#مقاله
📌نقش فاطمیان در گسترش علوم نقلی
✍ نویسندگان: حسن غفاری فر و صفورا سالاریه
📌مقاله حاضر، در صدد بررسی میراث مکتوب شیعیان فاطمیِ مصر در باب علوم نقلی است. «نقل»، یکی از مهم ترین پایگاه های ترویج علوم دینی و وحیانی است؛ زیرا به مدد آن می توان آموزه های الهی را به بندگان خدا منتقل ساخت.
شاید راز توجه ادیان، فِرَق و مذاهب آسمانی به دانش های نقلی در فعالیت های تبلیغی و آموزشی خود، همین نکته باشد. فاطمیان اسماعیلی مذهب، از این قاعده مستثنا نبودند و در شاخه های متنوعی همچون: فقه، تفسیر، تاریخ، شعر، ادبیات و دیگر علوم نقلی فعالیت داشتند.
اگرچه دستاوردهای مکتوب فاطمیان در این زمینه اندک است و به عنوان مثال، در مباحث فقهی نوآوری چشمگیری نداشتند و در علم قرائت و تفسیر به دلیل رویکرد عقل گرایی و باطنی، تألیفات چندانی از خود به یادگار نگذاشتند، اما توجه ویژة آن ها به علوم نقلی، چه با هدف حفظ موجودیت سیاسی خویش و چه با انگیزه ترویج فرقه اسماعیلیه، شایسته بازخوانی است.
🔺برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=20440
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#گزارش
#نشست_علمی
🔰بخش مهمی از اشاعه امید در سطح جامعه، ریشه در مواجهههای اخلاقی ما با دیگری دارد.
سیره اهل بیت(ع) چگونه امید را در جامعه اسلامی ترویج کرد؟
✍️سؤال فوق، تنها یک رویکرد نو به تاریخ پژوهی صدر اسلام نیست، بلکه در مقامی دیگر، ارجاعی اصیل است که بازآفرینی امید در مقیاسی تاریخی_تمدنی را دنبال میکند و در اندیشهی حضوری امیدوارانه در تاریخ و جهان کنونی خویش است.
🔻بی معنایی و معناداری، دو جنس از تجربه رنج است و رنج، همان چیزی است که امروز همه ما دچار آن هستیم. بازخوانی سیره اهل بیت(ع) در موضوع امید، به منظور مواجهه با همین مسئله(رنج) است و مبتنی بر این نگرش به تحقیق می پردازد، چرا که اساسا مقولاتِ الهیاتی در تاریخ اهل بیت، تنها در ساحت ایمان و نفسِ انسانیِ نماندهاند و امتدادی فرهنگی_تمدنی نیز داشتهاند. از این نظر انسانِ با ایمان در لحظهای که امیدورزی میکند، ایمان ورزیده است در مقابل انسان کافر امیدوار، آن کسی است که مهارت حل مسئلههای دنیوی خودش را به منصه ظهور میرساند. بنابراین مفهوم امید الهیاتی با امید سکولار به کلی تفاوت خواهد داشت. «ایمان»، خاستگاه معنا در زندگی است و همان عاملی است که میتواند لحظههای خالی را، یعنی لحظههای رنج را به ساحات معنا بکشاند. ایمان این کار را با قرار دادن لحظههای خالی در کنار لحظههای پر انجام میدهد، شبیه به طرح و نقش های نقاشی در هنر اسلامی. به همین جهت است که هیچگاه رنج برای انسان با ایمان به نهیلیسم نمیانجامد.
🔻اما سیره اهل بیت در ایجاد ایمان و گسترش امید چه بوده است؟ یافتههای تاریخی ما که از قضا با وضعیت دنیای امروز نیز هماهنگ است نشان میدهد که سیره اهلبیت(ع) در این موضوع، علاوه بر آنکه شامل نوعی از عقلانیت و استدلالورزی عقلی برای ایمان و امید بوده است اما در موارد فراوانی، آنها از طریق یک سلوک اخلاقی، دیگران را به ساحت ایمان دعوت کردهاند و آنها را به موقعیت اقناع برای ایمان کشاندهاند. به همین جهت ضروری است که توجه داشته باشیم بخش مهمی از اشاعه امید در سطح جامعه، ریشه در مواجهههای اخلاقی ما با دیگری دارد. مواجههای اخلاقی که مبتنی بر الهیات اسلامی بوده و از مسیر گفتگو عبور میکند، تسهیلگر ایمان و امید الهیاتی خواهد بود.
#استاد_حبیب_الله_بابایی
#امید_در_زمانه_عسرت
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#در_گذرگاه_تاریخ
🌀قبر مامور قتل امیرکبیر در حرم حضرت معصومه (س)
🔸️حاج علیخان #مراغهای از دهسالگی در دربار #محمد_میرزا، ولیعهدِ فتحعلی شاه به خدمتگزاری مشغول بود و پس از به سلطنت رسیدن او به تهران آمد و به کارهای حکومتی و درباری پرداخت.
🔹️پدرش حسینخان #مقدم_مراغهای به خدمت دربار #عباس_میرزا درآمد و با سمت #پیشخدمتباشیگری به کار مشغول شد. سپس به تهران آمد و به «#دربخانه» شاهی راه یافت و با سمت #آجودانباشی مخصوص شاه به سفارت فوقالعاده گسیل و مأمور دربارهای اروپایی شد.
🔸️حاج علی، نخست ناظر در خانه مادر محمدشاه بود. پس از مرگ عباس میرزا، به عنوان محرم مادر محمدشاه با او به سفر حج رفت و در بازگشت لقب #خانی گرفت.
🔹️در زمان محمدشاه، بنابر شکایت #خدیجه_خانم، مادر عباس میرزا ملکآرا، او را تنبیه کردند. از آن وقت با #مهدعلیا علیه ملک آرا همدست بود.
🔸️پس از آن که دشمنان #امیرکبیر، ناصرالدینشاه را نسبت به او بدگمان کردند و فرمان #قتلش را از شاه گرفتند، حاج علی مامور قتل #امیرکبیر شد.
حاج علی خان پس از قتل امیر به مقام #حاجب_الدولگی دربار رسید، اگرچه پس از عزل میرزا آقاخان نوری، او نیز معزول شد.
🔸️حاج علیخان در تابستان سال ۱۲۴۶ شمسی درگذشت و کلیه مناصب و القاب او به فرزند کوچکش #محمدحسن_خان رسید. وی در یکی از حجرههای کناریِ ایوان #آینه در حرم #حضرت_معصومه در قم مدفون گردید.
🔗 #تاریخ_شفاهی_قم
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#در_آینه_تاریخ
📸حیاط مدرسه فیضیه
🗓حوالی ۱۸۵۰ میلادی
عکاس: لوئیجی پشه
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
به نام آنکه، هستی جان از او یافت
دانشجویان جدید الورود مقطع دکتری رشته مدرسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی (دوره هفدهم)
سلام و احترام
📝گام نهادن شما بزرگواران به عالیترین سطح تحصیلات تکمیلی را صمیمانه تبریک میگوییم. امید است شما دانشجویان عزیز با امیدی روز افزون، تلاشی مضاعف و با هدایت و حمایت اساتید، موفقیت های بزرگ و فاخری را در عرصه علم و فرهنگ برای ایران اسلامی رقم زنید.
گروه آموزشی تاریخ و تمدن اسلامی ضمن عرض خیر مقدم به شما گرامیان، پیروزی و سربلندی شما راهیان عالَم معنا را از باری تعالی مسئلت دارد.
مقدم شما عزیزان و ره پویان علم و دانش گلباران و فضای دانشگاه به افتخار قدومتان نور باران باد.
✍گروه آموزشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اطلاعرسانی
#مهارت_افزایی | بصورت آنلاین
📝 "مهارتهایپیشرفتهپژوهشونگارش"
🔸با ارائه گواهی دانشگاهی معتبر
🗓 ۱۳ بهمن ماه الی ۹ اسفند ماه
👈آی دی ثبت نام: @nashrpj
📌برگزارکنندگان: مرکز مجازی پژوهشیار با همکاری انجمن علمی دانشجویی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و سایر انجمن های علمی
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📚 آئین رونمایی از دانشنامه قرآن و تاریخ
🔰 پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میکند:
🎙 با حضور و سخنرانی حضرات آیات و اساتید گرانقدر:
▪️ #علی_اکبر_رشاد
▪️ #محمدهادی_یوسفی_غروی
▪️ #ابوالقاسم_مقیمی_حاجی
▪️ #غلامحسن_محرمی
📅 چهارشنبه ۳ بهمن ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۳۰
🏢 قم، تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/tarikhquran
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#یادداشت
✅ بازشناسي تاريخي مفاهيم شيعه (4)
♦️ عباسيان تا اوايل تأسيس حکومت، بخشي از جامعه شيعي (به معناي عام) بودند.
در دوران حکومت اموي، علويان و عباسيان در دشمني با بنياميه متحد بودند، و بر پاية گزارشي آنان همگي، «شيعة آل محمد(ص)» ناميده ميشدند؛ اما بعد از آنکه عباسيان به قدرت رسيدند، بر علويان بسيار سخت گرفتند، و پس از آن بود که كساني كه به امامت بنيعلي(ع) معتقد بودند «شيعه» نام يافتند (حسيني، غاية الاختصار...، ص133ـ134).
قاسم بن مجاشع، که يکي از نقيبان دوازدهگانه و از رؤساي دعوت عباسي بود، در همان حال که مهدي سومين خليفه عباسي را وصي خود قرار داد، در وصيتنامة خود نگاشت: «قاسم بن مجاشع ... شهادت ميدهد که ... علي بن ابيطالب وصي رسول خدا(ص) و وارث امامت پس از اوست». اين وصيتنامه بر مهدي عباسي عرضه شد، و هنگاميکه به اين قسمت رسيد، آن را انداخت و ديگر به آن نگاه کرد (تاريخ الطبري، ج8، ص176؛ مسکويه، تجارب الامم، ج3، ص482و483)؛
📖 مقاله «بازشناسي تاريخي مفاهيم شيعه»
✍️دکتر حامد منتظري مقدم
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
27.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شبهه_تاریخی
#وهابیت
🎥 آیا مولود واقعی کعبه، حکیم بن حزام است و امیرالمومنین علیه السلام در کعبه متولد نشده اند!!
🎙دکتر محمدرضا جباری
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#پیام_تاریخ
▫️خطیب بزرگوار و استاد گرامی سلطانالواعظین شیرازی می گوید :
🔹در ایام چاپ اولیه مفاتیحالجنان، روزی در سرداب سامرا از روی آن زیارت میخواندم. شیخی هم با قبای کرباس و عمامه کوچک نشسته و مشغول ذکر بود.
▪️شیخ از من پرسید: «این کتاب کیست؟». پاسخ دادم: «از محدث قمّی آقای حاج #شیخ_عباس_قمی است و شروع کردم به تعریف از کتاب».
🌱شیخ گفت: «اینقدر هم تعریف ندارد، بیخود تعریف میکنی». من با ناراحتی گفتم: «آقا برخیز و از اینجا برو».
🌀کسی که کنار شیخ نشسته بود، دست به پهلویم زد و گفت: «مؤدب باش، ایشان خود «محدث قمی» هستند».
🪴من برخاستم و با ایشان روبوسی کردم و عذر خواستم و خم شدم تا دستشان را ببوسم، اما آن مرحوم اجازه نداد و خم شد و دست مرا بوسید و فرمود: «شما سیّد هستید».
📚مردان علم در میدان عمل، جلد ۸، صفحه ۱۳۴.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اطلاعرسانی
📌دانشجویان محترم «رشته مدرسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» خواهشمند است در موارد زیر به #کارشناس محترم گروه جناب آقای #منصفی مراجعه کرده و پیگیر مطالبات باشید:
1⃣ تحویل طرح های اجمالی و تفصیلی پایان نامه و رساله
2⃣ اطلاع از زمان برگزاری جلسات شورای علمی گروه
3⃣ اطلاع از تقویم آموزشی و عناوین درسی هر ترم
4⃣ دریافت جزییات صورت جلسه شورای علمی در مورد طرح های اجمالی و تفصیلی
5⃣ دریافت مصوبه نهایی شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
6⃣ ارائه درخواست های آموزشی که نیازمند تایید شورای علمی گروه می باشد
🏢دانشگاه معارف اسلامی، طبقه ۲، اتاق شماره: ۲۱۳
☎️ شماره داخلی: ۵۶۲
☎️ شماره مستقیم: ۳۲۱۱۰۵۶۲
✍گروه آموزشی تاریخ و تمدن اسلامی
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir