─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
(6⃣)✍بسیاری از مشکلات جامعه را ناشی از حسادت و کینه ورزی خواص باید دانست وهمچنین از عمده ترین دلایل سکوت قبایل در مقابل پایمال شدن حق امیرالمؤمنین علیه السلام کینه و حسادتی بود که نسبت او از جنگها وشکست ها در دل داشتند. وعمده ی عامل ولایتگریزی و ولایتستیزی سران سقیفه نیزهمین حسادت بود؛ و سستی در دفاع از حق ... دورشدن مردم از صراط مستقیم یعنی علی علیه السلام از دیگرعوامل انحراف جامعه بعد از رسول خدا بود.
─┅═༅1⃣1⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
(7⃣)✍وَ خَطَلِ الاْراءِ، وَ زَلَلِ الاَهْواءِ ، تباهى عقیده، و انحراف اندیشه و تزلزل اراده ها! عقاید واندیشه های فاسد وامیال انحرافی هرجامعه ای را مضمحل می کند؛ عقيدة سالم، انسان را متوجّة واقعيات در تمام مراتب هستي ميكند وبلعکس عقيده ناسالم از همه چیز انسان را غافل می کندحضرت ميفرمايند: دو چيز عامل همه مشكلات است؛ يكي عقيدة فاسد و ديگري انگيزههاي انحرافي.در جامعه عقيدة فاسد و اين انگيزه انحرافي، ظهور کرد که مردم دردفاع از علي علیه السلام متوقف شدند.
─┅═༅1⃣2⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
(8⃣)✍عوام و جاهل اگر معصیتی مرتکب شود، فقط خود را بدبخت کرده، بر خویشتن ضرر وارد ساخته است؛ لیکن اگر عالمی منحرف شود و به عمل زشتی دست زند، عالمی را منحرف کرده، بر اسلام و علمای اسلام زیان وارد ساخته است. اینکه در روایت آمده که اهل جهنم از بوی تعفن عالمی که به علم خود عمل نکرده متأذی می شوند ، برای همین است که در دنیا بین عالم و جاهل در نفع و ضرر به اسلام و جامعه اسلامی فرق بسیار وجود دارد. اگر عالمی منحرف شد، ممکن است امتی را منحرف ساخته به عفونت بکشد. و اگر عالمی مهذب باشد، اخلاق و آداب اسلامی را رعایت نماید، جامعه را مهذب و هدایت می کند.
─┅═༅1⃣3⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🌀◁آنان که دین سازی کرده باعث گمراهی و انحراف جمعیت انبوهی شده اند بیشترشان اهل علم بوده اند؛ بعضی از آنان در مراکز علم تحصیل کرده ریاضتها کشیده اند. رئیس یکی از فرق باطله در همین حوزه های ما تحصیل کرده است. لیکن چون تحصیلاتش با تهذیب و تزکیه توأم نبوده، در راه خدا قدم برنمی داشته، خباثت را از خود دور نساخته بود، آن همه رسوایی به بار آورده است.
─┅═༅1⃣4⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🌀◁اگر انسان خباثت را از نهادش بیرون نکند، هر چه درس بخواند و تحصیل نماید نه تنها فایده ای بر آن مترتب نمی شود بلکه ضررها دارد. علم وقتی در این مرکز خبیث وارد شد، شاخ و برگ خبیث به بار آورده شجره خبیثه می شود. هر چه این مفاهیم در قلب سیاه و غیر مهذب انباشته گردد، حجاب زیادتر می شود. در نفسی که مهذب نشده، علم حجاب ظلمانی است العلم هو الحجاب الاکبر. لذا شرّ عالم فاسد برای اسلام از همه شرور خطرناکتر و بیشتر است. علم نور است، ولی در دل سیاه و قلب فاسد دامنه ظلمت و سیاهی را گسترده تر می سازد.
─┅═༅1⃣5⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🌀◁از روزهاي اول نهضت مقدس اسلامي از آقاي شريعتمداري امور بسياري صادر مي شد که دست اندرکاران نهضت ، به ويژه جامعه مدرسين ، آنها را شايسته مقام مرجعيت شيعه نمي دانستند، ولي براي حفظ وحدت و انسجام صف روحانيت ، از بازگو کردن آنها سخت دوري مي جستند تا به حمدالله انقلاب مقدس اسلام پيروز گشت و مردم يک دل و يک جهت به اين انقلاب دل بستند، ولي اين شخص، برخلاف مصالح اسلام و انقلاب و برخلاف اعتقاد و نظر فقهي خود که در مجله "الهادي" و در حضور عده اي از مدرسين تصريح کرده بود، با اصل ولايت فقيه مخالفت کرد و کرد آن چه نبايد بکند.
─┅═༅1⃣6⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🌀◁حتي فردي از همان اعوان و انصار خودش، يکي از پاسداران همان منزل را به قتل رساند و تا چند روز بهانه اي براي کوبيدن انقلاب به دست آورد و همچنان به مخالفت و کارشکني و براندازي ادامه داد تا شرکت در کودتاي نوژه و براندازي کيست که طرح کشتن امام و نابودي مردم جماران و براندازي جمهوري اسلامي را بداند و فرياد نزند؟ اگر بخواهيم امور خلاف عدالت را بشماريم، مثنوي هفتاد من کاغذ مي شود، لذا سقوط مشاراليه از شايستگي مرجعيت بالصراحه اعلام می شود تا افرادي از مسلمانان که در حالت ترديد و دودلي بودند، تکليف خود را بدانند و احيانا با تقليد خود به اسلام و انقلاب ضربه وارد نکرده باشند.
─┅═༅1⃣7⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🌀◁امام خمینی در اوایل فروردین ۱۳۶۸ تصمیم سرنوشت ساز خود برای آینده جمهوری اسلامی را با نگارش نامه ای چند خطی خطاب به آیتالله منتظری اتخاذ کردند. ایشان در این نامه خطاب به آیتالله منتظری نوشتند که وی صلاحیت و مشروعیت برای تصدی رهبری انقلاب را ندارد؛ یعنی عدم مشروعیت و صلاحیت منتظری را به وی اعلام کردند.ایشان به منتظری نوشتند که رهبری جمهوری اسلامی کار دشواری است و طاقتی و بینشی بیش از آیتالله منتظری نیاز دارد. البته امام در همین نامه نوشتند که از همان ابتدا با انتخاب آیتالله منتظری به عنوان رهبری آینده نظام مخالف بوده اند و چون منتظری را قابل اصلاح تصور می کردهاند، سکوت کردهاند.آیتالله منتظری در واکنش به این نامه، نامهای در ۷ فروردین به امام خمینی نوشت و گفت که خود را تابع نظر ایشان میداند و از این رو از این مقام استعفا میدهد. حضرت امام نیز در پاسخ به آیتالله منتظری از استعفای وی تشکر کردند.بدین ترتیب ماجرا با تدبیر حضرت امام، ختم به خیر شد.
─┅═༅1⃣8⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🌀◁برخی انتظار نداشتند امام خامنهای در پیام تسلیت خود درباره آیتالله صانعی اینچنین با ملاطفت و بزرگواری برخورد کنند و برخی هم این پیام تسلیت را حمل بر «تطهیر کامل عمر سیاسی» هشتاد و اندی سالهی این فقیه کردند و بدان وسیله افرادی که نقدی بر سیره و رفتار سیاسی سالهای اواخر عمر ایشان دارند را «منکوب» کردند.
☄عدهای اما طبق معمول این روزها، پیام رهبری را حمل بر «تقیه» میکنند و عدهای دیگر حمل بر «اخلاق شخصی»! لذا منتقدان را سفارش به فروبستن دهانها و رعایت اخلاق فردی میکنند!
💬حال آنکه اگر از زاویهی درستی به این موضوع نگاه کنیم، گرفتار تحلیلهای غلط و آلوده به افراط و تفریط نخواهیم شد.
─┅═༅1⃣9⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🌀◁خوشحالی از مرگ دیگران بخصوص اگر دارای سوابق انقلابی باشند، مذموم و ناپسند است تا حدی که ممکن است انسان را به همان عاقبت دچار نماید. لذا درخواست مغفرت برای چنین افرادی ممدوح و حتی لازم است. در پیام تسلیت حضرت آقا مطابق معمول پیامهای تسلیت علمای أعلام، خبری از درخواست «علو درجات» و یا تسلیت به عموم مؤمنین نبود، و صرفا تسلیت به شاگردان و ارادتمندان و درخواست «رحمت و مغفرت» برای آیت الله صانعی بود. برای نمونه پیام تسلیت حضرت آقا درباره مرحوم آیتالله مجتبی تهرانی °دیگر شاگرد امام راحل° را مراجعه کنید.
─┅═༅2⃣0⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🌀◁همهی آنچه در پیام امام خامنهای مورد مدح و تمجید قرار گرفته است؛ تماما سوابق مبارزاتی و خدماتی است که آیتالله صانعی در زمان حیات امام خمینی °ره° به انقلاب داشته است. بد نیست پیام امام خامنهای درباره آیتالله منتظری را با پیام ایشان درباره آیتالله صانعی مقایسه کنیم؛ در پیام آیتالله منتظری به امتحانی که وی شد و مردود شد اشاره کردند و ابراز امیدواری کردند که ابتلائات دنیوی وی کفارهی آن شود؛ چرا که وی در زمان حیات حضرت امام°ره° گرفتار لغزش سیاسی-اجتماعی شد. ولی از آنجا که آیتالله صانعی تا پایان عمر امام راحل °ره° بر صراط مستقیم بود، رهبری هیچ اشارهای به لغزشهای بعدی وی خصوصا «فتنه ۸۸» نداشتند؛ فتنهای که بارها آن را «خط قرمز» خود معرفی کردهاند.
─┅═༅2⃣1⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🌀◁اینکه چرا امام خامنهای جفاهایی که برخی مبارزین انقلابی به ایشان کردند را مورد اشاره قرار نمیدهند، جهات مختلفی دارد:
💬اولا این «رأفت امام امت» است که از حق خود سخنی به میان نمیآورد و بیشترین عنایتش به خدمات سابق مجاهدین انقلابی در زمان حیات امام است.
💬ثانیا «الگوگیری» از سیره حضرت امیرالمومنین علیه السلام در رأفت با سابقین مجاهد صدر اسلام، چراغ راه این سیره رهبر معظم و گواه صدق کلام فرزند امیرمؤمنان است
─┅═༅2⃣2⃣༅═┅─