eitaa logo
الهادی
24.6هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
51 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 ما الآن کوچک هستیم و کوچک فکر می‌کنیم، محدود هستیم و محدود فکر می‌کنیم. اگر بنا بشود ما رشد بکنیم، این‌طور نیست که من باشم و همین چیزی که الآن هستم، [یعنی منِ فعلی] را بردارند و در دریای معارف بگذارند؛ این‌طور نیست؛ جنس باید تغییر کند، نگاه و نگرش و شخص و شخصیت باید فرق بکند و واقعاً فرد باید به آرامشِ یاد خدا برسد. 🔸 اگر می‌بینید که حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) را [به‌عنوان شخصیت] نمونه [در قرآن] می‌آورند که او را در آتش انداختند، [به سبب این است که] شخص و شخصیت او متفاوت بود، واقعاً موحد بود، امتحان‌های خود را داده بود. حالا نمونه‌های پایین‌تر دارد، نمونه‌های جالب دارد که نشان می‌دهد که این‌ها صدماتی خورده بودند، تا توحید را قطره‌قطره و قطره‌چکانی، به روحِ خود، تزریق کنند؛ نه اینکه تا وارد شد، بگوید زود باشید و من را سر قله‌ی معارف بگذارید؛ این خبرها نیست. کد ۱۶۴۷۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً * وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ». (طلاق، ۲) اگر ما به شرایط مراعات و تقوا عمل کنیم، راه خروج برای اصلاح و برای رشد و برای درمان، خیلی است، خیلی زیاد است. 🔸 ما با عقل‌های کوچک خود، بیماری را ملاحظه می‌کنیم و درمان را هم در همان محدوده، تصور می‌کنیم؛ در حالی که راه برای رشد، خیلی است. 🔹 «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ»؛ اگر کسی این شرط را اجرا بکند؛ یعنی فقط مراعات [تقوای الهی] کند، ارتباط خود را با خدا نگه دارد، همین‌طور که دارد در خیابان می‌رود، کافی است که خود را رها نکند، خود را به شیطان نسپارد، خود را به خدا بسپارد، خود را به آرامش بسپارد، به عدم تکثر و به توجه به حق‌تعالی [بسپارد] و هم اینکه ذکری، دعایی، توسلی [داشته باشد،] اگر همین را نگه دارد، راه‌های خروجی را خدای متعال، برای او آماده می‌کند و این در حد اعجاز آیات قرآنی است و نشان می‌دهد که خداوند، راه‌های درمان و راه‌های خروجی، بی‌نهایت دارد. آن‌قدر نصیب می‌کند که هم‌پای آن، بشر، دیگر آن بشر قبلی نیست. کد ۱۶۴۷۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 جنس علوم، با هم متفاوت هستند. ببینید، حضرت موسی (علیه‌السلام) به حضرت خضر (علیه‌السلام)، عرض می‌کند: «هَلْ أَتَّبِعُكَ؟» (ترجمه: آیا [اجازه می‌دهی] از تو پیروی کنم؟) شما روی همین یک کلمه بایستید. یک شاگرد، هیچ‌وقت به استاد خود نمی‌گوید: «هَلْ أَتَّبِعُكَ». [بلکه معمولا شاگرد به جای همراهی با استاد، به ایشان می‌گوید:] آقا! ساعت هشت تا نُه، کلاس می‌آییم، شما هم درس خود را بگو و به امید خدا برو؛ ولی این چه شاگردی است و او چه شاگردی است! که حضرت موسی (علیه‌السلام) به او عرض می‌کند: «هَلْ أَتَّبِعُكَ». 🔸 این نوع علم [یعنی علوم معارفی و توحیدی و اخلاقی]، فرق می‌کند. یک مقدار جنس این علم، از آن علوم خواندنیِ کتابی، عالی‌تر است؛ اما نتیجه‌ی آن، یکی است. «هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى‏ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً». (ترجمه: آیا [اجازه می‌‌دهی] از تو پیروی کنم تا از آنچه به تو آموخته شده و مایه رشد و صلاح است، به من بیاموزی؟) در قسمت بعد در علوم ظاهری اصلاً یکی از مقوّمات رشد علمی، همین سؤال و جواب است. این‌جا چه استادی است که به شاگرد خود می‌فرماید: «فَإِنِ اتَّبَعْتَني‏ فَلا تَسْئَلْني‏ عَنْ شَيْ‏ءٍ» (ترجمه: [خضر گفت:] بنابراين اگر از من پيروى مى‌كنى، پس در مورد هيچ چيز از من سوال نپرس!]؛ یعنی چه؟ چرا سؤال نکند؟ اگر بنا است این [شاگرد، یعنی حضرت موسی (علیه‌السلام)،] رشد علمی بکند و منظور از رشد علمی، همین رشد علمی است که ما فکر می‌کنیم، ما با همین ابزار [سؤال] به آن رسیده‌ایم، یا می‌رسیم، چرا سؤال را برای سائل و برای متعلّم، ممنوع می‌کند؟ پس معلوم است که باز جنس آن، متفاوت است. کد ۱۶۴۷۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌
11.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توسل به امام زمان علیه‌السلام در مشکلات 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 سوال: اینکه می‌گویند اگر با تسبیحی ذکری گفتید و بعد این تسبیح را هر چقدر (هر چند بدون گفتن ذکر) چرخاندید، آن ذکر، پای شما حساب می‌شود؛ آیا واقعا اینطور است؟ اگر این‌طوری باشد که خیلی خوب است؛ مثلا یک صلوات می‌فرستیم و تا شب، این تسبیح را می‌چرخانیم. [خنده‌ی حضّار] 🔸 جواب: قطعاً این[طور] است؛ منتها نمی‌دانم این بازی‌های کامپیوتری را دیدید که گاهی بعضی بچه‌ها می‌آورند؛ گاهی خیلی از امتیازات، یک‌دفعه خلاص می‌شود. در آن بخش [که مثلا با خواندن یک دعا، سبب اعطای ثواب ذکر به تعداد چرخاندن تسبیح در دست می‌شود،] آنچه که فرمودند، صحیح است؛ منتها [در] بخش‌های دیگر، روایات دیگر و اشارات دیگر، لطایفی را بیان کردند که کسی که می‌خواهد این روایت را ببیند، باید آن‌ها را هم دیده باشد. 🔹 [مثلا در روایتی آمده است که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به اصحاب فرمودند که مثلا هربار که ذکر «سبحان‌الله» یا ذکر دیگری که می‌گویید، در بهشت، یک درختی برای شما کاشته می‌شود. یکی از اصحاب] عرض کردند: «یا رسول‌الله! این‌طور که شما می‌گویید که هر یک ذکری، یک باغی، یا یک درختی در بهشت به ما بدهند، بنابراین ما خیلی درخت و باغ در بهشت داریم»! حضرت فرمودند: «[بله، ولی] اگر آتش نزنید». 🔸 گاهی یک غضب نابجا و ناجور، [اعمال انسان را] آتش می‌زند، گاهی یک آزردن دل مؤمن، [اعمال انسان را] آتش می‌زند. خیلی راحت، باغستان را آتش می‌زند. کد ۱۶۴۷۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 خداوند هیچ زحمتی را ضایع نمی‌کند، ما هستیم که عقب می‌افتیم یا خود را عقب می‌اندازیم، ما هستیم که گاهی معادلاتمان به سمت معادلات بی‌اساس می‌رود و آن جواهرات گرانبهایی که خدای متعال برای ما قرار داده است را خدایی نکرده از دست می‌دهیم. 🔸 چقدر خدا به ما لطف داشته است، گاهی اوقات‌ انسان آنقدر کور می‌شود که حتی متوجه‌ی الطاف خدا هم نیست. کد ۴۳۷۱ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 یک شیخ‌حسنی است که از علمای اهل سنت است. شاید برای سده‌ی هفتم، یا هشتم هجری باشد. ایشان می‌گوید: «جوان بودم و – اهل دمشق بوده است - رفتم با بچه‌ها و هم‌سن‌وسال‌های خود، بیرون رفتم. یک روز، گویا یک حسی به من گفت که این دویدن‌ها و دنبال هم گذاشتن‌ها، یعنی چه؟ این‌ها کارهای حیوانات است و تو انسان هستی و همه‌ی مقصد، [فراتر از این کارها است]. حالا با این کار، چه [حاصل] شد؟ 🔸 بعد می‌گوید: همین حس در من تقویت شد و تقویت شد، بعد به دمشق آمدم. به دمشق که رسیدم، از درِ مسجد جامع دمشق، عبور می‌کردم، خطیب جمعه داشت راجع به امام زمان (علیه‌السلام)، صحبت می‌کرد و من میخکوب شدم و گوش دادم و ناخودآگاه این حس ارتباط راجع به امام زمان (علیه‌السلام) و [گفتن و خواندن آن حضرت با جمله‌ی] یابن‌الحسن، در من بیدار شد. 🔹 ببینید وقتی استعداد و ظرفیت و یک سِری مسائل و آمادگی باشد، خدای متعال، از دیوار می‌فرستد، اصلاً از دیوار می‌فرستد. حتی دیده شده است گاهی او دارد صحبت می‌کند، یک‌دفعه داخل پرانتز، یک مطلبی را می‌گوید و یک نفر باید بگیرد و برود، ولی [باید] دل بیدار بشود، [اگر] استعداد باشد. 🔸 می‌گوید: جریان مهدویت شد و خطیب داشت صحبت می‌کرد و یک‌دفعه من، آتش گرفتم؛ از شوق آن امام زمان (علیه‌السلام) و آن مهدی (علیه‌السلام) که خطیب می‌گفت، آتش گرفتم. ادامه دارد... ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 [به مسجد] رفتم و نماز تمام شد و من یک گوشه‌ی مسجد نشستم و مدام، مدتی یک گوشه، متحیر بودم و مجذوب یاد حضرت شده بودم. یک روز همین‌طور که تنها داخل مسجد نشسته بودم، کسی یک دستی روی شانه‌ی من زد و گفت: شیخ حسن! گفتم: بله. گفت: در فکر هستی؟ گفتم: بله، نگران هستم. گفت: به فکر فلان هستی؟ گفتم: بله. 🔸 فرمود: من هستم! گفتم: آقا شما چند سال دارید؟ فرمود: ششصد و مثلاً فلان - وقتی محاسبه می‌کنی، می‌بینی با سن ظاهری حضرت، درست در می‌آید – فرمود: بلند شو برویم. بلند شدیم و رفتیم و حضرت چند روز، منزل ما بودند و بعد، شب که می‌شد، جلو می‌نشستند و می‌فرمودند: تو مشغول باش؛ ذکری، دعا، قرآن و شبی پانصد رکعت نماز می‌خواندند و من هم هرچه ایشان در عبادات می‌گفتند، انجام می‌دادم. 🔹 بعد از هفت روز فرمودند: شیخ حسن! تو دیگر احتیاج به کسی نداری، همین چند شب دیدی که من چه می‌کردم، در حد توان خود، انجام بده و برو». 🔸 گاهی یک ظرف در فضاهای اهل سنت پیدا می‌شود که ناگاه جذبه‌ای، نصیب دارد. ای خوش آن جذبه که ناگاه رسد ناگهان بر دل آگاه رسد... 🔹 باید کار کرد، باید بیشتر جدیّت به خرج داد، باید رنگ و بوی دنیاطلبی را کم کرد، باید شیطنت‌های نفسانی و پراکندگی‌ها را کم کرد. در آخر، چاره‌ای نیست. راهکار درمانی، منحصر به اصلاح شدن است. اگر خیال کردیم، یا اصلاً داستان آن را خواندیم که یک شیخ حسنی بود که هفت روز، محضر حضرت بود و درد و درمان و همه‌ی راه‌ها را طی کرد، ولی معنای آن، این نیست که تمام ما‌ یک گوشه‌ای بنشینیم و همین اتفاق برای ما بیفتد؛ [این اتفاق برای همه ما] نمی‌افتد، اگر نیفتاد، چه؟ مگر همه، آن‌طوری بوده‌اند؟ یک نفر، آن‌طوری بوده است، یک نفر [از راه‌های دیگر مسیرش را طی می‌کند.] کد ۱۶۴۷۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 می‌گفت که: «گرچه وصالش نه به کوشش دهند آن‌قدر ای دل که توانی، بکوش» 🔸 بله، وصال با کوشش، مساوی نیست، اما با طلب، مساوی است؛ یعنی مساوی است به این معنا که کسی طلب خودش را اگر بخواهد به خدای متعال و به خودش بفهماند، حتماً باید با سعی و تلاش بفهماند و مطمئن بشود که طلبی در او بود که الآن شبانه بیرون زد [و منتهی به سحرخیزی و عبادت شبانه شد.] کد ۱۶۴۷۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