─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
🌀✍اما رویکرد سوم که همچون قسم دوم علاوه بر بعد مادی، بعد معنوی را هم برای انسان قائل است ولی تفاوت جدی با آن دارد. در نگرش دوم بعد روحی و معنوی انسان اصل بود ولی در این نگاه سوم اساسا ما دو چیز نداریم یعنی اصل و فرعی در کار نیست.
☄انسان یک موجودی است که از ابتدای خلقتش در یک مسیری قرار گرفته که باید با تمام امکاناتش به سمت آن برود و همه چیز برای او اصل است. به همین جهت دیگر ما تقسیم بندی دنیا و آخرت نخواهیم داشت به آن معنایی که گروه دوم می پنداشتند.
─┅═༅2⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
☄✍البته هدف در نگرش سوم همانی است که خداوند متعال در قرآن به عنوان هدف خلقت بیان کرده است «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»
📖اصلا همه این هستی یک وجود به هم پیوسته و ممتد است که همه اجزای آن باید در مسیر عبودیت قرار بگیرد. دنیا و آخرت دو چیز مستقل و مجزای از یکدیگر نیستند که یکی اصل و دیگری فرع باشد
🌀این نگاه آثار فوق العاده ای دارد که اگر به خوبی فهمیده و به صورت فرهنگ و گفتمان عمومی در بیاید می تواند تمدن بزرگ و نوین اسلامی را بسازد
─┅═༅3⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
📖✍طبق حدیث معروفی که شاید اکثر ما حفظ باشیم همین معنای دقیق و متکامل فهمیده می شود و نقش دنیا به خوبی تعریف شده است «الدنیا مزرعه الاخره» این روایت یک تشبیه بسیار بسیار دقیق و حساب شده و البته بسیار قابل فهم است
🌀دنیا و آخرت یک چیز هستند مثل زمین زراعی که در یک فصل باید کاشت و در فصل دیگر برداشت کرد!
☄دقت در مضمون این روایت حقیقتا انسان رو به هیجان می آورد. باید ساعتها نشست و درباره زوایای مختلف این روایت سه کلمه ای فکر کرد و لذت برد
─┅═༅4⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
🌀✍با این نگرش تنها و تنها این امام است که باید مدیر کلان جامعه بشری باشد تا بتواند با اجرای دستورات دین که برنامه کامل و مترقی زندگی است، تمام زوایای زندگی انسان را در مسیر عبودیت حضرت حق قرار دهد و با قدرتی که در دست دارد همه موانع رشد و ترقی او را برطرف نماید
─┅═༅5⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
☄✍تنها با این نگرش است که فلسفه صحیح دین و دینداری هم مشخص می شود. اگر ما این دیدگاه را راجع به امام نداشته باشیم بسیاری از احکام دین بی فایده یا کم فایده دیده خواهند شد
🌀اصلا معنای درست دین یعنی برنامه زندگی از قبل از تولد تا بی نهایت و ابدیت که پس از مرگ •که پلی است برای عبور از یک منطقه به منطقه بعدی از زندگی•، ادامه می یابد
─┅═༅6⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
📖✍در این رویکرد اصل با جماعت است و انسانها با همراهی جمع می توانند خیلی خیلی سریعتر رشد کنند و از موانع ترقی عبور نمایند. البته اگر بخواهند به تنهایی هم می توانند تا حدودی حرکت کنند ولی با سرعت بسیار کند و البته مسیری بسیار خطرناک!
☄در این نگاه وجود یک خوبی در یک گوشه از کشور تحت مدیریت امام مأذون از طرف خداوند، به همه سرایت می کند و ناخواسته باعث رشد همگانی می شود
─┅═༅7⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
🌀✍در این زمینه آیات و روایات بسیاری وجود دارد که متاسفانه یا اصلا به آنها پرداخته نشده و یا با توجیه و تفسیر، آنرا از مسیر درستش خارج کرده اند
📖مثلا برخی روایات با کلمات مختلف هست که ما را سوق میدهد به همراهی با جماعت البته جماعت مؤمنین که تحت ولایت امام مأذون من الله هستند نه هر جماعتی!!
─┅═༅8⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
📖✍در رویکرد دوم چون دنیا و همه چیزهایی که مربوط به دنیا است، مسئله فرعی بودند لذا طرفداران آن نگاه قائل هستند که باید به دنیا به کمترین مقدار آن و به میزان ضرورت پرداخت، مثلا کسب درآمد را چیز خوبی نمیدانند و می گویند فقط در حدی باید باشد که شکمت سیر شود تا بتوانی نماز بخوانی و عبادت بکنی و نه بیشتر
─┅═༅🔟༅═┅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
☄✍یا در روایت دیگری داریم که می فرماید: در کسی که دنبال جمع مال حلال برای حفظ آبرو و رسیدگی به ارحام و خانواده اش نباشد، خیری نیست
🌀و دهها و صدها روایت با این مضامین در اینجاست که می فهمیم ما با تمام وجود محتاج امام الهی هستیم چرا که بدون او و بدون هدایت او نمی توانیم به آن هدف الهی خلقت برسیم و بدون او اساسا نمیتوانیم زندگی خوبی داشته باشیم
─┅═༅1⃣2⃣༅═┅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
📖✍امام در این نگاه، همین دنیا را آنچنان آباد می کند که انسانها عاشقانه خداوند را پرستش خواهند کرد و با وجود او دیگر شیطانها و شیطان صفت ها یا دیگر نیستند و یا آنچنان قدرتی ندارند که بتوانند ما را گمراه کنند
🌀اصلا با رویکرد دوم به ما فهمانده اند که زهد یعنی نداری و فقر؛ در حالی که در رویکرد سوم زهد مساوی با نداری نیست بلکه عدم دلبستگی به دارایی هاست
☄اگر دقیق شویم متوجه میشویم که این نگاه اساسا نگاهی است که صهیونیستها می خواهند ما داشته باشیم تا همیشه در ضعف باقی بمانیم و این جماعت در طول تاریخ بوده اند!
─┅═༅1⃣3⃣༅═┅─