eitaa logo
«روی خط تاریخ و تمدن...»
1.1هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
1.2هزار فایل
📝فعالیت: رصد فعالیت‌های دانشجویی | طلبگی | تاریخی و تمدنی، وابسته به انجمن علمی دانشجویی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی ارتباط با ادمین و دبیر انجمن تاریخ | تبادل : 🆔 @h_fatemirad
مشاهده در ایتا
دانلود
📌تصویر حکم اعدام شهید نواب صفوی که حکومت پهلوی آن را صادر کرد‌. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فرایند تغییر از "رضا شصت تیر" به رضا پهلوی!! ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺مسئله‌های پژوهشی دریافتی برای مسابقه: ۱. بررسی تمدنی منازعه انقلاب اسلامی و صهیونیسم در موضوع فلسطین ۲. نقش انقلاب اسلامی ایران در ارتقای فرهنگ مقاومت و پایداری در فلسطین (با تأکید بر ادبیات پایداری) ۳.جایگاه مقاومت فلسطین در اندیشه دفاعی امام خامنه ای دام عزه ۴. بررسی تاریخی دفاع فرهنگی شیعیان از مقاومت فلسطین (با تأکید بر کنش گری عالمان شیعی) ۵. ظرفیت های تمدنی حج در دفاع از مقاومت فلسطین ۶.بررسی بازتاب تمدنی پایداری مردم غزه بر ارتباطات فرهنگی در حوزه ادیان ۷. نقش داده های تاریخی در پاسخ به شبهه ناصبی بودن مردم فلسطین ۸.واکاوی بن مایه های تمدنی مسئله فلسطین در ادبیات پایداری در ایران پس از انقلاب اسلامی ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📝انجمن علمی دانشجویی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی برگزار می‌کند: 📌بازدید از کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی (ره) 🗓زمان : پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳ 🕘 ساعت : ۹ تا ۱۰ صبح ⚠️♨️ ظرفیت محدود لینک ثبت نام: 🌐https://survey.porsline.ir/s/d1IMQmDAبرادران و خواهران ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌نقش فاطمیان در گسترش علوم نقلی ✍ نویسندگان: حسن غفاری فر و صفورا سالاریه 📌مقاله حاضر، در صدد بررسی میراث مکتوب شیعیان فاطمیِ مصر در باب علوم نقلی است. «نقل»، یکی از مهم ترین پایگاه های ترویج علوم دینی و وحیانی است؛ زیرا به مدد آن می توان آموزه های الهی را به بندگان خدا منتقل ساخت. شاید راز توجه ادیان، فِرَق و مذاهب آسمانی به دانش های نقلی در فعالیت های تبلیغی و آموزشی خود، همین نکته باشد. فاطمیان اسماعیلی مذهب، از این قاعده مستثنا نبودند و در شاخه های متنوعی همچون: فقه، تفسیر، تاریخ، شعر، ادبیات و دیگر علوم نقلی فعالیت داشتند. اگرچه دستاوردهای مکتوب فاطمیان در این زمینه اندک است و به عنوان مثال، در مباحث فقهی نوآوری چشمگیری نداشتند و در علم قرائت و تفسیر به دلیل رویکرد عقل گرایی و باطنی، تألیفات چندانی از خود به یادگار نگذاشتند، اما توجه ویژة آن ها به علوم نقلی، چه با هدف حفظ موجودیت سیاسی خویش و چه با انگیزه ترویج فرقه اسماعیلیه، شایسته بازخوانی است. 🔺برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=20440 ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔰بخش مهمی از اشاعه امید در سطح جامعه، ریشه در مواجهه‌های اخلاقی ما با دیگری دارد. سیره اهل بیت(ع) چگونه امید را در جامعه اسلامی ترویج کرد؟ ✍️سؤال فوق، تنها یک رویکرد نو به تاریخ پژوهی صدر اسلام نیست، بلکه در مقامی دیگر، ارجاعی اصیل است که بازآفرینی امید در مقیاسی تاریخی_تمدنی را دنبال می‌کند و در اندیشه‌ی حضوری امیدوارانه در تاریخ و جهان کنونی خویش است. 🔻بی معنایی و معناداری، دو جنس از تجربه رنج است و رنج، همان چیزی است که امروز همه ما دچار آن هستیم. بازخوانی سیره اهل بیت(ع) در موضوع امید، به منظور مواجهه با همین مسئله(رنج) است و مبتنی بر این نگرش به تحقیق می پردازد، چرا که اساسا مقولاتِ الهیاتی در تاریخ اهل بیت، تنها در ساحت ایمان و نفسِ انسانیِ نمانده‌اند و امتدادی فرهنگی_تمدنی نیز داشته‌اند. از این نظر انسانِ با ایمان در لحظه‌ای که امیدورزی می‌کند، ایمان ورزیده است در مقابل انسان کافر امیدوار، آن کسی است که مهارت حل مسئله‌های دنیوی خودش را به منصه ظهور می‌رساند. بنابراین مفهوم امید الهیاتی با امید سکولار به کلی تفاوت خواهد داشت. «ایمان»، خاستگاه معنا در زندگی است و همان عاملی است که می‌تواند لحظه‌های خالی را، یعنی لحظه‌های رنج را به ساحات معنا بکشاند. ایمان این کار را با قرار دادن لحظه‌های خالی در کنار لحظه‌های پر انجام می‌دهد، شبیه به طرح و نقش های نقاشی در هنر اسلامی. به همین جهت است که هیچگاه رنج برای انسان با ایمان به نهیلیسم نمی‌انجامد. 