🌀زیارت قبر مطهر ،نجیبالدین محمد بن جعفر بن محمد بن نما حلی» معروف به «ابن نَما» (۵۶۵-۶۴۵ ق)، فقیه و محدث نامدار شیعه در قرن هفتم قمری و از شاگردان ابن ادریس حلی است. علمای بزرگی چون سید بن طاووس و محقق حلی از او بهره بردهاند.
مقبره«ابن نما» در محله «جباویین» حله، می باشد.
@pand_saadat
پندهای سعادت
🔰توصیههای پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️معیارهای انسان کامل
🔰توصیههای پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام»
❇️معیارهای انسان کامل
✅شرط تصدی مقام مرجعیت
💠حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
نقل است که شاگردان شایستهی شیخ اعظم انصاری «ره» که هر کدام از آنها هم در علم و هم در عمل از برجستگی خاصی برخوردار بودند، بعد از فوت شیخ انصاری «ره» دور هم جمع شدند و گفتند از بین ما، میرزای شیرازی، عقل کافی برای تصدی مقام مرجعیت را دارد. مرحوم محلاتی «ره»، صاحب کتاب هدایة العلم والمعرفة که از اعاظم علمایی است که این بزرگواران را درک کرده، در گزارشی از حوزهی علمیهی نجف، درسهای حوزهی نجف و سامرا و کربلا را نوشته که خیلی جالب است. بعد ایشان راجع به میرزای شیرازی میگوید: انسان باید خودش آدم عاقل فکور تیزبینی باشد تا بتواند بفهمد این آدم چه بود و خدای متعال چه عقل و حکمتی به او داده است.
اگر مراجع و بزرگان بعد از مرحوم شیخ عبدالکریم، مرحوم آیتالله العظمی بروجردی را از بروجرد به قم دعوت کردند، منشأ اساسی همین جهت بود که در ایشان عقل و درایت خاصی بود که خدای متعال به او عنایت کرده بود. بنابراین، عقل نعمت بزرگ و مهمی است، اما باز تنها داشتن آن، فایدهای ندارد.
حضرت «علیه السلام» میفرمایند: «تَنْظُرُوا أَ مَعَ هَوَاهُ يَكُونُ عَلَى عَقْلِهِ أَمْ يَكُونُ مَعَ عَقْلِهِ عَلَى هَوَاهُ ». درست است این نعمت را دارد، ولی گاهی هواهای نفسانی و خصوصیاتی است که عقل را در استخدام هوای نفس گرفته است. برای اینکه ریاستش محکمتر و گستردهتر شود، همهی اینها را استخدام میکند. ممکن است که کسی این مزیت را هم داشته باشد، اما از آن استفادهی الهی نکند.
بعد حضرت «علیه السلام» فرمودند: «وَ كَيْفَ مَحَبَّتُهُ لِلرِّئَاسَاتِ الْبَاطِلَةِ وَ زُهْدُهُ فِيهَا فَإِنَّ فِي النَّاسِ مَنْ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ يَتْرُكُ الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا وَ يَرَى أَنَّ لَذَّةَ الرِّئَاسَةِ الْبَاطِلَةِ أَفْضَلُ مِنْ لَذَّةِ الْأَمْوَالِ وَ النِّعَمِ الْمُبَاحَةِ الْمُحَلَّلَةِ فَيَتْرُكُ ذَلِكَ أَجْمَعَ طَلَباً لِلرِّئَاسَةِ». ممکن است آدم برای اینکه مردم دستش را ببوسند، مقدماتی را درست کند و مردم را فریب دهد که مریدش شوند و به او احترام بگزارند و این برایش نعوذ بالله بهتر است از اینکه زندگی آرامی داشته باشد. اینها خطراتی است که بر سر راه انسان است و کسانی به این چیزها گرفتار شدهاند. بعد میفرمایند: «وَ لَكِنَّ الرَّجُلَ كُلَّ الرَّجُلِ نِعْمَ الرَّجُلُ هُوَ الَّذِي جَعَلَ هَوَاهُ تَبَعاً لِأَمْرِ اللَّهِ وَ قُوَاهُ مَبْذُولَةً فِي رِضَى اللَّهِ وَ أَنَّ كَثِيرَ مَا يَلْحَقُهُ مِنْ سَرَّائِهَا إِنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ »
آن آدم درست و حسابی که «كُلَّ الرَّجُلِ و نِعْمَ الرَّجُلُ» است؛ کسی است که تمام خواستههای خودش را وِرد واحد کرده است، تبعاً لأمرالله، همهی انرژیهایش را هم در راه رضای خدا به کار میگیرد.
«يَرَى الذُّلَّ مَعَ الْحَقِّ أَقْرَبَ إِلَى عِزِّ الْأَبَدِ مِنَ الْعِزِّ فِي الْبَاطِلِ». اگر در باطل یک عزّتی هم باشد، برای چند صباحی است، اما این شخص متوجه است که حق آن چیزی است که تضمین کنندهی ابدیت است. اگر شخصی طرفدار حق شد و به حق گروید و طبق حق عمل کرد، ممکن است الآن هم مذلّت ظاهری برایش باشد، اما این مذلّت ظاهری أقرب به عزّ أبد است، تا آن عزت ظاهری زودگذر که در پرتو باطل نصیب انسان میشود.
«وَ يَعْلَمُ أَنَّ قَلِيلَ مَا يَحْتَمِلُهُ مِنْ ضَرَّائِهَا يُؤَدِّيهِ إِلَى دَوَامِ النَّعِيمِ فِي دَارٍ لَاتَبِيدُ وَ لَاتنفذ [تَنْفَدُ]». میداند که اگر در گرو حق قرار بگیرد، ناملایماتی به او خواهد رسید، ولی این ناملایمات برای او مهم نیست، چون او را به دوام نعیم میرساند. نعیم دائم در جایی است که نه فناپذیر است و نه کهنگی و اندراسی در آنجا وجود دارد. اما اگر راه دیگر را انتخاب کرد: «يُؤَدِّيهِ إِلَى عَذَابٍ لَا انْقِطَاعَ لَهُ وَ لَايَزُولُ »؛ مبتلا به عذابی میشود که همیشگی و دائمی است.
بعد فرمودند: «فَذَلِكُمُ الرَّجُلُ نِعْمَ الرَّجُلُ»؛ آدم اینچنینی است که میشود به او گفت نِعْمَ الرَّجُلُ.
این است که دیگر جوهرهی ذاتش با دغل و نفاق جور در نمیآید. او همهی هواهایش را متّبع أمرالله قرار داده و همهی انرژیهایش را که مصرف در رضای خدا نموده و این باور درونی و تصدیق درونی را پیدا کرده است که حق باید ملاک باشد در هر چیزی، ولو مذلّت ظاهری همراهش باشد. لذا فرمود که اگر آدم اینچنینی را پیدا کردید: «فِيهِ فَتَمَسَّكُوا وَ بِسُنَّتِهِ فَاقْتَدُوا وَ إِلَى رَبِّكُمْ فَتَوَسَّلُوا»؛ به او اقتداء کنید. این را وسیله به درگاه الهی و شفیع خودتان قرار دهید.
«فَإِنَّهُ لَا تُرَدُّ لَهُ دَعْوَةٌ »؛ این آدمی است که در درگاه خدا هیچ خواسته و دعایی از او رد نمیشود.
پندهای سعادت
🔰توصیههای پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️معیارهای انسان کامل
«وَ لَا يُخَيَّبُ لَهُ طَلِبَةٌ.»؛ هیچ خواستهای از او نیست، مگر این که برآورده میشود.
این شخص شایسته است که انسان از او پیروی کند. بنابراین، از این حدیث شریف بلند، همان مطلبی را که رسول خدا «صلی الله علیه و آله»به آن سفارش کردهاند، استفاده میشود.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 133-130
#پندهای_سعادت
#بیانات
#توصیه_های_پیامبر_اکرم_ص_به_امیرالمؤمنین_ع
#معیارهای_انسان_کامل
#شرط_تصدی_مقام_مرجعیت
🔗 @pand_saadat
🌀دیدار تولیت آستان مقدس حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام (شاهچراغ) جناب حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری با دبیر محترم شورای عالی حوزه های علمیه
@pand_saadat
پندهای سعادت
🔰توصیههای پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️معیارهای انسان کامل
🔰توصیههای پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام»
❇️معیارهای انسان کامل
✅دایر مدار حق باشید
💠حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
برادران عزیز! چه در زندگی شخصی، چه در زندگی اجتماعی و چه در زندگی سیاسی، خداوند متعال در همهی این صحنهها برای ما وظیفه قرار داده و دستور داده است و حکم دارد و از ما خواسته است که حضور داشته باشیم، اما همه جا هم فرموده که دایر مدار حق باشید؛ بپسندند یا نپسندند. ما باید این را معیار قرار دهیم. ما همه از این دنیا خواهیم رفت و در محضر خدای متعال خواهیم بود، پس معیار ما باید حق و رضای خدا و اوامر الهی باشد. اگر انسان این را هدف خودش قرار دهد، در تمام امور به سلامت میرود. لذا مواظبت میخواهد که انسان هم در میدآنهایی که خدای متعال از او حضور میخواهد، حضور داشته باشد و هم اینکه مواظبت کند که سالم از این صحنهها بیرون برود و وقتی خدای متعال را ملاقات میکند، آبرومند و روسفید ملاقات کند.
خدای متعال به همهی ما توفیق عمل به این وصایای ارزشمند رسول خدا «صلّی الله علیه و آله» را عنایت بفرماید و از همهی ما برای این توفیق بزرگ دستگیری بفرماید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 133
#پندهای_سعادت
#بیانات
#توصیه_های_پیامبر_اکرم_ص_به_امیرالمؤمنین_ع
#معیارهای_انسان_کامل
#دایر_مدار_حق_باشید
🔗 @pand_saadat
🔺اولین «نشست تضارب آرا» با هدف بررسی مسائل مراکز تخصصی فقه و اصول برگزار شد
💠در ادامه سلسله نشستهای شورای عالی حوزههای علمیه با اقشار مختلف حوزوی، اولین «نشست تضارب آرا» به منظور بررسی «چهارچوبهای سیاستگذاری و ارتقاء مراکز فقهی حوزههای علمیه» با حضور آیت الله محمدمهدی شبزندهدار دبیر شورای عالی حوزههای علمیه برگزار شد.
🔗مشروح خبر👇
🌐 www.schowzeh.ir/u/15n
🆔 @schowzeh