#احکام_روزه
#مبطلات_روزه
✳ تظاهر به روزه خواری برای کسیکه شرعا معذور از روزه گرفتن است، (مانند مریض، مسافر، افراد پیر و سالخورده)
👈 مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم:
روزه خواری علنی و در معرض نگاه عموم، حتی برای کسانی که روزه بر آنان واجب نیست(مانند مسافر و بیمار) حرام است.
👈 آیت الله سیستانی:
تظاهر به روزه خواری که مصداق هتک حرمت ماه مبارک رمضان باشد، حرام است اگرچه فرد معذور از گرفتن روزه باشد،
البته اگر معذور بودن شخص، در بین اهل عرف، امر واضح و آشکار باشد، مانند پیرمرد کهنسال یا مریضی که روزه برایش ضرر دارد و بیماریش عیان و آشکار است بطوری که تظاهر وی به روزه خواری، عرفا مصداق هتک حرمت نباشد اشکال ندارد،
اما برای بیماری که عذرش آشکار نیست تظاهر به روزه خواری، حرام است.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_روزه
#سفر_در_ماه_رمضان
✳ احکام مسافرت در ماه رمضان
۱.مسافرت اختیاری(عمدی) در ماه مبارک رمضان، اشکال ندارد (حرام نیست) ولی اگر برای فرار از روزه گرفتن باشد، کراهت دارد.
۲.کسی که در ماه رمضان به سفر برود:
الف) چنانچه بعداز اذان ظهر از وطن یا محل اقامت، خارج شود:
روزه آن روزش صحیح است و باید روزه را تمام کند(تا مغرب باید امساک کند)
ب) چنانچه قبل از اذان ظهر، خارج شود و قبل از اذان ظهر از حدّترخص هم، عبور کرده باشد:
👈 روزه اش باطل میشود.
حضرت امام. آیت الله سیستانی. آیت الله وحید. آیت الله مکارم.
(رساله مراجع)
👈 مقام معظم رهبری:
در صورتی که از شب قبل، قصد سفر داشته، بعداز اینکه از حدّترخص عبور کرد روزه اش باطل میشود؛
ولی اگر از شب قبل، قصد سفر نداشته و در بین روز(بعداز اذان صبح) قصد سفر کند:
در اینصورت بنابراحتیاط واجب، باید روزه را بگیرد و پس از ماه رمضان قضای آنرا هم بگیرد.
(مساله ۹۳۸ رساله نماز و روزه)
البته مقلدین معظم له، میتوانند در این احتیاط واجب، به یکی از مراجع فوق، مثلا آیت الله سیستانی رجوع کنند.
👈 آیت الله شبیری زنجانی:
اگر از شب قبل در فکر سفر نبوده (حتی به نحو تردید):
در اینصورت باید روزه را بگیرد چه پیش از ظهر سفر کند، چه بعداز ظهر(روزه اش صحیح است) ؛
و چنانچه از شب قبل، در فکر سفر بوده و پیش از ظهر سفر کند: وقتی که به حدّترخص رسید میتواند روزه اش را بخورد.(مساله ۱۷۳۰)
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_روزه
#سفر_در_ماه_رمضان
✳ ادامه احکام مسافرت
۳.با توجه به مطلب قبل(شماره۲)،
کسی که قبل از اذان ظهر، به سفر میرود:
👈 نمیتواند قبل از رسیدن به حدّترخص، روزه خود را افطار کند؛
🔸️در صورتی که پیش از رسیدن به حدّترخص، افطار کند:
▪️اگر عمدی باشد:
حکم باطل کردن عمدی روزه ماه رمضان را دارد(کفاره دارد)؛
▪️ولی اگر به علت جهل به مساله بوده یعنی نمیدانسته که قبل از رسیدن به حدّترخص نباید افطار کند:
👈 مقام معظم رهبری:
چنانچه از حکم مساله، غافل بوده: کفاره عمدی ندارد.
👈 آیت الله سیستانی:
اگر جاهل مقصّر بوده: کفاره دارد؛
اگر جاهل قاصر بوده: کفاره ندارد.
