🔸خاطرهای از اسوه اخلاق مرحوم آیتالله حاج میرزا جواد آقا تهرانی🔸
✴️ دو نفر برای طرح شکایتی نزد مرحوم آیتالله میرزا جواد آقای تهرانی «قدسسره» آمده بودند، آنکه شاکی بود وقتی خواست مسئله خود را عنوان کند. آقا فرمودند: اجازه بدهید من چند کلمهای صحبت کنم بعد شما بفرمائید.
و خود اینگونه آغاز فرمودند:
✳️ «بسم الله الرحمن الرحیم و لا تستوی الحسنه و لا السیئه ادفع بالتی هی احسن فاذا الذی بینک و بینه عداوه و بینه عداوه کانه ولی حمیم»
✅ یعنی بدی و نیکی مساوی نیستند، بدی را به نیکی دفع کن پس در این هنگام آنکه دشمن توست، دوست صمیمی تو خواهد شد ...
❇️ تا این آیه به وسیله ایشان خوانده و ترجمه شد، یک مرتبه اشک از دیدگان آن دو نفر فرو ریخت؛ برخاستند و یکدیگر را در آغوش کشیده و گفتند: ما دیگر با هم دشمن نیستیم، دوست و برادریم و شکایتی نداریم و رفتند!!!
🔹 عکس استاد نصیری (کیف به دست) کنار تصویر مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا مشهود است. این عکس در نخستین روز تلبس استاد در صحن رضوی گرفته شد.
🏷 #خاطرات_علماء
@nasirigilani_ir
🔸اتقان کارها در سیره پیامبر اکرم🔸
🔰 مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه در بابی با عنوان «وجوب توجيه الميت في قبره إلى القبلة بأن يجعل على جنبه الأيمن» این روایت را ذکر کرده است:
👈 امام صادق عليه السلام: پيامبر خدا پايين رفت تا سعد بن معاذ را در لحد گذارد و روى آن خشت بچيند و مرتب مىفرمود: سنگ بده، گل بده و با آنها درز خشتها را پر مىكرد. وقتى كار تمام شد و روى لحد خاک ريخت و قبر را هموار كرد فرمود: من مىدانم كه بزودى اين فرسوده و خراب مىشود، اما خداوند بندهاى را دوست دارد كه چون كارى انجام دهد، آن را درست انجام دهد. (وسائل الشيعه، ج ۲، ص ۸۸۴)
✴ این روایت در برخی از کتب فقهی مورد توجه قرار گرفته است؛ نظیر کشف اللثام، الحدائق الناضرة، ریاض المسالک، جواهر الکلام، مصباح الفقیه، و از متاخران مصباح الهدی، مهذب الأحكام في بيان الحلال والحرام، مدارک العروة.
☝ مراد از مورد توجه قرار گرفتن ذکر متن روایت به عنوان شاهدی بر یک مساله شرعی؛ نظیر احکام دفن است؛ بی آن که در هیچ یک از کتب پیشگفته کلمهای درباره متن و محتوای این حدیث؛ به ویژه جمله «لَكِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا أَحْكَمَهُ» بیانی آمده باشد.
❇ این حدیث که در ضمن سیره عملی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بیان شد، یکی از مهمترین سرخطهای رفتاری برای تمام افراد یک جامعه، مدیران، دانشگاهیان، مراکز علمی و تحقیقاتی، مراکز آموزشی اعم از حوزه و دانشگاه و تمام کمپانی های تولید کننده کالای مورد نیاز مردم را بیان کرده است.
✳ به گمانم اگر این جمله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را روی پرچم کشورهای اسلامی حک کنند، جا دارد. ایشان چنان که خود بیان داشت در حالی لابلای سنگ لحد سعد معاذ با دقت زیاد گلاندود کرد که میدانست به زودی خاک روی آن ریخته شده و همه آن زحمت بر باد خواهد رفت، با این حال فرمود که خداوند دوست دارد وقتی بندهای کاری را انجام میدهد، از روی اتقان و استحکام انجام دهد.
آیا این سیره عملی و قولی برای رشد و بالندگی علمی، فنآوری، صنعتی، اقتصادی و دهها عرصه دیگر یک کشور کافی نیست؟!
🏷 #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) #اخلاق
@nasirigilani_ir
🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شخصیتی ماندگار در سراسر تاریخ🔸
🔰 رسول اکرم در ظاهر همان انسان گمنامی بود که بسان هزاران گمنامِ عصر خود دوران خردسالی، نوجوانی و جوانی را طی کرد. از قضای روزگار سایه مهر و عطوفت والدین را در همان دوران آغازین حیات از دست داد و یتیمی و غربت را با پوست و استخوان خود چشید.
❎ محیطی که در آن میزیست متوحشترین محیط فرهنگی در عصر خود بود و زمانی که در آن پا به عرصه وجود گذاشت، تاریکترین دوران عصر به حساب میآمد؛ دورانی که در آن هیچ اثر روشنی از علم، دانش و تمدن به چشم نمیآمد. دورانی که هیچ وسیله و ابزار شناخته شده امروزین بسان رسانهها برای ثبت رخدادها و بزرگ کردن صادقانه یا کاذبانه چهرهها قابل تصور نبود.
🔅 پیامبر در میان سالی در مکه به پیامبری برانگیخته شد، اما در دوران سیزده سال حضور در مکه اجازه چندانی برای بروز و نمودی از اندیشه و منش به ایشان داده نشد. او و همه یاران اندکش در محاصره کامل و در بایکوت خبری کامل نگاه داشته شدند و بارها تا سرحد مرگ و شهادت پیش رفتند.
✴ آن گاه که پیامبر با رنج جانکاه و خطر فراگیر راهی مدینه شد، در ظاهر شوکت و شاهی پدید آمد و دوران انزوا و انعزال به دوران شهود و شکوه تبدیل شد، اما چندی نپایید که از درون جامعه اسلامی پدیده آزار دهنده نفاق و از برون هجوم بی امان مشرکان و همراهی یهود و نصارا خودنمایی کرد و آرامش و آسایش را از آن چهره پرتبسم و آرام گرفت تا آن جا که حتی امن و امان در خانه او هم کمتر یافت شد.
✳ تحمیل هشتاد غزوه و سریه و ماجراهای تلخ هر روزه دوست و دشمن آن قدر فزون و شکننده بود که برای در هم شکستن تاب و توان سلسلهای از کوهها کافی مینمود. این انسان الهی در این دوران به ظاهر طلایی مدینه تنها ده سال فرصت یافت که در لابلای همه افت و خیزها، از خود خودی نشان دهد و از جلوات بی بدیل خود جلوهای را آشکار سازد.
💠 همه اینها کاری کرد که عمر او به شصت و سه سال قد ندهد! یعنی حدود یک شصتم عمر لقمان و یک چهلم عمر نوح و یک سوم عمر ابراهیم و یک دوم عمر موسی علیهم السلام و ...
⁉ چگونه یک انسان در حدود پانزده سده پیش در تاریکترین دوران تاریخ در مقایسه با عصر ما و در منحطترین محیط فرهنگی در مقایسه حتی با محیط فرهنگی ایران و روم آن روز، در عمری بس کوتاه که تقریباً مجالی برای به تصویر کشیدن خود نداشت و نیافت، این چنین در تاریخ بشری میماند و دین او امروز بزرگترین دین دنیا شناخته میشود و بخشهایی زیادی از جهان حتی در کشورهای اروپایی را تحت تاثیر خود قرار میدهد؟!
❇ پیامبر چگونه این چنین در اعماق دل و جان پیروان خود نفوذ و تاثیر دارد که پانزده سده پس از ارتحال او، صدها نفر از پیروانش برای دفاع از شخصیت و به عشق و ارادت به او در رخدادهایی همچون ماجرای کتاب آیات شیطانی و انتشار تصاویر موهن در مطبوعات غرب، جان خود را فدا میکنند؟!
‼ چگونه متصور است که در تمام پهنه تاریخ اسلام از آغاز تا کنون موذّنان بالای مأذنه ها و نمازگزاران در دل نمازهای روزانه خود با شور و شیدایی او را به رسالت و وارستگی میستایند و دلها به نام او ابتهاج مییابد و چشمها از یاد او اشکبار میشود؟!
🔸 آیا به این پرسش مهم، پاسخی جز این میتوان داد که مانایی در جانها و جاودانی در دلها، زمان، مکان، محیط، ابزار و افزار عصر مدرنیته نمیشناسد؛ بلکه باید به حقیقت و به کمال و تمام و به ظاهر و باطن و به همه وجود و همه هستی ناب و پاک شد و ناب و پاک زیست؛ الهی اندیشید و الهی کوشید و الهی زیست؛ زیبا وشانه نفس کشید و زیبا وشانه به جانها جان بخشید؟!
🔆 باری، آن کس که جان جهانیان در اختیار او و دلها در قبضه قدرت اوست، میداند چگونه چنین بنده نابی را در جهان جاودانه و مانا سازد! مگر خود نفرمود: «إِنَّ الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» (مریم، ۹۶)
✳ مگر خود به پیامبر وعده نداد که به او مقام محمود و رفعت نام خواهد بخشید: «وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَکَ عَسَى أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا (اسراء، 79) «وَ رَفَعْنَا لَکَ ذِکْرَكَ» (انشراح، ۴)
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر
یادگاری که در این گنبد دوار بماند
🏷 #رحلت_پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) #28_صفر
@nasirigilani_ir
🔸اعمال شبهای جمعه را مغتنم بدانیم🔸
🔹 زیارت سالار شهیدان علیه السلام
🔹 زیارت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه
🔹 دعای پر نور کمیل
🔹 استغفار از همه گناهان و لغرشها
🔹 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 تلاوت سوره مبارکه یس
❇️ حضرت امیر سلام الله علیه فرمود:
«اعْمَلُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ عَلَى أَعْلَامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ يَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة».
@nasirigilani_ir
✳️ سه روایت در تجلیل از شیعیان و عالمان شیعه در دوران غیبت حضرت حجت (علیه آلاف التحیة و الثناء)
🔹یک؛ روى ابن بابويه في أواخر الفقيه وفي كتاب إكمال الدين بإسناده عن النبي (ص) انه قال في وصيته لعلي: «يا علي أعجب الناس إيمانا وأعظمهم يقينا قوم يكونون في آخر الزمان لم يلحقوا النبي وحجب عنهم الحجة فآمنوا بسواد على بياض.»
ای علی! شگفتانگیزترین مردم از نظر ایمان و بزرگترین آنان از نظر یقین، گروهی هستند که در آخرالزمان خواهند بود؛ نه پیامبر را درک کردهاند و نه حجت (امام) در میانشان آشکار است، ولی با نوشتهای روی کاغذ (یعنی قرآن و احادیث) ایمان میآورند.
🔹دو؛ وفي تفسير الإمام الحسن العسكري (ع) قال: قال علي بن محمد عليه السلام: «لولا ما يبقى بعد غيبة قائمنا من العلماء الداعين إليه والدالين عليه والذابين عن دينه بحجج الله والمنقذين لضعفاء عباد الله من شباك إبليس ومردته ومن فخاخ النواصب الذين يمسكون قلوب ضعفاء الشيعة كما يمسك السفينة سكانها لما بقي أحد إلا ارتد عن دين الله ، أولئك هم الأفضلون عند الله عز وجل»
اگر بعد از غیبت قائم ما، عالمانی که مردم را به سوی او دعوت میکنند، راهنمای او هستند، از دینش با دلایل الهی دفاع میکنند و بندگان ضعیف خدا را از دامهای ابلیس و یارانش و از تلههای دشمنان اهلبیت که دلهای شیعیان ضعیف را به دست گرفتهاند، نجات نمیدادند، هیچکس بر دین خدا باقی نمیماند و همه مرتد میشدند. آنان نزد خداوند برتریناند.
🔹سه؛ وروى ابن بابويه في كتاب إكمال الدين عن علي بن عبد الله الوراق ... عن علي بن الحسين (ع): ثم تشتد الغيبة بولي الله الثاني عشر من أوصياء رسول الله (ص) بعده يا أبا خالد إن أهل زمان غيبته والقائلين بإمامته والمنتظرين لظهوره أفضل من أهل كل زمان لان الله أعطاهم من العقول والأفهام والمعرفة ما صارت الغيبة عندهم بمنزلة المشاهدة ، وجعلهم في ذلك الزمان بمنزلة المجاهدين بين يدي رسول الله صلى الله عليه وآله بالسيف ، أولئك المخلصون حقا وشيعتنا صدقا والدعاة إلى دين الله سرا وجهرا.»
ای ابا خالد! کسانی که در زمان غیبت او (امام دوازدهم) زندگی میکنند، به امامتش اعتقاد دارند و منتظر ظهورش هستند، از مردم همهی زمانها برترند؛ زیرا خداوند به آنان عقل، فهم و معرفتی داده که غیبت برایشان مانند دیدار است. خداوند آنان را در آن زمان همچون مجاهدانی قرار داده که در کنار پیامبر (ص) با شمشیر میجنگیدند. آنان حقیقتاً مخلصاند، شیعیان راستین ما هستند و دعوتکنندگان به دین خدا در پنهان و آشکار.
منبع: امل الآمل، ج 1، ص 10
nasirigilani_ir
✳️ روزی که تو را نبینم آن روز مباد!
باید حال و وضع روحی ما با حضرت حجت (روحی فداه) چنان باشد که با زبان حال و قال بگوییم که روزی که نام و یاد تو در بین نباشد، آن روز نیاید و نپاید!
رودکی حال عاشق نسبت به معشوق را چه زیبا ترسیم کرده است:
بی روی تو خورشید جهانسوز مباد
هم بی تو چراغ عالم افروز مباد
با وصل تو کس چو من بد آموز مباد
روزی که تو را نبینم آن روز مباد
یا چون عراقی با آن سر و سرمایه جهان باید چنین نجوا کنیم:
خوشا دردی که درمانش تو باشی
خوشا راهی که پایانش تو باشی
خوشا چشمی که رخسار تو بیند
خوشا مُلکی که سلطانش تو باشی
خوشا آن دل که دلدارش تو گردی
خوشا جانی که جانانش تو باشی
خوشی و خرمی و کامرانی
کسی دارد که خواهانش تو باشی
چه خوش باشد دل امیدواری
که امید دل و جانش تو باشی
همه شادی و عشرت باشد ای دوست
در آن خانه که مهمانش تو باشی
گل و گلزار خوش آید کسی را
که گلزار و گلستانش تو باشی
چه باک آید ز کس آن را که او را
نگهدار و نگهبانش تو باشی
مپرس از کفر و ایمان بیدلی را
که هم کفر و هم ایمانش تو باشی
مشو پنهان از آن عاشق که پیوست
همه پیدا و پنهانش تو باشی
یا چون حافظ آن گنج پنهان جهان را چنین ثنا و ستایش کنیم:
به حسن و خُلق و وفا کس به یارِ ما نرسد
تو را در این سخن، انکارِ کارِ ما نرسد
اگر چه حُسنفروشان به جلوه آمدهاند
کسی به حُسن و ملاحت به یارِ ما نرسد
به حق صحبت دیرین که هیچ محرمِ راز
به یارِ یک جهت حقگزارِ ما نرسد
هزار نقش برآید ز کِلکِ صُنع و یکی
به دلپذیری نقشِ نگارِ ما نرسد
هزار نقد به بازارِ کائنات آرند
یکی به سکهٔ صاحب عیارِ ما نرسد
@nasirigilani_ir
✳️ خاطره ای از مرحوم فیروزیان مبلغی سخت کوش و مجاهد
سال 1372 در پی همکاری که در مشهد الرضا (ع) با موسسه بعثت داشتم، از طرف مدیر محترم این موسسه مرحوم شیخ علی اسلامی؛ فرزند فرهیخته مرحوم شیخ عباسعلی اسلامی؛ همان مبلغ معروف دوران پهلوی دوم، برای دیدن از فعالیت های این موسسه به تهران رفتم.
در شب پاییزی توفیق زیارت عالم مجاهد و عاشق ولی عصر (ع) حجت الاسلام و المسلمین مرحوم فیروزیان برایم حاصل شد.
ایشان پس از اقامه نماز جماعت چند دقیقه ای سخنرانی کردند در حالی که در جمع ما چند طلبه بودند.
خلاصه سخن ایشان چنین بود:
شیعیان اهل بیت (ع) بسان ایتام اند و شیاطین پیوسته بسانی گرگانی که به گله می زنند، در حال حمله به گله انسانی هستند و پیوسته در حال به انحراف کشاندن آدمیان از صراط مستقیم اند و ما باید پیوسته به میان مردم برویم و نگذاریم آنان در دام شیاطین گرفتار شوند.
بعد افزود:
اینک عمر من از هفتاد گذشته است و علی القاعده وقت استراحت من است، ولی بعد از نماز قرار است با پیکانی به یکی از روستاهای اطراف تهران بروم و برنامه تبلیغی داشته باشم.
این خاطره هماره به عنوان خاطره ای درخشان و درس آموز در ذهن این ناچیز باقی مانده و بارها برای دوستان طلبه بازگو کرده ام.
چقدر حوزه های ما به وجود چنین مبلغان پاک، پیراسته، مخلص و عاشق خدمت به اسلام نیاز دارند!
و چقدر جامعه ما تشنه دیدار با چنین انسان های مستغرق در محبت الهی و واله در حبّ به ولی عصر (ع) اند.
خدایش رحمت کند و با اولیاء خلّص خود محشور فرماید!
بمنه و کرمه
@nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir