ادامه مطلب قبل...
#امیرالمومنین
🔻ولى مداهنه و اهمال و «حالا پيش برويم» و شيطنت در کار حضرت نبود. این رفتارها آدم را دور مىكند. در طومار زندگى اهل بيت این نوع رفتارها [سستی و اهمال و دنیا طلبی و ...] نبوده است.
🔸آقا اميرالمؤمنين عليه السلام در خانه خيلى شديد سخت مىگرفتند. كسى كه آن جورى [قدرت ولایی که میتواند سنگ را طلا کند] در اختيارش هست، يعنى چه اين قدر سخت مىگیرد؟ يعنى اينكه قواعد ايمان با پول قاطى نمىشود. مسير پول، مسير ديگرى است. خداوند از انسان، انسانيّت مىخواهد و إِلا پولش هست.
🔹حضرت چه صدماتى به خودشان مىزدند! چاه هاى اطراف مدينه را به آب مىرساندند و قنات درست میکردند، هنوز از آن بالا نيامده، صيغه وقفش را جارى مىكردند.
(ر.ک: کافی، ج7، ص54)
🔸در همان زمان، معاويه از بيتالمال گاهى تا پنج ميليون درهم و دينار به اكابر قريش مىداد براى اينكه زبانهايشان را ببندد و صحبت نكنند.
🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
@Nasery_ir
#سلوک #دنیا
🔻يكى از آفتهاي راه انسانيّت، اين است كه انسان، حركت تخيّلى بكند. این مسئله (برداشت تخيّلى و اعتقاد تخيّلى) كمر همه را مىشكند؛ سير، سير انبيا است؛ شفاف و روشن است.
🔸مسير، مسير دشمنى و عناد با دنياست. اگر كسى در اين راه قرار بگيرد و در عین حال بخواهد دنيايش را آباد كند، لطمه مىخورد؛ البته يك وقت يك نفر طالب رزق حلال است و كارهای معنویش را هم دارد مىكند [این مورد در حد ضرورت اشکال ندارد] ولى اين راه هميشه گذشت از دنیا و ايثار مىخواسته است؛ مانند آن پيرزنِ شصت ساله که نخ ريسى میكرد و مال خالصش را جمع میكرد و به بغداد خدمت حسين بن روح كه نايب امام بود، مىفرستاد.
🔹همه كارها قاعده دارد. اين راه هم همين طور است و الّا انسان پیوسته تارهاى عنكبوتى را دور خودش مىپيچاند، بعد هم مىبيند فايده ندارد و يك فرد مأيوسِ دل زده میشود و مصداق «چون نديدند حقيقت، ره افسانه زدند» میگردد.
(رک: كمال الدين و تمام النعمة ترجمه پهلوان، ج2، ص300).
🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
@Nasery_ir
#اهل_بیت
🔻تجربه نشان داده هر كسى در مسير اهل بيت علیهم السلام ساز ناجور و ناميمون بزند ـ يعنى با تمام وجود پاى همراهى با اهل بیت علیهم السلام نايستد ـ لطمه مىخورد.
🔸مخصوصاً گاهى صداهاى ناميمونى كه برخی بلند میکنند، اين حرفها آفات و آثار بدى دارد. ما حواسمان نيست. چينش قضايا و مقدّرات ما دارد از عالم غيب مىرسد. اينها سلاطين عالم غيب هستند؛ خيلى بايد در این زمینهها دست به عصا راه برويم.
🔹اگر كار مثبتى مىتوانيم بكنيم، خيرش محفوظ است وگرنه كوچكترين حركتى كه اهل بيت عليهم السلام را آزرده كند، براى دنيا و آخرت و ذريّهی انسان عوارض بدى دارد. اهل بیت علیهم السلام اين قدر بزرگوار هستند كه كوچكترين بیحرمتی را ملاحظه میکنند.
🔸يكى از رفقا که خوابهاى خوبى مىبيند، مىگفت: روز عاشورا بود، مردم سينه مىزدند. يك نفر ديوانه، بین سينهزنها بود که دستهایش كج بود، وقتی سينه مىزد، شكل مخصوصى پيدا كرده بود. من نگاهم كه به او مىافتاد، از نحوهی سينهزدن او خندهام مىگرفت. آمدم خانه خوابيدم، در خواب ديدم كه صحنهی همان روز است و يك آقایى ايستادهاند و دارند پاداشهایی به عزادارها مىدهند.
🔹نوبت من که شد ديدم به من چیزی ندادند. گفتم من هم روضه بودم. فرمودند: «شما به سينهزن ما خنديدى، نمىشود.» اين طور اهل بیت علیهم السلام حواسشان به همه قضایا هست.
🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
@Nasery_ir
#شاکله
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
Instagram.com/nasery_ir
🔻برای بیشتر بهره بردن از #زیارت ها و زیارتگاهها رعایت چه نکاتی مهم است؟
🔹حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری نکات مهم و جذابی را در پاسخ این سوال ارائه کرده اند که مطالعه آنرا به همه دوستان سفارش می نماییم:👇👇👇
http://bonyadhad.ir/11804
#ایمان
🔻يك نكته قابل توجّه اين است كه ايمان مراتب دارد. ایمان مثل نردبان، پلهپله است و مراتب دارد. هر كسى در يك پله و محدوده و يك مرحلهای است.
🔸روايات این بحث هم مفصّل است. از جمله امام صادق عليه السلام به شخصى به نام عبدالعزيز فرمودند:
يَا عَبْدَ الْعَزِيزِ الْإِيمَانُ عَشْرُ دَرَجَاتٍ بِمَنْزِلَةِ السُّلَّمِ لَهُ عَشْرُ مَرَاقِيَ وَ تُرْتَقَى مِنْهُ مِرْقَاةً بَعْدَ مِرْقَاةٍ فَلَا يَقُولَنَّ صَاحِبُ الْوَاحِدَةِ لِصَاحِبِ الثَّانِيَةِ لَسْتَ عَلَى شَيْءٍ وَ لَا يَقُولَنَّ صَاحِبُ الثَّانِيَةِ لِصَاحِبِ الثَّالِثَةِ لَسْتَ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى انْتَهَى إِلَى الْعَاشِرَةِ قَالَ وَ كَانَ سَلْمَانُ فِي الْعَاشِرَةِ وَ أَبُو ذَرٍّ فِي التَّاسِعَةِ وَ الْمِقْدَادُ فِي الثَّامِنَةِ يَا عَبْدَ الْعَزِيزِ لَا تُسْقِطْ مَنْ هُوَ دُونَكَ فَيُسْقِطَكَ مَنْ هُوَ فَوْقَكَ إِذَا رَأَيْتَ الَّذِي هُوَ دُونَكَ فَقَدَرْتَ أَنْ تَرْفَعَهُ إِلَى دَرَجَتِكَ رَفْعاً رَفِيقاً فَافْعَلْ وَ لَا تَحْمِلَنَّ عَلَيْهِ مَا لَا يُطِيقُهُ فَتَكْسِرَهُ فَإِنَّهُ مَنْ كَسَرَ مُؤْمِناً فَعَلَيْهِ جَبْرُهُ لِأَنَّكَ إِذَا ذَهَبْتَ تَحْمِلُ الْفَصِيلَ حَمْلَ الْبَازِلِ فَسَخْتَهُ.
(الخصال، ج2، ص448)
🔹ترجمه: «عبدالعزيز قراطيسى گفت: نزد امام صادق علیه السلام رفتم و برخى از كارها و سخنان شيعيان را به او عرض كردم، فرمود: اى عبد العزيز! ايمان ده درجه دارد، مانند نردبانى كه ده پله دارد و پلهپله از آن بالا مىروند، كسى كه در درجه اول است به كسى كه در درجه دوم است نگويد كه تو چيزى نيستى و كسى كه در درجه دوم است به كسى كه در درجه سوم است چنين نگويد، تا رسيد به درجه دهم، فرمود: سلمان در درجه دهم و ابوذر در درجه نهم و مقداد در درجه هشتم بودند، اى عبد العزيز، كسى را كه پايينتر از توست، ساقط مكن كه بالاتر از تو، تو را ساقط مىكند، هر گاه كسى را ديدى كه پايينتر از توست و توانستى او را تا درجه خودت بالا برى، اين كار را بكن و چيزى را كه طاقت آن را ندارد بر او تحميل مكن كه او را مىشكنى و هر كس مؤمنى را بشكند بايد جبران كند؛ زيرا تو اگر به بچه شتر، بار شتر نه ساله را بزنى، او را از ميان بردهاى.»
🔸حضرت مثال زدند که مقداد در رتبه هشتم و ابوذر در مرحله نهم و سلمان در پله دهم است. اگر كسى روى پايه دوم هست به كسى كه روى پله اول است نگويد: تو هيچى نیستی و آنکه بالاتر است اقتضایش اين است كه فرد پایینتر را با رفق و مدارا به پلهی بالاتر بكشاند و بداند كه اگر كسى مؤمنى را شكست، بايد در دنيا و قيامت جبران كند.
🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
@Nasery_ir
#توجه #مراقبه
🔻خداوند متعال در قرآن می فرماید:
وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون (الحشر، 19)
ترجمه: و همچون کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به «خود فراموشی» گرفتار کرد، آنها فاسقان هستند.
🔸اگر ما اين آيه را هر روز مدّ نظر قرار بدهيم، جا دارد. ما مشكل داريم از جهت اينكه گاهى راههاى خوبى برايمان باز مىشود؛ ولى نسيان بر ما مسلط مىشود. اين نسيانى است كه منجر به فسق مىشود. اين نسيانى است كه انسان را دور مىكند.
🔹براى كسى كه هر مقدار از راه خدا و تذكّرات و توجّهات و توسّلات باز شد و تا هر كجا رفت، اين شخص عملاً نشان داده كه استعداد آمدن تا اينجا را دارد و اين شخص تا اينجا را بدهكار است. اگر برگشت، خيلى خسران است. تا جايى كه خودش رفته، حق ندارد برگردد. نبايد انسان را نسيان بگيرد.
🔹اگر انسان در يك فصلى به حدّ اعلاىِ حالى و توجّهى رسيد، بايد اين را در فصول ديگر نگه دارد. اگر تنزّل كرد، اين را بدهكار است و به عوارضش مبتلا مىشود و به مشكلات مىافتد.
ادامه دارد...
🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
@Nasery_ir
#رجب
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
Instagram.com/nasery_ir
ادامه مطلب قبل...
#توجه #مراقبه
🔻چون ورود به این حالات، كار آسانى نيست و طول مىكشد تا يك حالى به دست آید. يك حال توجّهى كه به دست مىآيد، نسيمى است كه از رحمت خدا آمده است؛ لذا انسان شور و حال و عشق و موفقيّتى در خودش حس مىكند؛ اما غالبا قدر دانسته نمىشود.
🔸قدر كه دانسته نمىشود آرامآرام كمرنگ مىشود. انسان شاكر خيلى كم است. شاکر فقط كسى نيست كه زبانى بگويد «شكراً لله» بلکه شاكر كسى است كه به اقتضاى الطاف الهى و پيداشدن زمينههاى رشد، عمل كند و حقّ مطلب را ادا كند. چنین شخصی شاكر است و اين نعمت برايش ماندگار مىشود و زياد هم مىشود.
ادامه دارد...
🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
@Nasery_ir
#سلوک #مراقبه #توجه
🔻اگر برای كسى زمينههايى براى رشد، مهيّا شد و حقّ اين زمينهها را ادا كرد و پا ايستاد و خودش را در حدّ اعلاى توجّهاتى كه نصيبش شده، نگه داشت و به مقتضايش عمل كرد، اين شخص رو به رشد است.
🔸قاعدهی «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُم» (یعنی اگر شکرگزار بودید حتما نعمتم را برای شما زیاد می کنم. ابراهیم، 7) اين شخص را پیوسته جلو مىبرد؛ اما اگر كم گذاشت و يمين و شمال رفت و از آن الطاف الهى منحرف و منصرف شد و خواستههاى وجودیش گردن كشيد و این خواستهها بر انسان مسلّط شد، انسان از الطاف الهى عقب مىافتد.
🔹وقتى که عقب افتاد، انواع ابتلائات شروع مىشود؛ چون که يك وقتهایی حتّی در سنين بالا انسان هوسهايى به دلش مىزند، چنانچه در روایت هم دارد:
يَشِيبُ ابنُ آدم وَ يَشُبُّ فِيه خِصلَتان الحِرصُ وَ طُولُ الأَمَلِ (الوافي، ج5، ص890)
ترجمه: فرزند آدم پیر میشود؛ اما دو خصلت در او جوان میشود و رشد میکند: یکی طمع و دیگری آرزوهای بلند.
ادامه دارد...
🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
@Nasery_ir