eitaa logo
خدا ودیگرهیچ
147 دنبال‌کننده
162 عکس
60 ویدیو
34 فایل
در این کانال گفتارها و‌نوشتارهایی بر اساس تفکر توحیدی منتشر می کنم موضوعات متنوعند: از متون دینی تا فلسفه و هنر و حوادث واقعه و آرای اندیشمندان و... مگر نه اینکه توحید همه چیز را در برمی گیرد؟ رضاکریمی @rezakarimi1001
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از استنطاق
MP3 Recorderنامه۳۱-۴۲.mp3
زمان: حجم: 6.91M
- موعظه یا زدن؟ - نقش عزائم‌الصبر و یقین در زدودن غم سیری در نامه۳۱ قسمت۴۲ ۲اسفند۱۴۰۲ @estentagh @rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
MP3 Recorderنامه۳۱-۴۳.mp3
زمان: حجم: 8.06M
-مقتصد خودش را به خدا واگذار می‌کند. -هوای نفس تشخیص گناه را هم از بین می‌برد. سیری در نامه۳۱ قسمت۴۳ ۹اسفند۱۴۰۲ @estentagh @rezakarimi
سالها پیش در نمایشگاه کتاب سید جواد طباطبایی را با دوستم دیدم و جهت شروع صحبت، به رسم ادب، دوستم را که دانشجوی قم بود معرفی کردم. ولی او بلافاصله گفت مگر قم دانشگاه دارد؟! کنایه او مثل نقدهایش گزنده بود ولی بر اساس مبانی فکری‌اش سخن گفت. بعداً شنیدم دوستم از اینکه او را معرفی کردم رنجیده و نوشته یک دوست آنچه برای خود نمی‌پسندید برای دیگری پسندید! اما من با وجود مطالعه تفاوت‌های بنیادین علم جدید و قدیم، اکراه نداشتم که خود را دانشجوی قم معرفی کنم، حتی مقابل کسی که تعبیر دانشگاه قم را به دلیل اندیشه ایرانشهریِ غیراسلامی و تجددگرا، یک تناقض می‌دانست. در حالی‌که اکنون پژوهشگران مسلمان تلاش می‌کنند به صورت‌ تفصیلی با علم آشنا بشوند و چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای تحول در علوم و تحقق الگوی پیشرفت باز شده است. اسلام گریزی این سید! در گزارش سردبیر سیاست‌نامه (از مروجان و شیفتگان او) تصریح شده که پس از مرگش در یادنامه‌اش نوشت: او هماره در پی تکوین تعریف ایران در استقلال نظری از جهان اسلام بود (سیاست‌نامه۲۶، ص۲۱). جواد طباطبایی اصطلاح اسلام‌ایرانی کُربن را دو تکه کرد و کلمه ایرانی‌اش را مستقل از اسلام انگاشت. نهایتاً او با روشنفکران دینی، که بی‌ملاحظه نقدشان می‌کرد، تفاوتی ندارد و مهم نیست که بگوییم او به جای اینکه ایران را غربی کند، غرب را ایرانی دانست و به تجدد ایران معتقد بود. او هم مانند بسیاری تجدد‌گرایان نتوانست بفهمد تاریخ توحید از تاریخ ایران طولانی‌تر است و اسلام کامل‌ترین دین در معرفی توحید است و ایرانیان از مستعد‌ترین اقوام در فهم این حقیقت بزرگ هستند. @rezakarimi
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
سال نو و روز نو مبارک... سی‌سال پیش بود که آن سید حکیم و شهید به حقیقت بهار اشاره کرد و سال نو را تبریک گفت. شگفت آنجاست که آن زمان نیز بهار و روزه همزمان شدند. اکنون دوباره تاریخ تکرار شده و از آن زمان همچنان این ندا را به دعا زمزمه می‌کنیم که آیا وقت آن نرسیده است که مسیحای موعود سر رسد؟ " این‌بار انقلاب ربیع و انقلاب صیام به هم برافتاده‌اند تا آن یکی هسته جسم را بشکافد و این یکی هسته جان را و زندگان از بطن مردگان سر برآورند. با بهاران روزی نو می‌رسد و ما هم‌چنان چشم به راه روزگاری نو. اکنون که جهان و جهانیان مرده‌اند، آیا وقت آن نرسیده است که مسیحای موعود سر رسد؟ و یحی الارض بعد موتها…" کتاب
