#طهارت_و_نجاست
بوی نجاست
بوی عرق و شراب
سوال⁉️
سرکه و ترشی اگر مدت زیادی بماند،
بوی الکل و عرق می دهد
آیا خوردن آن جایز است؟
✅ پاسخ:
سرکه هرچند سال هم بماند تبدیل به عرق و شراب نمیشود و بوی الکل و شراب، موجب حرمت و نجاست آن نمیشود.
https://eitaa.com/peykeahkam
احکام #منبر
دو نکته فقهی:👇👇
🔒سوال:⁉️
1️⃣ آیا صله رحم، واجب است
یا اینکه، قطع رحم، حرام است؟
🔑پاسخ:
✅صله رحم، واجب نیست
بلکه قطع رحم، حرام است.
2️⃣ آیا اطاعت از والدین ، واجب است؟ یا اینکه مخالفت با آنها حرام است؟
✅ پاسخ:
اطاعت از والدین ، فی نفسه واجب نیست بلکه ایذاء و ناراحت کردن آنها حرام است؛❌
مخالفت با والدین در صورتی که موجب ناراحتی و اذیت قابل توجه آنها شود حرام است.
البته اگر والدین، به ترک واجب یا انجام حرام، دستور دهند،
اطاعت از آنها مطلقا جایز نیست.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_نماز
احکام #قرائت_نماز
✳ جهر و اخفات
🔒سوال⁉️
آیا بر زنان واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند بخوانند؟
🔑پاسخ:
1️⃣ مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم:
زن می تواند(مخیر است) حمد و سوره نمازهای صبح و مغرب و عشاء را بلند یا آهسته بخواند ولی اگر نامحرم صدای او را می شنود بهتر (احتیاط مستحب) است آهسته بخواند.
2️⃣ آیت الله سیستانی:
زن می تواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند یا آهسته بخواند ولی اگر نامحرم صدایش را بشنود و صدای زن، لطیف و ظریف باشد به گونه ای که موجب تحریک شنونده باشد، باید آهسته بخواند و در اینصورت اگر عمدا بلند بخواند نمازش بنابراحتیاط واجب باطل است.
لینک کانال پیک احکام👇👇
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_نماز
#قرائت_نماز
جهر و اخفات
صدای آهسته و صدای بلند
🧊مساله:
بر مردان، واجب است که حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند بخوانند.✅
و بر مردان و زنان، واجب است که حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند.✅
🔒سوال⁉️
ملاک آهسته و بلند خواندن (جهر و اخفات) در نماز، چیست؟⁉️
1️⃣ طبق نظر مرحوم امام خمینی و مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم:
ملاک جهر (بلند خواندن)، آشکار شدن جوهره صدا است و درمقابل، آهسته خواندن(اخفات)، آشکار نکردن جوهر صدا است هرچند کسی که در کنار نمازگزار است صدای او را بشنود.
۲.آیت الله سیستانی:
ملاک در بلند و آهسته خواندن،
ظاهر شدن یا ظاهر نشدن جوهره صدا نیست بلکه ملاک، بلند یا آهسته بودن از نظر عرف است
بنابراین اگر در هنگام نماز صبح یا مغرب یا عشاء توسط مردان، جوهر صدا اظهار نشود ولی عرف آن را صدای بلند حساب کند کافی است.
https://eitaa.com/peykeahkam
#نکته_فقهی:
✅ تقاوت بین #لقطه و #مجهول_المالک:⁉️
🧊لقطه:
یعنی مالی که صاحبش آن را گمکرده است (مثل مال پیداشده در کوچه و خیابان)
🧊 مجهول المالک:
مالی است که گم نشده بلکه صاحبش معلوم نیست.
✅ بعضی از مصادیق مجهول المالک:
1️⃣ اموالی که مردم برای تعمیرکردن،
به تعمیرکار سپرده اند و برای پس گرفتن آن مراجعه نکرده اند و فرد تعمیرکار، هیچ دسترسی به صاحب مال ندارد و یا او را اصلا نمی شناسد.
2️⃣ در اماکن عمومی مثل مسجد یا حسینیه یا مصلّی ، متوجه میشویم کسی مالش را جا گذاشته و فراموش کرده ببرد و صاحبش معلوم نیست.
3️⃣ در وسایل حمل و نقل عمومی مثل تاکسی یا اتوبوس و... مالی یا وسیله ای جا گذاشته شده و صاحبش معلوم نیست.
4️⃣ اموالی که نیروی انتظامی از سارقین و غاصبین میگیرد
🔒تفاوت در حکم⁉️⁉️
✅ در مورد لقطه:
اگر مال پیداشده هیچ نشانه ای جهت پیداکردن صاحبش ندارد و ارزش مال، کمتر از یک درهم باشد،میتواند برای خودش بردارد(حق تملک دارد)
ولی اگر ارزش مال ، بیشتر از این باشد باید اعلام کند (با شرایطی که در رساله ها گفته شده) تا صاحبش پیدا شود؛
و چنانچه صاحبش پیدا نشد باید آن مال یا قیمت آنرا به فقیر صدقه بدهد.
✅ ولی در مجهول المالک:
به هیچ وجه اجازه تملک مال داده نشده؛ یعنی ارزش مال هرچه که باشد(حتی کمتر از یک درهم ) مطلقا باید از طرف صاحب مال به فقیر صدقه داده شود.البته این صدقه دادن، احتیاط واجب باید با اجازه حاکم شرع باشد.
________________
مقدار درهم:
هر درهم ، دوازده و شش دهم نخود است که تقریبا معادل دو و نیم گرم نقره است.
قیمت هرگرم نقره در زمان فعلی
(خرداد ۱۴۰۳) حدود ۶۰ هزارتومان است.
بنابراین ارزش یک درهم ، تقریبا ۱۵۰ هزار تومان میباشد.
https://eitaa.com/peykeahkam
احکام #مهریه
احکام #منبر
#نکته_فقهی
✅ تفاوت هبه و ابراء ذمه👇
مثلا خانمی که مهریه اش را بخشیده
یا مهریه اش را ابراء کرده ....
چه فرقی باهم دارد⁉️
❌گاهی بین ایندو، خلط میشود❌
🔑تفاوت فقهی ایندو:
1️⃣ در هبه(هدیه یا بخشش)،
هم قبول طرف مقابل ، لازم است و هم قبض(تحویل) لازم است.
بنابراین هبه ، فقط در اعیان و اشیاءخارجی است نه در دیون.
ولی در ابراء ذمه، هیچکدام از قبول و قبض، لازم نیست.
یعنی اگر بدهکار (مثلا شوهر)،راضی نباشد یا اطلا مطلع نشود، طلبکار(مثلا زن) می تواند طلب خود از شوهرش یا مهریه اش را ببخشد به این معنا که ابراء ذمه کند.
2️⃣ در هبه(هدیه،بخشش) دربعض صورتهای آن حق رجوع وجود دارد و هدیه دهنده میتواند هدیه خود (یعنی عین مالی که هدیه داده) را پس بگیرد،
ولی در ابراء ذمه، حق رجوع نیست.
پس اگر طلبکار از طلب خود گذشت کرد و بدهکار را بریء الذمه کرد(حتی اگر بدهکار مطلع از ابراء نباشد) شرعا حق رجوع از ابراء و گرفتن طلب خود را ندارد و اگر هم بگیرد حرام است و مالک آن نمی شود باید به صاحبش برگرداند.
https://eitaa.com/peykeahkam