#احکام_سفر
#سفر_حرام
🔒سوال:
اگر کسی برای شرکت در مراسمی که کار حرام در آن انجام میشود به سفر برود مانند شرکت در مراسم عروسی که میداند در آن، رقص و موسیقی حرام هست،
آیا مسافرت برای شرکت در این مراسم، مصداق سفر معصیت است و نماز شخص در این سفر، تمام است؟
🔑پاسخ:
الف) اگر به نیّت و قصد شرکت در بخشهای حرام این مراسم، برود:
(مثلا به قصد رقصیدن یا گوش دادن موسیقی حرام برود) :
👈 سفرش سفر معصیت است و نماز تمام است،❌
ب) اگر قصدش این نباشد:
سفرش، سفر حرام نیست و نمازش قصر است؛
ولی واجب است که به وظیفه شرعی خود جهت نهی از منکر، عمل کند.
استفتائات مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم.
________________________
❎ از دیگر مصادیق سفر حرام
که نماز شخص، تمام است:
👈 سفر غیرواجب فرزند در صورتی که والدین، او را نهی کرده باشند و این سفر، موجب اذیت و آزار والدین باشد.
(مثل سفر زیارتی یا تفریحی)
در اینصورت باید نمازش را در طول سفر، کامل بخواند و اگر در ماه رمضان است باید روزه هم بگیرد.
👈 سفر غیرواجب زوجه بدون رضایت و اجازه زوج.(خروج زن از منزل، بدون اجازه شوهر، حرام است بجز مواردی که شرعا استثناء شده)
_______________________
▪️نکته:
دو استثناء از حکم وجوب اجازه شوهر برای خروج از منزل:
۱.خانمی که ازدواج موقت کرده، مسافرت او در صورتی حرام است که منافات با حقّ شوهرش داشته باشد؛ و در غیراینصورت، اجازه شوهر، لازم نیست و سفرش حرام نیست.(مشهور مراجع)
۲.خانمی که ازدواج دائم کرده ولی هنوز به خانه شوهرش نرفته(مراسم عروسی برگزار نشده) و دوران عقد را در منزل پدرش سپری میکند؛
این خانم برای خارج شدن از منزل پدرش نیازی به اجازه شوهر ندارد.
(مقام معظم رهبری. آیت الله مکارم)
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_سفر
اشتباه مسافر در قصر و اتمام نماز
✳ جهل به بعضی از جزئیات سفر
🔒سوال:
کسی که حکم نماز مسافر را میدانسته ولی نسبت به بعضی از جزئیات آن، جهل داشته و نمازش را اشتباه خوانده (نسبت به قصر یا تمام) :
1️⃣ اگر وظیفه اش تمام خواندن نماز بوده ولی بصورت شکسته خوانده:
👈 نمازش باطل است و باید اعاده یا قضا کند.
مثلا در سفر به شهری که قبلا وطن اصلی او بوده و قصد اعراض نکرده، نمازهای چهار رکعتی را بصورت قصر خوانده است باید این نمازها را بصورت تمام، قضا کند.
_______________________
🧊مساله:
نماز قصر بجای تمام، در محل اقامت ده روز :
اگر در جایی که شخص، قصد ده روز کرده (و باید نمازهایش راتمام میخوانده) به جهت ندانستن مساله، نمازهایش را شکسته خوانده:
👈 الف) نمازهایی که خوانده، بنابراحتیاط واجب قضا کند.
آیت الله مکارم(۱۱۸۶). آیت الله سیستانی(رساله جامع ج۲ م۱۸۲۲) آیت الله وحید(۱۳۷۱)
👈 ب) نمازهایی که خوانده صحیح است ولی مستحب است قضا کند.
آیت الله شبیری زنجانی(۱۳۷۲)
2️⃣ اگر وظیفه اش شکسته خواندن نماز بوده ولی تمام خوانده:
مثلا در شهری که قبلا وطن او بوده ولی از آنجا اعراض کرده، بعلت جهل به مساله اعراض، نمازش را بصورت تمام خوانده(در صورتی که وظیفه اصلی او شکسته خواندن بوده) و روزه هم گرفته :
الف) آیت الله سیستانی:
روزه های قبلی و همچنین نمازهایی که بعداز وقت، متوجه شده صحیح است و قضا ندارد ولی از این به بعد باید مراعات کند و طبق وظیفه شرعی خود عمل کند.