شباهت‌ها و تفاوت‌های شهیدی و صدیقی جنجال‌ها در مورد حجت‌الاسلام صدیقی یادآور شخصیت سریال پرده‌نشین ساخته بهروز شعیبی است. گویا دیگر فقط در هالیوود نیست‌که قصه‌ها به واقعیت می‌پیوندند! شباهت حمله به کنسرت موسیقی روسیه با حمله تروریستی فیلم تنت ساخته کریستوفر نولان آخرین نمونه هالیوودی بود و اکنون نمونه ایرانی تحقق قصه یک سریال را می‌بینیم. در اینجا هدف توجیه یا هجمه نیست بلکه سخن از ظرائفی است که‌ باید متوجه آن بود. تفاوت‌های سریال (حاج‌آقا شهیدی) و حادثه واقعی (حجت‌الإسلام صدیقی) را مرور می‌کنیم. -در هر دو یک روحانی اخلاقی و معنوی بین مردم شناخته شده است. - در هر دو فرزند روحانی مشکلات اقتصادی دارد. - در سریال دست زمین‌خواری بزرگ و مخفی دیده می‌شود و در واقعیت سخن از شیطنت یک‌جاعل امضاست که همکار روحانی است و او را فریب داده و از جایگاهش سوءاستفاده کرده است. - در هر دو، وجهه روحانی نزد مردم تخریب شده است. - هر دو مدیریت یک حوزه علمیه را برعهده دارند. - در هر دو اتهام زمین‌خواری برای حوزه علمیه وجود دارد. - روحانی سریال در یک شهر کوچک است که روحانی مشهوری از پایتخت مشتاق دیدارش است ولی در واقعیت روحانی مناصب کشوری دارد. -در واقعیت روحانی مواضع سیاسی دارد ولی در سریال مواضع سیاسی معلوم نبود. - روحانی سریال‌ بدون مدرک محکمه‌پسند، بر صحت وقف‌ شفاهی زمین حوزه علمیه اصرار دارد ولی در واقعیت روحانی از بی‌خبری و جعل امضایش خبر می‌دهد. - در پایان سریال با صبر شهیدی، اغفال‌شدگان از اعمال خود دست برمی‌دارند و در واقعیت چالش پیچیده‌تر است و روحانی استغفار و عذرخواهی کرد. @rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
6.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حسابرسی در برزخ برای افرادی که هنوز زنده هستند، گزارشی است که بیش از دیگر تجارب نزدیک به مرگ، موازی بودن دنیا و آخرت و خلقت کنونی بهشت و جهنم را نشان می‌دهد. چون حسابرسی افرادی که قبلاً مرده‌اند یا حسابرسی از خود‌ افرادی که تجربه نزدیک به مرگ دارند، به اين اندازه گویای آیه انّ جهنَّم لمحيطة بالکافرین نیست. علامه طباطبایی در تفسير سوره برائت ذیل این آیه نتیجه می‌گیرد جهنم هم‌اکنون وجود دارد نه در آینده. معنای حقیقی جهان‌های موازی هم همین رابطه موازی دنیا و آخرت است. 🆔 @abbas_mowzoon @estentagh
هدایت شده از استنطاق
MP3 Recorderنامه۳۱-۴۴.mp3
زمان: حجم: 12.55M
- دور و نزدیک همیشه آنطور نیست که می‌پنداریم. -ضیق مذهب نشانه دوری از حق است. - "هر چه می‌خواهد دل تنگت بگو" برای شرح صدر است. -اقتصار مکمل اجتناب از ضيق است. - شعر سعدی ترجمه دقیقی برای آیه لئن شکرتم لازیدنکم نیست! -مروری مجدد بر محورهای نامه امام سیری در نامه۳۱ قسمت۴۴ ۱۶اسفند۱۴۰۲ @estentagh @rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روایت تجربه گر از "طواف عبادتگاه سایر ادیان به دور کعبه مسلمین" هماهنگ با نظریه وحدت متعالی دین است. مطابق این نظریه محور همه ادیان، اسلام و توحید است که با آن به وحدت می‌رسند. نکته مهم در این تجربه این است که همه معابد ادیان دور کعبه می‌چرخند و خود کعبه هم ثابت نیست! کعبه چرا بی‌قرار است؟ تجربه‌گر مطمئن حرف نمی‌زند و می‌گوید شاید احساس من این بوده که کعبه می‌چرخد. اما شاید هم بتوان این احساس را تصدیق کرد و گفت همه در طواف کعبه هستند و کعبه خود در طواف حقیقت بالاتری است. چون آن هم ظاهر و باطنی دارد و حقیقت کعبه ولی‌ّ خداست. طبق آیه قُلْ يٰا أَهْلَ اَلْكِتٰابِ تَعٰالَوْا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَوٰاءٍ بَيْنَنٰا وَ بَيْنَكُمْ أَلاّٰ نَعْبُدَ إِلاَّ اَللّٰهَ وَ لاٰ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لاٰ يَتَّخِذَ بَعْضُنٰا بَعْضاً أَرْبٰاباً مِنْ دُونِ اَللّٰهِ (آل‌عمران٦٤) کلمه مشترک ادیان توحید است و همه، از جمله مسلمانان، باید از این توحید تبعیت کنند. مسلمانی که به حقیقت اسلام تعالی پیدا نکند، در ظاهر کعبه مانده و آن را ثابت می‌پندارد. @abbas_mowzoon @estentagh
هدایت شده از اندیشه در کرمانشاه
سالهاست در مقابل نظریات توسعه‌گرای غربی، ضرورت الگوی اسلامی پیشرفت مطرح شده است. مخالفان این الگو نظریات متفاوتی دارند بعضی بر ضرورت آن انتقاد دارند و بعضی بر امکان آن. در مقابل، اشکال بعضی موافقان و مروجین الگوی پیشرفت این است که در چاه کلی‌گویی و ابهام گیر افتاده‌اند. در حالی‌که وقتی با نظر به افق بلند تحول، مسائل کاربردی به بحث گذاشته می‌شود، این چاه را ترک کرده‌ایم. محله‌محوری نمونه‌ای کاربردی است که ضرورت و امکان الگوی پیشرفت را نشان می‌دهد. این نظریه در مقابل تمرکزگرایی قرار دارد و شهر اسلامی را شهر محله‌ها معنا می‌کند. از آثار دیگر این نظریه احیای مشاغل خرد به جای ساخت مجتمع ‌های تجاری بزرگ و مرکزی است. در شهر محله‌ها، شناخت و تعرّف و روابط انسانی تقویت می‌شود و نیز خانواده به عنوان یکی از پایه‌های زندگی ایمانی احیا می‌شود. با محله‌محوری فقط روابط انسانی ارتقا پیدا نمی‌کند بلکه هزینه‌های زندگی مانند هزینه حمل‌ونقل کاهش می‌یابد. البته اساس نظريه بیشتر نیازمند عرضه بر قرآن است و در هرحال این گفتگوها نهایتاً در جهت تحقق هدف کلی الگوی پیشرفت است. در شرایط فعلی عده‌ای از اهل فکر یا مدیران کشور بدون گفتگوی انتقادی در این مسائل، آن ها را دور می‌زنند و به جزئیات کم‌اهمیت، اهمیت می‌دهند و یا در حد ظاهر مسئله بحث می‌کنند. با این حاشیه‌روی‌ها و ظاهربینی‌ها کشور ما اصلاح نمی‌شود. اکنون در جنگ تمدنی قرار داریم و گم‌کردن خط مقدم ما را به شکست نزدیک می‌کند. یادداشت تفصیلی در فارس در آستانه نشست مدیریت شهری محله‌محور در کرمانشاه: https://farsnews.ir/Veismoradi/1712160800821029249
هدایت شده از استنطاق
در دعای ابوحمزه صریحاً عبارت آخر سوره مدثر تفسیر می‌شود: لَسْتُ أَتَّكِلُ فِي النَّجَاةِ مِنْ عِقَابِكَ عَلَى أَعْمَالِنَا بَلْ بِفَضْلِكَ عَلَيْنَا لِأَنَّكَ أَهْلُ التَّقْوَى وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ (مدثر۵۶). عبارت أَهْلَ التَّقْوَى وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ در انواع ادعیه در ماه رمضان و در نماز عید فطر و... آمده است. معنای اهل مغفرت بودن تا حدودی معلوم است اما اهل تقوی بودن خداوند چه معنایی دارد؟ اهل تقوی بودن خداوند با اهل تقوی بودن بندگان تفاوت دارد: خدا اهل تقوای بنده است و بنده باید اهل تقوای خدا باشد. بندگان باید خود را از گناه نگه‌ دارند بلکه اهل تقوای خدا باشند یعنی خدا را (با پرهیز از گناه) برای خود نگه می‌دارند. ولی خداوند اهل تقوای سیئات بنده است بلکه اهل تقوای خود بنده است (در قرآن آمده که قِهِم؛ نه فقط تَقِ اَلسَّيِّئٰاتِ) یعنی بنده را از گناه نگه می‌دارد و این‌نشانه رحمت اوست. همان‌طور که در دعای ابوحمزه این آیه نشانه فضل خدا بر بندگان است. این‌نوع تقوا در آیه وَ قِهِمُ اَلسَّيِّئٰاتِ وَ مَنْ تَقِ اَلسَّيِّئٰاتِ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَ ذٰلِكَ هُوَ اَلْفَوْزُ اَلْعَظِيمُ (غافر۹) آمده است. اهل‌التقوی شبیه اسم مؤمن در سوره حشر است که هر دو اسماء مشترک خدا و بندگان است. خدا به بنده‌اش ایمان دارد و او را تصدیق و تأیید و حمایت می‌کند. بدون این فضل و رحمت الهی انسان موفق نیست و این رازی بزرگ است که توحید و هدف خلقت را توضیح می‌دهد. @estentagh
نیاز جامعه به جامعیت در مسئله حجاب در روزهای اخیر عزم دوباره برای مقابله با ناهنجاری‌های جامعه دیده می‌شود ولی سخنانی که منشأ این عزم دوباره هستند را نباید فقط در سطح برخورد قهری پایین آورد. رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عیدفطر ۲۰فروردین ۱۴۰۳فرمود: "یقیناً نظام جمهوری اسلامی درصدد آن نیست که کسانی را بزور وادار به دین‌داری کند امّا در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد".  این سخنان جمع بین دو نوع آیات است. جمله اول که فرمود یقینا... نتیجه آیات نفی اکراه ‌در دین است و جمله‌ دوم که فرمود اما... نتیجه آیاتی است که به مقابله با فتنه امر می‌کند. همانطور که بهترین قلبها باظرفیت‌ترین آنهاست، بهترین سخنان جامع‌ترین آنهاست و هر چه بیشتر آیات ظاهرا متضاد با هم جمع شوند سخن بهتری گفته شده است. حاکمیت برای مدیریت جامعه به سخنان جامع نیاز دارد. اگر حاکمان و مردم برای مقابله با فتنه‌ها به عدم اکراه توجه نکنند، دچار افراط شده‌اند. البته توجه به ابعاد مختلف موضوع بیش از اینها‌ لازم است. دغدغه جامعیت در دیدار با مسئولان نظام مورخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ هم دیده می‌شود. آنجا تحمیلی دانستن چالش حجاب و توجه به ابعاد فقهی، قانونی و ملاحظات جانبی نگاه ما را به جامعیت نزدیک می‌کند. علاوه بر این، برخی پژوهشگران فقه و الگوی اسلامی پیشرفت بیش از این دقت کرده و به زیرساخت‌ها و مسائل غیربیانی حجاب مانند اصلاح الگوی تغذیه هم توجه نشان داده‌اند. یادداشت تفصیلی: https://farsnews.ir/Parasto/1712922281696559803 @rezakarimi
نکته‌ای از محفل قرآنی ادبی بزرگداشت سعدی نام این محفل را قرآنی ادبی اعلام کردیم چون معتقدیم بین ادبیات ما و قرآن پیوند جدی وجود دارد. البته پیوند قرآن با شعر فقط ظاهرگرایانه و با بیان مستقیم نیست به عنوان مثال بیت معروف همه عمر برندارم سر از این خمار مستی که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی شعری اثرگذار و با حلاوت است که ظاهری تناقض‌گونه دارد چون سوال ایجاد می‌کند که چطور وقتی هنوز نبودیم دل ما به کسی تعلق پیدا کرد؟ اهل تحقیق می‌دانند این بیت به آیه ۱۷۲ سوره اعراف اشاره غیرمستقیم دارد که عهد الست انسان و عالم ذر را توصیف کرده است. @rezakarimi