eitaa logo
پیک احکام
1.1هزار دنبال‌کننده
7 عکس
1 ویدیو
4 فایل
۱.جهت طرح سوالات شرعی: با شماره زیر تماس حاصل فرمایید مرکز پاسخگویی به احکام شرعی حوزه علمیه امام سجاد علیه السلام 03132264040 ۲.پیشنهادات و انتقادات: ۰۹۱۳۲۱۱۰۵۲۰ ۰۹۱۳۸۰۵۵۲۱۴ @janesari110
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام شرایط قصد اقامت ده روز ملاک محاسبه ده روز مساله: مسافری که قصد دارد ده روز در مکانی بماند با شرایطی که ذکر خواهد شد نمازش تمام است و اما اگر یکی از این شرایط نباشد قصد اقامت او محقق نمیشود و باید نمازهایش را شکسته بخواند: 1️⃣ مدت اقامت وی در آن محل، حداقل ده روز باشد و این ده روز باید مستمر و پشت سر هم باشد. ✳ توضیح: طبق قول اکثر مراجع معظم، (مثل مرحوم امام. آیت وحید .آیت الله مکارم و....) مراد از روز در اینجا، از اذان صبح است تا غروب روز دهم. بنابراین اگر قبل از اذان صبح وارد محل اقامت شود، ماندن تا غروب روز دهم، کافی است، ولی اگر پس از اذان صبح وارد شود اگر بخواهد ۲۴۰ ساعت کامل بماند قصد اقامتش محقق میشود. ✅ البته نظر مقام معظم رهبری این است که: مراد از روز در اقامت ده روز، معنای عرفی آن است یعنی از طلوع تا غروب خورشید. بنابراین اگر فردی قبل یا هنگام طلوع خورشید وارد مکانی شود و قصد کند تا غروب روز دهم آنجا بماند کافی است ولی اگر بعد از طلوع خورشید وارد شود اگر قصد دارد ۲۴۰ ساعت بماند قصدش محقق میشود. 2️⃣ از ابتدا، قصد جدی و قطعی برای ماندن ده روز کامل، داشته باشد بنابراین اگر از همان ابتداء ، مردد باشد اقامت محقق نمیشود. 3️⃣ محلی که میخواهد ده روز بماند، عرفا یک مکان باشد(یک شهر یا یک روستا) نه مکانهای متعدد. بنابراین قصد اقامت مثلا در دو یا چند روستای متعدد، حتی اگر این روستاها در کنار هم و با فاصله یکی دو کیلومتر باشد ، قصد اقامت ، محقق نمیشود. 4️⃣ قبل از خواندن یک نماز چهاررکعتی ادایی، از قصد خود منصرف نشود پس اگر بعد از خواندن یک نماز چهاررکعتی ادایی از قصد اقامت ده روز، منصرف شود تا هر زمانیکه آنجا باشد نمازش تمام است. 5️⃣ از محل اقامت خارج نشود: اگر از محل اقامت خود به حد مسافت شرعی یا بیشتر، برود هرچند برای مدت کمی مثلا یکی دو ساعت باشد وقتی مجددا به محل اقامت برگشت نمازش در روزهای باقیمانده قصر است مگر اینکه بخواهد دوباره قصد ماندن ده روز کند. https://eitaa.com/peykeahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بوی نجاست بوی عرق و شراب سوال⁉️ سرکه و ترشی اگر مدت زیادی بماند، بوی الکل و عرق می دهد آیا خوردن آن جایز است؟ ✅ پاسخ: سرکه هرچند سال هم‌ بماند تبدیل به عرق و شراب نمیشود و بوی الکل و شراب، موجب حرمت و نجاست آن نمیشود. https://eitaa.com/peykeahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احکام دو نکته فقهی:👇👇 🔒سوال:⁉️ 1️⃣ آیا صله رحم، واجب است یا اینکه، قطع رحم، حرام است؟ 🔑پاسخ: ✅صله رحم، واجب نیست بلکه قطع رحم، حرام است. 2️⃣ آیا اطاعت از والدین ، واجب است؟ یا اینکه مخالفت با آنها حرام است؟ ✅ پاسخ: اطاعت از والدین ، فی نفسه واجب نیست بلکه ایذاء و ناراحت کردن آنها حرام است؛❌ مخالفت با والدین در صورتی که موجب ناراحتی و اذیت قابل توجه آنها شود حرام است. البته اگر والدین، به ترک واجب یا انجام حرام، دستور دهند، اطاعت از آنها مطلقا جایز نیست. https://eitaa.com/peykeahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احکام جهر و اخفات 🔒سوال⁉️ آیا بر زنان واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند بخوانند؟ 