هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
هدایت شده از نسیم حکمت
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌱 بسم الله الرحمن الرحيم
🔵 جامعه سلوکكده اجتماعی در تمدن نوین اسلامی
✅ آیتالله يزدانپناه در درس عرفان در وادي عملِ امروز (جلسه ۴۴۱) به اين نکته اشاره كردند: سلوک در اسلام تنها یک امر فردی و درونی نیست، بلکه بستر حقیقی آن اجتماع است. ایشان با استناد به آیات متعدد قرآن نشان دادند که ایمان، تقوا و یقین در مراحل خود، هم سیر باطنی دارند و هم برونداد اجتماعی. این نگاه، نقدی است بر برداشتهای فردگرایانه از تقوا و عرفان و تأکید دارد که ایمان تنها در پستو و خلوت حاصل نمیشود، بلکه در متن اجتماع است که عمق مییابد و تثبیت میگردد.
✅ ایشان برای توضیح این مطلب، اصطلاح تازهای به کار بردند: «سلوککده اجتماعی». اصطلاح سلوککده یک ترکیب جديد است که در متون کلاسیک عرفانی و فلسفی پیشینهای ندارد. در منابع علمی و پژوهشی، واژههایی مانند سیروسلوک، خانقاه، یا برنامه سلوکی رایج بودهاند، اما سلوککده بهعنوان یک اصطلاح مستقل و مصطلح تاکنون به کار نرفته است. به نظر میرسد این واژه برای نخستین بار توسط آيتالله يزدانپناه در فضای علمی معاصر مطرح شده است.
✅ مقصود از اين عبارت جديد این است که جامعه دینی باید به يك سلوككده عمومي تبديل شود. نمونه تاریخی آن، فضای جبهههای دفاع مقدس بود؛ جایی که حالوهوای عمومی تغییر کرد و جمعی از جوانان در مدت کوتاهي به مراتب بالای تقوا رسیدند. این نشان میدهد که سلوک اجتماعی قدرتی دارد که سلوك فردی ندارد: از ضعیفترین افراد تا عالیترین را در بر میگیرد و دمبهدم آنان را به تعالی میرساند.
✅ آیتالله يزدانپناه در پایان نقدی جدی بر وضع موجود وارد کردند: آموزش و پرورش، دانشگاهها و بسیاری از مشاغل امروز نه تنها بستر ارتقای ایمانی نیستند، بلکه گاه موجب تنزل ایمان میشوند. حال آنکه در تمدن نوين اسلامی بايد کل جامعه به سلوککده تبدیل شود؛ هر حرفه و هر نهاد باید زمینه تعالی معنوی باشد.
💠 متن سخنان پاياني درس امروز عرفان در وادی عمل:
🔵 جامعه سلوککده اجتماعی
✅ بعضی از مفسران این آیات (آيات مربوط به تقوا) را میبینند، اما بستر اجتماعی آن را در نظر نمیگیرند. این آیات سرشار از فضای سنگین اجتماعی است. نمیگویم در پستو نمیتوان متقی بود، اما بستر اصلی دچار اختلال میشود؛ چرا که بستر حقیقی، همان فضای اجتماعی است.
✅ پرورش مؤمنان در این روندِ حرکت اجتماعی، به یکیدو نفر یا چند نفر محدود نیست؛ بلکه گسترده، فراوان و بهصورت اجتماعی است. کسانی که در هشت سال دفاع مقدس به جبهه رفتند، چنین نبود که تنها یکیدو نفر باشند؛ بلکه حالوهوای عمومی آنان تغییر کرده بود و يك خانقاه ديني ناب شکل گرفته بود.
✅ تعبیر «خانقاه» در اینجا غلط است، تنها برای روشن شدن فضا به کار بردم. فضا چنین بود که گروهی در یک مکان گرد میآمدند و با هم کار سلوکی انجام میدادند. کل جبهه به مثابه آن خانقاه بود. البته لفظ «خانقاه» نباید به کار رود؛ (تعبیر بهتر آن است که بگوییم) یک «سلوککده اجتماعی» شکل گرفته بود؛ فضایی بسیار ناب و عالی.
✅ در این فضا، یک جوان شانزدهساله در عرض سه ماه تنظيم ميشود و به مرحله تقوایی میرسد. این یک سلوککده عمومی است. خدا شاهد است که تمدن اسلامی اينگونه است، اما ما آن را بد معنا میکنیم. یعنی از ضعیفترین افراد تا عالیترین را در بر میگیرد و دمبهدم آنها را به تعالی میرساند؛ چراکه از در و دیوارش (ایمان و تقوا و توحید) میبارد.
✅ نه اینکه در آموزش و پرورش و دانشگاه و ... گرفتار شویم؛ این تمدن اسلامی نیست. تمدن اسلامی آنگونه است که کل جامعه و کل کشور، سلوککده میشود؛ همه در خدمت یکدیگرند و همه معاضد یکدیگر.
✅ در برخی از شغلها و حرفهها، همین که وارد آن میشوی احساس تنزل ایمانی میکنی؛ نباید چنین باشد. هر حرفهای در جامعه دینی باید حرفه ارتقاء (و تعالیِ معنوی و توحیدی) باشد. این کار را نکردهایم. هر حرفه و هر جایی که میرویم باید سلوککده شود؛ راهش همین است. اما چون فضا را بههم میزنیم و از این بستر خارج میشویم، چنین وضعی پیش آمده است.
✅ فضای مجازی ما نیز باید چنین باشد، اما نیست. گاهی حتی میترسیم دختر یا پسر خودمان را به دانشگاه بفرستیم. چرا میترسیم؟ دلیلش چیست؟ گرفتاری وجود دارد. از درس و ساختار دانشگاه باید توحید ببارد؛ کجا (چنین وضع مطلوبی را) داریم؟
۸ جمادیالثانی ۱۴۴۷
۸ آذر ۱۴۰۴
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از انتشارات آلاحمد
43.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️ قسمت نهم برنامۀ «آینه»
🔻 اینبار، با کتاب «تاملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی، دفتر اول»، اثر آیتالله سید یدالله یزدانپناه همراه میشویم.
🔻 میهمان این قسمت، حجتالاسلام دکتر درگاهیفر، مولف کتاب است؛ وی به اختصار ما را با بخشهای مختلف کتاب آشنا میکند.
🔻 در ابتدای برنامه، ایشان اندکی به بررسی فلسفه فلسفه پرداختند. سپس در طول برنامه، بخشهای مختلف کتاب را معرفی کردند.
🔻 در خلال معرفی بخشهای مختلف، حجتالاسلام درگاهیفر، بحث "شهود عقلی" را از نوآوریهای کتاب دانستند؛ بحثی که تا کنون در فلسفه اسلامی سابقه نداشته است.
🔻 پیشنهاد میکنیم دیدن این قسمت را از دست ندهید.
#آینه
#قسمت_هشتم
🔹️ آلاحمد؛ راهنمای جان
@Alahmad_Pub
❗️اطلاعیه
▫️به اطلاع سروران گرامی میرساند، جلسه درس اخلاق و معنویت استاد یزدانپناه، فردا چهارشنبه ۱۲ آذرماه برگزار نمیشود.
انشاءالله ادامه جلسات از هفته آینده آغاز میگردد.
💠 کانال استاد یزدانپناه
@ostad_yazdanpanah
هدایت شده از جشنواره داستان فلسفی
🔰 آیین اختتامیه نخستین جشنواره داستان فلسفی
🎙سخنران ویژه مراسم اختتامیه:
آیتالله سید یدالله یزدانپناه
مؤلف کتاب "لطایفی در سلوک"؛ شرح رساله لغت موران شیخ اشراق
🎉 با اعلام نفرات برتر در هر بخش و تقدیم تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جوایز
🖐شما هم به این جشن دعوتید؛
حضور عموم علاقهمندان به حوزه داستان نویسی و فلسفه اسلامی، زینتبخش مراسم اختتامیه خواهد بود.
🗓زمان:
پنجشنبه، ۲۰ آذرماه ۱۴۰۴
از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح
🏟 مکان:
قم، میدان شهید نواب صفوی
تالار فرهنگ و هنر استان قم
#جشنواره_داستان_فلسفی
#اختتامیه
📝 دبیرخانه جشنواره داستان فلسفی
@philosophicalstory
📣 درس اخلاق و معنویت آیتالله یزدانپناه
📖 با موضوع اسمای حسنای الهی (فصل دوم از سلسله جلسات معنویت دینی)
زمان: هر هفته، چهارشنبه، ساعت ۲۰
مکان: تهران، میدان بهارستان، مسجد مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار)
📱پخش برخط:
آپارات:
aparat.com/ostad_yazdanpanah/live
تکیه (با ترافیک رایگان):
tekye.net/tekye/live/3888
اینستاگرام:
Instagram.com/ostad_yazdanpanah
🗺 موقعیت جلسه:
در نشان:
https://nshn.ir/4frbvEieNxuc5j
در بلد:
https://balad.ir/p/P15dVuGTsyyplO
🏷 لازم به ذکر است که جلسه برای برادران و خواهران بوده و مهد کودک فراهم است.
#درس_اخلاق
#اسمای_حسنی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
@ostad_yazdanpanah
هدایت شده از جشنواره داستان فلسفی
آیت الله سید یدالله یزدان پناهآیت الله سید یدالله یزدان پناه.mp3
زمان:
حجم:
11.09M
🎙بیانات آیتالله یزدانپناه، استاد عالی فلسفه و عرفان اسلامی:
- بزرگترین سرمایه ما، محبت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها است که فرّ پادشاهی ما ایرانیان است.
- جشنواره داستان فلسفی یک نوع جریان سازی است و ما برای بسط حکمت در جامعه و کشاندن جامعه به ساحت حکمت نیاز به داستان فلسفی داریم.
- بزرگترین فیلسوفان ما داستان فلسفی نوشتهاند. شگفت است که در این داستان ها بیشتر اوج می گیرند چون گل آنچه را که رسیدهاند، عرضه می کنند.
- برخی جوامع بنیادش اسطوره بدون حکمت و حقیقت است. انسان زیستِ بدون معنا نمی تواند داشته باشد؛ حالا یا معنا را وهمش می سازد یا عقلش.
- برای اینکه حکمت را بر سر سفره زیست انسان آورد، می توان گل حکمت و نتیجه آن را به جامعه رساند. داستان فلسفی یکی از این راه هاست.
- یکی از شیوه های داستان فلسفی میتواند استدلالکردن باشد که آن را در دل داستان بیاموزد.
- جذابیت اثر محتوای اثر را بهتر انتقال می دهد و از این جهت به لحاظ ادبی بایستی داستانهای فلسفی قوی باشند.
- در فهم فلسفی برای کودک نباید به او جفا کرد که خیال را از او بگیریم و فشار سنگین بر او بیاوریم. در زیست کودکانه باید فهم فلسفی را برای او پدید آورد.
نسبت خیال با عقل را در داستان فلسفی خیلی باید کار کرد. اگر خیال تابع عقل شود، چگونه است؟ به سمت داستان هایی برویم که حقیقت تنزل کرده است و همان گونه که هست خود را در دل جزئیات نشان داده است. البته می شود از تشبیه هم استفاده کرد اما توجه کنیم که تشبیه اگرچه مقرب است، مبعد هم هست.
#جشنواره_داستان_فلسفی
#اختتامیه
📝 دبیرخانه جشنواره داستان فلسفی
@philosophicalstory
هدایت شده از جشنواره داستان فلسفی
23.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 پایان نخستین دوره جشنواره داستان فلسفی
▫️گزارش ویدئویی از مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره داستان فلسفی
#جشنواره_داستان_فلسفی
#اختتامیه
📝 دبیرخانه جشنواره داستان فلسفی
@philosophicalstory