12.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اطلاعرسانی
#دانلود_رایگان
🎞کلیپ ویژه شهادت حضرت #امام_باقر علیهالسلام 👆
🔹بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی درباره نهضت علمی آن حضرت)
📝حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
"كانت الشيعة قبل أن يكون أبو جعفر، وهم لا يعرفون مناسك حجهم، وحلالهم وحرامهم، حتى كان أبو جعفر ففتح لهم وبيّن لهم مناسك حجهم، وحلالهم وحرامهم، حتى صار الناس يحتاجون إليهم من بعد ما كانوا يحتاجون إلى الناس و هکذا یکون الامر"
«شیعیان پیش از ابوجعفر [امام باقر علیهالسلام] مناسك حج ّو حلال و حرام خود را نمىدانستند. آن حضرت، درِ علم را بر ایشان گشود و مناسك حجّ و حلال و حرام مردم را بیان فرمود، تا آنجا كه مردمى كه شیعه به آنها محتاج بودند (در امر مناسك و حلال و حرام ) خودشان محتاج شیعه گشتند، و امر امامت اینگونه است!»
📚کافی، ج۲، ص۲۰
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
16.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اطلاعرسانی
#دانلود_رایگان
📌روایتی از آیتالله خامنهای از محبت مردم به #امام_باقر (علیهالسلام)
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اطلاعرسانی
#تازهای_نشر
📌کتاب «گفتمان تمدن اسلامی در ایران دوره پهلوی» به قلم رسول جعفریان، استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران منتشر شد.
📝تاریخ تمدن، یک شاخه نسبتا جدید در شاخههای درس تاریخ است، به این معنا که پیشینه طولانی ندارد. در واقع، در کنار تاریخ سیاسی یا شاخههایی که در وضع رجال- تاریخ و مانند اینها بوده، تمدن تاریخی به عنوان موضوع یک بررسی مستقل تاریخی نبوده است و شاید بشود گفت، نخستین بار، آن هم نه از دید تاریخی بلکه از دید جامعهشناسی، ابنخلدون آن را مطرح کرده است. در فرهنگ تاریخ ما مسلمانان، نگاه تمدنی به تاریخ نبوده و غالبا همان نگاههای سیاسی و احیانا اجتماعی غیرپویا به تاریخ گذشته وجود داشته است. نگاه تمدنی، نگاهی است که تاریخ را در چارچوب پیشرفت بررسی کند و از همه عواملی که در این زمینه وجود داشته ، سخن میگوید.
آنچه سبب میشود تا ما بگوییم نگاه تمدنی نداشتهایم، این است که اصطلاحات لازم برای این کار در میان ما نبوده است. حتی کلمه تمدن که در لغت به معنای شهرنشینی است و در دوره جدید به معنای تکامل و پیشرفت و ترقی به کار میرود، در گذشته ادبی ما، تنها در معنای لغوی بکار رفته و به معنای اصطلاحی آن توجه نشده است.
✓ سخن تاریخ
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
امام باقر علیهالسلام،جلوه امامت در افق دانش.pdf
حجم:
3.2M
#دانلود_رایگان
📚امام باقر علیهالسلام، جلوه امامت در افق دانش
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
ِ ➖نوحه سرائی برای امام باقر علیه السلام
🛑عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ لِي أَبِي يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى)1
🔰یونس بن یعقوب از امام صادق (علیهالسّلام) نقل میکند:
که آن حضرت فرمود: پدرم به من فرمود: ای جعفر! از مال من فلان مبلغ را وقف کن تا نوحه سرایان در ایام حج در منی به مدت ده سال برایم نوحه سرائی کنند.
👈در روایت قبل مقدار پول وقف شده مشخص نیست اما در روایت دیگر مشخص شده است:
🛑قَالَ اَوْصَی اَبُو جَعْفَرٍ (علیهالسّلام) بِثَمَانِمِائَةِ دِرْهَمٍ لِمَاْتَمِهِ وَ کَانَ یَرَی ذَلِکَ مِنَ السُّنَّةِ لِاَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) قَالَ اتَّخِذُوا لآِلِ جَعْفَرٍ طَعَاماً فَقَدْ شُغِلُوا.)2
🔰از حریز و غیر او نقل شده:
که امام باقر (علیهالسّلام) ۸۰۰ درهم برای برپایی عزاداریشان وصیت کردند و عقیده داشتند که این کار سنت است؛ زیرا رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: برای خانواده جعفر طیار (وقتی ایشان شهید شده بود) غذا آماده کنید چرا که آنها مشغول عزاداری هستند.
📚منابع:
1: الكافي ج5، ص: 117
2:الكافي ج3، ص: 217
#اطلاعرسانی
#نشستدانشجویی
📌 #گعدهی_علمی (۵) «رشته تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی»
👥 با حضور:
استاد جناب آقای دکتر #دانشکیا
🗓 سهشنبه ۶تیرماه ۱۴۰۲ | ساعت ۱۸
🏢 گعدهی این هفته بصورت #حضوری برگزار خواهد شد و #منزل جناب استاد میهمان خواهیم بود.
📌ظرفیت جهت حضور= #تکمیل شد
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کرسی ترویجی با عنوان «آسیبشناسی روشی ورود آموزش نوین به ایران در عصر قاجار»
▪️ کرسی ترویجی با عنوان «آسیبشناسی روشی ورود آموزش نوین به ایران در عصر قاجار» در تاریخ سهشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در دانشگاه معارف اسلامی و به همت معاونت پژوهشی این دانشگاه قم برگزار شد.
در این کرسی جناب حجتالاسلام دکتر محمد شهبازی (مدرس حوزه و دانشگاه) بهعنوان ارائهدهنده و حجتالاسلام جناب آقای دکتر محمدجواد یاوری (استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام) و جناب آقای دکتر سید روحالله پرهیزکاری (استادیار دانشگاه معارف اسلامی) به عنوان ناقدین و نیز جناب آقای سید مهدی حسینی، بهعنوان دبیرعلمی حضور داشتند. در ابتدای این جلسه پس از تلاوت آیاتی از کلامالله مجید، دبیرعلمی کرسی مطالب مقدماتی را ایراد نمودند. سپس حجتالاسلام دکتر محمد شهبازی به عنوان ارائهدهنده به بیان دیدگاه خود پرداختند. ایشان در ابتدا به لزوم ضرورت اخذ علم نوین بر اساس روایات، توجه به آسیبهایی که در این حوزه وجود دارد و نیز توجه به تلاشهایی که گذشتگان داشتهاند، پرداختند.
▪️برای مشاهده خبر اینجا کلیک کنید.
معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی