#احکام_روزه
#مبطلات_روزه
✳ از مبطلات روزه:
فرو بردن سر در آب
🔒سوال:
آیا روزه دار میتواند در حال روزه، تمام سرش را در استخر و مانند آن فرو ببرد؟
🔑پاسخ:
۱.بنابراحتیاط واجب، مبطل روزه است.
حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله مکارم
۲.مبطل روزه نیست.
آیت الله سیستانی(ولی کراهت شدید دارد)
آیت الله شبیری زنجانی(ولی تکلیفا، حرام است)
۳.مبطل روزه است.
آیت الله وحید
___________________________
✳ از مبطلات روزه:
اماله کردن
۱.اماله کردن(وارد کردن مایعات به داخل بدن و روده، از راه مقعد)
روزه را باطل میکند اگرچه از روی ناچاری و برای درمان بیماری باشد.
👈 اگر در حال روزه، مجبور به انجام این کار شد اشکال ندارد ولی روزه اش باطل میشود و بعدا باید قضای این روزه را بگیرد.
۲.استعمال شیاف جامد(جهت درمان، مانند شیاف مسکّن دیکلوفناک) در حال روزه:
👈 اشکال ندارد و روزه صحیح است.
۳.استعمال شیاف روغنی:
داروی مخصوصی که خانمها برای معالجه بیماری، از راه واژن، استفاده میکنند(کِرِم واژینال) آیا روزه را باطل میکند؟
🔑پاسخ:
👈 اشکالی برای روزه ندارد.
_________________________
✳ دروغ بستن به خداوند متعال و پیامبراکرم و اهل بیت علیهم السلام
۱.اگر علما و عمدا باشد:
روزه را باطل میکند.
شخصی یقین دارد چنین خبری و مطلبی از طرف خداوند یا پیامبر و اهل بیت علیهم السلام واقع و صادر نشده ولی عمدا آن را به خداوند یا اهل بیت نسبت دهد.
۲.اگر یقین یا اطمینان دارد که فلان مطلب، سند معتبر دارد و نقل کرد(نسبت به خداوند یا اهل بیت داد) ولی بعدا فهمید دروغ و خلاف واقع بود: دراینصورت مبطل روزه نیست.
۳.بیان حدیثی که مشکوک است یعنی شخص، دروغ بودن آن را یقین ندارد ولی به راست و صحیح بودن آن هم یقین ندارد:
👈 اگر بصورت حکایت و نقل قول باشد هیچ اشکال ندارد یعنی از کسی که این حدیث را از او شنیده یا از کتابی که این حدیث در آن نوشته شده، نقل کند.
۴.غلط خواندن قرآن درحال روزه:
اگر عمدا غلط بخواند بطوریکه موجب تغییر معنا شود و قصدش نسبت دادن آن به خداوند باشد مبطل روزه است و در غیراینصورت مبطل روزه نیست.
(بنابراین کسی که روخوانی قرآن را بلد نیست و قصدش نسبت دادن معنای غلط به خداوند نیست، هیچ اشکالی ندارد که درحال روزه، قرآن بخواند)
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_روزه
#مبطلات_روزه
بحث مبطلات روزه مطرح شد
🔒اکنون سوال شده:
آیا ارتکاب مفطرات روزه، در هر صورت، موجب باطل شدن روزه است؟
🔑پاسخ:
ارتکاب مبطلات روزه،
سه حالت دارد:
۱.علما و عمدا
۲.سهوا و نسیانا
۳.جهلا
⬅️ توضیح:
1️⃣ اگر عمدا باشد :
یعنی با اینکه میداند بقای بر جنابت، روزه را باطل میکند عمدا تا اذان صبح، (مثلا بخاطر خجالت کشیدن) غسل نکند و در تنگی وقت تیمّم هم نکند:
قطعا روزه اش باطل است.
________________________
2️⃣ اگر سهوا باشد:
فراموش کرده که روزه است و یکی از مبطلات روزه را انجام دهد مثلا در طول روز، چیزی خورده:
👈 روزه اش صحیح است
(باطل نمیشود)
🔸️البته موارد زیر استثناء شده و با اینکه قصد و عمدی برای باطل کردن روزه نداشته، واجب است که تا مغرب از مبطلات روزه پرهیز کند و
قضای این روزه را هم بعدا باید بگیرد:
الف) اگر غسل جنابت را فراموش کند و بعد از چند روز یادش بیاید،
ب) اگر شخص جُنب (با توضیحاتی که قبلا بیان شد) از خواب دوم یا سوم و... بیدار نشود.(تا اذان صبح خواب بماند)
ج) صبح، بدون تحقیق از اینکه اذان شده یا نه، چیزی بخورد و بعد بفهمد صبح بوده.
یا کسی به او بگوید صبح (اذان صبح) نشده و مبطلی انجام دهد مثلا چیزی بخورد و بعد بفهمد صبح بوده.
د) در هوای صاف، بواسطه تاریکی، یقین کند مغرب شده،
یا از گفته عادل موثّق، یقین کند مغرب شده و چیزی بخورد و بعد بفهمد مغرب نبوده
همچنین اگر کسی از طریق رادیو یا تلویزیون، یقین کرد که اذان مغرب شده و چیزی خورد ولی معلوم شد اذان، به افق شهر دیگری بوده است،
و) اگر روزه دار، برای خُنک شدن یا بی جهت، آب در دهان بگرداند (مضمضه کند) در حالیکه میداند روزه است،
و بی اختیار، آب فرو برود.
👈 در موارد فوق، قضای این روزه ها را واجب است بگیرد ولی کفاره عمدی ندارد.
_________________________
3️⃣ جهل به مبطل بودن:
اگر شخص روزه دار، مفطری انجام دهد به این دلیل که نمیدانسته این کار، هم جزء مبطلات روزه است،
مثلا جاهل به این مساله بوده که اماله کردن یا سیگار کشیدن یا بقای بر جنابت تا اذان صبح، مبطل روزه است:
👈 الف) مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم:
چه جاهل قاصر باشد، چه جاهل مقصّر، روزه اش مطلقا باطل است،
ولی کفاره عمدی بر او واجب نیست.
👈 ب) آیت الله سیستانی:
چنانچه آن مفطر، خوردن یا آشامیدن یا جماع باشد در هرصورت روزه اش باطل است؛
ولی اگر سایر مفطرات باشد:
چنانچه جاهل مقصّر باشد روزه اش باطل است
واگر جاهل قاصر بوده روزه اش صحیح است.⤵️
نسبت به وجوب کفاره عمدی:
اگر جاهل مقصّر باشد یعنی در هنگام انجام مفطر، تردید و احتمال مفطر بودن آنرا میداده است:
بنابراحتیاط لازم، کفاره عمدی بر او واجب میشود،
اما جاهل قاصر یا فردی که در هنگام انجام مفطر، تردید نداشته باشد، کفاره عمد بر او واجب نیست.
________________________
▪️نکته
جاهل قاصر:
کسی که در یادگیری مساله، کوتاهی نکرده و هنگام انجام مبطل، شک و تردید هم نداشته.
جاهل مقصّر:
کسی که در یادگیری مساله، کوتاهی کرده و با اینکه احتمال اشتباه (احتمال مبطل بودن آن عمل را) میداده ولی سهل انگاری کرده.
__________________________
🔒سوال:
اگر شخص بداند که کارش، حرام است، مثل استمناء کردن، ولی نمیدانسته (جاهل بوده) که این کار، روزه را باطل میکند و درحال روزه، مرتکب این عمل حرام شود آیا کفاره عمدی بر او واجب میشود؟
🔑پاسخ:
الف) آیت الله مکارم: کفاره عمدی ندارد.
ب) مقام معظم رهبری: بنابراحتیاط واجب کفاره دارد.
ج) آیت الله سیستانی: اگر عقیده قطعی داشته که این کار، روزه را باطل نمیکند و احتمال مفطر بودن آنرا هم نمیداده، کفاره براو واجب نیست.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_روزه
#مبطلات_روزه
✳ چند نکته
۱.خانمی که در ماه رمضان، عمدا روزه خود را باطل کند و سپس در بین روز، حیض شود:
👈 کفاره عمدی بر او واجب نیست.
(مشهور مراجع)
آیت الله سیستانی: ... حتّی اگر عمدا دارو بخورد که حیض شود کفاره عمدی ندارد.
۲.کسی که در روزه ماه رمضان، درد شدیدی دارد و باید یا قرص مسکّن بخورد یا اینکه شیاف مسکّن استفاده کند(انجام هر دو کار ممکن است)
آیا واجب است که شیاف استفاده کند که روزه اش را بگیرد یا اینکه میتواند با خوردن قرص مسکّن، روزه اش را باطل کند؟
🔑پاسخ:
در فرض فوق، جایز است که قرص بخورد و در هرصورت فقط قضای این روزه، واجب است و کفاره عمدی ندارد.
(استفتاءات آیت الله مکارم)
۳.اگر شخصی در ماه رمضان، روزه خود را عمدا باطل کند، و پیش ازظهر به سفر برود، آیا این مسافرت موجب میشود کفاره عمدی از او ساقط شود؟
🔑پاسخ:
👈 مشهور مراجع:
در صورت باطل کردن عمدی روزه،
هم قضا واجب است هم کفاره عمدی.
(مسافرت کردن، موجب ساقط شدن کفاره عمدی نمیشود)
👈 آیت الله شبیری زنجانی:
اگر قبل از ظهر مسافرت کند،
چنانچه از شب قبل در فکر سفر بوده:
کفاره عمدی بر او واجب نیست هرچند که به جهت فرار از کفاره، سفر کند.
ولی اگر از شب قبل، در فکر سفر (حتی به نحو تردید) نبوده، کفاره از او ساقط نمیشود.(۱۶۸۳)
________________________
۴.تهیه غذا برای روزه خواران عمدی
🔒خانمی سوال کرده:
شوهرم در ماه مبارک رمضان روزه نمیگیرد و از من درخواست میکند برایش غذا(ناهار) بپزم و برایش سفره پهن کنم..
وظیفه من چیست؟
🔑پاسخ:
الف) اگر شرعا معذور از روزه گرفتن باشد:
آماده کردن غذا برای او اشکال ندارد.
ب) اگر بدون عذر، روزه نمیگیرد:
👈 آیت الله مکارم:
بعداز نهی از منکر، چنانچه مجبور به تهیه غذا برای او باشید برای شما اشکال ندارد.
👈 مقام معظم رهبری:
آماده کردن غذا برای او اشکال ندارد ولی حتّی الامکان (اگر مشکلی پیش نمیآید) مقدّمات خوردن، مثل پهن کردن سفره و برداشتن غذا را بر عهده خود او قرار دهید.
۵.حکم کارکردن در روزه ماه رمضان در رستورانی که میدانم برای افراد روزه خوار(که شرعا معذور نیستند)، ناهار طبخ میکند چیست؟
آیا حقوقی که بابت این کار دریافت میکنم حلال است؟
🔑پاسخ:
اگر ضرورت ایجاب کند که در این محل، کار کنید مثلا کار و شغل دیگری نداشته باشید و درصورت ترک این کار، زندگی شما مختل میشود، در اینصورت کارکردن شما و حقوقی که دریافت میکنید اشکال ندارد.
(استفتاءات آیت الله مکارم)
۶.سوال:
در ایام ماه مبارک رمضان بعضا در بین روز، برای ما مهمانی میآید که میدانیم عمدا و بدون عذر، روزه نمیگیرد آیا شرعا جایز است که از چنین شخصی، با میوه یا غذا پذیرایی کنیم؟
🔑پاسخ دفتر مقام معظم رهبری:
درصورتی که نیّت و قصد شما کمک به انجام حرام (روزه خواری) نباشد،
فی نفسه اشکال ندارد.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_روزه
#مبطلات_روزه
✳ تظاهر به روزه خواری برای کسیکه شرعا معذور از روزه گرفتن است، (مانند مریض، مسافر، افراد پیر و سالخورده)
👈 مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم:
روزه خواری علنی و در معرض نگاه عموم، حتی برای کسانی که روزه بر آنان واجب نیست(مانند مسافر و بیمار) حرام است.
👈 آیت الله سیستانی:
تظاهر به روزه خواری که مصداق هتک حرمت ماه مبارک رمضان باشد، حرام است اگرچه فرد معذور از گرفتن روزه باشد،
البته اگر معذور بودن شخص، در بین اهل عرف، امر واضح و آشکار باشد، مانند پیرمرد کهنسال یا مریضی که روزه برایش ضرر دارد و بیماریش عیان و آشکار است بطوری که تظاهر وی به روزه خواری، عرفا مصداق هتک حرمت نباشد اشکال ندارد،
اما برای بیماری که عذرش آشکار نیست تظاهر به روزه خواری، حرام است.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_روزه
#سفر_در_ماه_رمضان
✳ احکام مسافرت در ماه رمضان
۱.مسافرت اختیاری(عمدی) در ماه مبارک رمضان، اشکال ندارد (حرام نیست) ولی اگر برای فرار از روزه گرفتن باشد، کراهت دارد.
۲.کسی که در ماه رمضان به سفر برود:
الف) چنانچه بعداز اذان ظهر از وطن یا محل اقامت، خارج شود:
روزه آن روزش صحیح است و باید روزه را تمام کند(تا مغرب باید امساک کند)
ب) چنانچه قبل از اذان ظهر، خارج شود و قبل از اذان ظهر از حدّترخص هم، عبور کرده باشد:
👈 روزه اش باطل میشود.
حضرت امام. آیت الله سیستانی. آیت الله وحید. آیت الله مکارم.
(رساله مراجع)
👈 مقام معظم رهبری:
در صورتی که از شب قبل، قصد سفر داشته، بعداز اینکه از حدّترخص عبور کرد روزه اش باطل میشود؛
ولی اگر از شب قبل، قصد سفر نداشته و در بین روز(بعداز اذان صبح) قصد سفر کند:
در اینصورت بنابراحتیاط واجب، باید روزه را بگیرد و پس از ماه رمضان قضای آنرا هم بگیرد.
(مساله ۹۳۸ رساله نماز و روزه)
البته مقلدین معظم له، میتوانند در این احتیاط واجب، به یکی از مراجع فوق، مثلا آیت الله سیستانی رجوع کنند.
👈 آیت الله شبیری زنجانی:
اگر از شب قبل در فکر سفر نبوده (حتی به نحو تردید):
در اینصورت باید روزه را بگیرد چه پیش از ظهر سفر کند، چه بعداز ظهر(روزه اش صحیح است) ؛
و چنانچه از شب قبل، در فکر سفر بوده و پیش از ظهر سفر کند: وقتی که به حدّترخص رسید میتواند روزه اش را بخورد.(مساله ۱۷۳۰)
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_روزه
#سفر_در_ماه_رمضان
✳ ادامه احکام مسافرت
۳.با توجه به مطلب قبل(شماره۲)،
کسی که قبل از اذان ظهر، به سفر میرود:
👈 نمیتواند قبل از رسیدن به حدّترخص، روزه خود را افطار کند؛
🔸️در صورتی که پیش از رسیدن به حدّترخص، افطار کند:
▪️اگر عمدی باشد:
حکم باطل کردن عمدی روزه ماه رمضان را دارد(کفاره دارد)؛
▪️ولی اگر به علت جهل به مساله بوده یعنی نمیدانسته که قبل از رسیدن به حدّترخص نباید افطار کند:
👈 مقام معظم رهبری:
چنانچه از حکم مساله، غافل بوده: کفاره عمدی ندارد.
👈 آیت الله سیستانی:
اگر جاهل مقصّر بوده: کفاره دارد؛
اگر جاهل قاصر بوده: کفاره ندارد.
(معنی جاهل قاصر و مقصّر، در مطالب قبل، بیان شد.)
👈 آیت الله مکارم:
کفاره عمدی ندارد.
👈 آیت الله شبیری زنجانی:
مطلقا کفاره عمدی واجب نیست.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_روزه
#سفر_در_ماه_رمضان
✳ ادامه احکام مسافرت
۴.سوال:
اگر روزه دار در ماه رمضان، به قصد سفر(پیمودن مسافت شرعی) پیش از ظهر ، از وطن خود خارج شد و بعداز عبور از حدّترخص، چیزی بخورد
ولی قبل از پیمودن مسافت شرعی، بعلت پیش آمدن عذری از ادامه سفر منصرف شود و به داخل شهر برگردد
حکم روزه او چیست؟
🔑پاسخ:
اگر قصد قطعی برای طی کردن مسافت شرعی داشته در فرض فوق که روزه را خورده، اشکال ندارد و بعدا فقط باید قضای آنرا بگیرد.(کفاره عمد ندارد)
▪️در مورد سوال فوق:
اگر شخص، مبطلی انجام نداده(مثلا چیزی نخورده) و مجدّدا تا قبل از اذان ظهر به داخل وطن برگشته:
در اینصورت باید نیت روزه کند و روزه اش صحیح است.
🔒۵.سوال:
کسی که در ماه رمضان به قصد سفر، و به این نیت که در این سفر، روزه را باطل کند(مثلا چیزی بخورد) از شهر خارج میشود و مسافت شرعی را هم طی میکند ولی بدون انجام مبطل روزه، مجدّدا تا قبل از اذان ظهر به داخل شهر برگردد:
باید نیت روزه کند و روزه اش صحیح است.
________________________
🧊 مساله:
طبق نظر همه مراجع تقلید:
اوّلا: کسی که در ماه مبارک رمضان به سفر میرود و در مقصد(غیروطن)، قصد ماندن ده روز کند: نمازهایش تمام است و باید روزه هایش را بگیرد.
ثانیا: در غیرماه رمضان فقط در صورتی میتواند در مسافرت، روزه قضای ماه رمضان را بگیرد که در محلی قصد ماندن ده روز را داشته باشد، بنابراین در محل اقامت میتواند روزه قضا بگیرد و در غیراینصوت مطلقا روزه قضا جایز نیست.
۶.سوال:
کسی که در ماه مبارک رمضان میخواهد چند روزی به مسافرت برود
و در آنجا کمتر از ده روز بماند آیا میتواند در این سفر روزه بگیرد؟
🔑پاسخ:
👈 اکثر مراجع:
در فرض فوق(سفر در ماه رمضان) اگر در محلی قصد اقامت ده روز نکرده باشد مطلقا نمیتواند روزه بگیرد.
حتّی روزه مستحبی.
👈 مقام معظم رهبری:
اگر کسی در ماه مبارک رمضان به سفر برود(سفری که شرعا نمازش شکسته است) چنانچه در وطن خود، نذر کرده باشد که در حال سفر، روزه مستحبی بگیرد اشکال ندارد و در اینصورت بعید نیست که روزه مستحبی او صحیح باشد.
▪️تذکر: طبق نظر مقام معظم رهبری: حتی اگر شخصی، روزه قضا هم داشته باشد میتواند در وطن نذر کند که در سفر روزه مستحبی بگیرد.(اگرچه سفر، در ماه رمضان باشد)
🔒استفتاء از مقام معظم رهبری:
اگر بخواهیم در ماه رمضان در شهر دیگری که کمتر از ده روز اقامت داریم، معتکف بشویم، آیا میشود نذر روزه کرد؟ روزه هایی که با نذر گرفته ایم، جزء روزه ماه رمضان حساب میشود یا باید بعدا آنرا قضا کنیم؟
🔑پاسخ:
اگر در وطن نذر کنید که هنگام سفر، روزه مستحبی بگیرید، در ماه رمضان هم میتوانید همان روزه ها را بگیرید و اعتکاف را انجام دهید؛ اما روزه ماه رمضان محسوب نمیشود و بعدا باید آن را قضا کنید.
https://eitaa.com/peykeahkam
✳ #روایت
آداب #ماه_مبارک_رمضان
در روایات، برخی از اعمال برای ماه مبارک رمضان و روزه دار، تأکید شده است، از آن جمله:
1⃣ سحری خوردن:
یکی از مستحبات روزه این است که روزهدار، سحری بخورد.
🔸 در حدیثی ابوبصیر از امام صادق (علیه السلام) پرسید: آیا سحری خوردن برای کسی که می خواهد روزه بگیرد واجب است؟
حضرت فرمود: «لَا بَأْسَ بِأَنْ لَا یتَسَحَّرَ إِنْ شَاءَ، وَ أَمَّا فِی شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ أَفْضَلُ أَن یتَسَحَّرَ، نُحِبُّ أَنْ لَا یتْرَک فِی شَهْرِ رَمَضَانَ؛ اشکالی ندارد، اگر خواست سحری نخورد؛ اما در ماه رمضان بهتر است سحری بخورد. دوست داریم که در ماه رمضان سحری ترک نشود.» [1]
🔸 در حدیث دیگری از آن حضرت آمده: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَک وَ تَعَالَی وَ مَلَائِکتَهُ یصَلُّونَ عَلَی الْمُتَسَحِّرِینَ وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحَارِ؛ فَلْیتَسَحَّرْ أَحَدُکمْ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ؛
خداوند متعال و فرشتگانش بر سحری خواران و استغفار کنندگان در سحرها درود میفرستند، پس هر کدام از شما سحری بخورید ولو به یک جرعه آب.» [2]
2⃣ عطر زدن:
عطر زدن در حال روزه، مستحب است.
🔸 از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است: «مَنْ تَطَیبَ بطِیبٍ أَوَّلَ النهَارِ وَ هُوَ صَائِمٌ، لَمْ یکدْ یفْقِدُ عَقْلَهُ؛ کسی که در حال روزه، اوّل روز، عطر بزند، عقلش را از دست نمیدهد.» [3]
نکته: البته بوییدن گلها و گیاهان معطر، مکروه است.
3⃣ خواب وسط روز (خواب قیلوله):
یکی دیگر از مستحبات روزه این است که در وسط روز، مقداری بخوابد تا شبها بهتر برای عبادت، حال داشته باشد.
🔸 از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) روایت شده است: «تَعَاوَنُوا بِأَکلِ السّحُورِ عَلَی صِیامِ النَّهَارِ وَ بِالنَّوْمِ عِنْدَ الْقَیلُولَةِ عَلَی قِیامِ اللَّیلِ؛ با سحری خوردن برای روزه داری روز نیرو بگیرید، و با خواب قیلوله (نیمروز) برای شب زنده داری!» [4]
4⃣ افطاری دادن به روزه داران:
روایات بسیاری از معصومین (علیهم السلام) در مورد فضیلت افطاری دادن رسیده است.
🔸 در حدیثی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت شده است: «مَنْ فَطَّرَ صَائِماً، کانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ ینقُصَ منْهُ شَی ءٌ وَ مَا عَمِلَ بِقُوَّةِ ذَلِک الطَّعَامِ منْ بِرٍّ؛ هر کس روزه داری را افطاری دهد، مثل پاداش روزۀ او و پاداش هر عمل خوبی که با نیروی آن غذا انجام میدهد، برای وی داده می شود، بدون آنکه از پاداش خود او چیزی کم شود. [5]
🔸 ... فردی عرض کرد: یا رسول الله! همه ما که توانایی افطاری دادن را نداریم. حضرت فرمودند: از آتش جهنم بپرهیزید، گرچه به دادن نصف دانه خرما باشد (اگر این را هم ندارید) در حدّ نوشاندن قدری آب، ترک نکنید. [6]
5⃣ صدقه دادن لحظه افطار:
🔸 از امام رضا (علیه السلام) روایت شده است: «مَنْ تَصَدَّقَ وَقْتَ إِفْطَارِهِ عَلَی مسْکینٍ برَغِیفٍ، غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذَنبَهُ وَ کتبَ لَهُ ثَوَابَ عِتْقِ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ؛ هر کس هنگام افطار به نیازمندی صدقه دهد، خداوند گناهش را می آمرزد، و ثواب آزاد کردن بنده ای از اولاد اسماعیل (علیه السلام) را برای او می نویسد.» [7]
6⃣ اعتکاف در ماه مبارک:
یکی از مستحبات دین اسلام، اعتکاف است که در ماه رمضان فضیلتش بیشتر میباشد.
🔸 در روایت «معتبر» از امام صادق (علیه السلام) از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده است: «اعْتِکافُ عَشْرٍ فِی شهْرِ رَمضَانَ یعدِلُ حَجَّتَینِ وَ عُمْرَتَینِ؛ اعتکاف ده روز در ماه رمضان، معادل دو حج و دو عمره است.» [8]
7️⃣ تلاوت قرآن:
اما مهمترین مستحبات ماه مبارک رمضان، تلاوت هر چه بیشتر و تدبّر در آیات قرآن کریم است.
از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل شده است: مَن تَلا فيهِ آيَةً مِنَ القُرآنِ كانَ لَهُ مِثلُ أجرِ مَن خَتَمَ القُرآنَ في غَيرِهِ مِنَ الشُّهورِ. هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند، مثل این است که در ماههاى دیگر، قرآن را ختم کرده باشد. (9)
▪️آدرس:
(1) وسائل الشیعه، ج 10، ص 142.
(2) همان، ص 145.
(3) من لایحضره الفقیه، ج 2، ح 1804.
(4) وسائل الشیعه، ج 10، ص144.
(5) المقنعه، شیخ مفید، ص 342.
(6) من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۱۳۴.
(7) بحار الانوار، ج 93، ص 318، ح 10.
(8) الفقیه، ج 2، ص 188، ح 210.
