eitaa logo
پیک احکام
1.1هزار دنبال‌کننده
7 عکس
1 ویدیو
4 فایل
۱.جهت طرح سوالات شرعی: با شماره زیر تماس حاصل فرمایید مرکز پاسخگویی به احکام شرعی حوزه علمیه امام سجاد علیه السلام 03132264040 ۲.پیشنهادات و انتقادات: ۰۹۱۳۲۱۱۰۵۲۰ ۰۹۱۳۸۰۵۵۲۱۴ @janesari110
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۸.وظیفه مسافر برای پرداخت فطریه: 🔒سوال: کسی که غروب عید فطر و روز عید، در شهر محل سکونت خودش حضور ندارد، بلکه در شهر دیگری، مسافر است(مثلا از اصفهان جهت زیارت به مشهد رفته) وظیفه اش جهت پرداخت فطریه چیست؟ آیا باید به فقیر در مشهد پرداخت کند یا به فقیر در وطن و محل سکونت خودش(اصفهان) ؟ 🔑پاسخ: آیت الله سیستانی. مقام معظم رهبری. آیت الله مکارم: مراد از محل و شهر خود فرد، شهر یا روستایی است که شخص، پس از فرا رسیدن زمان وجوب فطره، زکات را در آن شهر، از مال خود جدا کرده؛ بنابراین در فرض سوال، اگر فطریه را در شهر مشهد از مالش جدا کرده، احتیاط واجب این است که آن را به مستحقین در شهر مشهد بپردازد و به شهر خودش یا شهر دیگر، انتقال ندهد. 👈 مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم: ... ولی اگر فطریه را جدا نکرده، میتواند یا در مشهد بپردازد یا برای فقیری در شهر خودش، کارت به کارت کند. ۳۹‌.فقهاء در باب زکات فطره فرموده اند: حداقل مقداری که میتوان به هر فقیری جهت فطریه داد، یک صاع است؛ 👈 پس به فقیر نباید کمتر از یک صاع(سه کیلو) پرداخت شود. 🔒سوال: اگر فطریه سه نفر را بین دو فقیر تقسیم کنیم یعنی به هر فقیر، یک صاع و نیم(معادل ۴ کیلو ونیم یا پول آن را) پرداخت کنیم با توجه به اینکه یک صاع،‌ شکسته میشود،(دو نصف میشود) آیا صحیح است؟ 🔑پاسخ: شکسته شدن یک صاع در فرض مذکور، اشکال ندارد؛ مهم این است که به یک فقیر، کمتر از سه کیلو (یا پول سه کیلو) طعام داده نشود. آیت الله سیستانی. مقام معظم رهبری ۴۰.صَرف پول فطریه، برای آزادی زندانی بدهکار، آیا صحیح است و کفایت میکند؟ 🔑پاسخ: در صورتی که شخص زندانی، شرعا فقیر باشد و جهت کار گناه و خلاف شرع، به زندان نیفتاده،‌ پرداخت فطریه برای ادای بدهی و آزادی او اشکال ندارد. https://eitaa.com/peykeahkam
مبلغ فطریه و کفاره سال ۱۴۰۴ 🔸️مقام معظم رهبری: مبلغ زکات فطره امسال به قیمت گندم برای هر نفر، حداقل ۷۵ هزار تومان است. 🔸️آیت الله سیستانی: مبلغ فطریه بدل از آرد یکصد هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی پانصد هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، دویست هزار تومان است. 🔸️ آیت الله وحیدخراسانی: دفتر معظم له زکات فطره به حساب گندم را برای هر نفر به مبلغ ۸۵۰۰۰ تومان قبول می‌کند. 🔸️آیت‌ الله‌ شبیری زنجانی: فطریه: نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم به حساب گندم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و ...) یا مبلغ آن. و کفاره افطار غیرعمدی برای هر روز، یک مدّطعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سخت تر از فقیر می‌گذرد) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا برای خودش این مقدار طعام بخرد. 🔸️آیت‌الله‌ مکارم‌ شیرازی: زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ هشتاد هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ سیصد هزار تومان است. کفاره روزه غیرعمد مبلغ ۲۰ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره عمدی روزه، مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان است. 🔸️آیت الله نوری همدانی: قیمت قوت غالب گندم ۸۰ هزار تومان و قیمت قوت غالب برنج ایرانی حدود ۴۵۰ هزار تومان و برنج غیر ایرانی ۲۰۰ هزار تومان است که عزیزان در پرداخت آن مخیرند، در ضمن اگر در منطقه محل سکونت، اجناس ذکر شده، قیمت دیگری دارد باید به قیمت منطقه خود محاسبه کنند. کفاره غیرعمد برای هر روز ۲۰ هزار تومان و کفاره عمد برای هر روز یک میلیون و دویست هزار تومان است. https://eitaa.com/peykeahkam
مبالغ وجوهات دفتر مقام معظم رهبری: نماز و روزه استیجاری ۱۵ میلیون. یکسال نماز قضا: ۱۰ میلیون تومان یک ماه روزه قضا: ۵ میلیون تومان کفاره عُذری روزه: هر روزی: ۲۰ هزار تومان (براساس قیمت نان معمولی) کفاره عمدی روزه: هر روزی: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کفاره حنث قسم(اطعام ده فقیر): ۲۰۰ هزار تومان کفاره حنث نذر(اطعام ده فقیر): ۲۰۰ هزار تومان یک ختم قرآن کریم: یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گوسفند عقیقه یا قربانی: ۱۴ میلیون تومان https://eitaa.com/peykeahkam
دلیل قرآنی برای شرکت در راهپیمایی های سرنوشت ساز مثل روز قدس 👈 آیه‌ ۱۲۰ سوره مبارکه توبه: ... لا يُصيبُهُم ظَمَأٌ وَلا نَصَبٌ وَلا مَخمَصَةٌ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَطَئونَ مَوطِئًا يَغيظُ الكُفّارَ.... إِلّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجرَ المُحسِنينَ. .... هیچ تشنگی، گرسنگی و رنجی در راه خدا به آنان نمی رسد و در هیچ مکانی که مایه ی خشم کفّار می شود، قدم نمی گذارند.... مگر آنکه برایشان عمل شایسته ای ثبت می گردد، همانا خداوند، پاداش نیکوکاران را تباه نمی کند. 🔸️شرکت در راهپیمایی روز قدس مصداق بارز عملی است که باعث میشود دشمنان اسلام و انقلاب، از آن بسیار خشمگین و عصبانی شوند... 👈 آیه ۲۵۶ سوره مبارکه بقره: ...فَمَن یَکفُر بِالطّاغوت و یُومن باللّه فقداستَمسَکَ بالعُروَهِ الوُثقی... تبرّی و بیزاری جُستن از دشمنان خدا و اسلام، جزء واجبات دین(فروع دین) است، 🔸️ شرکت در این راهپیمایی، مصداق بارز تبرّی و بیزاری از دشمنان اسلام است. دشمنان دین، صرفا شامل دشمنان صدر اسلام نیستند و بیزاری جستن از دشمنان کنونی اسلام قطعا از مصادیق مهم این واجب است و اکنون سران استکبار مانند دولت های آمریکا و انگلیس، و همچنین رژیم جعلی اسرائیل از بالاترین مظاهر دشمنان اسلام بشمار می روند. بی شک، کسی که شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر کشورهای معاند با اسلام را در راهپیمایی ها و حضورهای دسته جمعی اظهار کند مطابق تکلیف شرعی عمل نموده و قطعا ثواب تبرّی از دشمنان اسلام شامل حال او خواهد شد. ✅ مقام معظم رهبری مدظلّه العالی: بر همه دولتها و ملتها، واجب است که مساله فلسطین را در اولویت مسائل خود قرار دهند. https://eitaa.com/peykeahkam
۱.کفاره انواع مختلف دارد، ولی فطریه یک نوع واجب بیشتر نیست. ۲.کفاره روزه، فقط بر کسانی که روزه نگرفته‌اند واجب می‌شود، اما فطریه بر تمام افرادی که شرایطش را داشته‌ باشند، واجب می‌شود؛ چه روزه گرفته باشند چه نگرفته باشند. ۳. فطریه بر نان آور و سرپرست خانواده، واجب است؛ ولی کفاره روزه هر کس بر عهده خودش است. (کفاره زن، برعهده شوهر نیست. و کفاره فرزند بر عهده پدر نیست) ۴. کسی که فقیر باشد پرداخت فطریه از او ساقط است، ولی در کفاره عُذری، این واجب موقتا از او برداشته شده ولی هر زمان که توانست باید بپردازد یا اینکه باید وصیت کند بعدا برایش پرداخت کنند، حتی بعضی مراجع فرموده اند اگر وصیت هم نکرده ولی ورثه میدانند که میت، کفاره روزه بدهکار است، باید از اصل مال میّت کفاره او را پرداخت کنند. ۵. زمان اداء فطریه، مشخص است و محدود به شب عید تا قبل از نماز عید یا تا ظهر است ولی زمان پرداخت کفاره، محدودیت ندارد.