eitaa logo
موسسه فلسفه و عرفان نفحات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
530 ویدیو
29 فایل
🔰مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات ▪️تحت نظارت آیت‌الله سیدیدالله یزدان‌پناه و اشراف حجج اسلام علی امینی‌نژاد و مصطفی رستمی ✒ مدیر کانال: @Nafahat_eri_admin 🌐سایت: nafahat-eri.ir 👥 فضای مجازی: @Nafahat_eri *پشتیبانی فروشگاه نفحات: @Store_nafahat_eri
مشاهده در ایتا
دانلود
20.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مهم ترین حرف علامه حسن زاده رحمه الله با ما! ▪️به مناسبت ایام ارتحال سالک توحیدی، علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رحمه الله 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🗓 ۴ ربیع الثانی سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام گرامی باد. 💡 سیدالکریم عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام؛ چراغی فروزان در مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام ✍ ایشان نمونه‌ای کامل از پیوند علم و عمل، و تجسمی از قلبی سلیم و خلقی عظیم و پرورش یافته راستین مکتب توحیدی اهل بیت علیهم السلام است. امامان معصوم هم عصرش و تمامی عالمان و تاریخ‌نگاران ـ حتی مخالفان ـ در ستایش او هم‌داستان بوده‌اند. 📜 در صفحات تاریخ، حتی یک نقطه تاریک از زندگی این سید جلیل‌القدر یافت نشده است؛ زندگی او سراسر پاکی، صداقت و عظمت، تا آنجا که نامش برای همیشه با جلالت قدر و راستی راه گره خورده است. 🔻ابو حمّاد رازی گوید: در شهر سامرا به محضر امام هادی(ع) رسیدم و از احکام و مسائل حلال و حرام پرسیدم. او مرا پاسخ گفت و به هنگام وداع فرمود: «ای حمّاد، اگر برای تو مـشکلی در دیـن پیـش آمد، از عبدالعظیم بن عبداللّه حـسنی بـپرس و سـلامم را به او برسان». (روضات الجنات، ج ۴، ص ۲۰۸) 🔻نیز شیخ صدوق (ره ) آورده است: مردی بر حضرت ابوالحسن، علی بن محمد هادی (ع) وارد شد، حضرت پرسید: «کجا بودی؟» گفت: بـه زیـارت حـسین(ع) رفته بودم. فرمودند: «اگر قبر عبدالعظیم را -که نـزد شـماست زیارت می کردی، چون کسی بودی که قبر حسین(ع) را زیارت کرده است».(ثواب الاعمال، ص ۶۰؛ قاموس الرجال، ج ۵، ص ۳۴۶؛ روضات الجنات، ج ۴، ص ۲۱۱). ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات @nafahat_eri
زبان غالب دین.mp3
زمان: حجم: 2.51M
4️⃣4️⃣ 🌀 زبانِ غالب در دین چیست؟ 🎙 بخشی از جلسۀ صد و هفتم درس «مبانی و اصول حکمت عملی» ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔹فارابی فقه و کلام و فلسفه را علوم دینی حکایت‌گر از دین می‌داند 🔸فارابی معتقد است در دین، حقایق به زبان غیرتمثیلی هم آمده است که وظیفه فلسفه است 🔹 زبان غالب در دین، زبان تمثیلی و ضرب المثلی است یعنی مثال حق است 🔸کار فلسفه برهان است و کلام اقناع سازی و عمومی سازی می کند 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات @nafahat_eri
📗 کتاب "تربیت آرمانی توحیدی" (نظریه بنیادین فراساحتی و راهبرد آرمانگرای ایمانی و ولایی در تربیت اسلامی) 🖋 نویسنده: حجت‌الاسلام و‌المسلمین (معاون تهذیب حوزه‌های علمیه) 🖌 تقریظ 🔻 بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔸تربیت انسان و جامعه در مسیر کمال، از بزرگ‌ترین دغدغه‌های انبیای الهی است. بی‌تردید «کمال» در نسبت درست فرد و جامعه با خدای متعال، رقم می‌خورد و همه ساحت‌های عالم انسانی را در بر می‌گیرد. حقیقتاً بندگی و توحید همه ابعاد وجود انسان از ظاهری‌ترین مراحل تا باطنی‌ترین، از فردی‌ترین حالات تا اجتماعی‌ترین، از کوچک‌ترین امور تا بزرگ‌ترین وقایع حاکمیتی و راهبری و یا بالاتر، جهات تمدنی و جهانی را شامل می‌گردد. 🔹انبیای الهی کمر همت بسته‌اند تا همگان را برای همه این ساحت‌ها تربیت کنند؛ اما اینجا پرسشی اساسی مطرح است و آن اینکه این امور متکثر چگونه در حرکت انبیا کنار هم سامان می‌یابند؟ راهبرد اساسی حرکت آنان چیست؟ 