🔑پاسخ: 1️⃣ مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم: زن می تواند(مخیر است) حمد و سوره نمازهای صبح و مغرب و عشاء را بلند یا آهسته بخواند ولی اگر نامحرم صدای او را می شنود بهتر (احتیاط مستحب) است آهسته بخواند. 2️⃣ آیت الله سیستانی: زن می تواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند یا آهسته بخواند ولی اگر نامحرم صدایش را بشنود و صدای زن، لطیف و ظریف باشد به گونه ای که موجب تحریک شنونده باشد، باید آهسته بخواند و در اینصورت اگر عمدا بلند بخواند نمازش بنابراحتیاط واجب باطل است. لینک کانال پیک احکام👇👇 https://eitaa.com/peykeahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهر و اخفات صدای آهسته و صدای بلند 🧊مساله: بر مردان، واجب است که حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند بخوانند.✅ و بر مردان و زنان، واجب است که حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند.✅ 🔒سوال⁉️ ملاک آهسته و بلند خواندن (جهر و اخفات) در نماز، چیست؟⁉️ 1️⃣ طبق نظر مرحوم امام خمینی و مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم: ملاک جهر (بلند خواندن)، آشکار شدن جوهره صدا است و درمقابل، آهسته خواندن(اخفات)، آشکار نکردن جوهر صدا است هرچند کسی که در کنار نمازگزار است صدای او را بشنود. ۲.آیت الله سیستانی: ملاک در بلند و آهسته خواندن، ظاهر شدن یا ظاهر نشدن جوهره صدا نیست بلکه ملاک، بلند یا آهسته بودن از نظر عرف است بنابراین اگر در هنگام نماز صبح یا مغرب یا عشاء توسط مردان، جوهر صدا اظهار نشود ولی عرف آن را صدای بلند حساب کند کافی است. https://eitaa.com/peykeahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:تقاوت بین و :⁉️ 🧊لقطه: یعنی مالی که صاحبش آن را گم‌کرده است (مثل مال پیداشده در کوچه و خیابان) 🧊 مجهول المالک: مالی است که گم نشده بلکه صاحبش معلوم نیست. ✅ بعضی از مصادیق مجهول المالک: 1️⃣ اموالی که مردم برای تعمیرکردن، به تعمیرکار سپرده اند و برای پس گرفتن آن مراجعه نکرده اند و فرد تعمیرکار، هیچ دسترسی به صاحب مال ندارد و یا او را اصلا نمی شناسد. 2️⃣ در اماکن عمومی مثل مسجد یا حسینیه یا مصلّی ، متوجه میشویم کسی مالش را جا گذاشته و فراموش کرده ببرد و صاحبش معلوم نیست. 3️⃣ در وسایل حمل و نقل عمومی مثل تاکسی یا اتوبوس و... مالی یا وسیله ای جا گذاشته شده و صاحبش معلوم نیست. 4️⃣ اموالی که نیروی انتظامی از سارقین و غاصبین میگیرد 🔒تفاوت در حکم⁉️⁉️ ✅ در مورد لقطه: اگر مال پیداشده هیچ نشانه ای جهت پیداکردن صاحبش ندارد و ارزش مال، کمتر از یک درهم باشد،‌میتواند برای خودش بردارد(حق تملک دارد) ولی اگر ارزش مال ، بیشتر از این باشد باید اعلام کند (با شرایطی که در رساله ها گفته شده) تا صاحبش پیدا شود؛ و چنانچه صاحبش پیدا نشد باید آن مال یا قیمت آنرا به فقیر صدقه بدهد. ✅ ولی در مجهول المالک: به هیچ وجه اجازه تملک مال داده نشده؛ یعنی ارزش مال هرچه که باشد(حتی کمتر از یک درهم ) مطلقا باید از طرف صاحب مال به فقیر صدقه داده شود.البته این صدقه دادن، احتیاط واجب باید با اجازه حاکم شرع باشد. ________________ مقدار درهم: هر درهم ، دوازده و شش دهم نخود است که تقریبا معادل دو و نیم گرم نقره است. قیمت هرگرم نقره در زمان فعلی (خرداد ۱۴۰۳) حدود ۶۰ هزارتومان است. بنابراین ارزش یک درهم ، تقریبا ۱۵۰ هزار تومان میباشد. https://eitaa.com/peykeahkam