🔻اما سیره اهل بیت در ایجاد ایمان و گسترش امید چه بوده است؟ یافته‌های تاریخی ما که از قضا با وضعیت دنیای امروز نیز هماهنگ است نشان می‌دهد که سیره اهل‌بیت(ع) در این موضوع، علاوه بر آنکه شامل نوعی از عقلانیت و استدلال‌ورزی عقلی برای ایمان و امید بوده است اما در موارد فراوانی، آنها از طریق یک سلوک اخلاقی، دیگران را به ساحت ایمان دعوت کرده‌اند و آنها را به موقعیت اقناع برای ایمان کشانده‌اند. به همین جهت ضروری است که توجه داشته باشیم بخش مهمی از اشاعه امید در سطح جامعه، ریشه در مواجهه‌های اخلاقی ما با دیگری دارد. مواجهه‌ای اخلاقی که مبتنی بر الهیات اسلامی بوده و از مسیر گفتگو عبور می‌کند، تسهیلگر ایمان و امید الهیاتی خواهد بود. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🌀قبر مامور قتل امیرکبیر در حرم حضرت معصومه (س) 🔸️حاج علی‌خان از ده‌سالگی در دربار ، ولیعهدِ فتحعلی شاه به خدمتگزاری مشغول بود و پس از به سلطنت رسیدن او به تهران آمد و به کارهای حکومتی و درباری پرداخت. 🔹️پدرش حسین‌خان به خدمت دربار درآمد و با سمت به کار مشغول شد. سپس به تهران آمد و به «» شاهی راه یافت و با سمت مخصوص شاه به سفارت فوق‌العاده گسیل و مأمور دربارهای اروپایی شد. 🔸️حاج علی، نخست ناظر در خانه مادر محمدشاه بود. پس از مرگ عباس میرزا، به عنوان محرم مادر محمدشاه با او به سفر حج رفت و در بازگشت لقب گرفت. 🔹️در زمان محمدشاه، بنابر شکایت ، مادر عباس میرزا ملک‌آرا، او را تنبیه کردند. از آن وقت با علیه ملک آرا همدست بود. 🔸️پس از آن که دشمنان ، ناصرالدین‌شاه را نسبت به او بدگمان کردند و فرمان را از شاه گرفتند، حاج علی مامور قتل شد. حاج علی خان پس از قتل امیر به مقام دربار رسید، اگرچه پس از عزل میرزا آقاخان نوری، او نیز معزول شد. 🔸️حاج علی‌خان در تابستان سال ۱۲۴۶ شمسی درگذشت و کلیه مناصب و القاب او به فرزند کوچکش رسید. وی در یکی از حجره‌های کناریِ ایوان در حرم در قم مدفون گردید. 🔗 ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📸حیاط مدرسه فیضیه 🗓حوالی ۱۸۵۰ میلادی عکاس: لوئیجی پشه ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
به نام آنکه، هستی جان از او یافت دانشجویان جدید الورود مقطع دکتری رشته مدرسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی (دوره هفدهم) سلام و احترام 📝گام نهادن شما بزرگواران به عالی‌ترین سطح تحصیلات تکمیلی را صمیمانه تبریک می‌گوییم. امید است شما دانشجویان عزیز با امیدی روز افزون، تلاشی مضاعف و با هدایت و حمایت اساتید، موفقیت های بزرگ و فاخری را در عرصه علم و فرهنگ برای ایران اسلامی رقم زنید. گروه آموزشی تاریخ و تمدن اسلامی ضمن عرض خیر مقدم به شما گرامیان، پیروزی و سربلندی شما راهیان عالَم معنا را از باری تعالی مسئلت دارد. مقدم شما عزیزان و ره پویان علم و دانش گلباران و فضای دانشگاه به افتخار قدومتان نور باران باد. ✍گروه آموزشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی ♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲ ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
| بصورت آنلاین 📝 "مهارتهای‌پیشرفته‌پژوهش‌و‌نگارش" 🔸با ارائه گواهی دانشگاهی معتبر 🗓 ۱۳ بهمن ماه الی ۹ اسفند ماه 👈آی دی ثبت نام: @nashrpj 📌برگزارکنندگان: مرکز مجازی پژوهشیار با همکاری انجمن علمی دانشجویی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و سایر انجمن های علمی ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir