eitaa logo
«روی خط تاریخ و تمدن...»
1.1هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
1.2هزار فایل
📝فعالیت: رصد فعالیت‌های دانشجویی | طلبگی | تاریخی و تمدنی، وابسته به انجمن علمی دانشجویی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی ارتباط با ادمین و دبیر انجمن تاریخ | تبادل : 🆔 @h_fatemirad
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺عنوان: «مواجهه سیاسی دولت بنی امیه با ائمه (علیهم السلام) و شیعیان (اقدامات و اهداف)» 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی اکبر عالمیان 📌ناقدان: حجج الاسلام دکتر حسین عبدالمحمدی و دکتر رمضان محمدی ⏱زمان: 17 مرداد 1403، ساعت ده و نیم 🏢مکان:قم، میدان جهاد، مجتمع جامع امام خمینی(ره) ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺غفلت علمای صدر مشروطه از خط غرب‌گرایی و غربزدگان 📌غفلت از خط و خطر روشنفکران غربزده دیگر آفت مهم نهضت مشروطیت بود. 📌مقام معظم رهبری در این زمینه می فرمایند: «در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند... که اینها ندیدند توطئه‌ای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی می‌کردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در آن زمان می‌زنند، یا در مطبوعاتشان می‌نویسند، مبارزه‌ی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که می‌دانست و می‌فهمید - مثل مرحوم شیخ فضل‌اللَّه نوری - جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضل‌الله مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند.» ۸۸/۱۳/۶ ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فیلمبرداری رنگی یک سیاح ایتالیایی از قم - ۱۳۲۶ هجری خورشیدی ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
noormags-شیخ_فضل_الله_نوری_انقلابی_عصر_استبداد،_اصلاح_گر_عصر_مشروطه-61526_1450930.pdf
حجم: 1.32M
⚫️ نسخه PDF | مقاله علمی - ترویجی 📚 شیخ فضل الله نوری؛ انقلابی عصر استبداد؛ اصلاح‌گر عصر مشروطهنوشتاری محققانه به قلم مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذر | فصلنامه قبسات ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺تصویر دیده نشده از امام خمینی(ره) در مجلس عزای سیدالشهدا(ع) ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔰 روایت علم، نخست‌وزیر محبوب شاه از اوضاع مملکت در دهه پنجاه 📕 در بخشی از کتاب «گفتگوی من با شاه، خاطرات محرمانه امیراسدالله علم» آمده است: «در سال ۱۳۵۴ پنجاه درصد مردم ایران بی سواد بودند، در حالی که در همان سال نرخ بی‌سوادی در ترکیه ۴۰ درصد و در تانزانیا ۳۴ درصد بود 🔻 از هر چهار کودک یکی به هیچ وجه دسترسی به آموزش ابتدائی نداشت، هر چند کلاس‌های درس هفتاد هشتاد نفری متداول بود و هر دبستانی حتی در تهران روزی سه نوبت نوآموزان را می‌پذیرفت. به همین منوال میانگین عمر در ایران در حدود ۵۱ سال بود که تقریبا معادل بود با میانگین عمر در کشور فقیری مثل هندوستان و به مراتب کمتر از میانگین عمر در ترکیه که به رقم ۱۰ سال بالغ می‌شد 🔻 علی‌رغم درآمد سرشار مملکت، شاه و دولت او نتوانستند سطح بهداشت و درمان را حتی تا سطح خدمات مشابه در کشورهایی که به مراتب فقیرتر از ایران بودند بالا ببرد» 📚 منبع: گفتگوی من با شاه؛ خاطرات محرمانه امیراسدالله علم ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