🔸از یک منظر مشاهده می‌کنیم این راهبرد به شدت توحیدی است و بر تربیت ایمانی استوار است و در قله‌هایش بر پرورش موحدان و بسط بندگی ناب تکیه شده است و از سویی این راهبرد به غایت اجتماعی است و داعیه تغییر اساسی جامعه و تشکیل نظام اجتماعی بر محور بندگی و توحید را دارد و از سوی دیگر از همین مجرا خود را به همه حوزه‌های فردی و مجاری جزئی می‌کشاند و همه وجود انسان را در راستای تقرب به حق سبحانه سامان می‌دهد: «وَ لَقَد بَعَثنا فی‏ کُلِّ أُمَّهٍ رَسُولاً أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَ اجتَنِبُوا الطَّاغُوت»‏ (سوره نحل، آیه ۳۶). 🔹به‌ هر روی این التفات به راهبرد انبیا، باید در همه شئون و ساحت‌های تربیتی نمایان گردد. کتاب «تربیت آرمانی توحیدی» نگاشته فاضل متقی و صاحب اندیشه، معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری‌(حفظه‌الله) در این زمینه می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد. 🔸این اثر توانسته است پرسش عمیقی را درباره افق تربیتی اصلی در همه حوزه‌های متکثر طرح کند. نفس توجه به این پرسش از سویی و پرداختن به پاسخ درخور از سوی دیگر و نیز بسط و شفاف‌سازی این افق تربیتی از سوی سوم و چگونگی حرکت به سمت آن از سوی چهارم این اثر را در این زمینه و ساخته است. حقیقت این است که این دست تأملات باید فراوان صورت گیرد تا به عمق مساله بتوان راه برد و با بصیرت کامل در این مسیر گام برداشت. 🔹تربیت موحدان بصیر، عالم و مجاهد که به برخیزند، گام نهادن در مسیر حرکت انبیای عظام است و این عده، وارثان برجسته پیامبران به شمار می‌آیند. در این راستا تربیت معنوی و توحیدی باید به شدت مورد توجه باشد و بر معرفت‌آموزی و تلاش علمی هم باید حقیقتاً پای فشرد و البته حاصل کار باید سمت و سوی و و داشته باشد. روش‌های جمع سالم میان این سه را باید به عنوان قله کار به همگان معرفی کرد. در پایان برای مولف گرانقدر این اثر توفیقات بیشتر را آرزو می‌کنم. ۹ ذی‌القعده ۱۴۴۵ برابر با ۲۹/ ۲/ ۱۴۰۳ سید یدالله یزدان‌پناه 📣 برای مطالعه معرفی کتاب و تهیه فایل pdf و word کتاب به سایت حجره‌نما مراجعه فرمایید. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات @nafahat_eri
هدایت شده از انتشارات آل‌احمد
33.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️ قسمت چهارم برنامه «آینه» 🔻 این‌بار، با کتاب «یادنامه علامه ذوالفنون: آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی»، که به‌کوشش موسسه آموزشی‌پژوهشی نفحات تدوین و نگارش شده، همراه می‌شویم. 🔻 میهمان این قسمت، حجت‌الاسلام مهدی صداقت، مدیرعامل موسسه آموزشی‌پژوهشی نفحات است؛ او از شکل‌گیری ایده نگارش کتاب می‌گوید و به اختصار ما را با بخش‌های مختلف کتاب آشنا می‌کند. 🔻 در دو قسمت از این برنامه، دو برش از کتاب یادنامه علامه ذوالفنون، مرور می‌شود. برش اول، درباره وحدت انسان با خدا و تمثیلی است که علامه حسن‌زاده در این‌باره به کار می‌بردند. برش دوم شامل خاطره‌ای از علامه حسن‌زاده آملی در یکی از کلاس‌های درسی ایشان و تلنگری است که درباره "تحصیل همراه با تهذیب" به دانشجویان خود زدند. 🔻 در پایان برنامه، حجت‌الاسلام صداقت خاطرنشان کردند که این کتاب گام اولیه‌ای برای معرفی شخصیت جامع علامه ذوالفنون بوده است. موسسه آموزشی‌پژوهشی نفحات، در آینده، تلاش خواهد کرد مصاحبه‌هایی کامل‌تر با همه شاگردان و خانواده علامه حسن‌زاده انجام دهد و یک آرشیو از عکس‌های موجود ایشان در قالب یک اثر تصویری جمع‌آوری کند. این‌ها گام‌های بعدی‌ای است که این موسسه، در امتداد همان گام نخستین تصویر کرده است. 🔻 پیشنهاد می‌کنیم دیدن این قسمت را از دست ندهید. 🔹️ آل‌احمد؛ راهنمای جان @Alahmad_Pub
🔰 علم‌النفس و حکمت عملی ارکان فراموش‌شده علوم اجتماعی اسلامی / نبود علوم انسانی اسلامی؛ چالشی فراتر از تهدید نظامی 🔻 پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی امینی نژاد مدیر مسئول موسسه نفحات در افتتاحیه دوره سوم «حکمت اجتماعی» ؛ 🔹یکی از شکاف‌های اساسی جامعه ما در ابعاد تمدنی، حکمرانی، اجتماعی و حتی حیات فردی و جمعی، نبود علوم انسانی اسلامی است. این شکاف بسیار بنیادین است و اگر انقلاب اسلامی نتواند در این زمینه تحولی اساسی ایجاد کند، حتی شکست قدرت‌های نظامی بزرگ نیز مانع نخواهد شد که ما به تدریج در نظام جهانی غرب ادغام شویم 🔹از این رو، پرداختن به علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی اهمیت ویژه‌ای دارد. اما چرا در این مسیر باید به تراث حکمی توجه کنیم؟ دلیل اصلی آن است که علوم انسانی و اجتماعی غربی بر مبانی مشخصی بنا شده‌اند و هرچه تحقیقات در این حوزه پیش رود، بر همان مبانی تکیه خواهد داشت. ما نمی‌خواهیم صرفاً مانند کشورهایی نظیر چین یا کره جنوبی مسیر توسعه غربی را ادامه دهیم. اگر حرکت‌های علمی و صنعتی ما به تحولات بنیادین در حوزه علوم انسانی اسلامی منجر نشود، نهایتاً به بازتولید تمدن غربی خواهد انجامید و ما صرفاً در خدمت همان جبهه قرار خواهیم گرفت. 📎متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=43224 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📻 آغاز سلسله جلسات شرح: «پیام مقام معظم رهبری به یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم» 🎙 زمان: ، ساعت ۱۰:۱۵ شروع درس از ۹ مهرماه 🏢 مکان: قم، مدرسه امام کاظم(علیه السلام)، مدرس ۲۷ 🔘 با توجه به ضرورت و اهمیت فراوان پرداختن به پیام "حوزه پیشرو و سرآمد" و تبیین آن برای طلاب گرامی، استاد امینی نژاد یک روز در هفته، درس حکمت عملی را به شرح و تبیین این پیام اختصاص داده‌اند. 🌹 با ما همراه باشید 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات @nafahat_eri
5.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ روایت رهبر انقلاب از گفت‌وگو با شهید مطهری درباره مثنوی ✏️رهبر انقلاب: مثنوی؛ که خودش می‌گوید: و هو اصول اصول اصول الدین. واقعاً اعتقاد من هم همین است. ✏️یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. ✏️گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: و هو اصول ... ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌ام همین است. ۱۳۸۷/۶/۲۵ 🗓انتشار به مناسبت ۸ مهر، سالروز بزرگداشت مولوی ✍️ «امین»؛ شعر و ادب فارسی به روایت حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای 🖥 ایتا | بله | روبیکا | سروش پلاس 📲 @khamenei_poems
هدایت شده از استاد یزدان پناه
7.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 شکر کردن برای نماز ✨️نماز را ارزان به ما دادند... 🏷 گوشه‌ای از جلسه دهم درس اسمای حسنای الهی 💠 کانال استاد یزدان‌پناه @ostad_yazdanpanah
هدایت شده از استاد یزدان پناه
آیت الله سید یدالله یزدان پناهاسمای حسنای الهی - جلسه سیزدهم.mp3
زمان: حجم: 41.02M
🎧 اسمای حسنای الهی - جلسه سیزدهم 📎 جلسه ۱۳ اسمای حسنای الهی | چهارشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۴ | مسجد امام صادق علیه‌السلام 💠 کانال استاد یزدان‌پناه @ostad_yazdanpanah
🕯 وفات اُخت الرضا حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها را تسلیت عرض می‌نماییم. مقام معظم رهبری: «حقّ بزرگِ این سرچشمه‌ی نور و هدایت که یکی از ثمرات آن، تشکیل حوزه‌ی علمیه‌ی عظیم‌الشأن در سایه‌ی این بقعه‌ی مبارک است، چنان عظیم است که زبان و قلمِ چون من حقیر و ناتوانی را رساییِ بیان آن نیست». ۱۳۷۲/۷/۳ سلام‌الله‌علیها 🔻با ما همراه باشید 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات @nafahat_eri
پیام رهبری - جلسه اول - استاد امینی نژاد.mp3
زمان: حجم: 16.19M
🎙جلسه اول سلسله جلسات شرح: «پیام مقام معظم رهبری به یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم» 🌹 با ما همراه باشید ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات @nafahat_eri