(معنی جاهل قاصر و مقصّر، در مطالب قبل، بیان شد.)
👈 آیت الله مکارم:
کفاره عمدی ندارد.
👈 آیت الله شبیری زنجانی:
مطلقا کفاره عمدی واجب نیست.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_روزه
#سفر_در_ماه_رمضان
✳ ادامه احکام مسافرت
۴.سوال:
اگر روزه دار در ماه رمضان، به قصد سفر(پیمودن مسافت شرعی) پیش از ظهر ، از وطن خود خارج شد و بعداز عبور از حدّترخص، چیزی بخورد
ولی قبل از پیمودن مسافت شرعی، بعلت پیش آمدن عذری از ادامه سفر منصرف شود و به داخل شهر برگردد
حکم روزه او چیست؟
🔑پاسخ:
اگر قصد قطعی برای طی کردن مسافت شرعی داشته در فرض فوق که روزه را خورده، اشکال ندارد و بعدا فقط باید قضای آنرا بگیرد.(کفاره عمد ندارد)
▪️در مورد سوال فوق:
اگر شخص، مبطلی انجام نداده(مثلا چیزی نخورده) و مجدّدا تا قبل از اذان ظهر به داخل وطن برگشته:
در اینصورت باید نیت روزه کند و روزه اش صحیح است.
🔒۵.سوال:
کسی که در ماه رمضان به قصد سفر، و به این نیت که در این سفر، روزه را باطل کند(مثلا چیزی بخورد) از شهر خارج میشود و مسافت شرعی را هم طی میکند ولی بدون انجام مبطل روزه، مجدّدا تا قبل از اذان ظهر به داخل شهر برگردد:
باید نیت روزه کند و روزه اش صحیح است.
________________________
🧊 مساله:
طبق نظر همه مراجع تقلید:
اوّلا: کسی که در ماه مبارک رمضان به سفر میرود و در مقصد(غیروطن)، قصد ماندن ده روز کند: نمازهایش تمام است و باید روزه هایش را بگیرد.
ثانیا: در غیرماه رمضان فقط در صورتی میتواند در مسافرت، روزه قضای ماه رمضان را بگیرد که در محلی قصد ماندن ده روز را داشته باشد، بنابراین در محل اقامت میتواند روزه قضا بگیرد و در غیراینصوت مطلقا روزه قضا جایز نیست.
۶.سوال:
کسی که در ماه مبارک رمضان میخواهد چند روزی به مسافرت برود
و در آنجا کمتر از ده روز بماند آیا میتواند در این سفر روزه بگیرد؟
🔑پاسخ:
👈 اکثر مراجع:
در فرض فوق(سفر در ماه رمضان) اگر در محلی قصد اقامت ده روز نکرده باشد مطلقا نمیتواند روزه بگیرد.
حتّی روزه مستحبی.
👈 مقام معظم رهبری:
اگر کسی در ماه مبارک رمضان به سفر برود(سفری که شرعا نمازش شکسته است) چنانچه در وطن خود، نذر کرده باشد که در حال سفر، روزه مستحبی بگیرد اشکال ندارد و در اینصورت بعید نیست که روزه مستحبی او صحیح باشد.
▪️تذکر: طبق نظر مقام معظم رهبری: حتی اگر شخصی، روزه قضا هم داشته باشد میتواند در وطن نذر کند که در سفر روزه مستحبی بگیرد.(اگرچه سفر، در ماه رمضان باشد)
🔒استفتاء از مقام معظم رهبری:
اگر بخواهیم در ماه رمضان در شهر دیگری که کمتر از ده روز اقامت داریم، معتکف بشویم، آیا میشود نذر روزه کرد؟ روزه هایی که با نذر گرفته ایم، جزء روزه ماه رمضان حساب میشود یا باید بعدا آنرا قضا کنیم؟
🔑پاسخ:
اگر در وطن نذر کنید که هنگام سفر، روزه مستحبی بگیرید، در ماه رمضان هم میتوانید همان روزه ها را بگیرید و اعتکاف را انجام دهید؛ اما روزه ماه رمضان محسوب نمیشود و بعدا باید آن را قضا کنید.
https://eitaa.com/peykeahkam
✳ #روایت
آداب #ماه_مبارک_رمضان
در روایات، برخی از اعمال برای ماه مبارک رمضان و روزه دار، تأکید شده است، از آن جمله:
1⃣ سحری خوردن:
یکی از مستحبات روزه این است که روزهدار، سحری بخورد.
🔸 در حدیثی ابوبصیر از امام صادق (علیه السلام) پرسید: آیا سحری خوردن برای کسی که می خواهد روزه بگیرد واجب است؟
حضرت فرمود: «لَا بَأْسَ بِأَنْ لَا یتَسَحَّرَ إِنْ شَاءَ، وَ أَمَّا فِی شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ أَفْضَلُ أَن یتَسَحَّرَ، نُحِبُّ أَنْ لَا یتْرَک فِی شَهْرِ رَمَضَانَ؛ اشکالی ندارد، اگر خواست سحری نخورد؛ اما در ماه رمضان بهتر است سحری بخورد. دوست داریم که در ماه رمضان سحری ترک نشود.» [1]
🔸 در حدیث دیگری از آن حضرت آمده: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَک وَ تَعَالَی وَ مَلَائِکتَهُ یصَلُّونَ عَلَی الْمُتَسَحِّرِینَ وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحَارِ؛ فَلْیتَسَحَّرْ أَحَدُکمْ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ؛
خداوند متعال و فرشتگانش بر سحری خواران و استغفار کنندگان در سحرها درود میفرستند، پس هر کدام از شما سحری بخورید ولو به یک جرعه آب.» [2]
2⃣ عطر زدن:
عطر زدن در حال روزه، مستحب است.
🔸 از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است: «مَنْ تَطَیبَ بطِیبٍ أَوَّلَ النهَارِ وَ هُوَ صَائِمٌ، لَمْ یکدْ یفْقِدُ عَقْلَهُ؛ کسی که در حال روزه، اوّل روز، عطر بزند، عقلش را از دست نمیدهد.» [3]
نکته: البته بوییدن گلها و گیاهان معطر، مکروه است.
3⃣ خواب وسط روز (خواب قیلوله):
یکی دیگر از مستحبات روزه این است که در وسط روز، مقداری بخوابد تا شبها بهتر برای عبادت، حال داشته باشد.
🔸 از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) روایت شده است: «تَعَاوَنُوا بِأَکلِ السّحُورِ عَلَی صِیامِ النَّهَارِ وَ بِالنَّوْمِ عِنْدَ الْقَیلُولَةِ عَلَی قِیامِ اللَّیلِ؛ با سحری خوردن برای روزه داری روز نیرو بگیرید، و با خواب قیلوله (نیمروز) برای شب زنده داری!» [4]
4⃣ افطاری دادن به روزه داران:
روایات بسیاری از معصومین (علیهم السلام) در مورد فضیلت افطاری دادن رسیده است.
🔸 در حدیثی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت شده است: «مَنْ فَطَّرَ صَائِماً، کانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ ینقُصَ منْهُ شَی ءٌ وَ مَا عَمِلَ بِقُوَّةِ ذَلِک الطَّعَامِ منْ بِرٍّ؛ هر کس روزه داری را افطاری دهد، مثل پاداش روزۀ او و پاداش هر عمل خوبی که با نیروی آن غذا انجام میدهد، برای وی داده می شود، بدون آنکه از پاداش خود او چیزی کم شود. [5]
🔸 ... فردی عرض کرد: یا رسول الله! همه ما که توانایی افطاری دادن را نداریم. حضرت فرمودند: از آتش جهنم بپرهیزید، گرچه به دادن نصف دانه خرما باشد (اگر این را هم ندارید) در حدّ نوشاندن قدری آب، ترک نکنید. [6]
5⃣ صدقه دادن لحظه افطار:
🔸 از امام رضا (علیه السلام) روایت شده است: «مَنْ تَصَدَّقَ وَقْتَ إِفْطَارِهِ عَلَی مسْکینٍ برَغِیفٍ، غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذَنبَهُ وَ کتبَ لَهُ ثَوَابَ عِتْقِ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ؛ هر کس هنگام افطار به نیازمندی صدقه دهد، خداوند گناهش را می آمرزد، و ثواب آزاد کردن بنده ای از اولاد اسماعیل (علیه السلام) را برای او می نویسد.» [7]
6⃣ اعتکاف در ماه مبارک:
یکی از مستحبات دین اسلام، اعتکاف است که در ماه رمضان فضیلتش بیشتر میباشد.
