eitaa logo
مدرسه تربیت و حکمرانی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
706 ویدیو
38 فایل
مدرسه تربیت و حکمرانی شهید رجائی ارتباط با ما: @mj_ghasemi313
مشاهده در ایتا
دانلود
📝المَجازُ قَنطَرَةُ الحقیقة (تأملی در باب تبلیغ دینی در ایام کرونا) 🧮 ۴۰۰ کلمه 📆 ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ بسم الله 🔰خاطراتم از روزهای اعزام مبلغ، محدود به ده پانزده سال اخیر و دورۀ طلبگی‌ام نیست؛ از سی سال پیش هم خاطراتی از این روزها در دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف دارم. آن سال‌ها، فصل تبلیغ که فرامی‌رسید، صبح زود با پدرم به دفتر تبلیغات می‌رفتیم تا حکم تبلیغی‌اش را بگیرد. چند سالی که گذشت، بعضی چیزها تغییر کرد؛ مثلاً کتاب‌ها و بسته‌هایی برای مبلغان آماده می‌کردند که در نمازخانهٔ دفتر تبلیغات توزیع می‌شد. ولی یک چیز هیچ‌وقت عوض نشد: حس و حالی که طلاب مبلغ در این ایام داشتند. 🔰زمان جنگ تحمیلی را درک نکرده بودم، ولی فیلم‌ها و مستندهای مربوط به جنگ و اعزام نیرو به جبهه را زیاد دیده بودم. برای همین، هر وقت در جمع مبلغانی قرار می‌گرفتم که از این اتاق به آن اتاق می‌رفتند تا حکم و بسته‌های تبلیغی‌شان را تحویل بگیرند، احساس می‌کردم دارند برای اعزام به منطقه آماده می‌شوند. قدم کوتاه بود، ولی سرم را که بلند می‌کردم، رزمنده‌هایی را می‌دیدم که به جای لباس خاکی، عبا و قبا به تن کرده‌اند و به جای کلاه آهنی، عمامه بر سر گذاشته‌اند. 🔰وقتی طلبه شدم و زمان فعالیت تبلیغی خودم فرارسید، کم‌کم درخواست حکم تبلیغی و صدور حکم‌ها اینترنتی شد و دیگر مثل پدرم مجبور نبودم برای مراحل اعزام و یا تحویل گزارش فعالیت‌های تبلیغی به دفتر تبلیغات بروم. تغییرها بیشتر شده بود، ولی باز هم یک چیز تغییر نکرده بود؛ تلاش و اشتیاق رزمندگان جبههٔ دفاع از دین و انقلاب برای اعزام به خط مقدم. 🔰آری، هر سال در این روزها، شمار فراوانی از طلاب مبلغ آماده می‌شدند تا برای تبلیغ آموزه‌های مذهبی و آرمان‌های انقلاب اسلامی در فرصت تبلیغی ماه مبارک رمضان، راهی شهر و دیار خود شوند. ولی امسال، با این بلای همه‌گیر، خیلی‌ها کُپ کرده بودند، تا اینکه فرمانده کل قوا در نطق خود در روز نیمهٔ شعبان، معبر را نشان داد. 🔰درست است که خود فرمانده بارها گفته بود که اصل تبلیغ، تبلیغ چهره به چهره و فعالیت در فضای حقیقی است و درست است که از نظر او، فضای مجازی قتلگاه جوانان است؛ ولی حالا که این ویروس منحوس، عملیات تبلیغی ماه مبارک رمضان را تهدید کرده، چه باید کرد؟! آیا در برابر این تهدید تسلیم شویم یا اینکه از آن برای انقلاب اسلامی یک فرصت بسازیم. 🔰مجاز هیچ‌گاه حقیقت نمی‌شود، ولی باید از فضای مجازی پلی بسازیم برای انتقال مخاطبان خود به عالم حقیقت و معارف اهل‌بیت. آری، حاشا که بچه بسیجی میدان را خالی کند. https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📝آیا فعالیت تبلیغی در فضای مجازی با شأن طلبه سازگار است؟ 🧮 ۳۱۰ کلمه 📆 ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ بسم الله 🔰سال‌ها پیش در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان که در مسجد اعظم قم پای منبر حاج علیرضا پناهیان نشسته بودم، خاطره‌ای از او شنیدم که هنوز یادم است. می‌گفت در سال‌های آخر جنگ، یک‌بار که از جبهه به قم آمده بودم، در ویترین یک کتاب‌فروشی، یک کتاب شرح کفایه دیدم که نویسنده‌اش یکی از دوستان و هم بحثی‌های خودم بود. یک‌لحظه ندایی در درونم شنیدم که «اگر تو هم به جای جبهه رفتن در قم مانده بودی، الآن صاحب تألیف بودی و وجههٔ علمی‌ات نزد شخصیت‌های حوزوی حفظ شده بود. اما حالا چه؟!» بلافاصله به خودم آمدم و دیدم حسادت به سراغم آمده است و پیش استاد اخلاقم رفتم و الی آخر. 🔰حاج علیرضا این خاطره را به مناسبت موضوع حسادت و چگونگی مقابله با آن تعریف کرد، ولی من این روزها به دلیل دیگری این خاطره را به یاد آوردم. بگذریم از آن‌ها که اصل فعالیت تبلیغی را چندان جدی نمی‌گیرند، ولی شاید طلاب مبلغی باشند که این روزها و در شرایطی که به دلیل ویروس منحوس کرونا توفیق تبلیغ حضوری از آن‌ها سلب شده است، تکلیف را از گردن خود ساقط می‌بینند. شاید استدلال بعضی‌هایمان این باشد که حضور در فضای مجازی و فعالیت تبلیغی به این صورت، دونِ شأن یک طلبه و مبلغ دینی است. ولی مگر شأن ما چیست؟! 🔰راستش را بخواهید، این روزها با خودم فکر می‌کنم اگر در زمان جنگ تحمیلی هم هیچ‌یک از طلاب، چشم بر آن شأن کذایی نمی‌بستند، شرایط چگونه پیش می‌رفت؟ کسانی بودند که نه‌تنها دفاع از مرزهای سرزمین اسلامی را بر طلبه واجب نمی‌دانستند، که پرداخت شهریه را به چنین طلابی حرام می‌دانستند و آن را قطع می‌کردند. ولی آن‌ها که چشم بر دهان امام جامعه داشتند، رفتند و بعدها امام در وصفشان چنان گفت که می‌دانید. 🔰امروز هم هنگامهٔ حضور است و امام جامعه در سخنرانی سوم فروردین امسال از ما قوت تبلیغی را خواسته است. بسم الله... https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📝ضرورت تولید محتوای دینی و انقلابی برای دستیابی به مدیریت فضای مجازی 🧮 ۳۴۰ کلمه ⌛ زمان مطالعه: ۲ دقیقه 📆 ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ بسم الله 🔰رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در سوم فروردین ۱۳۹۹ «قوت تبلیغی» را یکی از ابعاد قوی شدن کشور معرفی کرد و فرمود: «امروز، قوت در فضای مجازی، حیاتی است». آیت‌الله میرباقری، از فقهای مجلس خبرگان رهبری، این جملهٔ راهبردی مقام معظم رهبری را این‌گونه تبیین کرده است: «ما باید در فضای مجازی قدرتمند شویم. کاربر بودن در فضای مجازی نمی‌تواند موازنه را به نفع انقلاب تغییر دهد. ما باید به مدیریت فضای مجازی دست پیدا کنیم». 🔰اکنون پرسش پیش روی طلاب و مبلغان دینی این است که مدیریت فضای مجازی چند سطح دارد و طلاب و مبلغان در کدام‌یک از این سطوح می‌توانند اثرگذار باشند؟ به‌بیان‌دیگر، آیا پیوندی میان «قوت تبلیغی» موردنظر مقام معظم رهبری در بحث «قوت در فضای مجازی» با کار ویژهٔ طلاب درزمینهٔ تبلیغ دینی وجود دارد یا خیر؟ 🔰احتمالاً بخش اصلی قوی شدن در فضای مجازی به مباحث زیرساختی و فناورانه مربوط می‌شود که عهده‌دار آن دولت و جوانان نخبهٔ فعال در شرکت‌های دانش بنیان هستند، ولی یک سؤال: آیا ایجاد قوی‌ترین زیرساخت‌ها بدون داشتن محتوای مناسب کافی، به سود انقلاب اسلامی است یا به ضرر آن؟ مثلاً در همین روزها که برای بسترسازی به منظور تحقق شعار «در خانه بمانیم»، دولت به هر کاربر اینترنت خانگی ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان داد، کاربران این هدیه را برای دیدن و دانلود چه محتواهایی مصرف کردند؟ آمارها نشان می‌دهد که درصد اندکی از این ۱۰۰ گیگابایت صرف محتواهای تولید داخل شده است. 🔰حتی اگر بهترین و قوی‌ترین زیرساخت‌ها برای فضای مجازی ایجاد شود و حتی اگر شبکهٔ اینترنت ملی راه‌اندازی شود، تا زمانی که محتواهای دینی و انقلابی مناسب به تعداد کافی و با تنوع و جذابیت قابل‌قبول وجود نداشته باشد، این بسترها می‌شود زمین بازی دشمن. به این ترتیب، به نظر می‌رسد یکی از مصادیق دستیابی به مدیریت فضای مجازی، رسیدن به مدیریت محتوایی این فضاست؛ باری که بخش مهمی از آن به دوش حوزه‌های علمیه و نهادهای فرهنگی ـ تبلیغی است. طلاب مبلغ که توان حضور و فعالیت را در فضای مجازی دارند، می‌توانند یکی از کنشگران اصلی این میدان به شمار آیند. https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
🖋شرور عالَم، بلاهایی هستند برای خارج کردن ما از جهنم درونمان! 🧮 ۱۷۵ کلمه ⏳زمان مطالعه: ۲ دقیقه 📆 ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ بسم الله 🔰فتنه ها و شرور، هر دو مى‌توانند عامل امتحان ما، عامل آشكار شدن تمامى كفرهاى نهفتۀ ما باشند، مى‌توانند جهنّم‌هاى درون ما را، وحوش نهفته در ما را به ما نشان دهند، تا لااقل از غرور و از وهم بيرون بياييم. 🔰ما وهم قدرت داريم و خيال مى‌كنيم كه چون اين قدرت را داريم بر حق هستيم. ما نسبت به نعمت‌ها- در يك حدّ طبيعى‌ترى كه هستيم- وهم داريم. خيال مى‌كنيم كه نعمت هوش، نعمت نبوغ، نعمت علم، همۀ اين نعمت‌ها علامت حقّانيّت من است. 🔰بالاتر كه مى‌آييم، به موجودى و نعمت هم كارى نداريم؛ كه رفته رفته به حاصل كار و دست‌رنج خودمان مغرور مى‌شويم. به آن چه به دست آورده‌ايم، چشم مى‌دوزيم. كارهايى كه كرده‌ايم؛ قدرتى، تسخيرى، كشفى، شهودى، اين كه كسى را سوسك كنيم، بالايش ببريم، پايين بياوريم و اين كه بدانيم چه مى‌خواهد بخورد و چه نمى‌خواهد بخورد، به اين‌ها روى مى‌آوريم و رفته رفته همين‌ها مى‌شود وسيلۀ ما! 🔰آن چه جهنّم ماست، آن چه «سقر» سلوک ماست، اين است كه ما به حق پيوند نخورده‌ايم. به همه چيز رسيده‌ايم، ولى عبد نشده‌ايم‌. (📕علی صفایی حائری، فوز سالک، ص۱۰۱-۱۰۰) https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📝سهم پنهان‌کاری اساتید اصول فقه در پدیده‌هایی مانند کشتار سه میلیون جوجهٔ یک‌روزه! 🧮 ۶۰۰ کلمه ⏳زمان مطالعه: ۶ دقیقه 📆 ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ بسم الله 🔰وقتی فکرش را می‌کنم که در هنگام تدریس اصول فقه، با چه زحمتی بحث دشوار «مشتق» را برای طلاب توضیح می‌دهم و آن بندگان خدا چه تلاشی می‌کنند تا این بحث را خوب بفهمند، از ترس اینکه مبادا مجتهد نشوند، سرم درد می‌گیرد. همه‌اش یک‌طرف، اثبات سودمند بودن این بحث در فرایند استنباط، یک طرف دیگر. بیچاره طلاب کلاس اصول امسالم؛ به دلیل پرسشی که با توجه به روایت «نهی از قضای حاجت در زیر درختان مُثمرة» طراحی کرده بودم، در جلسهٔ آزمون پایانی به چه زحمتی افتاده بودند. 