eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
510 عکس
167 ویدیو
90 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حدیث لولاک.mp3
11.13M
▶️ -شرح حدیث لولاک قسمت «لولا فاطمه لما خلقتکما» درس اسفار ۱۹ آذر ۱۴۰۳ (س)
جنس و جنسیت در نفس.mp3
8.15M
▶️ -توضیحی بر تعلیقه مرحوم سبزواری -جنس و جنسیت در نفس درس اسفار ۱۹ آذر ۱۴۰۳
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح اصول کافی جلسه ۱۵۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۳ کتاب توحید باب حدوث الاسما
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسفار اربعه جلسه ۱۶۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۳ جلد هفت فصل ۱۵ از موقف ۸
🔔 دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در روز یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ قم تعطیل شد ◻️ معاونت آموزش حوزه علمیه قم اعلام کرد: نظر به ابلاغیه استانداری قم در خصوص کاهش دما و به منظور کاهش مصرف انرژی به ویژه گاز و ضرورت همکاری همه دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تمهیدات لازم به اطلاع می رساند "مدیریت حوزه علمیه قم" و "دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم" فردا یکشنبه ۲۵ آذرماه تعطیل می‌باشد. ◻️تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت واحدهای آموزشی حوزه علمیه قم که طلاب در محل برگزاری دروس اسکان دارند، با توجه به شرایط و اقتضائات بر عهده مدیران واحدهای آموزشی خواهد بود. ◻️ حسب اعلام استانداری و موافقت مدیر حوزه های علمیه کشور کلیه واحد های ستادی قم هم در روز یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ تعطیل می باشند. @HawzahNews | خبرگزاری حوزه
اصول کافی 21 آذر 1403.mp3
41.65M
شرح اصول کافی جلسه ۱۵۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۳ کتاب توحید باب حدوث الاسما
اسفار 24 آذر 1403.mp3
39.25M
اسفار اربعه جلسه ۱۶۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۳ جلد هفت فصل ۱۵ از موقف ۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انواع نقد.mp3
14.14M
▶️ -تعامل و رابطه علوم دانی و عالی -انواع نقد: مبنایی، بنایی و روشی -نقد اجتماعی در علم مدرن درس اسفار ۲۰ آذر ۱۴۰۳
آسمان دنیا و آسمان دنیایی.mp3
24.21M
▶️ -تفاوت السماء الدنیا و سماء الدنیا -عالم طبیعت و عالم ملکوت -تجرد علم و مراتب ادراک کلی درس اسفار ۲۰ آذر ۱۴۰۳
📍انواع نقد، افراط در نقد اجتماعیاستاد حمید پارسانیا ♻️ علوم دانی نسبت به علوم عالی و علوم عالی نسبت به علوم دانی با یکدیگر تعامل و ارتباط دارند. اما نوع تعامل علوم عالی نسبت به علوم دانی فرق می‌کند. احکام علوم عالی مثل روح در علم دانی جاری می شود. و علم عالی یک اتمسفر و فضایی را برای علم دانی ایجاد میکند که ممکن است در این فضا علم دانی نسبت به احکام علم عالی هیچ حرفی هم نتواند داشته باشد. متافیزیک والهیات از این جهت اعلی العلوم بوده و یک همچین نقشی را نسبت به علوم دانی دارند. اما گاهی همین علوم دانی در بنیادها و اصول خودشان یک مسائلی را اثبات می‌کنند و یا خطاهایی می‌کنند و بعدا که به تناسب در یک مراحلی علم عالی از این‌ها استفاده می‌کند، در آن قسمتی که از این علم استفاده کرده است گرفتار آن خطا‌ها می‌شود. برای همین در نقد یک گزاره متافیزیکی یا فیزیکی یا ریاضی و مانند این‌ها، نقد اقسامی خواهد داشت. 🔻 برخی از نقدها نقدهایی ‌ست که مربوط به علم دیگر است و این‌ها نقدهای مبنایی است. اعم از اینکه آن علم دیگر نسبت به این علم مورد نظر علم اعلا باشد، علم هم‌عرض باشد و یا علم دانی باشد. در مباحث حوزوی ما نقد مبنا‌یی و بنایی رایج است. اشکالات گاهی مبنایی است و گاهی بنایی است. گاهی مبنا در خود یک علم در یک فصل دیگری بیان شده و در این فصل استفاده می‌کنیم که بازهم نقد مبنایی خواهد بود. و گاهی مبنا در یک علم دیگری بیان و ذکر می‌شود. نوع دوم نقد نیز نقد بنایی است که در چهارچوب خود مسئله ای است که روی آن کار می‌کنیم. 🔻 از طرفی نقد می‌تواند نقد روشی نیز باشد یعنی به مبنا و بنا کار نداریم بلکه به ربط مبنا و بنا کار داریم. به نحو مثال اشکال می‌کنیم کسی که مبنا خاصی را قبول دارد چرا حرفی را میزند که با آن مبنا همخوانی ندارد. بحث راجع به این نیست که آن مبنا غلط یا درست است سلمنا که مبنا درست باشد و راهی را که در مساله طی می‌کنیم نیز درست باشد، اما اقتضای آن مبنا این است که اینجا نتوان این حرف خاص را زد. این نوع خاص از نقد را به عنوان نقد روشی می‌توانیم مطرح کنیم. و این نوع نقد را نمی‌توان به نقدهای مبنایی ملحق کرد چرا که در نقد مبنایی دقیقا راجع به خود مبنا بحث می‌شود ولی در اینجا به صورت گزاره شرطیه بیان می‌شود. در گزارش شرطیه بحث راجع به مقدم و تالی نیست بلکه ربط مقدم و تالی محل بحث است. لذا این نقدها نوع سوم خواهند بود. 🔻 تمام این نقدها نقدهای منطقی و معرفتی است. نوع دیگری از نقد را هم میتوان مطرح کرد که نقدهای اجتماعی است که به انگیزه‌ها و زمینه‌ها برمی‌گردند که در علوم مدرن به تدریج این نقد ها پررنگ‌تر شده چنان که دیگر جای نقدهای معرفتی را گرفته است. وقتی که اصل معرفت را یک ابزار بدانیم و ارزش جهان شناختی معرفت و کشف از دست برود و همه این معرفت‌ها برساخته [جامعه و افراد] برای اغراض اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و مانند این‌ها دانسته شود. در این شرایط فقط نقد های اصطلاحاً اجتماعی مطرح خواهد شد. مثلاً ممکن است در این مناسبات اجتماعی قدرت را مثل فوکو مطرح کنیم. یا ممکن است [مثل مارکس] اقتصاد را اصل قرار بدهیم در این صورت وقتی طبقه ای را نقد می‌کنیم گفته می‌شود که اگر دنبال خود حرف‌ها بروید فریب خوردید و باید دنبال انگیزه‌هایشان بروید که چرا این حرف ها را گفته اند و اینها ایدئولوژی مختص طبقه سرمایه‌دار و بورژوا است. و در این فضا دیگر درست و غلط بودن نیز مسئله‌ نیست. 🔻 حتی ممکن است کسی در نسبت به فقه نیز اینگونه کارهایی را انجام بدهد و بعضاً هم چنین کار هایی انجام شده که کل فقه را یک نظام اندیشه‌ای در حاشیه نوعی از اقتدار دانسته اند. مثلاً گفته شده که تشیع چون همواره در موضعی بوده که تحت سیطره قدرت‌های خلافت و مانند آنها بوده است اینگونه فکر می‌کرده است و حالا که موضعش عوض شده است به شکل دیگری می‌اندیشد و دیگر نمی‌گوییم که آیا خود این فکر درست است یا غلط ؟ این نیز گونه ای دیگر از نقد هست. البته این نوع نقد هم در جای خود مطلوب است ولی تقلیل دادن سایر حوزه‌های نقد به یک حوزه از آن که سهم دیگری ها لحاظ نشود کار درستی نیست. هر نقدی باید از در جای خود مورد توجه قرار گیرد یعنی حوزه انگیزه نقدهای خود را می‌طلبد و حوزه انگیخته نیز جدا از اینکه با چه غرض و انگیزه‌ای مطرح شده نقد های خود را می‌طلبد. 🆔 @parsania_net