📣نشست «نسبت مردم با جشنواره عمار» برگزار شد
⭕️دوازده دوره جشنواره عمار در بوته نقد + صوت
🔹سی و سومین محفل عصرنشینی هنر و اندیشهی دیدار در نشستی بر خط با موضوع «نسبت مردم با جشنواره عمار» با نگاهی به دوازده دوره برگزاری #جشنواره_عمار در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.
🎤#نعمت_الله_سعیدی، نویسنده و منتقد سینما:
🔸اگر باور داشته باشیم که هنرمند و جشنواره مردمی انعکاسدهنده باورها و اعتقادات مردم هستند و در خدمت مردم قرار گرفتهاند، موضوع فرق میکند. برگزارکنندگان جشنواره مردمی عمار تلاش داشتند جشنوارهشان در خدمت مردم باشد.
🎤#محمدحسین_خوش_بیان، مستند ساز:
🔸امروز نمیتوانیم بگوییم هر آنچه که در جشنواره عمار نمایش داده میشود، حرف مردم است زیرا در جشنواره مذکور آنچنان که باید و شاید به دغدغههای مردم پرداخته نمیشود.
🎤#فاطمه_ترکاشوند، منتقد سینما:
🔸جشنواره عمار به واژه مردمی بودن هنر ارزش داده است.
🔸مردمی بودن عمار طبق تلقی خاصی از مردم که محصول نوعی تحلیل طبقاتی از وقایع ۸۸ بود، شکل گرفت و طیف مشخصی، «مردم» نامیده شدند اما این جشنواره از درگیر کردن همانها هم در تولید، توزیع و پخش آثار بازماند و به مرور نتوانست حتی با همان تلقی خاص از مردم هم ارتباط بگیرد.
✅مطالعه کامل مطلب:
🌐b2n.ir/n86202
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎥شادروان؛ یک کمدی کم توقع
⭕️راهنمای فیلم – شادروان
✍🏻محمدرضا پورصفار
📝#شادوران اثری که یک قدمش را کمدی و یک قدمش را تراژدی بر میدارد؛ ریسک بزرگی که کارگردان پذیرفته. شادروان فاجعه نشده اما بد است و همین فاجعه نشدن کار نوید این را میدهد که میتوان به آینده #حسین_نمازی امیدوار بود.
فیلمنامه با این که باگ زیاد دارد اما آن هم خستهات نمیکند و دست به دامان شوخیهای جنسی و کمر به پایین نشده و تلاش دارد در حد بضاعت اندک خود قصه تعریف کند و سرگرمت کند.
نقطه قوت شادروان را میتوان در بازیها جست و جو کرد، بازیهایی که حداقلهای یک کار کمدی را دارد.
شادروان فیلم پر مدعایی نیست نه در قصه، نه در کارگردانی و نه در بازی ها. همه آن چه از یک فیلم انتظار داریم تا یک ظهر جمعه با خانواده ببینیم.
✅مطالعه کامل مطلب:
🌐b2n.ir/s47673
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🔺گروهی فکر میکنند اگر به حکومت فحش بدهند رخداد خلق کردهاند
⭕️اثر متعالی برخاسته از زیست متعالی هنرمند است
▪️ در سومین روز از برگزاری #چهلمین_جشنواره_فیلم_فجر، نشست تخصصی تحت عنوان «سینما، فلسفه و معنا» با حضور دکتر امیررضا مافی (مجری) و دکتر بیژن عبدالکریمی در خانه جشنواره برگزار شد.
🔶دکتر بیژن عبدالکریمی، فیلسوف:
💬ما در مسیر رسیدن به امر متعالی هستیم که سینما باید آن را بازنمایی کند. ممکن است سینماگری زبان گروه اقلیت باشد اما این به این معنا نیست که آن فیلم رخداد است، فیلم اقلیت میتواند رخداد باشد اما هر فیلم رخدادی اثری نیست که در مورد اقلیت باشد. گروهی فکر میکنند اگر به حکومت فحش بدهند رخداد خلق کردهاند اما اینطور نیست.
💬شما باید در سینما زیست جهان را دگرگون کنید. کسی که زیست عاشقانه ندارد عشق را درک نمیکند و اگر فیلم بسازد یک اثر کمدی میآفریند. اگر هنرمندی زیست متعالی داشته باشد آن را در اثرش نمایش میدهد. پشت فیلمهای ایدئولوژیک تجربه زیستهای نیست و مفهوم هم خوب منتقل نمیشود.
💬ما به قدری غرق روزمرهایم که نمیتوانیم زمان را صرف تفکر کنیم. سینماگران ما اسیر روزمره هستند و با فاصلهگذاری به این فقدان خودآگاهی پیدا میکنند. لازم است که هنرمند خودآگاه باشد تا به ابزاری در دست تکنیک بدل نشود. برای آموزش تفکر باید با متفکران همنشین باشیم.
✅مطالعه کامل مطلب:
🌐 b2n.ir/g90220
#فجر_چهلم
#سینما_و_فلسفه
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣تمجید رهبر انقلاب از مصطفی عقاد، فیلم الرساله و بازی آنتونی کوئین
♦️معرفی شخصیتهای تاریخی جز با کار هنری به طور کامل انجام نمیگیرد
🎤#رهبر_معظم_انقلاب در دیدار اعضای همایش بینالمللی حضرت حمزه سیّدالشّهدا (ع):
🔹این بزرگداشت جناب حمزه (ع) یک زمینهسازی و منبعسازی است برای کارهای بعدی. کار اصلی را بایستی هنر انجام بدهد و حتماً بایستی هنرهای نمایشی، هنرهای زبانی و تجسّمی به کار برود برای این قضیّه تا مقصود از بزرگداشت شخصیّتی مثل جناب حمزه حاصل بشود. آن کاری که شما میخواهید انجام بدهید و میخواهید فرهنگسازی بکنید و الگوسازی بکنید، جز با کار هنری به طور کامل انجام نمیگیرد و ناقص خواهد ماند.
🔹واقعاً خدا رحمت کند #مصطفی_عقّاد را و باید تشکّر کنیم از او که در فیلم #الرساله این شخصیّت بزرگ را در قالب یک اثر فاخر ــ انصافاً فاخر است؛ بخصوص بخش مربوط به حمزهاش که خب بازیگرش هم بازیگر فوقالعاده معروف و مهمّی است، حقیقتاً یک جلوهای دارد ــ توانسته تا حدودی زندگی این بزرگوار را به تصویر بکشد.
🔹این کار در مورد دیگر صحابهی پیغمبر هم باید انجام بگیرد: در مورد عمّار همین کار باید بشود؛ در مورد جناب سلمان باید بشود؛ در مورد جناب مقداد [باید بشود]. یا جناب جعفربنابیطالب همین جور؛ بخصوص که زندگی جناب جعفر، ظرفیّت هنری و ــ به تعبیر خودشان ــ ظرفیّت درامیاش خیلی زیاد است؛ آن سفر به حبشه و کیفیّت آن و رفتن و برگشتن و مانند اینها.
✅مطالعه کامل بیانات:
🌐b2n.ir/e30270
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
هدایت شده از عماریار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 مجموعه آموزشی «راه» رسید
💢 کارگاهها، سخنرانیها و ویژهبرنامههای برگزارشده در دوازدهمین #جشنواره_مردمی_فیلم_عمار
🔰 با تدریس اساتیدی چون: محمدرضا سرشار، سیدمحمود رضوی، بهروز افخمی، مسعود دهنمکی، حسن عباسی، حسن رحیمپور ازغدی، وحید جلیلی و ...
🎬 با موضوعات: فیلمنامهنویسی، سواد بصری، تهیهکنندگی، داستانپردازی، سینمای تمدنساز، نقد فیلم، سریالسازی، تجربهکاوی تولید برنامه تلویزیونی و ...
⭕️ پیشخرید با ۵۰ درصد #تخفیف_ویژه دهه فجر انقلاب اسلامی از لینک زیر:
🌐 b2n.ir/Rah-fajr
⏰ به مدت محدود از ۱۲ تا ۱۹ بهمن
✅ معرفی هزاران ساعت آموزش کاربردی در لینک زیر🔻
https://eitaa.com/joinchat/1460338702C7e130ac336
🎥برف آخر؛ یخزدگی در دنیای نویسنده
⭕️راهنمای فیلم - برف آخر
✍🏻محمدرضا پورصفار
📝#برف_آخر از آن فیلمهایی است که اگر نیم ساعت هم وسطش چرت بزنی و بعد بیدار شوی چیز خاصی از قصه را از دست نداده ای.
ریتم کند فیلمنامه با میزانسن آمیخته شده در کوه و برف، فیلم #امیرحسین_عسگری را به یک فیلم با مخاطب خاص تبدیل کرده است.
فیلم کنش واحد ندارد و عملا دو پاره است و مخاطب را مدام به چپ و راست می کشاند.
بازیها و فضاسازی کارگردان و تصویرهای خوب آرمان فیاض در مقام تصویربردار همه و همه در خدمت جهان اثر است، اما مشکل از جای دیگری است؛ از فنداسیون فیلمنامه.
انسان گرگ انسان است؟!