🔰با خودم فکر می‌کنم باید پنهان‌کاری را کنار بگذاریم و راستش را به طلاب بگوییم. هرچند این اعتراف برایم سخت است و خجالت می‌کشم، باید به آن‌ها بگوییم که بحث «مشتق» هیچ ثمره‌ای ندارد. آن‌ها باید بدانند اینکه ما از روایات اهل‌بیت، حکم حرمت قضای حاجت را در زیر درختان میوه‌ده استنباط کنیم، هیچ تأثیری در واقعیت ادارهٔ جامعه ندارد؛ همان‌طور که فتوا به حرمت قطع بی‌دلیل و بی‌رویهٔ درختان و فتوا به حرمت قتل بیهوده و بی‌دلیل حیوانات هم فقط به درد خودمان می‌خورد، نه به درد مدیران جامعه. 🔰انگار این حرف‌ها که «احکام تابع مصالح و مفاسد هستند»، چیزی جز قیل‌وقال‌های طلبگی برای گذراندن جلسات درس و گرم کردن سر طلاب به مباحثه نیست. انگار حتی خود ما هم باور نداریم که وقتی شارع ما را از قطع و سوزاندن درختان نهی کرده است، این عمل مبغوض او بوده و این بغض یک امر اعتباری نیست، که ریشه در واقعیت دارد. چرا پیش از آنکه در جلسه‌های اصول فقه این حرف‌ها را به خورد طلاب بدهیم تا آن‌ها را حفظ کنند، از مبانی هستی‌شناسی اسلامی چیزی برای آن‌ها نمی‌گوییم تا بدانند که این نهی‌ها برای جلوگیری از فسادهایی است که اگر در گوشه‌ای از عالَم برپا شود، آتش آن به دیگر نقاط هستی هم سرایت می‌کند و سرانجام دودش به چشم خودمان هم می‌رود؟ چرا برای آن‌ها توضیح نمی‌دهیم که این هستی، یک مجموعهٔ به‌هم‌پیوسته و مرتبط است و قوانینی دارد که اگر نادیده گرفته شوند، کم‌کم زندگی روی خوش خود را از انسان برمی‌گرداند؟ چرا او نباید احتمال بدهد که برخی از بلاهایی که بر سر کشور می‌آید، برخاسته از ظلم‌های کارشناسان تصمیم‌گیری و اجرایی و بی‌احترامی آن‌ها به ناموس هستی است که به‌سادگی هر طور که دلشان می‌خواهد با مخلوقات خدا رفتار می‌کنند؟ 🔰دیگر بس است این همه پنهان‌کاری؛ چرا طلاب نباید بدانند که حتی اگر مجتهد و مرجع تقلید شوند، قرار نیست مدیران جامعه در افعال مدیریتی خود از آن‌ها تقلید کنند. واقعیت این است: مرجع تقلید مدیران در عرصهٔ جامعه، ما نیستیم؛ دانشمندان و نظریه‌پردازان غربی هستند که کتاب‌ها و مقالاتشان در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود تا کارشناسان عرصهٔ تصمیم‌گیری و اجرا، تربیت شوند. اگر جز این بود، طرف در پاسخ به پرسش خبرنگار دربارهٔ علت کشتن سه میلیون قطعه جوجهٔ یک‌روزه این‌طور جواب نمی‌داد؛ در مقابل دوربین سینه سپر نمی‌کرد و خیلی راحت نمی‌گفت: این یک رویهٔ معمول و مبتنی بر نظریات اقتصادی است، تنها اشتباهی که این بار رخ داده، فیلم‌برداری و انتشار آن بوده است که ما از فرد خاطی شکایت کرده‌ایم و او دستگیر شده است! 🔰آری، تقصیر ماست؛ تقصیر ماست که از همان آغاز به طلاب خود نمی‌گوییم که بحث «مشتق» و خیلی از بحث‌های دیگر اصول فقه به درد نمی‌خورند و هیچ ثمره‌ای ندارند، چون ما اصلاً قرار نیست امتداد فتواهای فقهی خود را در عرصهٔ عینیت و اجرا دنبال کنیم. آن‌ها باید بدانند که خیلی از ما طلاب، هنوز به سال ۱۳۵۷ نرسیده‌ایم و در دورانی به سر می‌بریم که فقه کاری به ادارهٔ جامعه ندارد. باید بدانند که احتمالاً آن‌ها هم مثل خیلی‌های دیگر مجبور خواهند بود که فقط استنباط کنند و در ادارهٔ عینیت جامعه هیچ دخالتی نکنند و کار را به کارشناسان تربیت‌شده در نظام آموزشی تمدن غربی بسپرند. https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
💥 جامعۀ مؤمنین تسلیمِ حکمرانیِ مجازی نخواهد شد. 💥 مساجد و هیئات نباید رخنه‌پوشِ دولت مدرن باشند. 🔴 آیت‌الله میرباقری: 🔹 این احتمال وجود دارد که برخی قدرت‌ها، این توطئه خطرناک را طراحی کردند که از فضای به وجود آمده شیوع کروناویروس استفاده کنند. جنگ‌های جهانی اول و دوم هم با توطئه برخی کشورها پی‌ریزی شد که پس از آن، جامعه جهانی طرح صلح پایدار و شکل گیری حاکمیت جدید با تاسیس سازمان ملل متحد را پذیرفتند. 🔹 احتمال قوی این است که در جهان پساکرونا پیامدهای خطرناک‌تر از شکل گیری سازمان ملل متحد و ایجاد نظم جهانی بعد از جنگ جهانی، در انتظار جوامع بشری باشد و آن حمکرانی مجازی دنیا است. یعنی را کاملا در دنیا حاکم کنند. 🔹 غرب در دوره رنسانس، بشریت را از عالم غیب تنزل داد و انسان را در ذهن، محصور و ارتباطش را با خدا قطع کرد. این بار قدرت‌های جهانی می‌خواهند انسان‌ها را ببرند. بنابراین خطرناک‌ترین پدیده در جهان این است که جامعه بشری را به فضای ببرند؛ فضایی که حکمرانی آن در دست قدرت‌های بزرگ است، مدیریتش به صورت شبکه‌ای در جهان اداره می‌شود و ما هم آن هستیم. اگر قدرت‌های بزرگ در این کار موفق شوند، جهان را مستقیماً اداره می‌کنند. 🔹 میلیاردها انسان را به بردند و مجازی را شکل دادند. آموزش استفاده از فضای_مجازی در دو ماه اخیر بیش از چند سال گذشته است. 🔹 جامعه مومنین تسلیم حکمرانی مجازی نخواهد شد و این طرح قدرت‌های جهانی با شکست مواجه می‌شود. 🔹 در هر زمینه‌ای که مسلمانان کردند، قدرت‌های جهانی شکست خوردند. آن‌ها جنگ 8 ساله را به ما تحمیل کردند و بعد از جریان 11 سپتامبر، داعش را خلق کردند ولی شکست خوردند و ما قدرتمندتر شدیم. الان هم اگر در این توطئه‌ای که برای ما طراحی کردند مقاومت کنیم، آن‌ها با شکست مواجه می‌شوند. 🔹 ما هستند ولی همانند سایر نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد هستند. بسیاری از طرح‌های استعماری توسط این سازمان‌ها در جهان اجرا می‌شود. 🔹 توطئه‌گران جهانی می‌خواهند دین را کمرنگ، زمین‌گیر و استحاله کنند. مسجد و هیأت نباید رخنه‌پوشِ دولت مدرن باشد. 🔹 فعال عمل کردن معنایش این نیست که را رعایت نکنیم اما اینکه محافل مذهبی و مساجد و هیأت‌های مذهبی را تعطیل کنیم خطرناک است. آن‌ها می‌خواهند مساجد و هیأت‌ها را منزوی کنند؛ ما باید این پایگاه‌ها و محافل را فعال‌تر کنیم. 🔹 که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، نقش دین در عرصه حکمرانی را افزایش می‌دهد. این رزمایش یک اقدام عملی برای گسترده شدن نقش مثبت دین در اداره جامعه است و می‌توانند در اجرای این طرح فعال باشند. 🔹 مسجد باید به کانونی تبدیل شود که روی همه عرصه‌های اجتماعی سایه بیندازد. مسجد باید جامعه باشد و خودشان را برای کارهای بزرگ آماده کنند. 🔹 هیچ ضرورتی ندارد که با پروتکل‌های مقابله کنیم اما مسجد باید به نقطه کانونی ارتباط مردم و عرصه‌های اجتماعی تبدیل شود و آرام آرام فرهنگ، اقتصاد، سیاست و... را تحت تاثیر قرار دهد. (۹۹/۲/۲) ☑️ @mirbaqeri_ir