(رساله جامع ج۱ مساله ۱۸۱۹ _ و ج۲ مساله ۲۱۸ )
ب) مقام معظم رهبری:
روزه هایی که گرفته را باید قضا کند
نمازهایش را هم بنابراحتیاط واجب قضا کند.
(استفتائات سایت معظم له)
ج) آیت الله مکارم:
احتیاط واجب باید نمازهای خود را دوباره بخواند.(مساله ۱۸۸۴)
https://eitaa.com/peykeahkam
بسم الله الرّحمن الرّحیم
◼️ فضائل امّ المومنین، حضرت خدیجه (سلام الله علیها )
#روایت
◀️ وقتی نزد پیامبر از ایشان یاد شد حضرت گریست و فرمود: خَدِیجَةُ وَ أَیْنَ مِثْلُ خَدِیجَةَ،،،
کجا مثل خدیجه سلام الله علیها پیدا می شود؟ زمانی که همه مرا تکذیب نمودند، مرا تصدیق کرد؛ در مسیر دین خدا مرا همراهی نمود و با مال و ثروتش مرا کمک کرد.
⏬ هر یک از ویژگی های زیر، به تنهایی برای عظمت این مادر عزیز اسلام کافی است.
۱.مادر حضرت زهرا (سلام الله علیها )
۲. أوّلین بانوی مسلمان
(السابقون السابقون اولئک المقربون)
۳. إعلان عام الحزن برای وفات حضرت خدیجه، از سوی پیامبر(صلی الله علیه و آله)
۴.یکی از چهار زن برگزیده عالم مطابق فرمایش پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله)
۵.سلام بر ایشان، در زیارتنامه ائمه علیهم السلام:
(السّلام علی خدیجه سیده النساء العالمین . و همچنین ذکر نام او در دعای ندبه)
۶.مباهات مستمر خداوند بر ملائکه، به وجود حضرت خدیجه سلام الله علیها.
(پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: انّ اللهَ عزّوجلّ لَیُباهی بکِ کرامَ ملائکتِه کلّ یوم مرارا)
۷.ظرف امامت:
فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به حضرت زهرا علیها سلام در جواب شماتت افراد که: مادر تو سالخورده بود.
( انّ بَطنَ اُمِّکِ کانَ لِلاِمامَه وِعاء)
۸.إیثار و کرامت:
بذل همه اموالش در راه اسلام
(یجاهدون باموالهم وانفسهم)
۹. امّ المؤمنین (مطابق آیه شریفه)
۱۰. ولایت پذیر:
اولین کسی که ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام را پذیرفت و عاشقانه از ايشان سرپرستی می کرد.
هدیه به محضر آن بانوی بزرگوار، صلوات
اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_خمس
دلیل وجوب خمس از قرآن کریم و #روایت.
✳ در قرآن کریم، فقط یک آیه در مورد وجوب خمس آمده است،
آیه ۴۱ سوره مبارکه انفال:
وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ اِن کُنتُم آمنتُم بِاللّه ....
بدانید هر غنیمتی که بدست میآورید خمس آن برای خداوند و برای پیامبر و .... میباشد.
⁉️بعضی اشکال میکنند که:
شان نزول و مفهوم این آیه فقط درباره غنایم جنگی میباشد پس چرا فقهاء از این آیه استفاده کرده اند که خمس، به همه درآمدهای شخص تعلق میگیرد؟
🔑پاسخ:
علامه طباطبایی فرموده اند:
غنیمت، از نظر لغوی، رسیدن انسان به سود و فایده است چه از طریق تجارت و کسب باشد چه از طریق جنگ.
و غنیمت،به حسب مورد نزول آیه، بر غنیمت جنگی تطبیق میکند، ولی مورد آیه و شان نزول آیه(که درباره غنیمت جنگی است) مخصِّص نیست؛
یعنی: شان نزول، عمومیتِ مفهومِ آیه را تخصیص نمی زند.