🔸 در روایت «معتبر» از امام صادق (علیه السلام) از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده است: «اعْتِکافُ عَشْرٍ فِی شهْرِ رَمضَانَ یعدِلُ حَجَّتَینِ وَ عُمْرَتَینِ؛ اعتکاف ده روز در ماه رمضان، معادل دو حج و دو عمره است.» [8]
7️⃣ تلاوت قرآن:
اما مهمترین مستحبات ماه مبارک رمضان، تلاوت هر چه بیشتر و تدبّر در آیات قرآن کریم است.
از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل شده است: مَن تَلا فيهِ آيَةً مِنَ القُرآنِ كانَ لَهُ مِثلُ أجرِ مَن خَتَمَ القُرآنَ في غَيرِهِ مِنَ الشُّهورِ. هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند، مثل این است که در ماههاى دیگر، قرآن را ختم کرده باشد. (9)
▪️آدرس:
(1) وسائل الشیعه، ج 10، ص 142.
(2) همان، ص 145.
(3) من لایحضره الفقیه، ج 2، ح 1804.
(4) وسائل الشیعه، ج 10، ص144.
(5) المقنعه، شیخ مفید، ص 342.
(6) من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۱۳۴.
(7) بحار الانوار، ج 93، ص 318، ح 10.
(8) الفقیه، ج 2، ص 188، ح 210.
(9) بحار الانوار(ط-بیروت) ج93، ص341
https://eitaa.com/peykeahkam
عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه همراهان گرامی کانال پیک احکام،
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات
در صورت تمایل
با معرفی این کانال به طلاب محترم و ارسال لینک دعوت برای علاقمندان به احکام شرعی،
قطعا از ثواب تعلیم و تعلّم احکام دین بهره مند می شوید.👇👇👇
https://eitaa.com/peykeahkam
جهت اطلاع و اطمینان شما ، عرض میشود که: احکام و مطالب بارگزاری شده در کانال، صرفا از منابع معتبر نقل میشود (رساله مراجع معظم و استفتائات تایید شده توسط دفاتر مراجع تقلید)
اگر مطلبی، مشکوک باشد قبل از بارگزاری در کانال، مجددا از دفتر مرجع تقلید، استفتاء میشود.
با این حال، اگر دوستان و همراهان گرامی، اشکالی در احکام و مسائل نقل شده در کانال مشاهده نمودند حتما، بصورت پیامک در ایتا، اطلاع دهند.👇
اشکالات، پیشنهادات و انتقادات:
۰۹۱۳۲۱۱۰۵۲۰
۰۹۱۳۸۰۵۵۲۱۴
@janesari110
#احکام_روزه
#سفر_در_ماه_رمضان
✳ حدّترخص
یکی از شرایط شرعی سفر،
رسیدن به حدّترخص است.
⬅️ ملاک تشخیص حدّترخص:
از آخرین خانه های شهر به اندازه ای دور شود که صدای اذان متعارف شهر را بدون بلندگو نشنود.
▪️مسافت اعلام شده از سوی مرکز موضوع شناسی برای حدّترخص،
۱۳۵۰ متر از آخرین نقطه شهر است.(از آخرین خانه های شهر)
___________________________
✳ حکم حدّترخص برای قصر یا اتمام نماز
۱.مسافری که از وطن خود خارج میشود و قصد پیمودن مسافت شرعی را دارد وقتی به حدّترخص برسد طبق نظر همه مراجع، نمازش قصر میشود.
۲.در برگشت از سفر به وطن:
وقتی به حدّترخص وطن برسد (۱۳۵۰متری وطن) ولی هنوز داخل خودشهر نشده، اگر بخواهد آنجا نماز بخواند آیا نمازش کامل است؟
🔑پاسخ:
الف) اکثر مراجع:
با رسیدن به حدّترخص وطن، سفر تمام میشود و نمازش تمام است.
ب) آیت الله سیستانی:
حدّترخص، اعتباری ندارد و باید وارد خودشهر(وطن) شود تا نمازش تمام باشد.(م ۱۷۵۷ رساله جامع ج۱)
__________________________
✳ حکم حدّترخص در مورد روزه
۱.در هنگام رفتن به سفر:
شخص روزه دار که پیش از اذان ظهر از وطن خود به قصد پیمودن مسافت شرعی، خارج میشود،
درصورتی که قبل از اذان ظهر از حدّترخص وطنش هم عبور کرده باشد طبق نظر همه مراجع، میتواند روزه اش را باطل کند؛
🔸️سوال: اگر قبل از اذان ظهر از وطن خارج شود ولی اذان ظهر هنوز از حدّترخص وطن، عبور نکرده باشد(مثلا درفاصله ۱۳۰۰ متری وطن باشد) و بعداز اذان ظهر از حدّترخص بگذرد،
حکم روزه اش چیست؟
🔑پاسخ:
الف) در اینصورت هم روزه اش صحیح نیست و میتواند بعداز عبور از حدّترخص، روزه را باطل کند.(مثلا چیزی بخورد)
حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی.آیت الله وحید. آیت الله شبیری
ب) روزه اش صحیح است و باید تا مغرب ادامه دهد. آیت الله مکارم
۲.برگشت از سفر به وطن:
الف) اگر قبل از ظهر وارد خودشهر (وطن) شود و مبطلی انجام نداده باشد:
باید نیّت روزه کند و صحیح است.
ب) چنانچه قبل از اذان ظهر به داخل شهر نرسیده ولی به حدّترخص وطن رسیده باشد(فاصله ۱۳۵۰ متری وطن) و بعداز اذان ظهر، وارد خودشهر شود آیا روزه اش صحیح است؟
🔑پاسخ:
👈 روزه اش باطل است.
(در برگشت از سفر، جهت صحیح بودن روزه، باید اذان ظهر را داخل خودشهر باشد و رسیدن به حدّترخص وطن، اثری ندارد)
حضرت امام.مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله وحید.
👈 روزه اش صحیح است.
آیت الله مکارم
با رسیدن به حدّترخص وطن، سفر تمام است.
⬅️ تذکر:
در استفتاء کتبی که از دفتر مقام معظم رهبری، در اسفند ۱۴۰۳ انجام شد فرمودند: نظر حضرت آقا این است که در هر دو صورت(رفتن به سفر یا برگشتن از سفر) چنانچه در فاصله بین حدّترخص و وطن باشد:
بنابراحتیاط واجب باید روزه را بگیرد و بعدا هم قضای آنرا بجا آورد، در این مساله میتوان با رعایت شرایط، به مرجع جامع الشرایط دیگری رجوع کرد.
👈 بنابراین در احتیاط واجب فوق، چنانچه به آیت الله سیستانی رجوع کند، در هر دو صورت(رفت یا برگشت) چنانچه هنگام اذان ظهر داخل خود شهر نباشد و اذان ظهر را در فاصله مابین وطن و حدّترخص آن باشد روزه اش باطل است.
