🔰چهل و چهارمین نشست تخصصی #اقتصادنا با موضوع رهایی از #الیگارشی_پولی و مالی سرمایهداری و ارائه نسخههای بدیل آن در سرمایهداری و ارائه یک نسخه از اقتصاد همگانی و مالی جمهور برگزار گردید.👇👇👇
🎤احسان ولدان (پژوهشگر مؤسسه قصد)
✅تغییرات جزئی مشکلی را حل نمیکند؛ تغییری بنیادین لازم است!
✅تصویرسازی غلط کتابهای درسی از نهادهای پولی و مالی سرمایهداری
✅دولت در سه ساله اخیر، ۱۰ برابر سال های ۷۰ تا ۹۷ اوراق قرضه چاپ کرده است!!
✅پول خلق شده توسط بانکهای خصوصی در سال 99 سه برابر بودجه دولت است!!
✅رؤسای جمهور آمریکا هم خطر بانکداری خصوصی را گوشزد کرده بودند!
✅هضم مالی اسلامی در هاضمه سرمایهداری!
✅رهایی از الیگارشی مالی با انحصار خلق پول در بانک دولتی
✅چگونه میتوان اقتصاد ایران را جمهوری و همگانی کرد؟
🔸🔸گزارش مشروح نشست را در نشانی زیر دنبال نمایید:
🌐eco.hozehkh.com/30017
@eghtesadhozehkh
#هیئت_اندیشه_ورز_اقتصاد_و_الگوی_پیشرفت_اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
💠 @QasdWay
⚠️ چند نکته کوتاه از دیدار رئیس قضاییه با اتاق بازرگانی
✍️ حجتالاسلام قنبریان
۱. شهدای انقلاب و جنگ از فعالان بخش خصوصی بودند!!! نگاه مردم باید اصلاح شود!
آقای اژه ای در این دیدار گفتند: "بسیاری از کسانی که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند و برای تحقق ارزشهای اسلامی از جان و مال خود گذشتند و در دوران دفاع مقدس نیز در جبهه و پشت جبهه حضور چشمگیر داشتند فعالان بخش خصوصی بودند که این کار آنها فراموش نخواهد شد. اگر امروز نگاه بخشی از مردم به بخش خصوصی یا اتاق بازرگانی و تعاون و فعالان اقتصادی نادرست است و یا گله مندی وجود دارد باید در جهت اصلاح و تغییر این نگرش تلاش کنید"
🔻پ.ن:
بخش خصوصی متشکل از کارفرما و کاربر است و اتاق بازرگانی عصاره کارفرمایان بزرگ (که قبلا سرمایه داران نامیده میشدند) است. آن "بسیاری از کسان که از جان و مال خود برای انقلاب و دفاع مقدس گذشتند"، از کدام طبقه ی بخش خصوصی بودند؟! سرمایه دارانی که الان اتاق بازرگانی نماینده آنهاست یا کارگران و کشاورزان که نماینده ای در اینگونه جلسات ندارند؟!
نگرش جامعه و مردم نسبت به سرمایه داران در تجربه تاریخی انقلاب و جنگ شکل گرفت.
مردم در آن دو تجربه تاریخی پشت سر امام به قضاوتی رسیدند که این طبقات در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس کمترین نقش را داشتند، بلکه بخشی از آنها با زالو صفتی بر مشکلات می افزودند!(جملات صریح امام در اینباره بسیار است)
این نگرش باید تصحیح شود یا نحوه ی سرمایه داری گذشته تا کنون؟!!!
☑️ @m_ghanbarian
💠 @QasdWay
🔸 #خیانت_زنگنه_بحران_گاز
🔰 قبل نوشت: هدف از این متن نگران کردن مردم نیست. بلکه بیان واقعیتی است که اگر ندانند در تحلیل اتفاقات آینده نزدیک دچار خطا خواهند شد
و اما بعد
1. وزير نفت: "پیشبینی میکنیم امسال کسری گاز تا ۲۰۰میلیون مترمکعب برسد.
ذخایر سوخت مایع نیروگاهها حدود ۲۵درصد کمتر از پارسال است.
۱۴۰میلیون مترمکعب ظرفیت خالی در پالایشگاهها داریم که بخاطر افت فشار و یا افت تولید میدانهای گازی، ایجاد شده است."
2. پرفسور درخشان: از پانزده سال پیش به همراه مرحوم دکتر سعیدی هشدار دادیم که:
از سال 1400 میدان گازی پارس جنوبی با افت فشار رو به رو خواهد شد. حتی 7 سال پیش تا شورای عالی امنیت ملی هم رفتم و این هشدار با با عدد و رقم و محاسبه دقیق به ایشان دادم. (16 دیماه 99، مصاحبه با رادیو اقتصاد)
3. میدان پارس جنوبی مشترک با قطر است. فازبندی های این میدان را توتال برای ما و قطر انجام داده است اما قطر هیچ نگرانی برای بحث گاز تا ده ها سال آینده ندارد. عدم اعتماد به توان داخلی برای توسعه صنعت نفت و گاز، هسته مرکزی تفکر امثال زنگنه است. درمورد پالایشگاه سازی هم گفته بود:
ساخت پالایشگاه صرفه اقتصادی ندارد و رویکرد خام فروشی را در تمام دوران مسئولیت خود ادامه داد.
یادمان نرفته بعد از برجام زنگنه چطور با ذوق زدگی به توتال گفت: خوش آمدید!
4. سعید محمد: برخی آدرس غلط میدهند که مسئله ما تکنولوژی و انتقال تکنولوژی است.
به عنوان فردی که در ساخت بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی نقش داشته میگوییم چنین نیست، کل کار به آن عظمت با دانش ایرانی انجام شد، ۷۰ درصد اقلام هم ساخت داخل بودند که این میزان برای فاز بعدی که همکاران ما انجام میدهند به ۱۰۰ درصد رسیده است.
5. در کشورهای توسعه یافته اگر میزان وابستگی اقتصاد به یک مساله بیش از 15 درصد باشد آن مساله جنبه امنیتی پیدا می کند. در ایران 80 درصد از تولید گاز کشور وابسته به یک میدان پارس جنوبی است و این یک فاجعه امنیتی است
6. زنگنه و دولت روحانی با امضای توافق نامه پاریس و جلوگیری از توسعه صنعت هسته ای و عدم توجه به توسعه انرژی های پاک، 80 درصد از نیروگاه های برق را هم گاز سوز کردند و این یعنی وابستگی 65 درصدی تولید برق به میدان پارس جنوبی و فاجعه دوم.
7. هر چه دلسوزان و نخبگان این کشور فریاد زدند که قبل از پایان دولت روحانی، زنگنه باید میزان تولید پارس جنوبی را اعلام کند، نکرد که نکرد. چرا؟ چون میخواستند این بحران را به دولت بعد نسبت دهند. مردم هم که توجه ندارند ابَرمساله ای مثل گاز نتیجه عملکرد ده ها ساله است نه چند ماهه.
8. فاجعه بارترین قسمت ماجرا جوابیه مضحکی است که روابط عمومی شرکت ملی نفت خطاب به پرفسور درخشان در تاریخ 6 آبان 98 با عنوان " آقای درخشان باور کنید دنیا تغییر کرده است" منتشر کرده است: b2n.ir/w74011
در این جوابیه آمده است:
🔹 نگاهی کلان به وضعیت ذخایر، ظرفیت تولید و پالایش گاز طبیعی، طرحهای دردست توسعه میدانهای گازی، طرحهای جمعآوری گازهای فلر، مصرف نیروگاهها، مصرف واحدهای صنعتی و مصرف بخش خانگی نشان میدهد ایران در سال ۱۴۰۰ و پس از آن نیز قابلیت صادرات گاز طبیعی را داراست!
اما سال1400 رسید:
⭕️ البته این هشدارها فقط محدود به پرفسور درخشان نبوده و کارشناسان و دلسوزان دیگری هم هشدار داده بودند اما نتیجه ای در برنداشت و دولتمردان تدبیر و امید با تکبر از سر جهل یا خیانت (الله اعلم) هشدارها را نادیده گرفتند وقطعا مرتکب ترک فعل شده اند.
💠 جمع بندی: در زمستان امسال با توجه به پیش بینی های گذشته و حال، با بحران گاز مواجه خواهیم بود. قطعا و بدون تردید این اتفاق حاصل عملکرد غلط و ترک فعلهای متعدد از سوی مدیران مربوطه از جمله شخص آقای زنگنه بوده است که باید توسط قوه قضائیه به آن رسیدگی شود .
🔹 اما امروز باید فکر امروز کرد و دولت انقلابی علاوه بر اینکه مساله را باید بامردم بطور کامل درمیان بگذارد حتما باید چاره اندیشی کند برای این موضوع. اولین مساله ای که دولت رئیسی باید توجه کند، رفتن به سراغ بدنه کارشناسی انقلابی و دلسوز است و عدم تکرار تجربه ی خسارت بار قبلی ها.
🔹 دومین مساله مدیریت مصرف و تولید برای بلند مدت است. مساله انرژی مساله ای نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت و برنامه ریزی های کوتاه مدت داشت. مهمترین مساله در برنامه ریزی بلند مدت اطلاعات دقیق است. کاری که زنگنه نکرد و تولید پارس جنوبی را از مردم و نخبگان پنهان کرد.
🔹 در آخر هم درود میفرستم به روح بزرگ مرحوم دکتر سعیدی و سپاس بی کران از حضور انقلابی پرفسور مسعود درخشان و سایر دلسوزان متخصص و متعهد در صحنه ی جنگ اقتصادی کشور #به_نفع_مردم.
و من الله التوفیق و علیه التکلان
✍️ حسین عباسی فر
1400/6/24
#پروفسورـدرخشان
💠 @QasdWay
🔸بازار آزاد؛ عامل افزایش قیمت مسکن در کانادا
✍️ افشین بیکپور
✅ کارشناسان کانادایی با بررسی روند بازار مسکن و نحوه سیاستگذاریها طی ۶ دهه اخیر دریافتند که کنترل تورم در این بخش، با ساخت مسکن عمومی توسط دولت و اعمال مالیات بر فعالیت سرمایه داران امکان پذیر خواهد بود. طبق نظر این کارشناسان سپردن مسکن به عنوان یک کالای اساسی، به دست بازار آزاد، دیر یا زود باعث ایجاد بحران میشود و مبنای اصلاح بازار به جای توانایی سود سازی اشخاص، باید رفع نیازمندی مردم باشد.
✳️ قیمت مسکن در کشور کانادا در ۲۵ سال گذشته افزایش یافته و باعث شده است زندگی کارگران و قشر متوسط به پایین جامعه ناامن گردد. قیمت مسکن در دو سال اخیر به طور متوسط ۳۲ درصد در هر سال افزایش داشته است که نسبت به تورم عمومی ۳ الی ۴ درصدی در کشور کانادا، بسیار بیشتر است. طبق نظر کارشناسان کانادایی، بیش از یک دهه است مالکان و سرمایه گذاران با سواستفاده از نیاز مستاجران و متقاضیان مسکن سوداگری نمودهاند و باعث تورم در بازار مسکن شدهاند.
✳️ تجربه چند دهه تورم در بازار مسکن و بررسی ریشههای آن کارشناسان کشور کانادا را به این درک رسانده است که اولین قدم برای حل بحران مسکن ساخت مسکن عمومی توسط دولت خواهد بود و سپردن کار به بازار مسکن هیچ کمکی برای حل مشکل مصرف کنندگان و نجات آنها از بی رحمی بازار مسکن نخواهد نمود. همچنین کنترل بحران بازار مسکن با اخذ مالیات از ثروتمندان و سوداگران قابل انجام خواهد بود که این امر نیز با یک اراده قوی امکان پذیر خواهد بود./مسیر اقتصاد
💠 @QasdWay
⚜️ ظرفیتها و فرصتهای همکاری اقتصادی ایران با عراق
🔸 اقتصاد عراق بر سه پایه نفت، زیارت و گردشگری و کشاورزی استوار است. هرچند که در آینده میتواند در بخش صنعت و حق عبور جریان حمل و نقل (ترانزیت) جهانی نیز درآمدهای ارزی داشته باشد. این کشور با ۱۴۵میلیارد بشکه ذخایر نفتی کشف شده، پنجمین دارنده این ماده معدنی در جهان محسوب میشود. عراق همچنین با صادرات روزانه ۳.۵تا ۴میلیون بشکه نفت، جهارمین صادرکننده این محصول در جهان است.
🔸 در ده سال اخیر، سهم نفت از اقتصاد این کشور بین ۳۰تا ۴۵درصد بوده است. عراق در سال ۳.۵ ،۲۰۱۹میلیارد دلار از بخش زیارت و گردشگری درآمد داشته است.
🔸 عراق حلقه اتصال زمینی اروپا و ترکیه به خلیج فارس است و در کنار سوریه، ایران را به دریای مدیترانه متصل میکند. این موقعیت ممتاز ترانزیتی میتواند عامل جذب ترافیک حمل و نقل میان آسیا و اروپا باشد و انتظار میرود که عراق را به یکی از قطعات اصلی طرح یک کمربند-یک جاده چین تبدیل کند.
🔸 فرصتهای ایران در عراق از سه جهت در حال از دست رفتن است. اول عدم وجود سیاستها و دیپلماسی اقتصادی متوازن ایران از طریق وزارت خارجه با عراق برای متوازنتر کردن هر چه بیشتر تراز تجاری بین ایران و عراق است. دوم حضور قدرتمند رقبای ایران که به دنبال منافع خود هستند و سوم دخالتهای گوناگون دشمنان ایران که تجارت دو کشور را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. به همین دلیل لازم است با کسب شناخت درست از ظرفیتهای این کشور و تعریف صحیح جایگاه آن در پازل تجارت خارجی ایران، برای موانع رفع پیش رو برنامهریزی نمود.
💠 @QasdWay
اندیشکده قصد
⚜️ ظرفیتها و فرصتهای همکاری اقتصادی ایران با عراق 🔸 اقتصاد عراق بر سه پایه نفت، زیارت و گردشگری و
🔸 از این رو پیشنهاد میشود اقداماتی ساختاری جهت توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق از جمله تهیه سند چشم انداز همکاری میان مدت و بلندمدت با عراق و عمق بخشی به روابط اقتصادی، ایجاد کمیته ویژه امور عراق جهت هماهنگسازی فعالیتهای همه دستگاههای حاضر در عراق و پیگیری مصوبات سفر رئیسجمهور، ایجاد ساختار فرعی در بانک مرکزی جهت کنترل و مدیریت شرکتهای تراستی در عراق در شرایط تحریم، افزایش بودجه صندوق ضمانت صادرات و ایجاد سازوکاری برای استفاده از منابع حاصل از صادرات گاز و برق ایران به عراق جهت ضمانت صادرات، حل مسئله صدور ویزای تجاری و ویزای متعدد برای اتباع دو طرف، ایجاد نمایشگاه دائمی از محصولات ایرانی در شهرهای مهم عراق، تلاش جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری از طریق حمایت های حقوقی و کمکهای اطلاعاتی در مورد بازار عراق به سرمایهگذاران ایرانی در اولویت پیگیری مسئولان ایرانی و عراقی در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور باشد.
🔸 همچنین زمینههای فراوانی برای توسعه همکاری اقتصادی و تجاری با کشور عراق وجود دارد؛ انعقاد قرارداد تجارت دوجانبه میان ایران و عراق به منظور رفع موانع تجاری دو کشور، سرمایهگذاری در بخش کشاورزی عراق و ارائه تضمین خرید محصولات اساسی، تاسیس آزمایشگاههای مورد نیاز برای کنترل کیفیت کالاهای وارداتی در عراق، تخفیف تعرفهای برای کالاهای وارد شده از عراق به ایران، حمایت از شرکتهای ایرانی جهت انتقال خطوط تولید به عراق با هدف تولید و فروش در آن کشور یا استفاده از ظرفیت باز صاردات، تکمیل راه آهن شلمچه-بصره، احداث مراکز تشخیص بیماری در عراق با هدف ترویج و توسعه گردشگری سلامت در ایران، ایجاد خطوط لوله مشترک بین ایران، عراق و سوریه، ایجاد پتروپالایشگاه در مرز مشترک ایران و عراق، ایجاد شهرکهای صنعتی و مناطق آزاد تجاری مشترک، تخصیص خط اعتباری برای ضمانتنامههای مورد نیاز شرکتهای ایرانی، ایجاد کنسرسیوم فعالین ایرانی و ارائه تضامین بین دولتی و تسهیل ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان عراقی در ایران، از جمله اقداماتی مهمی است که ایران باید در همکاری با عراق در دستور کار قرار دهد./ اندیشکده اقتصاد مقاومتی
🔰 برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید:
🔗http://mett.ir/2186/
💠 @QasdWay
🔸 تضعیف اقتصاد اتحادیه اروپا با افزایش قیمت گاز طبیعی
🔰 خبرگزاری ریانووستی: «ساکسو بانک» هشدار داد که افزایش قیمت گاز طبیعی، رقابت پذیری اقتصاد اتحادیه اروپا را کاهش داده و باعث تضعیف آن اقتصاد کشورها در مقیاس جهانی خواهد شد
🔹«اول هانسن»، رئیس بخش کالاهای اساسی ساکسو بانک گفت: افزایش قیمت گاز در اروپا اخیراً رکورد جدیدی را ثبت کرده که عمدتا به دلیل کاهش عرضه و نیز شروع زودهنگام هوای زمستانی در این منطقه است. همچنین عرضه گاز از کشور روسیه هم کاهش یافته و پروژه جهانی خط لوله 2 نورداستریم نیز همچنان در هالهای از ابهام است.
🔹 شرکت گاز پروم روسیه پیش از این آمادگی خود را برای تحویل گاز به اروپا به محض دریافت مجوز خط لوله جدید از اتحادیه اروپا اعلام کرده بود، اما این مراحل به دلیل بحثی که بین کشورهای اروپایی درباره واردات بیشتر گاز از روسیه وجود دارد احتمالا ماهها طول میکشد. تأخیر در دریافت این مجوز باعث شد که قیمت گاز طبیعی در کشورهای اروپایی به بیشترین میزان چند سال گذشته رسیده و به 970 دلار در هر هزار مترمکعب افزایش پیدا کند.
🔹 بر اساس اعلام هانسن، این افزایش قیمت میتواند منجر به کمبود انرژی در ماههای زمستان در اتحادیه اروپا شود. اگر افزایش قیمت در ماههای آینده کنترل نشود، احتمالا زمستان سختی را با کمبود انرژی تجربه خواهیم کرد و کاهشی در رقابتپذیری صنایع وابسته به انرژی خواهد ایجاد خواهد شد. این صنایع اکنون نیز به دلیل بالا بودن قیمت گاز و برق تحت فشار هستند.
🔹 او همچنین گفت: صنایع وابسته به انرژی عمدتا در کشورهای آلمان و فرانسه بیشترین آسیب را خواهند دید.
💠 @QasdWay
⚜️ خلق پول؛ عامل اصلی بحرانهای پولی و مالی در اقتصاد ایران و بینالملل (۱)
✍️ احسان ولدان
🔸 در الیگارشی پولی و مالی موجود، سه پویش یغماگر وجود دارد: بانکداری خصوصی و به تعبیر دقیقتر خلق پول خصوصی. اوراق بدهی که اگر بر اقتصاد ایران تطبیق دهیم، مقصود اوراق بدهی دولتی است، بازار سهام و یا بازار بورس.
🔹 نزاعی تاریخی که همواره در اقتصاد وجود داشته است، نزاع تصاحب است. مواهب اقتصاد، زمانی منحصر در زمین و در اختیار پادشاهان بود. در سدههای میانی، پادشاهان این رانت را از دست دادند و این روند خصوصی شد و مواهب اقتصاد در اختیار طبقهای تحت عنوان اشراف زمیندار قرار گرفت. کسانی مثل اسمیت، ریکاردو با ادعای اینکه باید رانت خصوصیشده اقتصاد را از دست اشراف و زمینداران خارج کرد، مباحثی را تحت عنوان اقتصاد سیاسی کلاسیک مطرح کردند.
🔹 خصوصی شدن خلق بدهی باعث این شد که رانت زمین صرفاً از طبقهای به طبقه دیگر منتقل شود. اما این طبقه به تصاحب زمین و منابع طبیعی اکتفا نکرد و به تصاحب عرصههای دیگر از جمله عرصه عمومی پرداخت. در واقع این طبقه به کمک ایدئولوژی ضد دولت که دولت را موجودی فاسد، دیوانسالار و ناکارآمد میدانست،از طریق خصوصیسازی توانست عرصه عمومی را نیز به تصاحب خودش درآورد.به این موارد باید انحصارهایی را که دولت ها برای این طبقه در بخش تجاری ایجاد میکردند نیز اضافه کرد.
⭕️ پول خلق شده توسط بانکهای خصوصی در سال ۹۹ سه برابر بودجه دولت است!
⭕️ دولت در سه ساله اخیر، ۱۰ برابر سال های ۷۰ تا ۹۷ اوراق قرضه چاپ کرده است!
🔰ادامه مطلب:
🔗 http://public.qasd.ir/articles/597#start
💠@QasdWay
⚜️ سرمایه، سرمایهدار و سرمایهداری (۱)
✍️ پروفسور مسعود درخشان
🔸 کوشیدند به تدریج از واژگان سرمایهدار و سرمایهداری کمتر استفاده کنند و به جای «سرمایهدار» اصطلاح «سرمایهگذار» و به جای «اقتصادی سرمایهداری» اصطلاح «اقتصاد علمی» یا «علم اقتصاد» را به کار برند و تاکید کنند که چون علم اقتصاد به لحاظ ماهیت و روش، ریاضی است پس فاقد مبانی ایدئولوژیک است.
🔹 دو قرن است که واژگان «سرمایه»، «سرمایهدار» و «سرمایهداری» در مجامع علمی مغرب زمین مطرح است. از همان ابتدا مناقشه در تعریف این واژگان شدت یافت. زیرا که صاحبنظران علوم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با رویکردهای متفاوتی که مبتنی بر ایدئولوژیهای متفاوت بود این مسئله را بررسی میکردند. از این رو نه تنها همگرایی در تعاریف حاصل نشد بلکه دیدگاهها به دو دسته کاملا متمایز تقسیم شد:
1️⃣ ۱. آنان که متاثر از تعالیم آدام اسمیت بودند نظام سرمایهداری را مترادف با بازار آزاد یا «لیبرالیسم اقتصادی» میدانستند.
2️⃣ ۲. آنان که معتقد به سوسیالیسم به ویژه تعالیم مارکس بودند، نظام سرمایهداری را پدیدهای تاریخی تعریف میکردند که بر مبنای «ارزش اضافی» شکل گرفته و به واسطه نزاع طبقاتی نهایتا واژگون خواهد شد و بر اساس قانونمندیهای ماتریالیسم تاریخی به جامعه بیطبقه کمونیستی مبدل میشود.
✅ مناقشات طولانی در تعریف و ماهیت این سه مفهوم، اقتصاددانان جبهه لیبرالیسم اقتصادی را به این نتیجه رساند که بهترین راهکار برای پیروزی بر رویکرد مارکسیستی در این مسئله، حذف صورت مسئله است...
ادامه مطلب:
🔗 http://profderakhshan.qasd.ir/articles/592#start
💠 @QasdWay
2.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜️ مزایای طرح تسهیل صدور مجوز کسبوکار
🔸طرحی که امضاهای طلایی را حذف میکند
🔸 نمایندگان مجلس هفته گذشته با کلیات طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار موافقت کردند.
💠 @QasdWay
⭕️ رد دیون خلاف قانون ۴۰ هزار میلیاردی دولت به سازمان تامین اجتماعی
🔸 دولت در سالهای اخیر بخش قابل توجهی از شرکتها و اموال خود را بر خلاف قانون از طریق «رد دیون» واگذار کرده است. سازمان تامین اجتماعی با بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از جمله سازمانهایی است که عمدهترین سهم را در رد دیون به خود اختصاص داده است. واگذاری شرکتهای دولتی در قالب رد دیون علاوه بر اینکه خلاف قانون است، به نوعی چوب حراج زدن به اموال دولت و کاستن از قدرت دولت در امر کنترل و هدایت و حمایت و نظارت بر اقتصاد است.
🔻 به گزارش مسیر اقتصاد از میان کل واگذاری های ۲۰ سال اخیر در کشور حدود ۴۰ درصد آن بر خلاف قانون در قالب رد دیون، به سازمانها و نهادهای بدهکار به دولت از جمله سازمان تامین اجتماعی، موسسه های صندوق بازنشستگی، بانک ها و نهادهای عمومی غیردولتی واگذار شده است. از این ۴۰ درصد، ۲۷.۵ درصد فقط در سال ۹۹ واگذار شده است. در این میان، حجم قابل توجهی در قالب رد دیون توسط دولت، به سازمان تامین اجتماعی رسیده است!‼️
🔴 با وجود رد دیون اتفاق افتاده، بر اساس آمار منتشر شده توسط هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی، تا پایان سال ۱۳۹۹، میزان بدهی دولت به این سازمان در حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است!
⭕️ دولت در سال ۱۳۹۹ رد دیون ۳۵.۵ هزار میلیارد تومانی به سازمان تامین اجتماعی از طریق فرایند خصوصیسازی واگذار کرده است!
✳️ حداقل ایرادها به خصوصیسازی و واگذاری شرکتهای دولتی، واقعی نبودن خصوصیسازی و مدیریت افراد غیر متخصص بر شرکتهای واگذار شده و توزیع رانت و ایجاد نابرابری است.
#خصوصیـخواری
💠 @QasdWay