(البته نباید سهل انگاری کند) ۶. فطریه هر سال لازم است در عید فطر همان سال پرداخته شود ولی مطابق نظر اکثر مراجع، کفاره کسی که بعلت بیماری و ضرر روزه نگرفته، بعد از گذشت یکسال برعهده مکلف می آید.(یعنی برای پرداخت کفاره ماه رمضان امسال باید تا رسیدن ماه رمضان بعدی صبر کند) ۷. فطریه، طبق نظر اکثر مراجع، معادل ۳کیلوگرم (یک صاع) طعام است لکن کفاره، ۷۵۰ گرم(یک مدّ). ۸. فقها فطریه را بر اساس قوت غالب مردم شهر دانسته اند، ولی در کفاره این محدودیت وجود ندارد و می توان هر طعام متعارفی را ملاک قرار داد. ۹. مصرف کفاره فقط فقرا می باشند، ولی در فطریه که از اقسام زکات است مطابق نظر برخی مراجع مانند حضرت امام، مصرف آن، مصارف هشتگانه زکات اموال است، البته مقام معظم رهبری و برخی از فقها فرموده اند: احتیاط واجب فقط صَرف فقرای شیعه شود. ۱۰. فقیر، پول کفاره دریافتی را فقط باید در همان طعام مشخص شده هزینه کند (مثلا اگر قیمت ۷۵۰ گرم گندم بوده میتواند فقط نان بخرد) و اگر خرج طعام دیگر یا مصرف دیگر کند صحیح نیست، ولی در فطریه: فقیر، مبلغ را در هر هزینه حلالی می تواند خرج کند. ۱۱. با توجه به فرق قبل، هنگام پرداخت فطریه به فقیر لازم نیست به وی اعلام شود که این مبلغ فطریه است، ولی پول کفاره را چون باید فقط نان بخرد باید به فقیر اطلاع داده شود. ۱۲. فطریه، بعد از جدا کردن توسط مکلف، تعیُّن پیدا میکند یعنی قابل تعویض و تبدیل نیست ولی در کفاره، تعیّن ندارد یعنی مکلف اگر کفاره را جدا کرده، میتواند آن را تغییر دهد یا برای فقیر، کارت به کارت کند، و فقیر هم بعد از دریافت دستی پول کفاره از کسی، لازم نیست عین همین پول را نان بخرد بلکه میتواند با پولهای دیگرش یا با کارت بانکی اش، معادل همان مبلغ ، نان بخرد. ۱۳. پرداخت کفاره غیرسیّد به فقیر سیّد مانعی ندارد، ولی فطریه غیرسیّد را نمیشود به سیّدفقیر پرداخت کرد. https://eitaa.com/peykeahkam
احکام نماز عیدَین ۱.خواندن نماز عید فطر و قربان، در زمان حضور امام علیه السلام واجب است و در زمان غیبت امام علیه السلام مستحب است‌. ۲.زمان نماز عیدین: از اوّل آفتابِ روز عید، تا ظهر عید است. ۳.قضای نماز عیدین 🔒سوال: اگر کسی نماز عید را در وقت خودش (تا ظهر عید) نخواند آیا میتواند قضای آنرا بجا آورد؟ 🔑پاسخ: خیر. قضای آن ثابت نیست. ۴.جماعت خواندن نماز عیدین: الف) در زمان حضور امام‌ علیه السلام: باید به جماعت خوانده شود. ب) در زمان غیبت امام علیه السلام: میتوان بصورت فرادی خواند، ولی به جماعت خواندن، مستحب است. مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله مکارم. حضرت امام: احتیاط واجب آن را به جماعت نخوانند ولی به قصد رجاء،‌ مانع ندارد و چنانچه ولیّ فقیه، یا کسی که ماذون از طرف او اقامه جماعت کند اشکال ندارد. ▪️نکته: نمازهای مستحب را نمیتوان با جماعت خواند مگر نماز عیدین و نماز طلب باران. ۵.تکرار نماز عیدین 🔒سوال: آیا یک امام جماعت میتواند در دو مکان، نماز عید را اقامه کند؟ 🔑پاسخ: مشروعیت دوباره خواندن نماز عیدین، ثابت نیست. بنابراین امام جماعتی که نماز عید را به جماعت خوانده نمیتواند دوباره برای گروه دیگری اقامه کند. مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله مکارم ۶.وظیفه ماموم در نماز جماعت عید: بجز قرائت که امام، تحمّل میکند بقیه ذکرها،‌ تکبیرها و قنوت ها از ماموم، ساقط نیست و باید آنها را بخواند. ۷.نماز عیدین، اذان و اقامه ندارد، و مستحب است قبل از آن سه مرتبه بگویند: الصلاه. https://eitaa.com/peykeahkam
✳ ادامه احکام نماز عیدین ۸.نماز عیدین دو رکعت است، 👈 در رکعت اول: بعداز خواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر بگوید، و بعداز هر تکبیر، یک قنوت بخواند و بعداز قنوت پنجم، تکبیر دیگری بگوید و به رکوع برود و بعد، دو سجده بجا آورد و برخیزد.. 👈 در رکعت دوم: بعداز خواندن حمدوسوره، چهار تکبیر بگوید بعد از هر تکبیر قنوت بخواند، سپس تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع برود و بعد، دو سجده بجا آورد و تشهد و سلام نماز را بخواند. ۹.در نماز عیدین، بعد از حمد، خواندن سوره، واجب است ولی سوره مخصوصی لازم نیست، هر سوره ای بخواند کافی است اگرچه بهتر است در رکعت اول، سوره شمس و در رکعت دوم، سوره غاشیه بخواند؛ یا در رکعت اول، سوره اعلی و در رکعت دوم، سوره شمس را بخواند. ۱۰.قنوت نماز عیدین: الف) در نماز عیدین، خواندن قنوت، واجب است(جزء نماز است) ب) کم و زیاد کردن تعداد قنوتها جایز نیست. ج) گفتن ذکر و دعای خاصی در قنوت نماز عید، لازم نیست بلکه هر دعایی بخواند کافی است حتی اگر یک صلوات بفرستد ولی بهتر است این دعا را بخواند: اللهم اهل الکبریاء و العظمه... ۱۱.گفتن تکبیرهای قبل از هر قنوت، واجب است. همچنین،‌ گفتن تکبیر، قبل از رکوع،‌ واجب است. ۱۲.سوال: اگر نماز عید را به جماعت بخوانند خواندن دو خطبه، بعداز نماز عید، آیا لازم است؟ 🔑پاسخ: خواندن خطبه، واجب نیست.(ترک آن جایز است) حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله مکارم.آیت الله وحید. آیت الله شبیری زنجانی. آیت الله سیستانی: احتیاط لازم‌ آن است که دو خطبه خوانده شود. ✅ کیفیت خواندن دو خطبه نماز عید: همانند خطبه نماز جمعه است و لازم است که امام جماعت، بین دو خطبه اندکی بنشیند، البته خواندن این دو خطبه،‌ قبل از نماز،‌ جایز نیست(بعداز نماز باید خوانده شود) و حضور ماموم در هنگام خطبه ها، واجب نیست. 🧊محتوای خطبه ها: 👈 در خطبه اول: حمد و ثنای الهی را بگوید، و سپس بر پیامبر صلی الله علیه و آله درود بفرستد، و مردم را به تقوا سفارش کند، و یک سوره کوچک قرآن بخواند. 👈 در خطبه دوم: حمد و ثنای الهی را بگوید، و بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درود بفرستد، و مردم را به تقوا سفارش کند، و سوره کوچکی از قرآن بخواند؛ مستحب است در خطبه دوم، پس از درود بر پیامبر ، بر امامان معصوم علیهم السلام نیز درود بفرستد و برای مومنین طلب مغفرت کند. ▪️بهتر است در خطبه نماز عید فطر احکام زکات فطره و در خطبه نماز عید قربان، احکام قربانی گفته شود. https://eitaa.com/peykeahkam