✅مطالعه مطلب در راه نوشت:
🌐b2n.ir/b21696
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
👨🚀سفر به فضا از پای مانیتور / ۷ فیلم که شما را با پیشرفت فضایی ابر قدرتها آشنا می کند
🗓 به بهانه روز #فناوری_فضایی
🚀بشر قرن ۲۱ در ادامه کاوشگری علمی خود همواره به دنبال پاسخ به سؤالاتی درباره زندگی در دیگر سیارات بود.
🚀از این رو سفر به #فضا چند سالی پس از اختراع سینما به موضوعی جذاب برای سینماگران و تماشاگران تبدیل شد. صاحبان قدرت در این عرصه از جمله آمریکا و شوروی نیز از دوران جنگ سرد دوئل نانوشتهای با موضوع #سفر_به_فضا با سلاح هنر را آغاز کردند و در کنار پیشرفت های علمی خود آثاری هنری را تولید کردند که افزون بر جذابیت های بصری و تکنیکی به یک رویارویی در پیشرفت علم تبدیل شده است.
🚀مطالعه ورود موضوع «فتح فضا» به سینمای کشورها و مخصوصاً آمریکا و شوروی سابق، نشان میدهد که چطور هر زمان برنامههای فضایی در سینما جدی گرفته شد، زمینه برای اقبال عمومی و توسعه واقعی حضور کشورها در میدان علوم فضایی به وجود آمد.
🚀مجموعه فیلمهای مرتبط با موضوع برنامههای فضایی کشورها که همه آنها بر اساس واقعیت ساخته شدهاند و در این یادداشت معرفی شدهاند:
1⃣ #گاگارین_اولین_در_فضا (Gagarin First in Space)
2⃣ #آسمان_اکتبر (October sky)
3⃣ #اولین_مرد (First man)
4⃣ #ارقام_پنهان (Hidden Figures)
5⃣ #عملیات_مریخ (Mission Mangal )
6⃣ #پیاده_روی_در_فضا (The SpaceWalker)
7⃣ #سالیوت7 (Salyut.7)
✅مطالعه کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/q61200
✅تماشای آثار:
🌐b2n.ir/b34737
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎥لایههای دروغ؛ واقعا چرا؟
⭕️راهنمای فیلم - لایههای دروغ
✍🏻محمدرضا پورصفار
📝همیشه در جشنواره چند فیلم هستند که آخر فیلم از خودت می پرسی این فیلم چرا در جشنواره هست!؟ البته اگر بشود تا انتها تحملشان کرد.
#لایه_های_دروغ یکی از آن هاست.
تقریبا ۷۰ درصد از فیلم صحنه های اکشن است، اکشن های بد، هم از لحاظ کارگردانی و هم منطق روایی. بقیه فیلم هم دیالوگهای باسمه ای بود با موسیقی روح آزار.
لایههای دروغ عملا فاقد هر چیزی است که اسمش را بشود گذاشت فیلم.
✅مطالعه مطلب در راه نوشت:
🌐b2n.ir/p39886
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🦋رد بال پروانهها
🎥انعکاس نقش زنان در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی ایران در رسانههای تصویری
🗓به مناسبت #دهه_فجر انقلاب اسلامی
✍🏻اعظم وایانی
🔹 با بررسی تمام تحولات اجتماعی و سیاسی کشورهای جهان و حضور زنان و مردان مبارز در این تغییرات، به جرات میتوان گفت هیچ کدام به اندازه حضور #زنان ایرانی در پیروزی انقلاب اسلامی و حتی بعدها در دفاع مقدس، منحصر بفرد و خاص نبوده و نیست.
🔹امام خمینی (ره) به عنوان رهبر نهضت اسلامی مردم، بارها به نقش زنان اشاره کردند و فرمودند: «من در جامعه زنها یک جـور تحول عجیبی می بینم که بیشتر از تحولی است که در مردها پیدا شده [است].»
🔹شاید مرور داستان زندگی برخی از این بانوان مبارز در این روزها و از منظر هنر مستند و فیلم، ما را بیشتر با آنها آشنا سازد.
🔷آثار مرتبط معرفی شده در راهنوشت:
🔸مستند #مادری
🔸فیلم داستانی #رخ_مهتاب
🔸مستند #طیبه
🔸موشن گرافیک #شهیده_صدیقه_رودباری
✅مطالعه کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/h90876
✅تماشای آثار:
🌐Ammaryar.ir
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
⭕️ جدول امتیاز دهی و راهنمای تماشای آثار چهلمین جشنواره فیلم فجر
📋این جدول به مرور با حضور منتقدین دیگر و تماشای فیلمهای روزهای آینده تکمیل میشود.
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe