eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
13.2هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
820 ویدیو
5 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: مگر خدا نگفته است که قرآن را به گونه ای نازل کرده است که همگان بفهمند؟ پس این تفاسیری که وجود دارد برای چیست؟ قسمت دوم(آخر): 🌺پاسخ: در آيات متعددى رسول خدا، معلوم كتاب معرفى شده است: «اَرْسَلْنا فيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلوْ عَلَيْكُمْ اياتِنا وَ يُزَكّيكُمُ وُ يُعَلِّمُكُمْ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ ؛ (1) در ميان شما فرستاده‏اى از خودتان روانه كرديم كه آيات ما را بر شما مى‏خواند و شما را پاك مى‏گرداند». «رَبَّنَا وَ ابْعَثْ فيهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ اياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكّيهِمْ ؛ (2) پروردگارا در ميان آنان فرستاده‏اى از خودشان برانگيز تا آيات تو را بر آنان بخواند وكتاب و حكمت بدانان بياموزد و پاكشان گرداند». معلوم است كه منظور از تعليم كتاب، آموزش خواندن آن نبوده است؛ زيرا آنان عرب بودند و هم معانى ظاهرى الفاظ قرآن را مى‏فهميدند و هم باسوادهاى آنان مى‏توانستند نوشته‏هاى قرآن را تلاوت كنند و تعليم خواندن و نوشتن به بى سوادهاى آنان هم، تعليم قرآن نبود؛ بلكه تعليم خواندن و نوشتن بود. پس منظور از تعليم كتاب، يعنى تبيين مضامين و پيام‏هاى قرآن و تفسير آيات آن. و مگر رسول خدا هنگام وفات نفرمود: من دو چيز گران بها و ارزشمند در بين شما به ارث مى‏گذارم و اگر بعد از من به آن دو متمسك شويد، هرگز گمراه نخواهيد شد و آن دو عبارتند از: كتاب خدا و عترت و اهل بيتم. (3) اين بيان مشابه همان آيه 101 آل عمران است كه سبب صيانت از گمراهى را كتاب خدا و رسول خدا معرفى كرده بود. علاوه بر اين روايات فراوان ديگرى دلالت دارد. بنا بر اين قرآن به زبان عربي مبين و براي هدايت عموم نازل شده و فهم آن در هيچ دسته و گروهي منحصر نشده و همه مي توانند با کسب مقدمات لازم از سفره مواهب بيکران قرآن طعام هاي معرفتي و هدايتي بگيرند. ولي چون افراد در معرض بدفهمي و غلط فهمي هستند و چون درک همه معارف قرآن از توان غالب انسان ها خارج است، خداوند پيامبر و اهل بيتش را به بيان و تفسير قرآن گمارده و ما بايد فهم خود را به آنان ارجاع داده و در صورت تاييد آن ها ، به فهممان عمل کنيم و براي فهم معاني متعالي قرآن بايد از پيامبر و اهل بيت و شاگردان مکتب آن ها کمک بگيريم. پي نوشت ها: 1. بقره(2)آيه 151. 2. همان، آيه 129. 3. محمد قمى، حديث ثقلين ، ص 9. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🇮🇷✨🇮🇷✨🇮🇷 💎ما به این احتیاج داریم 🌺«بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق». جامعه بدون برخورداری افراد از خلقیات نیکو، نمیتواند به هدفهای والای بعثت پیامبر دست پیدا کند. آنچه فرد و جامعه را به مقامات عالی انسانی میرساند، اخلاق نیکوست. اخلاق نیکو هم فقط خوش اخلاقی با مردم نیست؛ بلکه به معنای پروراندن صفات نیکو و خلقیات فاضله در دل و جان خود و انعکاس آنها در عمل خود است. 🍂مردمی که در بین خود دچار حسد باشند، دچار بدخواهىِ یکدیگر باشند، دچار حیله‌گرىِ با یکدیگر باشند، دچار حرص به دنیا و بخل نسبت به مال دنیا باشند و دچار کینه‌ورزی با یکدیگر باشند، در این جامعه حتّی اگر قانون هم به طور دقیق عمل شود، سعادت در این جامعه نیست. اگر علم هم پیشرفت کند و تمدن ظاهری هم به منتهای شکوه برسد، این جامعه، جامعه‌ی بشری مطلوب نیست. جامعه‌ای که انسانها در آن از یکدیگر احساس ناامنی کنند، هر انسانی احساس کند که به او حسد میورزند، نسبت به او بددلی دارند، نسبت به او کینه‌ورزی میکنند، برای او توطئه میچینند و نسبت به او و داراییاش حرص می ورزند، راحتی در این جامعه نیست. 💥اما اگر در جامعه‌ای فضایل اخلاقی بر دل و جان مردم حاکم باشد، مردم نسبت به یکدیگر مهربان باشند، نسبت به یکدیگر گذشت و عفو و اغماض داشته باشند، نسبت به مال دنیا حرص نورزند، نسبت به آنچه دارند بخل نورزند، به یکدیگر حسد نورزند، در مقابل راه پیشرفت یکدیگر مانع‌تراشی نکنند و مردمِ آن دارای صبر و حوصله و بردباری باشند، این جامعه حتّی اگر از لحاظ مادی هم پیشرفتهای زیادی نداشته باشد، باز مردم در آن احساس آرامش و آسایش و سعادت میکنند؛ اخلاق، این است. ما به این احتیاج داریم. 🍀ما باید در دل خود، خلقیات اسلامی را روزبه‌روز پرورش دهیم. قانون فردی و اجتماعی اسلام در جای خود، وسیله‌هایی برای سعادت بشرند (در این تردیدی نیست)؛ اما اجرای درست همین قوانین هم احتیاج به اخلاق خوب دارد. 📚بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان در تاریخ ۱۳۸۵/۰۱/۰۶ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌺امام محمد باقر علیه السلام: 🌸اعلَمُوا أَنَّ الدُّنیا حُلوَها وَ مُرَّها حُلمٌ وَ الاِنْتِباهُ فِی الآخِرَةِ ☘️بدانید که شیرینی و تلخی دنیا، خواب است و بیداری در عالم آخرت است. 📚تفسیر الامام العسکری علیه السلام، ص ۲۱۹ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: ثواب رفتن به حرم امام رضا (علیه السلام) چه قدر هست؟ اگر کسي در توانش نبود که به حرم امام رضا (علیه السلام) برود، از همين جا که هست سلام امام رضا (علیه السلام) را بگوید چه ثوابي دارد؟ 🌺پاسخ: اهميت و پاداش زيارت حضرت امام رضا (عليه السلام) بسيار زياد است و چند نمونه ذکر مي شود: 🌼علی بن مهزیار می گوید : به حضرت جواد عليه السلام عرض كردم كه به زيارت قبر حضرت سيدالشهدا عليه السلام مشرف شوم يا به زيارت پدرتان . فرمود: زيارت پدرم افضل است زيرا حضرت ابا عبدالله الحسين عليه السلام را همه مردم زيارت مى كنند؛ اما پدرم را، جز خواص شيعه زيارت نمى كنند.1 🌸سليمان مازنی می گوید : از موسى بن جعفر عليه السلام شنيدم كه مى فرمود: هر كسى قبر فرزندم على را زيارت كند خداوند ثوابى معادل هفتاد حج مبرور به او عطا مى فرمايد. با تعجب گفتم : هفتاد حج مبرور؟! فرمود: آرى هفتاد هزار حج . باز با تعجب گفتم : هفتاد حج مبرور؟! فرمود: آرى . هفتاد هزار حج مبرور. بار ديگر با تعجب پرسيدم . فرمود: بعضى از حجها در پيشگاه خدا مقبول نمى شود.هر كس فرزندم را زيارت كند يا شبى در كنار قبر او به سر برد، مانند كسى است كه خداوند را در عرش زيارت كند. باز با تعجب پرسيدم مانند كسى كه خدا را در عرش زيارت كند؟! فرمود: آرى . روز قيامت ، در عرش خدا چهار نفر از پيشينيان : نوح ، ابراهيم ، موسى و عيسى و چهار نفر از آخر الزمان : محمد، على ، حسن و حسين عليهم السلام گرد خواهند آمد و بعد، اين مجلس ادامه خواهد يافت . يعنى غير از اين هشت نفر ديگران هم خواهند بود زوار قبور ائمه عليهم السلام با ما، در همين جلسه شركت خواهند داشت .بالاترين درجه و با ارزش ترين عطيه و عنايت ، مخصوص زوار فرزندم على بن موسى الرضاست .2 ☘️امام جواد علیه السلام فرمود: هر كه قبر پدرم ، حضرت رضا عليه السلام را در توس زيارت كند خداوند گناهان گذشته و آينده او را مى بخشد و روز قيامت براى او منبرى در مقابل منبر رسول الله صلى الله عليه و آله مى نهد و با آسايش و آرامش بر آن منبر مى نشيند تا خداوند به اعمال آخرين نفر از بندگان خود رسيدگى نمايد.3 🔸و روايات فراوان ديگر از راه دور هم مي توانيد به حضرت سلام دهيد و قطعا پاداش دارد هرچند روايت مخصوصي نيست پی نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية) ج‏4، ص: 584 - 2. ابن قولويه، جعفر بن محمد، كامل الزيارات ص: 308 3. همان ، ص، 305 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: ايا در قران و روايات اشاره مستقيمي به اين شده که زن بايد براي بيرون رفتن از مرد اجازه بگيره؟ 🌺پاسخ: در قرآن مي فرمايد : خداوند متعال در قرآن کريم مي‌فرمايد: الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِم فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ...؛ مردان سرپرست زنانند به سبب آن‌که خداوند برخى را بر برخى ديگر (مردان را بر زنان در نيروى فکرى و روانى و جسمى) برترى بخشيده و نيز مردان سرپرست همسران خويش‏‌اند به خاطر آن‌که از اموالشان (براى زنان) خرج مى‏کنند. پس زنان شايسته مطيع و فرمانبرند و به پاس آن‌که خداوند (حقوق آنها را) نگه داشته، آنها هم (در غياب شوهر حقوق و اسرار و اموال او را) نگه دارنده‌‏اند. ✍️با توجه به اين آيه مرد چون بخاطر ويزگي هاي روحي و جسمي در منزل مدير است و زن نيز با قبول ازدواج و زندگي مشترک با مرد، تمام لوازم و مقررات ديني و شرعي مربوط به ازدواج را پذيرفته است که مديريت مرد در زندگي نيز از جمله آن لوازم و مقررات است پس بايد در کارهاي خانه مطيع او باشد. مثلا در يک اداره براي ترک پست اداري بايد از مدير و سرپرست آن اداره و مرکز اجازه گرفت، براي بيرون رفتن از منزل که به منزله يک اداره است بايد از مدير آن، که شوهر باشد اجازه گرفت. و اين مسئله نيز امر عجيبي نيست تا جاي سؤال و تعجب باشد! چطور همين خانم براي خروج از يک اداره‌اي که مسئول و رييس آن اداره نسبت به او دغدغه عاطفي و فردي ندارد بلکه فقط در ساعات اداري با او يک رابطه کاري و نسبت به کار او جنبه رياست و مسئوليت دارد خود را ملزم به اجازه و درخواست مرخصي مي‌‌داند، اما بخواهد براي خروج از منزل، نسبت به کسي که خداوند حکيم او را رئيس و مسئول خانه و خانواده در تمام ساعات و لحظات زندگي مشترک قرار داده است و حتي دغدغه عاطفي و فردي نيز براي او نسبت به همسر و سلامت او وجود دارد، خود را موظف به اجازه و اطلاع و کسب تکليف نداند؟ پس هر زن منطقي با اندک تفکر و تأملي مي‌تواند فلسفه اين اذن و اجازه را به روشني درک نمايد و نسبت به آن با کمال ميل، تمکين نمايد. ☘️البته اين نکته به معناي اين نيست که مرد در خانه زور بگويد و خلاف عرف عمل کند بلکه وظيفه دارد همان‌گونه که در قرآن مجيد آمده: «عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوف» با زنان به نحو متعارف برخورد نمايند؛ يعني نسبت به برخي از امور مانند رفتن به بازار جهت خريد وسايل ضروري شخصي يا مورد نياز منزل يا رفتن به خانه همسايه براي شرکت در مجالس مذهبي و امثال اين کارها که نوع مردم انجام مي‌دهند، مسامحه کند و زن را تحت فشار قرار ندهد تا بتوانند در کنار يکديگر به آرامش و سکوني که پروردگار حکيم به آن بشارت داده دست يابند تا موجب برخورداري از رحمت پروردگار گردند. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: آيا پدر حضرت ابراهيم(عليه السلام) موحد بود؟ آیا آزر پدر حضرت ابراهیم بود؟ اگر خیر، چرا قرآن او را اینگونه معرفی کرده است: «لِأَبِيهِ آزَرَ»؟ 🌺پاسخ: استاد جوادی آملی در توضیحی بسیار زیبا با تفسیر قرآن به قرآن، آیات مرتبط با این موضوع را در کنار هم قرار داده و به پاسخ دقیق در این مورد می رسند.ایشان در پاسخ به این سوال می فرمایند: 🔸"عنوانِ "اَبْ" همان طور كه بر پدر اطلاق مي‌شود بر غير پدر مانند عمو نيز اطلاق مي‌شود. از اين رو در مورد پدر حضرت ابراهيم، ترديد پديد مي‌آيد كه آيا پدر ايشان، آزر بت‌پرست بود يا نه. آنچه از آيه «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً»(١) و آيات 42 از مريم و 52 از انبياء و 70 از شعراء و 85 از صافات و 26 از زخرف و 114 از توبه و...، بر مي‌آيد اين است كه "اَبِ" حضرت ابراهيم مُوَحّد نبود."(2) 🔹و در ادامه می فرمایند: "امّا آيا اين "اَبْ" همان پدر بود يا غير پدر؟ و آيا پدر حضرت ابراهيم مُوَحّد بود يا نه؟ هيچ يك از اين دو مطلب از آياتِ مشتملِ بر عنوانِ "اَبْ" استظهار نمي‌شود [بدست نمی آید]؛ ليكن هر دو مطلب را مي‌توان از آيه ديگر - كه واژه "والد" در آن به كار رفته نه كلمه "اَبْ"- استنباط كرد؛ يعني هم فهميد كه آزرِ بت‌پرست، پدر حضرت ابراهيم نبود؛ و هم شخص ديگري كه پدر حضرت ابراهيم بود و نام او در قرآن نيامده، مُوَحّد بود، نه مشرك؛ زيرا خداوند چنين فرمود: 📌الف: براي پيامبر و براي مؤمنانْ، سزاوار نيست براي مشركان هر چند از نزديكان آنها باشند، طلب آمرزش كنند.(3) 📌ب: طلب آمرزش حضرت ابراهيم براي "اَبِ" خود تنها به خاطر وعده تشويقي او بود و آنگاه كه كاملا ً روشن شد او (اَبْ) دشمن خداوند است، از او بيزاري جست(4)؛ يعني ديگر براي"اَبْ"، استغفار نكرد. "(5) ☘️اما توضیحات استاد جوادی در خصوص دعای حضرت ابراهیم (علیه السلام) درمورد والدینشان، گره اطلاعات ما را درباره اعتقادات آنان می گشاید: " حضرت ابراهيم (عليه‌السلام) در دوران سالمندي و در اواخر زندگي خود، در نيايش چنين گفت: "رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ"؛ پروردگار ما، مرا و والد و والده‌ام را و مؤمنان را روزي كه حسابرسي برپا مي‌شود بيامرز. (6) 🌸از اين جا دو مطلب ياد شده استنباط مي‌شود: يكي آن كه، آزر بت‌پرست، پدر حضرت ابراهيم نبود؛ زيرا آن حضرت بعد از روشن شدن شرك و دشمي آزر با خدا، از وي تبرّي جست و ديگر براي او آمرزش طلب نكرد و مطلب ديگر اين كه براي والد و والده خويش در دوران پيري استغفار كرد. معلوم مي‌شود كه پدر و مادر آن حضرت شايسته طلب آمرزش بوده‌اند؛ يعني چونان مؤمنان ديگر، اهل ايمان بودند، نه اهل شرك. "(7) بنابراین هم مشخص شد که "اَب" حضرت ابراهیم(علیه السلام)، پدر ایشان نبود و مشرک بود و هم معلوم گشت که والدین حضرت ابراهیم (علیه السلام) موحد بودند . پی نوشت ها: 1. انعام/74. 2. آیت الله جوادی آملی، تفسیرتسنيم، انتشارات اسراء، قم، ج ١، ص 117 . 3. توبه/113. 4. توبه/114. 5. تسنیم،همان . 6. ابراهیم/41. 7. تسنیم ،همان. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: چرا بعد از رحلت نبی اکرم افکار و عقاید عرب دوباره به دوران جاهلیت خود بازگشت؟ ایا این امر نشان دهنده این نیست که آن حضرت نتوانستند رسالت خود را به خوبی به پایان برسانند؟ قسمت دوم 🌺پاسخ: ✍️هم چنين تعداد بسياری از اصحاب در ركاب اميرالمومنين (عليه السلام) بودند و حضرت را در جنگ ها ياری می كردند. هم چنين شيعيان هفتاد نفر از نقبا كه از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بودند را مدح می كنند. علامه مامقانی (رحمه الله علیه) در اين مورد می گويد: شيعيان هفتاد نفر از نقبا كه از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بودند را مدح می كنند، و مراد از آن ها كسانی بودند كه در عقبه با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بيعت كردند، كه 12 نفر از آن ها قبل از آن با حضرت بيعت كرده بودند كه نقبای انصار شناخته می شدند.(1) 💥برقی و علامه حلی (رحمه الله علیهما) تعدادی از اصحاب و تابعين را جزو اصفياء اميرالمومنين (عليه السلام) می دانند.(2) 🌼در اين گونه احاديث هيچ اشاره ای نشده كه منظور از مرتد؛ معنای فقهی آن است، بلكه قرائن موجود در روايات حكايت از آن می كنند منظور از ارتداد همان بازگشت آن ها از دستور رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و عدم قبول نص بر خلافت اميرالمومنين (عليه السلام) است. تبعيتی كه می توانست باعث هدايت مسلمانان و دوری آن ها از اختلاف و گمراهی شود؛ و معنای ارتداد در حدیث فوق، بازگشت به ارزش های جاهلی است نه ارتداد اصطلاحی. 🌱پس معنای حديث اين است كه مردم بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از چيزی كه به آن در زمان حيات رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ملتزم شده بودند كه آن كه بيعت با علی (عليه السلام) به اميری مومنين بود، بازگشتند و با ديگری بيعت كردند و به خاطر اين معنا برای ارتداد است كه ابن اثير اين لفظ كه در احاديث حوض وارد شده است را به ارتداد معنا نكرده است.(3) 1. تنقيح المقال 1: 198 / الفائدة 12 2. همان ص197-198. 3. كشف الحقايق علي آل محسن 158-17 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
📷 دومین یادواره استاد شهید محمدحسن دهقانی کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی چهارشنبه 8 آبان 1399 ♨️ لینک پخش مراسم: 🌐https://www.aparat.com/haqanews734/live 🆔 @pasokhgoo1
✨🌺✨🌺✨ ✅پرسش: لطفا بفرماييد نماز امام زمان چگونه است؟ ايا مي توانيم همان نمازي را که درمسجد جمکران مي خوانيم در منزل هم بخوانيم؟ ضمنا در چه زماني وچه روزي خوانده شود بهتر است ؟ 🌺پاسخ: این نماز را در هر زمانی می‌توانید بخوانید، اما در اوقاتی مثل شب و روز جمعه خواندن آن ثواب بیشتری دارد. مسجد جمکران از جمله مکان‌هایی است که خواندن این نماز در آن بسیار توصیه شده و در بحارالانوار جلد ۵۳ صفحه ۲۳۱ خواندن این نماز در مسجد جمکران معادل خواندن آن در خانه خدا بیان شده است. 🌺نحوه خواندن نماز امام زمان (عج): این نماز دو رکعت است که به نیت امام زمان (عج) خوانده می‌شود. در هر رکعت یک بار سوره‌های حمد و توحید خوانده می‌شود و هنگام خواندن سوره حمد زمانی که به آیه «اِیّاکَ نَعبُدٌ و اِیّاکَ نَستَعین» رسیدید آن را ۱۰۰ مرتبه تکرار کنید. (پس بهتر است که موقع خواندن این نماز یک تسبیح صدتایی همراه داشته باشید) 👈 در نماز امام زمان (عج) ذکر‌های هر یک از رکوع‌ها و سجده‌ها باید ۷ مرتبه تکرار شود.وقتی که سلام نماز را گفتید باید ذکر‌های زیر را بگویید: «لا اله الا الله» ۱۰۰ مرتبه تسبیحات حضرت زهرا (س) (۳۴ مرتبه «الله‌اکبر»، ۳۳ مرتبه «الحمد لله» و ۳۳ مرتبه «سبحان‌الله») ☘️ به سجده بروید و ۱۰۰ مرتبه صلوات بفرستید. 🌺نماز امام زمان (عج) به عنوان نماز حاجت در کتاب‌های «مهج الدعوات» و «بلدالامین» نقل شده است که هر کس حاجتی دارد در شب جمعه وقتی که شب از نیمه گذشت غسل کند و نماز امام زمان (عج) را بخواند و بعد از آن دعای زیر این نماز را بخواند و حاجت خودش را در حالت سجده از خدا بخواهد. اَللّهُمَّ اِنْ اَطْعَتُكَ فَالْمَحْمِدَةُ لَكَ وَ اِنْ عَصَيْتُكَ فَالْحُجَّةُ لَكَ مِنْكَ الرَّوْحُ وَ مِنْكَ الْفَرَجُ سُبْحانَ مَنْ اَنْعَمَ وَ شَكَرَ سُبْحانَ مَنْ قَدَّرَ وَ غَفَرَ اللّهُمَّ اِنْ كُنْتُ عَصَيْتُكَ فَاِنّى قَدْ اَطَعْتُكَ فى اَحَبِّ الاْ شْيآءِ اِلَيْكَ وَ هُوَ الاْيمانُ بِكَ لَمْ اَتَّخِذْ لَكَ وَلَداً وَ لَمْ اَدْعُ لَكَ شَريكاً مَنّاً مِنْكَ بِهِ عَلَىَّ لا مَنّاً مِنّى بِهِ عَلَيْكَ وَ قَدْ عَصَيْتُكَ يا اِلهى عَلى غَيْرِ وَجْهِ المُكابَرَةِ وَ لاَ الْخُروُجِ عَنْ عُبُودِيَّتِكَ وَلاَ الْجُحُودِ لِرُبُوبِيَّتِكَ وَلكِنْ اَطَعْتُ هَواىَ وَ اَزَلَّنىِ الشَّيْطانُ فَلَكَ الْحُجَّةُ عَلَىَّ وَ الْبَيانُ فَاِنْ تُعَذِّبْنى فَبِذُنُوبى غَيْرُ ظالِمٍ لى وَ اِنْ تَغْفِرْلى وَ تَرْحَمْنى فَاِنَّكَ جَوادٌ كَريمٌ 🌱حالا تا جایی که نفس دارید ذکر «یا کریم» را تکرار کنید و دعای زیر را بخوانید: يا آمِناً مِنْ كُلِّ شَيْىءٍ وَ كُلُّ شَيْىءٍ مِنْكَ خآئِفٌ حَذِرٌ اَسْئَلُكَ بِاَمْنِكَ مِنْ كُلِّ شَيْىءٍ وَ خَوْفِ كُلِّ شَيْى ءٍ مِنْكَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تُعْطِيَنى اَماناً لِنَفْسى وَ اَهْلى وَ وَلَدى وَ سآئِرِ ما اَنْعَمْتَ بِهِ عَلَىَّ حَتّى لااَخافَ وَ لا حْذَرَ مِنْ شَيْىءٍ اَبَداً اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْىءٍ قَديرٌ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ يا كافِىَ اِبْراهيمَ نُمْرُودَ وَ يا كافِىَ مُوسى فِرْعَوْنَ اَسْئَلُكَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَكْفِيَنى شَرَّ فلان بن فلان به جای فلان بن فلان نام کسی را که از شرش می ترسید بیان کنید ☘️سید بن طاووس در «جمال الاسبوع» نوشته است که بعد از نماز امام زمان (عج) دعای فرج خوانده شود: إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیک الْمُشْتَکی وَ عَلَیک الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ علَینَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِک مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِی یا عَلِی یا مُحَمَّدُ اِکفِیانِی فَإِنَّکمَا کافِیانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکمَا نَاصِرَانِ یا مَوْلانَا یا صَاحِبَ الزَّمَانِ اَلْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکنِی أَدْرِکنِی أَدْرِکنِی السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: شنیده ام وقتی فردی به خدا می گوید من مسلمانم،فقر و آزمایش های سخت و دردناکی را باید پس بدهد تا درستی حرفش به خودش و خدا ثابت شود. این درست است؟ نمی شود میلیاردر بود و ایمان داشت مانند حضرت سلیمان؟ 🌺 پاسخ: امتحان الهي ممکن است براي همه رخ دهد تنها براي ثروت مندان نيست هرکسي ممکن است به نحوي خاص امتحان گردد . امتحان يک سنّت الهي است که در تمام امت هاي پيشين جاري بوده است و حتّي شامل انبياء بزرگ الهي نيز شده است. آنها نيز با شديدترين و سخت ترين آزمايش ها روبرو بوده اند. امتحان و آزمايش الهي از سنّت هاي دائمي پروردگار براي همه انسان هاست. 👈آزمون هاي الهي جنبه پرورشي دارد؛ يعني همان گونه که «طلا» را به بوته مي برند تا زير فشار آتش ناخالصي هايش بسوزد و خالص گردد يا سربازان را با کارها و اعمال سنگين و خشن تمرين مقاومت و پايداري مي دهند تا سطح کارآئي آنها را از اين طريق بالا برند، آزمون هاي الهي درست به همين صورت است. انسان ها را مقاوم تر، آگاه تر و خالص تر مي سازد و در يک کلمه آزمون هاي الهي وسيله تکامل و پرورش روح و جسم انسان است.(1) 🌱درباره فراز دوم سوال بايد گفت : ثروت و ايمان باهم در تعارض نيست به گفته مولوي : چيست دنيا از خدا غافل شدن نه قماش و نقره و فرزند و زن . 1- پي نوشت (1). ناصر مکارم . پيام قرآن، درالکتب الاسلاميه، تهران، 1386هـ.ش، چاپ نهم، ج 4 ص 549. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: براي اينکه ابروي فردي نرود دروغ گفتن اشکال دارد؟ 🌺پاسخ: دراين گونه مورد دروغ گفتن جايزنمي باشد . 👈اگر خطر آبروريزي يا فتنه و اختلاف است تنها راه، سكوت يا توريه است. 🌸منظور از «توريه» اين است كه در موارد ضرورى به جاى دروغ گفتن، جمله اى گفته شود كه شنونده به گمان خود از آن مطلبى استفاده كند در حالى كه منظور گوينده چيز ديگرى بوده است; مثلا: كسى از ما بپرسد آيا فلان كس درباره من چنين حرف بدى زده؟ ما در جواب مى گوييم: نه و منظورمان اين باشد كه به اين عبارت نگفته - اگر چه همان مطلب را به عبارت ديگر گفته است - ولى شنونده از كلمه «نه» چنين مى پندارد كه اصلا آن حرف درباره او گفته نشده است. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔹🔸 ترجمه نرم افزار اندرویدی با توجه به استقبال مخاطبان از نرم افزار پرسش های کرونا این مرکز را بر آن داشت تا با هدف ایجاد ارزش افزوده فعالیت و بهره مندی غیرفارسی زبانان و با همکاری ، این نرم افزار را به عربی ترجمه و در قالب نرم افزار اندروید ارائه نماید. شایان ذکر است این نرم افزار مشتمل بر مهم ترین پرسش و پاسخ ها پیرامون بیماری کروناست که در اسفند ماه 98 در قالب نرم افزار اندرویدی تولید و در اختیار مردم عزیز قرار گرفته بود. نرم افزار پرسش های کرونا (نسخه عربی) https://pasokhgoo.ir/system/tdf/field/software/corona_2.apk?file=1&type=... نرم افزار پرسش های کرونا (نسخه فارسی) https://pasokhgoo.ir/system/tdf/field/software/corona.apk?file=1&type=no... 🌐@pasokhgoo1 👈