💢 مهم ترین تفاوت رساله دکترا (Doctoral Dissertation) و پایان نامه ارشد (Master's Thesis) در چیست؟ 🟢 مهم‌ترین تفاوت بین رساله دکترا و پایان‌نامه کارشناسی ارشد در میزان اصالت و نوآوری در تحقیق است. 🟢 رساله دکترا باید حاوی کار تحقیقاتی مستقلی باشد که به ایجاد دانش جدید منجر شود، در حالی که پایان‌نامه ارشد ممکن است بیشتر بر کاربرد دانش موجود و تحلیل آن تمرکز داشته باشد. 🟢 در واقع، رساله دکتری باید نشان دهد که دانشجو قادر به انجام پژوهشی است که به پیشرفت علمی کمک می‌کند. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺اسکناس های دوره ناصری تمامی اسکناس‌های رایج این دوره با دو زبان فارسی در رو و انگلیسی در پشت انتشار یافته‌اند. خط استفاده شده نیز به تقلید از خط رسمی امپراتوری عثمانی با کمی تغییرات، خط ثلث است؛ اما اعداد با شکل فارسی خود (۱، ۲، ۳، ۴ و ۵) چاپ شده‌اند. عناصر موجود بر اسکناس‌ها (نگارهٔ ناصرالدین‌شاه و شیر و خورشید با تاج کیانی) تقریباً ثابت بوده و اسکناس‌ها تنها از نظر اندازه، تزئینات و رنگ با هم متفاوت هستند. این سری توسط شرکت انگلیسی «Bradbury, Wilkinson & Company» و در سال ۱۸۹۰ میلادی به چاپ رسید. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔻 رضاخان از عزاداری برای امام حسین(ع) تا ریشه‌کن کردن عزاداری! ✍ در دهه محرم، دسته قزاق‌ها به سرکردگی از میدان مشق به طرف می‌آمد و در مسیر به خانه آیت‌الله (برادر ) وارد می‌شد. 💠 آیت‌الله در خاطرات خود آورده است: 📌«وقتی قرار شد دسته قزاق‌ها وارد منزل آقای بهبهانی شوند، برای اینکه منزل گنجایش تمام افراد را داشته باشد، از ورود افراد پراکنده و بچه‌ها جلوگیری می‌کردند ... ما حتی برای تماشای نظم و ترتیب قزاق‌ها و انضباط شدیدی که میان آنان حاکم بود، جلوی دسته می‌دویدیم. معروف بود که می‌گفتند: در این دسته سر سوزنی ضعف، سستی و بی‌نظمی وجود ندارد. خود رضاخان مانند فرفره به همه جای ستون سر می‌زد و در حالی که در عزای امام حسین (ع) گل به پیشانی مالیده بود، قزاق‌ها را مرتب می‌کرد... دسته قزاق‌ها با شمع‌هایی که افرادشان به نشانه عزاداری امام حسین (ع) در شام غریبان به دست داشتند، وارد شدند و دقایقی بعد نشستند. رضاخان مقابل آقا سیدکمال روی زمین نشست و گفت: «این قزاق‌ها همه، یاران شما و امام زمان هستند و آمده‌اند تا سر بسپارند و از دعای خیر شما بهره‌مند شوند. دعا کنید خدا توفیق دهد تا این‌ها به اسلام و مملکت خدمت کنند. ما که وارد بیت علما می‌شویم، هدفمان این است که وابستگی خودمان را به و علما اثبات کنیم» 📚(کتاب هفتاد سال خاطره از آیت‌الله سید حسین بدلا ص۳۲) ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺وضعیت اسیران کربلا 📜 کاشفی نویسنده روضة الشهدا که مطالب داستانی فراوانی به حادثه کربلا افزوده است در جایی گزارش وضعیت اسیران را نقد کرده و می‌نویسد: 🐫 نساء و جوارى امام (ع) را در محمل‌ها نشانده مى‏‌بردند. [اما] آنكه در بعضى كتب نوشته‌‏اند كه سر و پاى برهنه بر شتران بى‌‏جهاز نشانده مى‏‌بردند؛ قولى ضعيف است و به صحّت نرسيده. 😔 ولى بر اين وجه كه مى‌‏بردند آن نيز نسبت به اهانت بود چه ايشان پردگيان حرم عصمت و سترداران حريم عفّت بودند. ☀️آفتاب جهانتاب بر فرق مبارک ايشان سايه نينداخته بود و باد عالم گرد حجره پاكيزه ايشان نتاخته. 📌 بر خلاف نقد ، به نظر می‌رسد گزارشی از سبط بن جوزی و سید ابن طاووس در این باره قابل اعتنا باشد. ✍️ سبط می‌نویسد: امام (ع) به فرمود اگر رسول‌خدا ما را در این وضعیت در بند و بدون پوشش بر پشت شتران ببیند چه خواهد گفت؟! با این سخن همه گریستند. ↩️ تذکرة الخواص، ص۲۳۶ ✍دکتر مصطفی صادقی کاشانی ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir