♦اگر می دانستی بعد از مرگت چه زود فراموش میشوی برای خشنودی احدی به غیر از الله کار نمی کردی.
-شهیدحسینمعزغلامی
🔺برای دیدن تحلیلهای دینی _ سیاسی مهدی برزگر عضو کانال شوید🔻
https://eitaa.com/ostadmahdibarzgar
🗒 غلبۀ سکولاریسمِ ساختاری:
به سوی جمهوریِ ایرانی
مهدی جمشیدی
۱. بهگمانم روشن است که مسألۀ ما، فلان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست که با فلان عضو بدسابقۀ جبهۀ مشارکت، همسخن و همفکر شده و «شریعتزدایی از قانون» را ستوده است. همچون او در بافتِ مدیریّتیِ جمهوری اسلامی، کم نیستند؛ جریان غالبِ مدیریّتی در نظام، فرسوده و پشیمان شده و از آرمانهای هویّتیِ انقلاب اسلامی دست کشیده است؛ وگرنه از درون این ساختارِ فربه، صدای اعتراضی که رنگوبوی انقلاب اسلامی را بدهد، میشنیدیم. جریان مسلّط و حداکثریِ مدیریّت در جمهوری اسلامی، با این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، همداستان است؛ نهفقط دربارۀ حجاب، بلکه حتّی دربارۀ سیاست خارجی. مگر جز این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمهوری اسلامی را در ذیل تعهدات غربی مینشاند و یکی پس از دیگری، و با توجیه گشایش اقتصادی، تمدّن غربی را بر ما حاکم میگرداند و ما را مشروط و مغلوبِ خواست آنان میسازد؟! این کدام مصلحت است که قاعدۀ نفی سَبیل را منهدم میسازد؟! جریان عمومیِ مدیریّت در نظام، مدّتهاست که متمایل به «سکولاریسمِ ساختاری» شده و میخواهد به لایۀ اجتماعیِ متجدّد، باج بدهد تا همچنان در قدرت بماند. این تصمیمها و گفتهها، معاملههای سیاسیِ برآمده از ارادۀ معطوف به قدرت هستند. البته باید از چرخش فکریِ اینان نیز سخن گفت. «استحاله»، از درون بافت مدیریّتیِ نظام آغاز شد و به جامعه راه یافت. نقطۀ آغاز، خودِ حاکمیّت بود که «واگراییهای دهۀ هفتاد» را رقم زد و طرح «نظام منهای انقلاب» را در دستورکار خویش قرار داد. پس مسأله، بسیار فراختر از گفتههای یکی از کارگزاران نظام در حاشیۀ یک گفتگوی رسانهای است. مسأله، تولّد و انباشت «ارادههای سکولار» در عمقِ جمهوری اسلامی است.
۲. روند ترمیدور از جریان چپ آغاز شد و در دهۀ اخیر، به جریان راست نیز راه یافت. هر دو، به جمعبندی مشترک رسیدهاند؛ فصل مشترکِ اصلاحطلب و اصولگرا، «سکولاریسمِ ساختاری» است و در این باره، نباید فریب برخی ادّعاها و اظهاراتِ میانتهی آنها را خورد. نزاع اینان، هرگز هویّتی نیست، بلکه با یکدیگر بر سرِ تصاحبِ کرسیِ قدرت، رقابت میکنند تا طرح سکولاریسمِ ساختاری را محقّق نمایند. بیجهت نبود که در متنِ رقابتِ قدرتمآبانۀ این دو جریان سیاسیِ آلوده، ماجرای «انقلاب» و «انقلابیگری» بیان گردید. غرض این بود که باید از اندیشههای این دو جریان گذشت و به خودِ انقلاب و اصالتها و آرمانهایش بازگشت. این دو جریان که همواره قدرتنشین بودهاند و از موهبت حضور در قدرت، بهرهها بردهاند، در مسیر انحطاط و سقوط افتادهاند. از این جهت، جمهوری اسلامی، سخت محتاج خانهتکانیِ مدیریّتی است. تحقّق گام دوّم انقلاب با چنین کارگزارانی، خیال است و بس. تاکنون نشد و پس از این هم نخواهد شد. اینان اگر هم قدری بضاعت داشته باشند، جمهوری اسلامی را به یک قدرت تکنیکیِ محض تبدیل میکنند که از همۀ آرمانهایش عبور کرده و سودایی جز توسعۀ تجدّدی ندارد؛ دورۀ آرمانهای انقلابی به سر آمده است و کارگزاران جمهوری اسلامی، شیفتۀ آرمان توسعهیافتگی شدهاند. البته در حاشیۀ طرح توسعه، ظهورات دینیِ تصنّعی نیز دارند؛ چنانکه سیهجامه بر تن میکنند و به هیئت میروند، اما روشن است که این اسلام، «اسلامِ سکولار» است، نه «اسلام سیاسی». و انقلاب اسلامی، در نقطۀ مقابلِ اسلامِ سکولار قرار داشت، وگرنه پهلویِ دوم، به حج و زیارت میرفت و ادّعای تعهد به تشیّع داشت. این ظهوراتِ ناچیز، مانع انقلاب نشدند، بلکه انقلاب بر این اسلامِ سکولار شورید. اما اینک در متن جمهوری اسلامی، طرح ترمیدور رقم خورده است و کارگزاران، پروایی از تصریح به سکولاریسم ندارند.
۳. آری، حجاب، همۀ اسلام نیست، اما هم حکمِ اجتماعیِ قطعیِ اسلام است و هم به سبب نمادینبودن، واجب سیاسی است و هم عبور از حجاب، نقطۀ آغاز چرخش فرهنگی است و در پی آن، ترمیدورِ هویّتیِ تمامعیار شکل خواهد گرفت. عجبا که آن عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچیک از این گزارهها را نمیفهمد و در عین حال، میخواهد مصالح و مفاسدِ کلّی و عام را از یکدیگر بازشناسد. ضعفا و متوسطانِ استحالهشده و اسیر فقدانهای فکری و هویّتی، بر خوانِ قدرت نشستهاند و زمام تدبیر را به دست گرفتهاند و برای یک انقلابِ تمدّنی، تصمیم میگیرند. داستان، نهفقط تلخ، که زهرآگین است. تصویری که اینان از جمهوری اسلامی ساختهوپرداخته میکردند، حاصلش عبارت است از غیرقابلدفاعشدن این نظام سیاسی. یک ساختارِ ارزشزدوده که خودش را از انقلاب و غایات آغازینش، تهی کرده و توسعۀ متجدّدانه را بر صدر نشانده و سودایی جز تکنیک و رفاه و ماندن ندارد.
🔺برای دیدن تحلیلهای دینی _ سیاسی مهدی برزگر عضو کانال شوید🔻
https://eitaa.com/ostadmahdibarzgar
9.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔶 چگونه به نماز علاقه پیدا کنیم؟!
#نماز
🔺برای دیدن تحلیلهای دینی _ سیاسی مهدی برزگر عضو کانال شوید🔻
https://eitaa.com/ostadmahdibarzgar
🔷 حضرت امام خمینی(ره): شما حق هستید و در مقابل باطل ایستادهاید، استقامت میخواهد. تا استقامت در کار نباشد نمیتوانید به پیروزی نهایی برسید.
🔺برای دیدن تحلیلهای دینی _ سیاسی مهدی برزگر عضو کانال شوید🔻
https://eitaa.com/ostadmahdibarzgar
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌️پاسخ صریح رهبری به مهمل گویی عضو مجمع تشخیص مصلت نظام در مورد حجاب اجباری که به زبان آورد!
🔺برای دیدن تحلیلهای دینی _ سیاسی مهدی برزگر عضو کانال شوید🔻
https://eitaa.com/ostadmahdibarzgar
20.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ یادمان باشد زود درباره دیگران قضاوت نکنیم و به خودمان مغرور نشویم.
🔺برای دیدن تحلیلهای دینی _ سیاسی مهدی برزگر عضو کانال شوید🔻
https://eitaa.com/ostadmahdibarzgar