(9) بحار الانوار(ط-بیروت) ج93، ص341
https://eitaa.com/peykeahkam
عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه همراهان گرامی کانال پیک احکام،
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات
در صورت تمایل
با معرفی این کانال به طلاب محترم و ارسال لینک دعوت برای علاقمندان به احکام شرعی،
قطعا از ثواب تعلیم و تعلّم احکام دین بهره مند می شوید.👇👇👇
https://eitaa.com/peykeahkam
جهت اطلاع و اطمینان شما ، عرض میشود که: احکام و مطالب بارگزاری شده در کانال، صرفا از منابع معتبر نقل میشود (رساله مراجع معظم و استفتائات تایید شده توسط دفاتر مراجع تقلید)
اگر مطلبی، مشکوک باشد قبل از بارگزاری در کانال، مجددا از دفتر مرجع تقلید، استفتاء میشود.
با این حال، اگر دوستان و همراهان گرامی، اشکالی در احکام و مسائل نقل شده در کانال مشاهده نمودند حتما، بصورت پیامک در ایتا، اطلاع دهند.👇
اشکالات، پیشنهادات و انتقادات:
۰۹۱۳۲۱۱۰۵۲۰
۰۹۱۳۸۰۵۵۲۱۴
@janesari110
#احکام_روزه
#سفر_در_ماه_رمضان
✳ حدّترخص
یکی از شرایط شرعی سفر،
رسیدن به حدّترخص است.
⬅️ ملاک تشخیص حدّترخص:
از آخرین خانه های شهر به اندازه ای دور شود که صدای اذان متعارف شهر را بدون بلندگو نشنود.
▪️مسافت اعلام شده از سوی مرکز موضوع شناسی برای حدّترخص،
۱۳۵۰ متر از آخرین نقطه شهر است.(از آخرین خانه های شهر)
___________________________
✳ حکم حدّترخص برای قصر یا اتمام نماز
۱.مسافری که از وطن خود خارج میشود و قصد پیمودن مسافت شرعی را دارد وقتی به حدّترخص برسد طبق نظر همه مراجع، نمازش قصر میشود.
۲.در برگشت از سفر به وطن:
وقتی به حدّترخص وطن برسد (۱۳۵۰متری وطن) ولی هنوز داخل خودشهر نشده، اگر بخواهد آنجا نماز بخواند آیا نمازش کامل است؟
🔑پاسخ:
الف) اکثر مراجع:
با رسیدن به حدّترخص وطن، سفر تمام میشود و نمازش تمام است.
ب) آیت الله سیستانی:
حدّترخص، اعتباری ندارد و باید وارد خودشهر(وطن) شود تا نمازش تمام باشد.(م ۱۷۵۷ رساله جامع ج۱)
__________________________
✳ حکم حدّترخص در مورد روزه
۱.در هنگام رفتن به سفر:
شخص روزه دار که پیش از اذان ظهر از وطن خود به قصد پیمودن مسافت شرعی، خارج میشود،
درصورتی که قبل از اذان ظهر از حدّترخص وطنش هم عبور کرده باشد طبق نظر همه مراجع، میتواند روزه اش را باطل کند؛
🔸️سوال: اگر قبل از اذان ظهر از وطن خارج شود ولی اذان ظهر هنوز از حدّترخص وطن، عبور نکرده باشد(مثلا درفاصله ۱۳۰۰ متری وطن باشد) و بعداز اذان ظهر از حدّترخص بگذرد،
حکم روزه اش چیست؟
🔑پاسخ:
الف) در اینصورت هم روزه اش صحیح نیست و میتواند بعداز عبور از حدّترخص، روزه را باطل کند.(مثلا چیزی بخورد)
حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی.آیت الله وحید. آیت الله شبیری
ب) روزه اش صحیح است و باید تا مغرب ادامه دهد. آیت الله مکارم
۲.برگشت از سفر به وطن:
الف) اگر قبل از ظهر وارد خودشهر (وطن) شود و مبطلی انجام نداده باشد:
باید نیّت روزه کند و صحیح است.
ب) چنانچه قبل از اذان ظهر به داخل شهر نرسیده ولی به حدّترخص وطن رسیده باشد(فاصله ۱۳۵۰ متری وطن) و بعداز اذان ظهر، وارد خودشهر شود آیا روزه اش صحیح است؟
🔑پاسخ:
👈 روزه اش باطل است.
(در برگشت از سفر، جهت صحیح بودن روزه، باید اذان ظهر را داخل خودشهر باشد و رسیدن به حدّترخص وطن، اثری ندارد)
حضرت امام.مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله وحید.
👈 روزه اش صحیح است.
آیت الله مکارم
با رسیدن به حدّترخص وطن، سفر تمام است.
⬅️ تذکر:
در استفتاء کتبی که از دفتر مقام معظم رهبری، در اسفند ۱۴۰۳ انجام شد فرمودند: نظر حضرت آقا این است که در هر دو صورت(رفتن به سفر یا برگشتن از سفر) چنانچه در فاصله بین حدّترخص و وطن باشد:
بنابراحتیاط واجب باید روزه را بگیرد و بعدا هم قضای آنرا بجا آورد، در این مساله میتوان با رعایت شرایط، به مرجع جامع الشرایط دیگری رجوع کرد.
👈 بنابراین در احتیاط واجب فوق، چنانچه به آیت الله سیستانی رجوع کند، در هر دو صورت(رفت یا برگشت) چنانچه هنگام اذان ظهر داخل خود شهر نباشد و اذان ظهر را در فاصله مابین وطن و حدّترخص آن باشد روزه اش باطل است.
▪️نکته:
اگر مسافر شک کند که قبل از اذان ظهر به حدّترخص وطن رسیده یا بعد از اذان:
باید بنا بگذارد که قبل از اذان، به حدّترخص، نرسیده است و بنابراین روزه اش باطل است.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_روزه
#احکام_سفر
#کثیر_السفر
🔒سوال: حکم نماز و روزه دانشجویان که بصورت مستمر برای تحصیل، به شهر دیگری سفر میکنند چیست؟
🔑پاسخ:
1️⃣ اگر مقلّد آیت الله سیستانی یا آیت الله مکارم باشد و ملاک کثیرالسفر (که قبلا بصورت مفصل بیان شد) را داشته باشد:
👈 نمازش کامل و روزه اش صحیح است.
مثلا طبق نظر آیت الله مکارم اگر دانشجو قصد داشته باشد هفته ای سه روز(مجموعا ۱۲ روز در هرماه) به محل تحصیل سفر کند حکم کثیرالسفر دارد و درشهر محل تحصیل، نمازش کامل و روزه اش صحیح است.
طبق نظر آیت الله سیستانی اگر حداقل شش ماه از یکسال، و در هر ماه، ۱۰ روز (هر هفته مثلا ۳ روز) در سفر باشد حکم کثیرالسفر دارد...
2️⃣ اگر این دانشجو، مقلّد مقام معظم رهبری باشد:
دو حالت دارد:
👈 الف) اگر در شهر محل تحصیل، خوابگاه دارد و حداقل دوسال تحصیلی در آن شهر میماند،
یا مثلا هر هفته، پنج روز در آنجا میماند و آخر هفته به وطن خود برمیگردد :
در اینصورت طبق نظر مقام معظم رهبری، شهر محل تحصیل برای او حکم مَقرّ (وطن موقت) دارد و نمازش در آنجا کامل و روزه اش صحیح است؛
👈 ب) اگر دانشجو در شهر محل تحصیل خوابگاه ندارد که شبها بماند بلکه در طول هفته رفت و آمد دارد (صبح میرود و عصر برمیگردد)
یا اینکه خوابگاه دارد ولی قصد دارد فقط یکسال تحصیلی در آنجا بماند:
در اینصورت طبق نظر مقام معظم رهبری، این دانشجو بنابراحتیاط واجب حکم کثیرالسفر را ندارد و احتیاط واجب برای نمازهایش باید بین قصر و تمام جمع کند و درماه رمضان روزه هایش را بگیرد و بعدا هم در وطن قضا کند.(بنابراحتیاط واجب)
⬅️ مقلدین معظم له میتوانند در این مساله که احتیاط واجب است، به آیت الله شبیری زنجانی رجوع کنند؛👇
▪️طبق نظر آیت الله شبیری زنجانی، اگر کسی قصد داشته باشد، شش ماه مستمرّ هر هفته، حداقل هفته ای یک مرتبه در سفر باشد (چه سفرش برای شغل باشد چه برای تحصیل) حکم کثیرالسفر دارد و در این سفرها(در محل تحصیل و بین راه) نمازش تمام و روزه اش صحیح است.
و اگر ده روز در وطنش بماند در اولین سفر، نمازش قصر است.
https://eitaa.com/peykeahkam