📝پاسخی به گزافه‌گویی جدید آمریکا علیه ایران (به بهانهٔ یوم‌الله شکست حملهٔ نظامی آمریکا در طبس) 🧮 ۳۰۰ کلمه ⏳زمان مطالعه: ۳دقیقه 📆 ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ بسم الله 🔰چرا در برابر «ایام‌الله» کم توجه هستیم و آن‌ها را یادآوری نمی‌کنیم؟ آیا جز این است که هدف خدای متعال از امر «و ذَکِّرهم بأیام الله» در آیهٔ 5 سورهٔ ابراهیم، سازندگی جامعهٔ مؤمنان است؟ پس چرا ما سالروز شکست حملهٔ نظامی آمریکا را در طبس آن طور که باید و شاید جشن نمی‌گیریم و به فرزندانمان یادآوری نمی‌کنیم که چهل سال پیش، خدا با طوفان شن ما را امداد کرده است؟ نکند باور نداریم که آن روز یکی از ایام‌الله بوده است؟! راستی، «یوم‌الله یعنی چه؟ یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‌کند». (خطبه‌های رهبر معظم انقلاب در نماز جمعهٔ تهران در تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷) 🔰یادتان هست امام خمینی (ره) در پیام خود برای شکست آمریکا در طبس چه فرمود؟ «حالا همه کشتی‌هایتان را هم بیاورید اینجا، همه طیاره‌هایتان را هم بفرستید اینجا، مسئله حالا غیر سابق است. ما اتکال به خدا داریم. ما برای این جهان یک مدبّر را می‌دانیم هست. آن‌هایی که تاکنون توجه نداشتند خوب توجه پیدا بکنند که یک ملتی که هیچ نداشت جز الله‌اکبر، و او همه چیز است، چطور همه قوا را کنار زد... 🔰این چه بود که این ملت ضعیف بدون تجهیز، بدون تدریب نظامی را بر این همه قدرت‌ها غلبه داد؟ این جز این بود که رعبی را که خدا در دل‌های این سران انداخت، ما را به رعب، به رعبی که خدا در قلب این‌ها انداخت پیروز کرد؟...این جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟! 🔰نباید بیدار بشوند آن‌هایی که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده‌اند؟ نباید بیدار بشوند؟ کی این هلی‌کوپترهای آقای کارتر را که می‌خواستند به ایران بیایند ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند، شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست، قوم عاد را باد از بین برد. این باد مأمور خداست، این شن‌ها همه مأمورند». (صحیفهٔ امام، ج۱۲، ص۳۸۰-۳۷۹) https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📌 درباره یوم الله شکست آمریکا در طبس با فرزندان‌مان حرف بزنیم. 📆 ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ 🔰 فرزندان‌مان را موحد بار بیاوریم تا قوی و نترس شوند؛ تا اگر در گام دوم انقلاب در جمهوری اسلامی ایران به مسئولیت رسیدند، ترسو و بزدل نباشند. https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
🔰 اگر فقط یکی از دستورات کاردبردی قرآن را رعایت کنید، خواهید دید چه اتفاقی خواهد افتاد 🔻 رهبر انقلاب در سخنان زنده تلویزیونی در پایان محفل انس با قرآن کریم: 🔹️ بخشی از دستورات کاربردی قرآن مربوط است به مناسبات اجتماعی؛ مثلاً غیبت نکنید. این، مناسبات اجتماعی را تنظیم میکند. شما وقتی غیبت میکنید، دل خودتان و برادرانتان را چرکین میکنید؛ واقعیّت یک برادر و خواهر مؤمنی را که پنهان است، بیخودی به رخ این و آن میکشید؛ یک کار غلط و نادرست! او هم نسبت به شما ممکن است این کار را بکند. این، زندگی و روابط اجتماعی را از نظم صحیح خارج میکند. 🔹️ یا در قرآن میگوید اگر با کسی مخالفید، این موجب بی‌انصافی درباره‌ی او نشود. این یک دستور کاربردی است. شما ممکن است با کسی مخالف باشید؛ امّا این موجب نشود در آنجایی که حق با او است، این حق را پنهان کنید یا بی‌انصافی کنید. 🔹️ [یا میفرماید] در امانت خیانت نکنید. امانت فقط پولی نیست که شما دست بنده دارید؛ مقام و مسئولیّتی هم که به وسیله‌ی شما به من داده شده امانت است. اگر چنانچه این امانت را درست عمل نکنم، این خیانت در امانت است. شما ببینید اگر همین یک دستور را ما عمل بکنیم، چه اتّفاقی خواهد افتاد! ۹۹/۲/۶ 💻 @Khamenei_ir
🔹 در احوالات مرحوم آیت الله العظمی سید نورالدین حسینی شیرازی (که حدود شصت قبل رحلت کرده‌اند) شنیدم که هر سی شب در مجلسی شرکت می‌کرد و وقتی شب از نیمه می‌گذشت، وارد نماز شب می‌شد و در قنوت نماز وَتر، را از حفظ، در سه ساعت، ایستاده و با اشک می‌خوانْد. 🔹 اگر كسي ۳۰ شب دعاي ابوحمزه را خواند، كم‌كم آن احساس كه در اين دعا موج می‌زند، در روحش پيدا می‌شود. 🔹 اگر انسان مداومت کند، اين حالات، آرام آرام در او شکل می‌گيرد که از مناجات و دعا ببرد و آن چيزي را که معصومين(ع) می‌خواستند به انسان بفهمانند، کم‌کم بفهمد و طعم دعا را بچشد. 🔹 اگر كسي بخواهد واقعا بشود اين کار لازم است. و الا انسان متحوّل نمی‌شود و موجي در او ايجاد نمی‌شود و كِشتی آدم راه نمی‌افتد تا ديگران را سوار كند. ☑️ @mirbaqeri_ir
🔰 سخن‌نگاشت | برخی آیات قرآن برای تنظیم قواعد زندگی است، مانند: 👈 ثروت باید وسیله رسیدن به مقامات انسانی و معنوی باشد 🔻 رهبر انقلاب در سخنان زنده تلویزیونی در پایان محفل انس با قرآن کریم: به قارون نمیگفتند که هر چه را داری یا نداری دور بریز؛ میگفتند آنچه را داری وسیله قرار بده. پول و ثروت دنیا وسیله است، وسیله‌ی رسیدن به مقامات عالیه‌ی بشری و انسانی است، وسیله‌ی رسیدن به مقامات معنوی است؛ میتواند وسیله باشد. شما میتوانید با پول دنیا را آباد کنید، زندگی‌های انسانها را نجات بدهید، تبعیض را برطرف کنید، فقرا و ضعفا را از حالت فقر و ضعف بیرون بیاورید. ۹۹/۲/۶ 💻 @Khamenei_ir
💥 دعای ابوحمزه، توسعۀ اضطرار می‌آورد. «اگر انسان به نان است، نان به او می دهند! دلیلش این است که اگر بیشتر از نان به او بدهند، هدر می شود. من که از خدا جز نان نمی‌خواهم، طبیعی است که اگر بیشتر بدهند، این نعمت من را خسته می کند و حوصله‌ام را سر می‌برد و نمی‌دانم با آن چه کار کنم! یکی از اساتید ما می‌گفت: دیده‌اید اینهایی که از بالای ماشین هندوانه پرت می‌کنند؟ در لحظه‌ای که طرف مقابل حواسش پرت است، اگر پرت کنند، هم هندوانه می‌شکند، هم طرف آلوده می‌شود! ما هم وقتی چیزی را نمی‌خواهیم، اگر به ما بدهند، هم خودمان آلوده می‌شویم و هم نعمت را ضایع می‌کنیم. پس به اندازه و اضطرارمان به ما می‌دهند و طبیعی است که گسترش و ، می‌آورد. وسعت اضطرار به این است که سحرها بلند بشوید دعای ابوحمزه بخوانید! دعای ابوحمزه، کم‌کم فضای و فضای ، فضای بدی‌های من و فضای محاسن او، و موانع و مشکلات من را برایم روشن می‌کند. آن‌وقت انسان، پیدا می کند، زبان دعا که پیدا شد همان می‌شود که فرمودند: «مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ أُعْطِيَ الْإِجَابَة». ☑️ @mirbaqeri