#تشرف #امام_زمان
🔻 در کتابهایی که [درباره تشرفات] نوشتهاند تعداد کمی از افرادی که در این کتابها ذکر شده که محضر حضرت مشرف شدهاند، تشرفشان واقعی و حقیقی بوده است و بقیه یا مکاشفه بوده است و یا اصحاب حضرت را دیدهاند.
🔸 آقای کشمیری هم نظرشان این بود که حضرت امام زمان علیه السلام سرّ خدا است و تو در تو است.
🔹 وقتی حضرت در حرم امام رضا (ع) میآیند، در و دیوار تعظیم میکنند. متأسفانه [برخی حکایتهایی را با عنوان تشرف] مینویسند که مثلاً لوله آب ما ترکیده است و حضرت دست کشیدند روی آن و درست شده و یا اینکه در مغازه ساندویچ با حضرت ساندویچی خوردیم و [با بیان این دست مطالب،] نسبت به حضرت بی حیائی میکنند.
گرش بینی و دست از ترنج بشناسی
روا بود که ملامت کنی زلیخا را
کد ۴۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#تشرف #امام_زمان
🔻 اگر کسی چشم دلش باز باشد میبیند از ساعتها قبل [از تشریف فرمائی امام زمان (عج) در جایی] ملائکه آمدهاند و امور را برای تشریف فرمائی حضرت آماده میکنند و همان موقعی که حضرت تشریف دارند، تمام ذرّات و اجزاء در و دیوار تعظیم میکنند و در حالت سرورند. باید چشم دل را باز کرد.
کد ۴۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#اخلاق
🔻 عمق اخلاقی که مصطلح است برای این است که راجع به مَلَکات و راجع به خُلق و خوی صحبت میکند. خوی و خُلق یعنی صدور فعل از انسان به صورت سهل و روان.
🔸 این معنا و مفهوم خُلق، متصف به کوچکی و بزرگی است، به حسب اینکه فعل به تنهایی سنجیده نمیشود و حتماً با استناد به فاعل سنجیده میشود. اگر خدای متعال درباره پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ»، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را به عظمت ستوده است، نه فقط خوشاخلاقی را بلکه خُلق رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را ستوده است.
🔹 البته اشتباه نشود، این خُلقی که آرام آرام در بین عوام به معنای خوشخلقی مشهور شده است، یکی از ابعاد و شاخههای خُلق است که همان برخورد خوب و خندان است؛ ولی اصل خُلق این نیست.
🔸 اینکه عمل، چگونه و از کدام روح و نفس و با کدام ذخیره معنوی صادر میشود، این است که خُلق را بزرگ یا کوچک تعریف میکند. اگر خدای متعال کسی را ستود به اینکه «وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ»، به مبادی فعل و آن نفس بزرگ یعنی آقا رسول الله دارد ستایش میشود.
🔹 برای ما کوچکی و بزرگی در باب خُلق تعریف شده نیست، تا زمانی که با خودمان آشنا نشویم و تا زمانی که میزان کوچکی و بزرگی به دست ما نیاید، این قضایا برای ما باز و روشن نمیشود.
کد ۱۶۴۱۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#استقامت #سلوک #نظم
🔻 ما غالباً صدمهی عدم استقرار و عدم استقامت در التزامهایمان را میخوریم. عدم نظم در کارهای ما بیداد میکند. دنبال قضایای دیگر میرویم و این ما را بیچاره میکند.
🔸 تا زمانی که یک بار ما خودمان را ملتزم به نظم نکنیم و در چاشنی این کار عباداتی را مرتب و منظم انجام ندهیم، استقراری نصیبمان نمیشود.
کد ۱۶۴۱۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#تقوا
🔻 قبلا بعضی از دانشجویان، خانوادهها، تجّار و محترمینی بودند که آنقدر مقیّد بودند که الآن بعد از سی سال، گاهی غبطهی آن تقیّدات دینی و آن حفاظتها و آن مواظبتهای دینی را میخورند اما الان یک بیمبالاتی نسبت به مسایل دینی در نظرات افراد، سرایت کرده است و فکر نکنید که این سرایت، ضرر نمیزند.
🔸 در دراز مدت ضرر میزند و هر کسی را سر جای خود مینشاند و زمینگیر میکند و اجازه نمیدهد دیگر از جا بلند شود. چاره در این راه فقط اتصاف به تقوا و مراعات حدّ و حدود الهی است. یعنی اینطور نیست که ما قلّهی معارفی را به گونهای تعریف کنیم که تقوای کم و زیاد در آن تفاوتی نداشته باشد، این، امکانپذیر نیست.
🔹 اگر یک دور آیات تقوا را نگاه کنید، نزدیک به ۳۰۰ مورد در کل قرآن به آن اشاره شده است. هیچ خیر و برکتی نیست، مگر اینکه به نحوی در ارتباط با مراعات تقوا است.
کد ۱۶۴۱۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#سلوک
🔻 نگاه ما یک نگاه کوچک و خیالی نباشد؛ مثل یک طلبهای که یک تسبیح در دست میگیرد و میخواهد یک مرتبه پایش را بر فراز قلّهی معارف و توحید بگذارد، چند کلمه هم در این مضمون از کلام افراد شنیده و فکر میکند که تمام راه، همین است.
🔸 عموماً این بیماری در بین افرادی که انسان برخورد میکند، وجود دارد. این کوچک انگاری و خیال پردازی هم در بخش خودشناسی و خداشناسی و هم در بخش ولایت وجود دارد؛ مثلا یک امام زمانی در ذهن خود درست کرده است و «مفاتیح» را ورق میزند و ادعیه و زیارات را میخواند ولی باطن او در مقابل مقامات اهل بیت (علیهم السلام) تعظیم نمیکند. دائم به خودش برای شناخت و ارتباط با اهلبیت فشار میآورد اما جایگاه اهلبیت (علیهم السلام) را عمیقاً نمیپذیرد.
🔹 تهذیب، آشنا شدن با مقام اهلبیت و تسلیم در مقابل اهلبیت (علیهم السلام) با هم دوقلوهای همراه هستند.
کد ۱۶۴۱۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#حضرت_زهرا
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
* #حضرت_زهرا
🔻 ای حبل الله المتین، چگونه دستت را بستند؟! آقا جان، یا امیرالمؤمنین، چه حالی داشتی وقتی خانمت پشت درِ خانه افتاده بود!
🔸 ای اوّلین مظلوم عالَم، یا امیرالمؤمنین، خیلی سخت است! شما جوانان، همگی بزرگوار، مذهبی، اهل فرهنگ، ادب، علم و غیرتی هستید. شما جوانان غیرتی، اگر خدایناکرده چنین توهینی به خانوادهی هر یک از شما میخواست بشود، چه میشد؟!
🔹 ایشان، دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود. آنجا میدان جنگ نبود؛ بلکه پشت درِ خانهی خودشان ایستاده بود. اینقدر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سفارش کرده است که قدر او را بدانند! ولی اینها، اینطور حمله کردند؛ در حالی که شوهرش هم حاضر بود.
🔸 رحم و مروّت و انصاف کجا رفت؟! بچههایش دارند نگاه میکنند. حامله و باردار بود.
🔹 وقتی امیرالمؤمنین علیه السلام، آن مظلوم عالَم، فاطمهاش را غسل داد، حنوط کرد و کفن کرد، این بچهها چه حالی داشتند؟! باید گریه هم نمیکردند؛ ولی تو، به عنوان شیعهی امیرالمؤمنین علیه السلام، مجاز هستی که بلند بلند برای فاطمهاش گریه کنی.
🔸 فرمود: «یا زینب یا امّ کلثوم یا حسن و یا حسین هلمّوا تزوّدوا من امّکم فهذا الفراق و اللّقاء فی الجنّة»؛ یعنی بچهها، بیایید و از دیدار مادر کفن کرده، بهرهای ببرید آقا امام مجتبی علیه السلام و حضرت اباعبدالله علیه السلام کنار مادر آمدند.
🔹 آقا امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «انّی اشهد الله أنّها قد حنّت و أنّت و مدّت یدیها و ضمّتهما الی صدرها»؛ یعنی فاطمهی زهرا سلام الله علیها حسن و حسینش را در آغوش گرفت. «و اذاً بهاتف من السماء ینادی یا ابا الحسن ارفعهما عنها فلقد ابکیا و الله ملائکه السماء».
خلاصه غسل تمام و کفن فراهم شد
حنوط کرد ولی تازه چشم زمزم شد
چو بندهای کفن رفته رفته محکم شد
فضای خانه، حسینیه شد، محرّم شد
کد ۲۲۸۶۳
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir