🔴 #قرض_ربوی
نکاتی مهم و کاربردی درباره
قرض دادن پول به دیگران
1️⃣ سوال و نکته اول:
کسی از من درخواست قرض کرده،
من می خواهم به این شخص، ۴۰ میلیون تومان پول قرض بدهم که شش ماه دیگر به من برگرداند ولی با توجه به #تورم بازار و برای اینکه ارزش پولم محفوظ باشد حساب کنم که این پول، معادل چند گرم طلا یا چه مقدار سکه می شود، (فعلا ۴۰ میلیون تومان تقریبا پول یک سکه کامل بهار آزادی است)
بنابراین به قرض گیرنده بگویم:
این ۴۰ میلیون را بعنوان قرض بگیر ولی در زمان مقرر که خواستی برگردانی، یک سکه کامل بهار آزادی به من بده
آیا این کار من شرعا صحیح است؟
✅ پاسخ:
خیر این کار، صحیح نیست❌.
✳ راه حل شرعی در مثال فوق این است که:
⏪ الف) خود قرض دهنده ، سکه طلا را بخرد و به قرض گیرنده، سکه را قرض بدهد و بگوید در موعد مقرر ، یک سکه به من پس بده؛
👈 در اینصورت قرض گیرنده، سکه را در بازار میفروشد و با پول آن مشکل خود را حل میکند و در موعد مقرر(شش ماه بعد)، یا یک سکه میخرد و به قرض دهنده ، تحویل می دهد یا اینکه در صورت توافق، می تواند پول یک سکه را به قیمت روز، به قرض دهنده برگرداند.
⏪ ب) قرض دهنده ، ۴۰ میلیون پول را به قرض گیرنده بدهد و بگوید: از طرف من وکیل هستی با این پول، یک سکه برای من بخری و سپس سکه من را بعنوان قرض ، برای خودت برداری و در موعد مقرر، یک سکه یا پول یک سکه را به من برگردانی.
#قرض_ربوی
2️⃣ سوال دوم قرض:
من از شخصی درخواست کردم ۷۰ میلیون تومان ،سه ماهه به من قرض بدهد.
ایشان مبلغ فوق را به من داد و گفت:
من ۲۰ گرم طلا داشتم (مثلا النگو) که صرفا بخاطر حل شدن مشکل شما، طلا را فروختم و پولش را به شما قرض میدهم،
شما هم در زمان مقرر که می خواهی برگردانی باید ۲۰ گرم طلا بخری و به من برگردانی.
آیا این درخواست، شرعا صحیح است؟
🧊 پاسخ:
خیر صحیح نیست.❌
ولی اگر بصورت زیر باشد صحیح است:👇👇
⏪ قرض دهنده ،خود ۲۰ گرم طلا را به شما قرض بدهد که در زمان مقرر، ۲۰ گرم طلا پس بگیرد.
👈 شما این مقدار طلا را میفروشید و مشکل خود را حل میکنید و در زمان مقرر، یا ۲۰ گرم طلا میخرید و تحویل ایشان میدهید یا با توافق، پول ۲۰ گرم طلا را طبق قیمت روز به ایشان می دهید.
✳ بنابراین اگر خود قرض دهنده اقدام به فروش طلا کرده و سپس پولش را به شما قرض داده، فقط همان پول را میتواند پس بگیرد و نمیتواند درخواست کند که معادل آن یعنی ۲۰ گرم طلا را به ایشان برگردانید.
https://eitaa.com/peykeahkam
#قرض_ربوی
3️⃣ نکته سوم درباره قرض
این مطلب، مبتلی به و خیلی مورد سوال بوده است.
لطفا با دقت، ملاحظه بفرمایید.
🔒 سوال:⁉️
من مبلغی پول در بانک، سرمایه گذاری کرده ام(قرارداد شرعی با بانک امضاء کرده ام) و ماهانه سود آن را از بانک دریافت کرده و خرج زندگی و امرار معاش می کنم.
👈 برادرم گفته این پول را از بانک بگیر و به من قرض بده؛ من یکسال دیگر، این پول را به شما پس می دهم.
من به برادرم گفتم: به سود این پول برای امرار معاش، نیاز دارم
ایشان گفت: من قبول میکنم و همان سود بانکی و بلکه بیشتر از آن را ماهانه به شما پرداخت میکنم.
آیا انجام این درخواست برادرم، شرعا برای من جایز است و مجاز به دریافت سود از ایشان هستم؟
🔑 پاسخ:
این کار جایز نیست.❌
قرض ربوی است و حرام است.
🔴 راه حل شرعی در این زمینه چیست؟
که هم مشکل برادرم حل شود،
و من هم به سود ماهانه برای امرار معاش دست پیدا کنم؟
🧊پاسخ:
چندین راه شرعی برای حل این مشکل وجود دارد،
✅ یک راه حل ساده این است که:
این کار شما در قالب قرض نباشد بلکه بصورت خرید و فروش نقد و نسیه انجام شود.👇
توضیح:
شما پولتان را از بانک بگیرید و با این پول، مثلا سکه بخرید و سکه را بصورت نسیه و قسطی به برادرتان بفروشید؛⤵️
مثلا با پولتان ۹ عدد سکه طلا تمام بهار آزادی از طلا فروشی بصورت نقدی میخرید به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان؛ سپس این سکه ها بصورت نسیه و اقساط ۱۲ ماهه به برادرتان میفروشید به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان.
(چون ایشان گفته بود پول را به مدت یکسال احتیاج دارد)
و به ایشان میگویید:
۴۰۰ میلیون تومان این پول را همان یکسال دیگر برگردان ولی صد میلیون آنرا در طول ۱۲ ماه (ماهانه حدود ۸ میلیون) به من پرداخت کن.
⬅️ البته این اعداد و ارقام از باب مثال است و عمده، توافق دو طرف است.
فقط مطلب اساسی بحث این است که این کار، بصورت قرض نباشد بلکه در قالب خرید و فروش نقد و نسیه و اقساطی باشد و حتما فروش، با قصد واقعی و جدّی باشد، یعنی معامله ی صوری و صرفا برای فرار از ربا نباشد.
https://eitaa.com/peykeahkam
🔴 ادامه مباحث #قرض_ربوی
حکم قرض همراه با شرط زیاده
مساله: اگر قرض دهنده در هنگام عقد قرض، شرطی کند که طبق این شرط ، زیاده و سودی از طرف قرض گیرنده به قرض دهنده برسد این قرض، ربوی و حرام است.❌
🔴 انواع زیاده در قرض👇👇
❌ الف) زیاده عینی:
مثلا: قرض دهنده، یک میلیون تومان یکماهه، قرض دهد به شرط اینکه یک میلیون و دویست هزارتومان پس بگیرد.
❌ ب) زیاده عملی:
قرض دهنده شرط کند که قرض گیرنده ، عملی را که عرفا مالیت دارد، برای او بصورت مجانی انجام دهد
(چه این عمل، غیرعبادی باشد یا عبادی)
مثلا: یک میلیون به کسی قرض دهد و شرط کند که:
◀️ باید سقف منزل من را بصورت مجانی گچکاری کنی.
◀️ یا بگوید: باید تبرعا یک ماه نماز قضا به نیابت از پدرم که فوت شده بخوانی.
❌ ج) زیاده منفعت یا انتفاع:
مثلا علی میخواهد مبلغ ۵۰۰ میلیون به احمد قرض بدهد(مدت یکسال)
علی به احمد(قرض گیرنده) می گوید: به شرطی این پول را به تو قرض میدهم که شما هم خانه ات را یکسال به من بدهی سکونت کنم و هیچ اجاره ای پرداخت نکنم.⤵️
🔴 نکته: به همین دلیل است که مراجع تقلید فرموده اند:
رهن کامل ،(بدون پرداخت اجاره)، حرام می باشد.
چون ماهیت رهن کامل، در واقع همان قرض ربوی می باشد.
✳ البته زیاده ی در قرض، موارد و مصادیق دیگری هم دارد که در آینده بیان خواهد شد.
____________________
🔒سوال:
آیا مطلقا هر شرطی که در ضمن عقد قرض باشد موجب ربوی و حرام شدن قرض می شود؟⁉️
✅ پاسخ:
👈 بعضی از شروط که در ضمن عقد قرض باشد اشکال ندارد:
الف) شرط دادن چک یا سفته بعنوان ضمانت در ضمن عقد قرض.
ب) شرط مصرف معین:
مثلا قرض دهنده میگوید به شرطی این مبلغ را به شما قرض می دهم که فقط در مورد هزینه های ازدواجت، مصرف کنی.
ج) شرط رهن یا گروی شرعی (بدون انتفاع بردن از عین مرهونه)
⏪ قرض دهنده بگوید: به شرطی این مبلغ را قرض میدهم که ۲۰ گرم طلا پیش من، گرو(رهن) بصورت امانت، قرار دهی که اگر در موعد مقرر، بدهی ات را به من پرداخت نکردی از محل فروش این مال ، طلب خودم را وصول کنم.
https://eitaa.com/peykeahkam
#قرض_ربوی
موارد جواز ربا در قرض
✳ در چند صورت ربای در قرض اشکال ندارد و حلال است:
1️⃣ ربای بین پدر و فرزند( پسر یا دختر فرقی نمی کند)
⏪ یعنی ربا دادن و ربا گرفتن، جایز است.
بنابراین:
✅ اگر پدر، پولی به فرزندش قرض داد می تواند شرط کند که باید فلان مبلغ زیادتر به من برگردانی
✅ همینطور، اگر فرزند، پولی به پدرش قرض داد می تواند شرط کند که باید فلان مقدار اضافه تر به من برگردانی.
❌❌ نکته:
جواز ربا، فقط مخصوص پدر و فرزند است و شامل مادر نمی شود(ربا بین مادر و فرزند، جایز نیست و حرام است)
2️⃣ ربای بین زن و شوهر:
زن از شوهرش ربا بگیرد
یا مرد از همسرش ربا بگیرد
3️⃣ مسلمان می تواند از کافری که در پناه اسلام نیست(کافر غیرذمی) ربا بگیرد،
ولی مسلمان نمی تواند به کافر ربا بدهد.
__________________
سوال:⁉️
۱.اینکه گفتیم ربا بین زن و شوهر جایز است؛ آیا شامل ازدواج موقت هم می شود یا فقط مخصوص ازدواج دائم است؟
۲. آیا ربا، بین نوه و پدر بزرگ هم جایز است یا خیر؟
پاسخ: در ادامه مباحث خواهد آمد.
https://eitaa.com/peykeahkam
#قرض_ربوی
🔒سوال:
جواز ربا بین زن و شوهر
آیا شامل ازدواج موقت هم می شود؟
🔑پاسخ:
1️⃣ آیت الله مکارم:
جواز ربا، فقط در ازدواج دائم است و عقد موقت را شامل نمی شود.
✳ ایشان فرموده اند:
دلیل آن، انصراف روایات به زوجه دائمه است...
امام صادق علیه السلام:
(لیس بین المراه و بین زوجها ربًا)
2️⃣ آیت الله سیستانی و مقام معظم رهبری :
در جواز ربا بین زن و شوهر، فرقی بین ازدواج دائم و موقت نیست و هر دو را شامل می شود.(حتی اگر عقد موقت کوتاه مدت باشد)
👈 آیت الله سیستانی،
اگر معامله یا قرض ربوی، بین زوجین در عقد موقت، واقع شود و زمان پرداخت زیاده، بعد از پایان عقد موقت باشد، در اینصورت هم اشکال ندارد و لازم الوفاء است.
3️⃣ آیت الله شبیری زنجانی:
جواز ربا بین زن و شوهر، شامل عقد موقتِ کوتاه مدت، نمی شود.
https://eitaa.com/peykeahkam
#قرض_ربوی
جواز ربا بین پدربزرگ و نوه
⏪ ۱.آیت الله مکارم:
ربا بین نوه و پدربزرگ،
حرام است.❌
⏪ ۲.آیت الله سیستانی:
نوه، در حکم فرزند است و ربا بین آنها (نوه و پدر بزرگ) اشکال ندارد مطلقا؛ چه پدربزرگِ پدری باشد چه پدربزرگِ مادری.✅
⏪ ۳.مقام معظم رهبری:
احتیاط در اکتفاء بر فرزند است.
(ربا بین نوه و پدربزرگ بنابراحتیاط، ترک شود)❌
https://eitaa.com/peykeahkam
#قرض_ربوی
✳ همانگونه که قبلا بیان شد هرگونه شرط زیاده در قرض، هرچند ارزش مالی کمی داشته باشد ، ربا و حرام است.❌
⏪ منظور، شرطی است که در ضمن عقد قرض، صورت گرفته یا قرض، مبتنی بر آن منعقد شده است.
🔴 نکته مهم و کاربردی:
قرض به شرط چیزی، ربا و حرام است،
ولی چیزی به شرط قرض، اشکال ندارد. مثال:👇👇
الف) معامله بشرط قرض.
سوال:
آیا جایز است که مالی را به کسی به مبلغ کمتر از قیمت بازاری آن، بفروشیم و در ضمن این معامله، شرط کنیم که خریدار، مبلغی به ما (فروشنده)، قرض بدهد؟؟
پاسخ: این معامله ی بشرط قرض است و اشکال ندارد.✅
ب) اجاره ی بشرط قرض.
موجر میگوید: این خانه را اجاره می دهم به شرط آنکه به من ۱۰۰ میلیون قرض بدهی. اشکال ندارد✅
⏪ بنابراین:
اجاره ی بشرط قرض، جایز است،
ولی قرضِ بشرط اجاره، ربا و حرام است.
نکته اول : مشهور مراجع، اجاره به شرط قرض را قبول دارند ولی آیت الله سیستانی فرموده اند: اجاره بشرط قرض ، هرچند که قرض مشروط نیست ولی بازهم احتیاط واجب جایز نیست و ربا محسوب میشود.
✅ البته مقلدین ایشان میتوانند در این مساله ، به مرجع اعلم بعدی مراجعه کنند.
👈 نکته دوم: آنچه امروزه به عنوان رهن، در قراردادهای اجاره منزل یا مغازه، توسط مستاجر به مالک، پرداخت میشود، رهن شرعی نیست بلکه همان قرض است (یعنی اجاره بشرط قرض است)
در واقع مثل بیعِ بشرط قرض که در بالا اشاره کردیم که فروشنده، کالای خود را به کمتر از قیمت بازار میفروشد ولی شرط میکند که خریدار مبلغی به او قرض دهد؛
در بحث اجاره هم موجر، ملک خود را به مبلغ کمتر از قیمت واقعی آن اجاره میدهد، ولی در ضمن قرارداد اجاره، شرط میکند که مستاجر، مبلغی به او قرض بدهد. (اشکال شرعی ندارد)
ج) ضمانت بشرط قرض:
من میخواهم وام بگیرم نیاز به ضامن دارم.
شخصی به من گفته من قبول میکنم که ضامن شما شوم ولی به شرطی که فلان مبلغ به مدت شش ماه من قرض بدهی:
اشکال ندارد.
___________
🔴 سوال:
آیا قرضِ به شرط قرض، جایز است؟
یعنی من پولی به کسی قرض میدهم بشرطی که ایشان هم بعدا پولی به من قرض بدهد.
پاسخ: این قرض ربوی و حرام است.
https://eitaa.com/peykeahkam
ادامه بحث #قرض_ربوی
تذکر:
در قرض ربوی ،
⏪ گاهی ربا ، بصورت شرط ضمن عقد و تصریح لفظی بر اضافه گرفتن است،
⏪ گاهی تصریح به این شرط نشده و لکن مبنا و اساس قرض دادن، بر گرفتن زیاده است.⤵️
🔒 سوال:
شخصی از من درخواست قرض کرده؛
اگر من که قرض دهنده هستم، اصلا شرط زیاده و اضافه نکنم و لکن خود قرض گیرنده، وعده و پیشنهاد مبلغ اضافه بکند و بگوید: این مبلغ را به من قرض بده، من در زمان برگرداندن، اضافه تر به شما پرداخت میکنم،
آیا این قرض ، اشکال دارد؟
✅ پاسخ مقاممعظم رهبری:
اگر شما بر اساسِ پیشنهاد قرض گیرنده، مبنی بر اهدای هدیه و اضافه، قرض داده باشید، دریافت مبلغ اضافه جایز نیست هرچند که شما (قرض دهنده) شرط نکرده باشید،
اما در صورتی که بدون شرط یا حتی بدون وعده و قرار قبلی، قرض گیرنده، چیزی اضافه، به قرض دهنده بدهد اشکال ندارد، هر چند دریافت آن، مکروه است.
👈 بنابراین:
در فرض فوق که خود قرض گیرنده وعده و پیشنهاد اضافه می کند ولی قرض دهنده اصلا توجهی به این وعده ی اضافه نمی کند و این وعده را کان لم یکن، قلمداد کرده و اصلا به قصد و نیت اضافه گرفتن، قرض نمی دهد بلکه قصد او فقط و فقط قرض الحسنه است،
( در واقع اینگونه است که اگر قرض گیرنده، فقط اصل مبلغ قرض را برگرداند و هیچ مبلغ اضافه ای به قرض دهنده پرداخت نکند باز هم ایشان به شخص مذکور، قرض خواهد داد)
در اینصورت قرض دادن به شخص مذکور اشکال ندارد و قرض ربوی محسوب نمی شود.
________________
#شرط #محاسبه #تورم در قرض
در اینجا ذکر این نکته لازم است که:
طبق نظر مقام معظم رهبری
شرط زیاده در قرض در یک صورت اشکال ندارد:
👇👇👇
✳ ایشان فرموده اند
محاسبه تورم، در بازپرداخت قرض، با رضایت طرفین، جایز است و ربا محسوب نمی شود.
⏪ بنابراین:
اگر قرض دهنده بگوید به شرطی قرض میدهم که در زمان برگرداندن مبلغ قرض، مقدار تورم و کاهش ارزش پول من را هم محاسبه کنی و به من پرداخت کنی و قرض گیرنده هم قبول کند اشکال ندارد و این شرط، موجب ربوی شدن قرض نمی شود.
https://eitaa.com/peykeahkam