید و شیخ طوسی و سیدبن طاووس و حرعاملی و ... در کتابهای خود آن را بیان کرده اند.
همچنین در روایت بر زیارت پیاده تأکید شده است:
عَنْ أَبِي الصَّامِتِ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ هُوَ يَقُولُ: مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ علیه السلام مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ؛ فَإِذَا أَتَيْتَ الْفُرَاتَ فَاغْتَسِلْ، وَ عَلِّقْ نَعْلَيْكَ وَ امْشِ حَافِياً، وَ امْشِ مَشْيَ الْعَبْدِ الذَّلِيل. (كامل الزيارات، ص133)
عَنِ الْحَسَنِ بْنِ ثُوَيْرِ بْنِ أَبِي فَاخِتَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: يَا حُسَيْنُ! إِنَّهُ مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ يُرِيدُ زِيَارَةَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه السلام، إِنْ كَانَ مَاشِياً كُتِبَ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ مُحِيَ عَنْهُ سَيِّئَةٌ، فَإِنْ كَانَ رَاكِباً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ حَافِرٍ حَسَنَةً، وَ حَطَّ بِهَا عَنْهُ سَيِّئَةً، حَتَّى إِذَا صَارَ فِي الْحَائِرِ كَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُفْلِحِينَ الْمُنْجِحِينَ، حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِكَهُ كَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِينَ، حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَكٌ فَقَالَ لَهُ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله يُقْرِئُكَ السَّلَامَ، وَ يَقُولُ لَكَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ مَا مَضَى.(ثواب الاعمال، ص91)
@rezakarimi
حرم شلوغ شده و از دوستدارانش #مشحون بود.
در این شلوغی این آیه را دیدم: وَ آيَةٌ لَهُمْ أَنّٰا حَمَلْنٰا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي اَلْفُلْكِ اَلْمَشْحُونِ (یس٤١). این خانواده کشتی نجات است و مثل آن مثل #کشتی_نوح: فَأَنْجَيْنٰاهُ وَ مَنْ مَعَهُ فِي اَلْفُلْكِ اَلْمَشْحُونِ (شعراء١١٩).
مگر فقط #نوح بود که با کشتی مشحون نجات پیدا کرد؟ #یونس هم به سوی کشتی مشحون فرار کرد: إِذْ أَبَقَ إِلَى اَلْفُلْكِ اَلْمَشْحُونِ (صافات١٤٠). مگر فقط نوح و یونس بودند که سوار شدند؟ بلکه خداوند مثل این کشتی سواری را دوباره تکرار می کند و آدمهایی شبیه آن کشتی نشستگان خلق می کند تا سوار شوند: وَ خَلَقْنٰا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ مٰا يَرْكَبُونَ (یس٤٢). حرم شبیه کشتی نجات بود...
مشحونِ مشحون...
هنوز هم جا هست...
هنوز این صدا طنین دارد:
پسرم با ما سوار شو... يٰا بُنَيَّ اِرْكَبْ مَعَنٰا وَ لاٰ تَكُنْ مَعَ اَلْكٰافِرِينَ (هود٤٢)
هدایت شده از استنطاق
چکیده سخنرانی در نشست علمی اندیشه های شهید آیت الله اشرفی اصفهانی
(سه شنبه 30 مهر 1398- کرمانشاه)
کتاب برهان قرآن یک اثر پژوهشی قابل اعتناست که علاوه بر موضوعات در ریزموضوعات هم مسائل مهمی را بررسی کرده است. علاوه بر این مقایسه آرای علمای فن و نیز تلاش برای جمع بین آیات و روایات بر غنای مباحث اضافه کرده است. تأثیرپذیری فراوانی از تفسیر المیزان به چشم می خورد. در موضوع تأویل و محکم و متشابه و در موضوع علم غیب این مسئله قابل مشاهده است. همچنین همانند علامه طباطبایی عنایت خاصی بر روی بحث جهانی بودن و خاتمیت پیامبر است طوری که بسیاری آیات مرتبط با موضوع مورد تحلیل قرار گرفته است و برخی شبهات پاسخ داده شده است. از آنجا که نزد روشنفکران و طرفداران تفسیر عصری این موضوع بارها مطرح شده است. طرح این موضوع هنوز نیاز روز و مسئله معاصر ماست.
اما در مورد نزول قرآن وی گویا نقد شیخ مفید بر شیخ صدوق را پذیرفته است. در حالی که علامه طباطبایی به نزول دفعی حقیقت و نور قرآن اشاره دارد ولی شهید اشرفی به این مسئله اشاره ای نمی کند و به نظر می رسد آن را نپذیرفته است. نکته مهم این است که فهم برخی موضوعات مانند نزول دفعی قرآن ساده و راحت نیست و شاید به همین دلیل است که علامه در تفسیر المیزان این موضوع را تصریح کرده ولی در کتاب قرآن در اسلام ، که برای آشنایی عامه با قرآن نوشته شده، فقط نزول تدریجی را مطرح کرده است.
خبر نشست در خبرگزاری مهر :
https://www.mehrnews.com/news/4753386
فایل صوتی جلسه👇
RezakarimiParadox of choice.MP3
زمان:
حجم:
4.86M
تحلیل و بررسی کتاب «تناقض انتخاب» در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه - 2آبان1398
تناقض انتخاب (The Paradox of Choice) کتابی است نوشته بری شوارتز، روانشناس آمریکایی که در سال ۲۰۰۴ منتشر شده است. و در سال ۱۳۹۸ توسط دو استاد دانشگاه های کرمانشاه (کیوان شعبانی مقدم و سید سجاد حسینی) به فارسی ترجمه شده است.
متن مکتوب تحلیل کتاب:
http://r1001.blog.ir/1398/08/04
RezakarimiKetab.MP3
زمان:
حجم:
7.64M
توصیه هایی برای فعالان کتابخوانی: برای برنامه های کتابخوانی هم رده بندی سنی لازم است و هم رده بندی ذهنی. برای کودکان یک نوع برنامه قابل برنامه ریزی است و برای نوجوانان و بزرگسالان برنامه های دیگر. این یک رده بندی سنی است. اما رده بندی ذهنی بر اساس توانایی و استعداد مخاطب هم لازم است. برنامه ها باید ساده و حرفه ای هر دو برگزار شود. سطحی ترین فعالیت کتابخوانی نمایشگاه کتاب و مسابقه کتابخوانی چهارگزینه ای غیرحضوری است. نشست کتاب خوان (به اشتراک گذاری کتابهای خوانده شده)یک برنامه ساده است ولی نقد کتاب یا لیگ کتابخوانی یک برنامه حرفه ای است و برگزاری آن زمان و هزینه بیشتری می طلبد اما به تربیت کتابخوان حرفه ای منجر می شود.
اطلاع از وضعیت شهر و بوم زندگی بسیار مهم است. کتابفروشی های شهر، کتابخانه ها، کتابخوانان و نویسندگان. توجه به نویسندگان بومی گاهی کیفیت محتوا را پایین می آورد ولی در عوض بخشی از جامعه را درگیر می کند.
ما برای ترویج مطالعه بر سر یک دوراهی هستیم از طرفی هر کتابی را تأیید نمی کنیم و از طرف دیگر می خواهیم کتابخوانی عمومی شود. بین ذائقه مروجان کتاب و عموم مردم فاصله هست. چه باید کرد؟ باید هر چه بیشتر ذائقه ها بیشتر شود و قشر خاکستری مدنظر باشد. به عنوان مثال نشست سینماکتاب (گفتگو درباره کتابهای سینمایی یا سینمای اقتباسی) یکی از راههایی است که برای سینمادوستان اهل کتاب جذاب است.
روشهای مطالعه هم بسیار مهم است: جمع خوانی. متن خوانی. از لحاظ کیفیت تندخوانی مقابل ترتیل خوانی است. اصولاً در پاسخ به پرسش پرتکرار «چه بخوانیم؟» باید گفت: «آنچه که تو را می خواند».
@rezakarimi
RezakarimiAyne jadoo.MP3
زمان:
حجم:
5.47M
معرفی کتاب آینه جادو
در نشست کتاب خوان اصحاب قلم در دانشگاه رازی
21آبان 1398
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درآمدی بر کتاب #تفسیر_تسنیم
۲۲آبان۱۳۹۸