▪️نکته:
اگر مسافر شک کند که قبل از اذان ظهر به حدّترخص وطن رسیده یا بعد از اذان:
باید بنا بگذارد که قبل از اذان، به حدّترخص، نرسیده است و بنابراین روزه اش باطل است.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_روزه
#احکام_سفر
#کثیر_السفر
🔒سوال: حکم نماز و روزه دانشجویان که بصورت مستمر برای تحصیل، به شهر دیگری سفر میکنند چیست؟
🔑پاسخ:
1️⃣ اگر مقلّد آیت الله سیستانی یا آیت الله مکارم باشد و ملاک کثیرالسفر (که قبلا بصورت مفصل بیان شد) را داشته باشد:
👈 نمازش کامل و روزه اش صحیح است.
مثلا طبق نظر آیت الله مکارم اگر دانشجو قصد داشته باشد هفته ای سه روز(مجموعا ۱۲ روز در هرماه) به محل تحصیل سفر کند حکم کثیرالسفر دارد و درشهر محل تحصیل، نمازش کامل و روزه اش صحیح است.
طبق نظر آیت الله سیستانی اگر حداقل شش ماه از یکسال، و در هر ماه، ۱۰ روز (هر هفته مثلا ۳ روز) در سفر باشد حکم کثیرالسفر دارد...
2️⃣ اگر این دانشجو، مقلّد مقام معظم رهبری باشد:
دو حالت دارد:
👈 الف) اگر در شهر محل تحصیل، خوابگاه دارد و حداقل دوسال تحصیلی در آن شهر میماند،
یا مثلا هر هفته، پنج روز در آنجا میماند و آخر هفته به وطن خود برمیگردد :
در اینصورت طبق نظر مقام معظم رهبری، شهر محل تحصیل برای او حکم مَقرّ (وطن موقت) دارد و نمازش در آنجا کامل و روزه اش صحیح است؛
👈 ب) اگر دانشجو در شهر محل تحصیل خوابگاه ندارد که شبها بماند بلکه در طول هفته رفت و آمد دارد (صبح میرود و عصر برمیگردد)
یا اینکه خوابگاه دارد ولی قصد دارد فقط یکسال تحصیلی در آنجا بماند:
در اینصورت طبق نظر مقام معظم رهبری، این دانشجو بنابراحتیاط واجب حکم کثیرالسفر را ندارد و احتیاط واجب برای نمازهایش باید بین قصر و تمام جمع کند و درماه رمضان روزه هایش را بگیرد و بعدا هم در وطن قضا کند.(بنابراحتیاط واجب)
⬅️ مقلدین معظم له میتوانند در این مساله که احتیاط واجب است، به آیت الله شبیری زنجانی رجوع کنند؛👇
▪️طبق نظر آیت الله شبیری زنجانی، اگر کسی قصد داشته باشد، شش ماه مستمرّ هر هفته، حداقل هفته ای یک مرتبه در سفر باشد (چه سفرش برای شغل باشد چه برای تحصیل) حکم کثیرالسفر دارد و در این سفرها(در محل تحصیل و بین راه) نمازش تمام و روزه اش صحیح است.
و اگر ده روز در وطنش بماند در اولین سفر، نمازش قصر است.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_سفر
#کثیر_السفر
✳ دو سوال از استفتاءات مقام معظم رهبری:
۱.سوال:
من استاد دانشگاه هستم و جهت تدریس، هر هفته فقط یک روز به شهر دیگری در فاصله ۵۰ کیلومتری وطنم میروم (صبح میروم و ظهر برمیگردم)
این سفرها حدود هشت ماه ادامه دارد (دو ترم تحصیلی) وبین دو ترم، یک ماه، تعطیل هستم و در وطن میمانم؛
آیا در فرض فوق، کثیرالسفر محسوب میشوم؟
🔑پاسخ:
بله، در فرض سوال، مصداق کثیرالسفر هستید و در همه سفرهای شغلی نمازتان تمام است؛ ولی در اولین سفر شغلی بعد از توقف ده روز، نمازتان قصر است.
_________________________
۲.حکم سفر غیرشغلی به محل کار:
کسی که همیشه برای کار یا تحصیل به شهر دیگری سفر میکند،
اگر در مواقع تعطیلی کار یا درس، مثلا تعطیلات عید نوروز، صرفا برای تفریح، به همان شهر محل کار یا تحصیل سفر کند حکم نمازش چیست؟
🔑پاسخ:
👈 اگر در آن شهر خوابگاه دارد و در ایام درس یا کار، در آن شهر، سکونت دارد مثلا هر هفته ۵ روز در آنجا میماند:
در اینصورت آن شهر، حکم وطن دارد و در فرض سوال حتی اگر برای غیرشغل به آنجا سفر کند نمازش کامل و روزه اش صحیح است؛ و در بین راه، نمازش قصر است.
👈 ولی اگر غیرصورت فوق باشد یعنی در آن شهر، سکونت و خوابگاه ندارد بلکه در رفت و آمد باشد(همیشه مثلا صبح میرود و عصر، به وطن برمیگردد) :
در اینصورت، در سفرهای غیرشغلی به آن شهر، مسافر محسوب میشود و نمازش در بین راه و در آنجا قصر است.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_سفر
#کثیر_السفر
🔒سوال:
کسی که شغلش رانندگی است (کثیرالسفر است)
مثلا همیشه مسافر از اصفهان به مشهد میبرد،
اگر این دفعه تصمیم بگیرد از وطنش به قصد شغل(بردن مسافر) و زیارت (هردو) سفر کند و پس از رسیدن به مقصد(مشهد) چند روزی هم برای زیارت یا تفریح بماند،
حکم نمازش در این سفر (که برای هر دو منظور، سفر میکند) چیست؟
🔒پاسخ:
۱.آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم:
در این سفر،هم حکم کثیرالسفر را دارد و نمازش کامل است.
۲.مقام معظم رهبری:
تا زمانیکه در مقصد، توقف دارد نمازش کامل است اما در مسیر برگشت به وطن، بنابراحتیاط واجب نمازش را جمع بخواند(هم قصر بخواند هم تمام)
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_سفر
#کثیر_السفر
قبلا بیان شد که: طبق نظر مقام معظم رهبری اگر کسی هر روز برای شغل به شهری در فاصله مسافت شرعی سفر کند(مثلا صبح برود و عصر برمیگردد) اگر یقین دارد که حداقل، سه ماه متوالی ادامه داشته باشد حکم کثیرالسفر دارد و از همان سفر اول، نمازهایش کامل است.
🔒استفتاء:
شخص که برای کار و شغل، هر روز به شهر دیگری در فاصله ۵۰ کیلومتری وطنش رفت و آمد میکند ولی از ابتدا نمیداند که سفرهایش چند ماه طول میکشد و آیا شرایط کثیرالسفر، برایش محقق میشود یا نه (مثلا صاحب کار به او گفته فعلا بصورت موقت بیا کار کن اگر صلاحیت داشتید کار شما ادامه خواهد یافت و استخدام خواهید شد)
در فرض فوق وظیفه این شخص برای نماز و روزه در این سفرهای شغلی چیست؟
🔑پاسخ:
اگر از ابتدا یقین نداشته باشد که آیا شرایط کثیرالسفر را دارد یا نه،( هر روز میرود، ولی نمیداند حداقل سه ماه ادامه دارد یا نه) نمازهایش دراین سفرها قصر و روزه باطل است؛
👈 ولی اگر پس از گذشت مدتی مثلا یک ماه(که نمازهایش را قصر خوانده) یقین کرد که سفرهایش حداقل دو ماه دیگر هم ادامه دارد که به انضمام یک ماه قبل، سه ماه میشود، در اینصورت از همان روزی که یقین کرد سفرهایش دو ماه دیگر ادامه دارد باید نمازهایش را تمام بخواند و نمازهایی که در ماه اول، بصورت قصر خوانده، صحیح است (طبق وظیفه بوده) و قضا ندارد.
(استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری)
👈 همین مساله را آیت الله سیستانی هم ذکر فرموده اند:
رساله جامع ج ۱ مساله ۱۷۴۲.
https://eitaa.com/peykeahkam