⚡️پرسش های پایه در فرآیند موضوع شناسی
👌ابزار اصلی ارتقای مسئله موضوع شناسی در حوزه های علمیه (با تأکید بر ارتقای موضوع شناسی در مسائل مستحدثه) طرح پرسش های دقیق در راستای شناسایی موضوع است. برخی از این پرسش های غیر قابل حذف از فرآیند موضوع شناسی به شرح زیر است:
👌پرسش اول: چرا نباید به موضوع شناسی کارشناسان اعتماد کرد؟ (دلیل اول عدم حجیت عرف کارشناسی: اقوال کارشناسی در معرفی یک موضوع واحد نیست و اتکاء به قول مشهور و اشهر -به دلیل ساختگی بودن شهرت توسط رسانه ها- حجیت ندارد. به عبارت دیگر: شهرت موضوعات کارشناسی ناشی از تبانی ذی نفعان و رسانه ها است و یک شهرت طبیعی محسوب نمی شود. دلیل دوم عدم حجیت عرف کارشناسی: گزارش های کارشناسی درباره موضوعات مستحدثه به بررسی اثر موضوع بر روابط انسانی صحیح نمی پردازد و گزارش بخشی محسوب می شود!)
👌پرسش دوم: معیارهای تشخیص موضوع شناسی ضعیف از موضوع شناسی قوی چیست؟ (معیار اول تشخیص: عدم توجه کامل به دلیل پیدایش عینی یک موضوع؛ نشانه ضعیف بودن موضوع شناسی فقیه است. معیار دوم تشخیص: ارائه گزارش بخشی از موضوع و سکوت درباره ابعاد دیگر یک موضوع؛ نشانه دیگر ضعف موضوع شناسی است. به عبارت دیگر: گزارش موضوع شناسی نباید مطابق با بخشی از واقعیت باشد.)
👌پرسش سوم: آیا بر فرآیند ساخت موضوعات جدید، مدیریت حاکم است؟ + فرآیند مدیریتی ساخت یک موضوع چیست؟ (معرفی مدیریت اختصاصی برای تولد یک موضوع و معرفی فضای عمومی ساخت موضوعات ( تببین زیرساخت های تولد یک موضوع)
👌حرف آخر: روش موضوع شناسی باید در مراحل پیشنهادی خود، پاسخی به این پرسش ها ارائه کند و درباره آنها سکوت نشود!
حجت الاسلام علی کشوری- تبیین برخی پرسش پایه در موضوع شناسی - یک شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - قم
#روش_بررسی_موضوعات_جدید
#پرسش_های_پایه_موضوع_شناسی
@olgou4
⚡️جمهوری اسلامی پلاس!
❓ برخی از برنامه های پیشنهادی طلاب حوزه علمیه قم برای دستیابی به یک جمهوری اسلامی بهتر:
🗞مطالعه دقیق تر پیشنهادات
#نقشه_جامع_تمدن_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
@olgou4
👌متن کامل گزارش اولیه ارزیابی محله خیابان فاطمی بروجرد بر اساس شاخصه های محله محوری
❓ این گزارش در اختیار امام جمعه محترم، اعضای محترم شورای شهر و شهردار بروجرد و امام جماعت و امنای مسجد آیت الله خامنه ای قرار می گیرد.
❓متاسفانه در محله خیابان فاطمی بروجرد بازارچه محله وجود ندارد و به همین دلیل علاوه بر افزایش قیمت نیازمندی های روزانه، سطح شاخص راهبردی تَعَرُّف در میان مردم کاهش یافته است.
❓در محله خیابان فاطمی حمام های بسیار پیشرفته چهار مزاجی وجود ندارد. حمام های چهار مزاجی ابزار اصلی خروج اخلاط ناصالح از بدن انسان است.
🗞متن کامل گزارش ارزیابی محله خیابان فاطمی شهرستان بروجرد
#ارزیابی_محله_فاطمی
#مدیریت_شهری_محله_محور
@olgou4
⚡️درباره عبرتکده پاسارگاد
❓گزارشی از دفترچه روایت عبرتکده پاسارگاد
https://nro-di.blog.ir/post/پاسارگاد
❓مبانی نظری روایت میراث فرهنگی (عبرتکده ها)
https://eitaa.com/olgou4/4522
#عبرتکده_پاسارگاد
#الگوی_فقهی_روایت_میراث_فرهنگی
@olgou4
⚡️سه ویژگی برنامه تمدنی مدرسه هدایت
در طراحی اولویت های تمدنی و نظریات پشتیبان آنها سه ملاحظه بسیار مهم را در نظر گرفته ایم. این ملاحظات مهم ناشی از استنباط مبتنی بر قواعد اصولی فقه البیان است.
👌ملاحظه اول اینکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه قابلیت تفاهم گسترده با مردم و مسئولین را دارند. تبویب نظریات پشتیبان برای اولویتهای تمدنی در قالب الگوی ساخت (تعریف، تصویر و تصمیم) ابزار اصلی تفاهم و ایجاد مشارکت و امید افزایی در مردم است.
👌ملاحظه دوم آنکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه و نظریات پشتیبان آنها، در ذات خود جلوی نفوذ سند ضاله توسعه پایدار2030 را می گیرد و نفی سبیل و تسلط سازمان ملل بر نظام برنامه ریزی کشور را نتیجه می دهد. طراحی پرسش های اصلی این نظریات بر اساس قاعده اصولی نظام مقایسه صورت پذیرفته است!
👌ملاحظه سوم اینکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه بر اساس امکانات فعلی جامعه اسلامی قابلیت تحقق دارند و نوعی آرمانگرایی واقع بینانه محسوب می شود. در تبویب این اولویت ها و نظریات پشتیبان آنها قاعده اصولی بیان مبتنی بر ظرفیت، رعایت گردیده است.
حجت الاسلام علی کشوری- بیان ویژگی های بسته فقهی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه - بامداد پنج شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - قم
#اولویتهای_تمدنی_دوازده_گانه
#اولویت_های_تمدنی
#فقه_البیان
@olgou4
الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️سه ویژگی برنامه تمدنی مدرسه هدایت در طراحی اولویت های تمدنی و نظریات پشتیبان آنها سه ملاحظه بسیار
⚡️خلاصه مطلب:
اولویت های تمدنی ۱۲ گانه - با سه ویژگی ذیل- استنباط و طراحی شده است:
✔️مشارکت پذیر
✔️مقایسه پذیر
✔️مبتنی بر ظرفیت و امکانات فعلی
#امید_آفرینی
@olgou4
⚡️تبویب سه گونه است!
👌در چهار سرفصلِ ۱- قواعد فقهی صدور، ۲- ارتقاء قواعد اصولی، ۳- روش موضوع شناسی و ۴-قواعد فقهی تبویب با حوزه علمیه فعلی گفتگو داریم!
👌به عنوان مثال در مباحث فقهی مرتبط با شکل تبویب، تاکنون سه نوع تبویب را از آیات و روایات استنباط کرده ایم. تبویب در فضای مقایسه و تبویب در فضای تسلیم و تبویب ناظر به پرسش ؛ اَشکال اصلی تبویب در فقه هدایت محسوب می شوند!
👌 به عبارت دیگر: اگر چگونگی مواجهه با بدعت های گسترش یافته و یا ارایه پاسخ به پرسش های مخاطب مطرح باشد؛ تبویب را متناسب با مواجهه با بدعت های گسترش یافته و متناسب با پاسخگویی به پرسش های مخاطب مدیریت می کنیم. اما اگر مبنا را استنطاق ساختاری از شارع قرار دهیم؛ تبویب های مطرح در روایات و آیات را شرح می دهیم.
👌به عبارت بهتر: روایات مجوز سه نوع تبویب را برای فقیه صادر کرده اند؛ که در نشست تخصصی تبیین قواعد فقهی تبویب به تشریح ادله فقاهتی مرتبط با تبویب خواهیم پرداخت.
حجت الاسلام علی کشوری- گفتگو با برخی از طلاب مدرسه هدایت درباره قواعد فقهی تبویب - پنج شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - مدرسه علمیه معصومیه سلام الله علیها
#فقه_البیان
#قواعد_فقهی_تبویب
#تبویب_در_فضای_مقایسه
@olgou4
⚡️به فضل الهی: نشست تخصصیتبیین طبقه بندی جدید علوم (بر اساس استنطاق از قرآن) در مقایسه با طبقه بندی بیکنی از علم روز پنج شنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰ صبح در محل سالن جلسات کتابخانه امیرکبیر شهر کرمانشاه برگزار می گردد.
🗞پیشخوان نشست:
https://eitaa.com/olgou4/2802
#طبقه_بندی_جدید_علوم
@olgou4
⚡️به فضل الهی: نشست تخصصی نظام سازی آموزشی برای خانواده و جمعیت روز یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ در پلاک ۳۱۳ مسجد جمکران برگزار گردید.
#نظام_سازی_برای_جمعیت
#نظام_سازی_آموزشی
@olgou4
⚡️محتوای نظام سازی آموزشی جدید برای خانواده و جمعیت دارای سه دسته علم؛ شامل ۱- علوم پایه، ۲- علوم کاربردی و ۳- علوم استنباطی و روشی است.
❓علوم پایه نظام آموزشی جدید؛ شامل چهار دانش ۱- جدول روابط انسانی، ۲- جدول تسخیر ، ۳- جدول اسباب غریب و ۴- جدول اسماء الهی است!
#نظام_سازی_برای_جمعیت
#نظام_سازی_آموزشی
#علوم_پایه_نظام_آموزشی_جدید
@olgou4
⚡️برنامه ریزی حداکثری برای خانواده به تولد یک الگوی حکمرانی جدید منتهی می شود!
👌وقتی ایده ارایه خدمات حداکثری همه بخش ها به خانواده را مطرح می کنیم -و می گوئیم همه امور آموزشی، نظام مهندسی، مدیریت شهری، سلامت و بهداشت، تبلیغات و اقتصادی باید به محوریت تقویت حداکثری خانواده باز تعریف شوند - عده ای می گویند: پس تکلیف برنامه ریزی برای سایر امور چه می شود؟! به عبارت دیگر سازمان برنامه و بودجه برنامه ریزی حداکثری برای خانواده را قبول ندارد و در شاخصه های توسعه ای خود شاخص پیشرفت خانواده را در بهترین وضعیت یک شاخص فرعی تلقی می کند!
👌در پاسخ به این پرسش می گوئیم: خانواده دارای کارکردهای حاکمیتی است و در صورتی که تقویت شود؛ می تواند به حل چالش های قضایی، آموزشی، اقتصادی، پولی، امنیتی و در یک جمله به نظام سازی چابک، کمکِ بی جایگزینی داشته باشد. بررسی آیات و روایت مرتبط با خانواده، وصف اولین نهاد حاکمیتی و مدیریتی را برای خانواده در ذهن ها متولد و متصور می کند و نباید درک ما از خانواده حداقلی باشد! (نقد ایده معیوب خانواده هسته ای)
👌معتقدیم: خانواده یک نهاد حاکمیتی است و در صورت برنامه ریزی حداکثری برای خانواده یک الگوی جدید حکمرانی متولد می شود. به پژوهشگران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه توصیه می کنم: وقتی برای هر امری برنامه ریزی می کنید؛ به نقش خانواده در الگوی طراحی شده فکر کنید. به نقش خانواده در اقتصاد، نقش خانواده در امور قضائی، نقش خانواده در آموزش، نقش خانواده در مدیریت شهری، جایگاه خانواده در نظام مهندسی و... تفکر کنید!
حجت الاسلام علی کشوری(دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ) - نشست تخصصی نظام سازی آموزشی برای خانواده و جمعیت - یک شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - پلاک ۳۱۳ مسجد جمکران
🗞منبع خبر
#نظام_سازی_برای_جمعیت
#نظام_سازی_آموزشی
#علوم_پایه_نظام_آموزشی_جدید
@olgou4
⚡️دلسوزانه با آقای رئیس جمهور
❓دلسوزانه و از سر خیرخواهی محض و با رعایت اصل "لا أَسأَلُكُم عَلَيهِ أَجرًا " به آقای رئیس جمهور عرض می کنم: اجرای الگوهای توسعه غربی در کشور به تولید نارضایتی در کشور و بالتبع القای ناکارآمدی نظام اسلامی منجر می شود.
🗞متن کامل خبر
#پرونده_ناکارآمدی_توسعه
#کارشناسی_امید_آفرین_الگوی_پیشرفت
@olgou4