▪️علاّمه طباطبایی:
قاعده کلی این است که: هیچ گاه، شان نزول آیه ای، عمومیت مفهوم آیه را تخصیص نمیزند
🔸️نتیجه:
غنیمت، در آیه مورد بحث، عمومیت دارد(منحصر به غنیمت جنگی نیست) و شامل همه درآمدها و فوایدی است که به انسان میرسد.
👈 البته روایات وارده از معصومین علیهم السلام در باب خمس، هم این مطلب را اثبات و تایید میکند که غنیمت در آیه شریفه، عمومیت دارد و فقط غنایم جنگی، منظور نیست⤵️.
✅ مانند استشهاد حضرت امام جواد علیه السلام به همین آیه شریفه:
... فاَمّا الغَنائم و الفوائد فهی واجبه علیهم فی کلّ عامّ، قالَ الله تعالی: واعلموا انّما غَنمتُم مِن شیء فان لِلّه خُمُسَه ...
✅ روایت سُماعه بن مهران از امام کاظم علیه السلام
قال سماعه، سالتُ اَبالحسن علیه السلام عن الخُمس؟
فقال علیه السلام: فی کُلّ ما اَفادَ النّاسَ مِن قَلیل اَو کثیر.
خمس، در تمام سودهایی است که به مردم میرسد چه کم باشد چه زیاد.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_خمس
#روایت
✳ اهمیت خمس در روایات
باب خمس. وسائل الشیعه :
۱.امام باقر علیه السلام:
لایَحِلُّ لِاَحد اَن یَشتَری مِنَ الخُمس شَیئًا حتّی یَصِلَ الینا نَصیبًا
برای هیچ کس حلال نیست با مالی که خمس در آن است چیزی بخرد مگر اینکه سهم ما را به ما برساند.
۲.گروهی از اهالی خراسان به حضور امام رضا علیه السلام شرفیاب شدند و از حضرت خواستند که خمس اموالشان را به آنان ببخشد.
حضرت فرمودند: این چه نیرنگی است؟!!
با زبان، به ما اظهار دوستی میکنید ولی در عمل، حقّی را که خداوند برای ما قرارداده، یعنی خمس را از ما دریغ میکنید! آنگاه حضرت، سه مرتبه فرمودند: برای هیچ یک از شما خمس را حلال نمیگردانم.
۳.در روایت دیگری امام رضا علیه السلام فرمودند:
...همانا خمسی که شما به ما میدهید، پشتوانه و یاری دهنده ما جهت تقویت دین و اداره زندگی و کمک به دوستان ما (فقرا و نیازمندان) است .... بنابراین خمس را از ما دریغ نکنید و در حدّ توان، خود را از دعای ما محروم نسازید، همانا پرداخت خمس، کلید رزق و افزایش روزی شما است و شما را از گناهان پاک میکند...
...انّ اِخراجَهُ (خمس) مِفتاحُ رِزقِکُم و تَمحیصُ ذُنُوبِکُم...
۴.در توقیعی از امام زمان علیه السّلام چنین آمده است:
لَعنَتُ الله و الملائکه و النّاس اجمعین علی مَن اَکَلَ مِن مالِنا دِرهمًا حرامًا
۵.عمران بن موسی میگوید:
آیه خمس را بر امام کاظم علیه السلام خواندم، حضرت فرمودند:
... به خدا قسم! خداوند بر مومنان رزقشان را آسان کرده که از هر پنج درهم، یک درهم را برای پروردگارشان قرار دهند و چهار درهم را خودشان استفاده کنند و حلالشان باشد...
سپس فرمودند:
هذا مِن حَدیثِنا، صَعب مُستَصعَب، لایَعملُ بِهِ وَ لایَصبِرُ علیه اِلاّ مُمتَحَن قَلبُهُ لِلایمان.
این سخن(درباره وجوب خمس) از سخنان صعب و مستصعب ما است که عمل به آن و صبر بر آن نمیکند مگر کسی که قلب او برای ایمان، امتحان شده است.
▪️در آیه شریفه ۴۱ سوره انفال(آیه وجوب خمس) خداوند فرمود:
...ان کنتُم آمنتُم باللّه ...
یعنی اگر به خداوند متعال، ایمان و اعتقاد دارید، اهل پرداخت خمس باشید...
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_خمس
بعضی میگویند:
در روایات آمده که:
خمس، به شیعیان، بخشیده شده است(روایات تحلیل خمس)
این روایات چگونه توجیه میشود؟
🔑پاسخ:
اوّلا: روایات زیادی داریم که خمس را مطلقا واجب دانسته و امام هم فرموده یک درهم آن را بر شما حلال نمیکنیم.
ثانیا: اینکه در بعضی روایات آمده که شیعیان نزد امام علیه السلام آمده و درخواست بخشش(تحلیل) خمس را میکردند پس معلوم میشود که وجوب پرداخت خمس، نزد آنها مسلّم و قطعی بوده که از امام علیه السلام درخواست بخشش یا تخفیف میکردند.
ثالثا: روایات حلیّت خمس، ناظر به موارد خاصّ بوده است.
این روایات در مورد کنیزان و اسیران جنگی است که در جنگ با کفار، بدست مسلمانان افتاده بود.⤵️
🧊توضیح:
جهاد با کفّار، چنانچه با اذن و اجازه امام علیه السلام باشد و در این جنگ، غنائمی از کفار، بدست مسلمانان بیفتد خمس به این غنائم جنگی تعلق میگیرد (بعد از تحویل دادن خمس آن به امام علیه السلام، بقیه آن بین رزمندگان، تقسیم میشود)
👈 و در صورت نپرداختن خمس، تصرف در آن اموال و غنائم، حرام است.
بنابراین کنیزانی که بعنوان غنیمت بدست افراد می افتاد و خمس آن پرداخت نمیشد فرزندی که از چنین زنی متولد میشود نامشروع بود.
بنابراین امامان علیهم السلام این قسمت از خمس را به شیعیان بخشیدند تا فرزندان آنها همگی حلال زاده باشند.
رابعا: بعضی از روایات هم دلالت دارد بر اینکه: مصلحت، اقتضا میکرده خمس توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یا امام علیه السلام در زمان و شرایط خاصّی یا برای فرد خاصی، بطور موقت، بخشیده شود.
خامسا: بعضی از روایات وارد شده در باب تحلیل خمس(بخشش خمس به شیعیان) از جهت سندی، ضعیف است و یا قابل اعتماد و استنباط حکم فقهی نیست چون بر فرض صحّت سند، شاذّ و معارض با اخبار کثیری است که وجوب پرداخت خمس را بصورت مطلق، اثبات میکنند و فقهاء از این اخبار(حلیّت خمس) اعراض کرده اند.
🔸️نتیجه:
هیچ روایت معتبری که مضمون آن، معاف بودن عموم افراد از پرداخت خمس باشد وجود ندارد،
بنابراین بر همه مکلفین، واجب است که به وظیفه خود، در باب خمس، عمل کنند.
✅ نکته:
بعضی از فقهاء مانند آیت الله سیستانی، روایات تحلیل خمس را حمل کرده اند بر مواردی که از کافر یا مخالفین،(اهل سنّت) یا مسلمان غیرمعتقد به خمس، مالی به دست شیعه دوازده امامی برسد؛
رساله جامع ج۲ مساله ۷۲۹:
👈 اگر مالی که به آن خمس تعلّق گرفته، از کافر یا مسلمانی که به پرداخت خمس عقیده ندارد یا از مسلمانی که عقیده به خمس دارد ولی عمدا خمس نمیدهد(چه شیعه باشد چه غیرشیعه) در اختیار شیعه دوازده امامی قرارگیرد واجب نیست خمس آنرا بپردازد.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_خمس
#موونه
✳ یکی اصول محاسبه خمس این است که: {موونه} خمس ندارد و استثناء است،
چنانچه امام علیه السلام فرمودند:
الخُمسُ، بعدَ مَئُونتِه و مَئُونَهِ عِیالِه...
تعلق خمس، بعد از خارج کردن مخارج خود و مخارج عیال(افراد تحت تکفل یا واجب النفقه) میباشد.
✅ بعض از مصادیق موونه (که خمس ندارد) عبارتند از :
۱.مسکن(خانه ای که در آن زندگی میکند)
۲.وسایل زندگی:
فرش. مبلمان. میز و صندلی. وسایل و ظروف آشپزخانه. وسایلی مثل جاروبرقی. لباسشویی. تلویزیون. موبایل و...
۳.پوشاک (لباسهایی که مورد نیاز و استفاده است اعم از لباسهای زمستانی یا تابستانی. لباس مهمانی. لباس در منزل. کفش )
۴.وسیله نقلیه که صرفا برای استفاده شخصی است.
(ولی اگر برای کسب و کار و امرار معاش باشد مثل موتورسیکلت یا ماشینی که برای باربری یا مسافربری، استفاده میشود و منبع درآمد شخص باشد، این در حکم سرمایه است و احکام آن بعدا بیان خواهد شد)
۵.هزینه های متعارف که در طول سال برای خوراک. مسافرت. مهمانی دادن. هدایا و صدقات یا کفارات. قبوض آب و برق و گاز. هزینه های دارو و درمان و... صرف کرده است.
۶.کتابهای مورد نیاز شخص
و...
🔸️🔸️دو نکته:
الف) زمان، مکان، و شان اشخاص در مقوله موونه دخالت دارد،
یعنی ممکن است چیزهایی برای فردی، بخشی از موونه و مخارج زندگی او محسوب شود در حالیکه داشتن همین وسایل در شان فرد دیگری نباشد و موونه او محسوب نشود.
▪️ملاک تشخیص این موارد با عرف است مثلا دیگران، با مشاهده این چیزها و صَرف این مخارج در زندگی فرد، تعجب نمیکنند...
👈 آیت الله سیستانی:
عوامل عرفی متعددی ممکن است در میزان شئون یک فرد، موثر باشد،
از جمله: موقعیت خانوادگی فرد. سطح تحصیلات. نوع شغل. مجرد یا متاهل بودن. مقدار درآمد. موقعیت خانوادگیِ همسرِ فرد. تعداد فرزندان. محلّ سکونت. موقعیت و منزلت اجتماعی فرد. زمان. مکان. و...
ب) هزینه هایی که از نظر شرعی حرام باشد(مثل خریدن وسایل قمار) یا هزینه هایی که در حدّ اسراف و تبذیر باشد، اینها جزء موونه محسوب نمیشوند و پرداخت خمس آن واجب است.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_خمس
#موونه
▪️توضیحات بیشتر درباره موونه را با استفاده از رساله جامع آیت الله سیستانی نقل میکنیم:
✳ موونه بر دو نوع است:
الف) موونه کسب درآمد
ب) موونه سال(مخارج زندگی)
_____________________
🔸️الف) موونه کسب درآمد:
هزینه هایی که انسان، در راه کسب درآمد(شغل) انجام میدهد و درمقابل آن، بدلی وجود ندارد درحکم مال تلف شده میباشد،
مانند اجرت شاگرد یا باربر. اجاره مغازه . مالیات و قبوض آب و برق و سایر مخارجی که مصرف شده.
تمام امور فوق، از درآمد بین سال، قابل صَرف بوده و در انتهای سال، خمس باقیمانده درآمد(پول باقیمانده)، پرداخت میشود.
🔸️ب) موونه زندگی:
آنچه که انسان در زندگی شخصی و خانوادگی اش (موونه سال) بکار میبرد یا مصرف میکند سه دسته است:
1️⃣ کالاهای مصرفی (که عین آن مصرف میشود) : مانند برنج. روغن. نان. قند و شکر. چای. ادویه. حبوبات. خوردنی های موجود در یخچال و فریزر و مانند آن. عطر. مواد شوینده و بهداشتی. مواد آرایشی. دفتر و دفترچه و...
2️⃣ کالاهای ثابت و غیرمصرفی(که با استفاده از آن، عینش باقی میماند و از منافعش استفاده میشود)
مانند خانه مسکونی. کلیه اثاث منزل. زیورآلات بانوان. رایانه. موبایل. کتاب. وسیله نقلیه شخصی. اشیای تزئینی مثل گل و گلدان .قاب عکس. لوستر. دکور و ...
3️⃣ هزینه های جاری زندگی:
هدایا و صدقات. کفارات. مخارج پذیرایی از مهمانان. هزینه سفرهای زیارتی یا تفریحی. هزینه ازدواج یا تحصیل خود و خانواده اش. هزینه های دارو و درمان. و ...
👈 به موارد فوق که از درآمد بین سال هزینه شده و در حدّ شان و نیاز فرد و خانواده اش باشد و از موارد اسراف و تبذیر و سایر مصارف حرام نباشد خمس تعلق نمیگیرد.
✅ نتیجه:
اجمالا سر سال خمسی به موارد زیر خمس، تعلق میگیرد:
(تفصیل و جزئیات آن، در خلال مباحث آینده مطرح خواهد شد)
الف) در مورد شماره یک، یعنی کالاهای مصرفی و آذوقه منزل، چنانچه مقداری از آنها که ارزش مالی دارد، اضافه آمده باشد (تا آخر سال خمسی، مورد استفاده قرار نگرفته باشد) باید خمس ِآنها به قیمت روز محاسبه و پرداخت شود.
ب) در مورد شماره دو، یعنی کالاهای غیرمصرفی و ثابت، چنانچه چیزی اضافه بر نیازش خریده باشد یا زائد بر شان او باشد خمس دارد،
مثلا منزل اضافی خریده که عرفا نیازی به سکونت خود و خانواده اش در آن ندارد(مثلا برای سرمایه یا پس انداز، خریده) یا خودروی اضافه،
همچنین اثاث منزل: مثلا فرشی خریده که اضافه بر نیاز او است.
یا مثلا طلای زینتی و سکه طلا که برای سرمایه و پس انداز خریده،
اینها خمس دارد.
و همینطور بقیه وسایل اضافه بر نیاز.
(البته بحث خمس وسایل جهیزیه را بعدا مطرح میکنیم.)
ج) وجوه نقدی و پولی که سرسال خمسی، اضافه دارد و خرج موونه زندگی او نشده است.
د) هزینه هایی که غیرشرعی بوده یا در حدّ اسراف و تبذیر بوده،
این هزینه ها باید محاسبه و خمس آن پرداخت شود:
مثلا وسیله قمار خریده یا سَفر حرام رفته یا خوراکی حرام مثلا شراب خریده یا ....
باید هزینه های فوق را حساب کند که چقدر بوده و خمس آنرا پرداخت کند.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_خمس
✳ سال خمسی
شروع سال خمسی نیاز به تعیین از سوی خود مکلف ندارد بلکه خودبخود و براساس چگونگی حصول درآمد سالانه، معیّن میشود.
بنابراین:
👈 ابتدای سال خمسی برای کارگران و کارمندان: از اولین روز امکان دریافت اولین حقوق است؛
و پس از گذشت ۱۲ ماه، سال اوّل خمسی او تمام میشود و وارد سال دوم میشود...
👈 ابتدای سال خمسی تُجّار و مغازه داران: از تاریخ شروع به خرید و فروش و انجام اولین معامله است.
👈 ابتدای سال خمسی کشاورزان: از تاریخ برداشت اولین محصول کشاورزی است.
🔒سوال:
وظیفه کسی که تاکنون سال خمسی نداشته و خمس پرداخت نمیکرده چیست؟
🔑پاسخ:
واجب است تمام اموالی که خمس به آنها تعلق گرفته را حساب کند و خمس آنها را پرداخت کند. برای اینگونه موارد باید به دفتر مرجع تقلید یا نماینده(وکیل) مرجعش مراجعه کند و خمس اموال اضافی خود را محاسبه و پرداخت کند و دراینصورت همان روزی که خمس را محاسبه و پرداخت میکند سال خمسی جدید او شروع میشود؛
یعنی ۱۲ ماه که از آن تاریخ گذشت، سال خمسی او به پایان میرسد و باید خمس اموال اضافی خود را پرداخت کند.
▪️مثلا اگر درتاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ خمس اموال خود را محاسبه و پرداخت کرده، در سالهای بعد، همان تاریخ ۲۰ اسفند ماه، پایان سال خمسی قبلی و شروع سال خمسی جدید او میباشد.
🧊نکته: استمهال یا دستگردان در پرداخت خمس:
در صورتی که پس از محاسبه خمس، شخص نتواند تمام مبلغ بدهی خمس را بصورت یکجا(یک دفعه) پرداخت کند میتواند با نماینده(وکیل) مرجع تقلیدش مبلغ خمس را دستگردان کند و سپس بصورت قسطی به دفتر مرجع تقلیدش پرداخت کند یا اینکه برای مهلت گرفتن جهت پرداخت خمس، از نماینده مرجعش کسب اجازه کند.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_خمس
#سال_خمسی
ادامه نکات سال خمسی
▪️مساله:
طبق نظر مراجع تقلید:
انسان با اینکه روز معیّنی برای سال خمسی خود دارد، میتواند در بین سال هر وقت که درآمدی به دستش رسید همان وقت خمس آن را پرداخت کند ولی میتواند پرداخت خمس را تا آخر سال خمسی به تاخیر بیندازد.
آیت الله سیستانی: ... ولی اگر شخص بداند که آن درآمد(پول)، تا آخر سال، باقی میماند یعنی میداند که نیازی به آن پیدا نمیکند و صَرف در هزینه های زندگی نمیشود، بنابراحتیاط واجب باید فورا خمس آن را بدهد(آیت الله شبیری: واجب است...)
👈 ولی اگر شک دارد و احتمال میدهد که این مال، مورد استفاده برای هزینه زندگی قرار گیرد همه مراجع فرموده اند که میتواند برای پرداخت خمس، تا سرسال خمسی صبر کند.
🔒سوال:
آیا تغییردادن سال خمسی، امکان دارد؟
🔑پاسخ:
اگر شخص بخواهد سال خمسی خود را تغییر بدهد بصورت زیر جایز است:
الف) اگر بخواهد سال خمسی خود را عقب بیندازد مثلا سال خمسی او ، اول فروردین است و بخواهد آن را اول تیرماه قرار دهد:
باید اول فروردین، خمس مالش را محاسبه و پرداخت کند سپس با فرارسیدن اول تیرماه، مجددا خمس سه ماه اخیر را بپردازد،
با این کار، سال خمسی او برای سالهای بعد، به اوّل تیرماه تغییر میکند.
ب) اگر بخواهد سال خمسی خود را زودتر قرار دهد مثلا از اول فروردین به اول دی ماه تغییر دهد:
باید اول دی ماه(یعنی سه ماه زودتر) خمس مجموع درآمدهایش را محاسبه و پرداخت کند.
دراینصورت سال خمسی او برای سالهای بعد، اوّل دی ماه خواهد بود.
_________________________
✳ تاخیر در پرداخت خمس:
🔒سوال:
سال خمسی من اوّل ماه مبارک رمضان است ولی متاسفانه امسال در آن روز، خمس را پرداخت نکردم(عمدا یا سهوا) و تا روز عید فطر به تاخیر افتاد و در این فاصله، منافعی بدست آورده ام؛
آیا این منافع، جزء درآمد سال جدید است که خمس آن واجب نباشد یا جزء درآمد سال قبل محسوب میشود؟
آیا سال خمسی من همان اول ماه رمضان است یا اینکه به وقت ادای خمس(عید فطر) تغییر میکند؟
🔑پاسخ:
در فرض سوال، سال خمسی شما تغییر نکرده و همان اول ماه رمضان است و منافع جدید(از اول ماه رمضان تا عید فطر) جزء درآمد سال جدید خمسی محسوب میشود و فعلا خمس ندارد.
(استفتائات مقام معظم رهبری)
https://eitaa.com/peykeahkam
#روایت
فضیلت جمعه های ماه رمضان
🔸 عَنْ جَابِر قَالَ:
كَانَ أَبُو جَعْفَر عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ :
« إِنَّ لِجُمَعِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى جُمَعِ سَائِرِ اَلشُّهُورِ فَضْلاً كَفَضْلِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى سَائِرِ اَلشُّهُورِ » .
🔸 جابر میگويد: امام باقر عليه السّلام میفرمودند :
« همانا جمعههاى ماه رمضان بر جمعههاى ماههاى ديگر برتری دارد همانند برتری ماه رمضان بر ماههاى ديگر »
الکافي ج ۳، ص ۴۲۹