✳ ادامه احکام نماز عیدین ۱۳.حضور فرد و گوش دادن به خطبه های نماز عید، واجب نیست. ۱۴.جهر و اخفات نماز عیدین: مستحب است قرائت نماز عیدین را بلند بخوانند. ۱۵.حضور زنان در نماز عیدین: مشهور مراجع فرموده اند: احتیاط مستحب آن است که زنها از رفتن به نماز عید، خودداری کنند. ولی این احتیاط برای زنهای پیر، نیست. ۱۶.دیر رسیدن ماموم به نماز عید: 🔒سوال: اگر ماموم هنگامی برسد که امام، تعدادی از تکبیرها را گفته باشد آیا میتواند اقتدا کند؟ 🔑پاسخ: حضرت امام: بله از همانجا اقتدا کند و تکبیرها را با امام جماعت انجام دهد و بعداز آنکه امام به رکوع رفت باید آن تعداد از تکبیرها و قنوت ها را که با امام نگفته خودش بگوید و رکوع را درک کند و در هر قنوت، یکبار گفتن سبحان الله یا الحمدلله و مانند آن کفایت میکند، و اگر فرصت نبود، بنابراحتیاط لازم نیّت فرادی کند... مقام معظم رهبری: از همانجا اقتدا کند و باقی تکبیرها و قنوتهایی که با امام بجا نیاورده را بجا آورد و خودش را به رکوع امام برساند. آیت الله سیستانی: .... ولی اگر فرصت نبود: فقط تکبیرها را بگوید، و اگر به آن مقدار هم فرصت نبود: کافی است که متابعت کند و به رکوع برود. ۱۷.سوال: اگر ماموم هنگامی برسد که امام در رکوع است آیا میتواند اقتدا کند؟ 🔑پاسخ: الف) جواز اقتدا به امام در حال رکوع، محل اشکال است. حضرت امام. آیت الله مکارم ب) میتواند اقتدا کند و تکبیر اول نماز و تکبیر رکوع را بگوید و به رکوع برود. آیت الله سیستانی. آیت الله وحید. آیت الله شبیری زنجانی ۱۸.حکم شک در نماز عیدین: 🔒سوال: اگر در تعداد تکبیرها یا تعداد قنوتها شک کند وظیفه چیست؟ 🔑پاسخ: چنانچه از محل آن تجاوز نکرده است: بنابر اقلّ بگذارد، و اگر بعد معلوم شود که گفته بوده اشکال ندارد؛ چنانچه از محل آن تجاوز کرده: به شک خود اعتنایی نکند. حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله مکارم ۱۹. سوال: اگر نمازگزار در تعداد رکعات نماز عید، شک کند‌، حکم نمازش چیست؟ پاسخ: چنانچه قدری فکر کند ولی شکّ برطرف نشود نمازش باطل میشود. ۲۰.مکان نماز عید: بهتر است در صحرا و فضای باز (زیر آسمان) بخوانند و خواندن آن در مکان مسقّف، کراهت دارد. ولی در مکه مکرّمه، مستحب است در مسجدالحرام خوانده شود. ۲۱.اگر از روی سهو ، قرائت یا تکبیرها، یا قنوتها را فراموش کرد و بعد از رفتن به رکوع یادش آمد: نمازش صحیح است. https://eitaa.com/peykeahkam
✳ ادامه احکام نماز عیدین ۲۲.سوال: در نماز عید، وقتی تکبیر قبل از قنوت توسط امام گفته شد، بعضی از مامومین، سهوا به رکوع رفتند و دوباره ایستادند و قنوت خواندند حکم نمازشان چیست؟ 🔑پاسخ: در فرض سوال،‌ نمازشان صحیح است؛ اضافه شدن سهوی رکن در نماز جماعت(به دلیل تبعیت از امام) مبطل نماز نیست. حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. ۲۳.سوال: اگر در نماز عید، خطبه ها را قبل از نماز بخوانند (به این دلیل که بعداز نماز، مردم پراکنده میشوند) آیا نماز عید، باطل است؟ 🔑پاسخ: جایز نیست که خطبه های نماز عید، را قبل از نماز بخوانند البته در هر صورت، نماز صحیح است. (در زمان غیبت امام علیه السلام،‌‌ ترک خطبه های نماز عید، جایز است.) ۲۴.اگر کسی به رکعت دوم نماز عید برسد: اشکال ندارد و رکعت دوم را بصورت فرادی و طبق دستور آن باید بجا آورد. https://eitaa.com/peykeahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز عید واقعی ▪️عید فطر قال مولانا امیرالمومنین علیه السلام: إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَكَرَ قِيَامَهُ؛ وَ كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ، فَهُوَ عِيدٌ. اين(عید فطر) عید كسى است كه خداوند، روزه اش را پذيرفته، و نماز او را ستوده است؛ و هر روزی كه خداوند، در آن نافرمانی نشود ، آن روز عيد است. (حکمت 428 نهج البلاغه) https://eitaa.com/peykeahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا