هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔺استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری🔻
«نمیشود که دنبالِ میدانداری در جبهۀ اسلام و انقلاب اسلامی باشید، ولی مردِ میدانِ مبارزه نباشید. اگر مردِ میدانِ مبارزه نیستید، باید کنار بایستید.»
☑️ @mirbaqeri_ir
11.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥رجزخوانی حماسی کودک یمنی برای طواغیت زمان!
🔰از خیلیها شنیدهایم که #کرونا دروغ است؛ چون در جاهایی مثل #یمن کسی آن را به رسمیت نشناخته و مثلاً #ماسک نمیزند!
🔰آخر ملتی که کوچک و بزرگش از #شیطان_بزرگ #آمریکا نمیترسد و برای حذف #غده_سرطانی #اسرائیل از روی زمین کمر همت بسته است، چطور میتواند #کرونا را جدی بگیرد؟
🔰این فیلم و مانند آن را که میبینی، با خودت میگویی #یادگار_امام_خمینی اینهایند که آثار تربیت یافتگی در مکتب تربیتی او در گفتار و رفتارشان پیداست، نه مدعیانی که رنگ و بویی از #خمینی کبیر ندارند.
🔰سلام خدا بر اهالی #یمن که دارند با سرعت زمینه تحقق #حکومت جهانی مهدی موعود (سلاماللهعلیه) را محقق میکنند.
#یادداشت
#تربیت
#تربیت_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📌امام حسین(ع)؛ مظهر رحمت واسعهٔ الهی
مرحوم آیتالله بهجت (ره) میفرمود:
میگویند مرحوم دربندی با آن فضلش در بالاسر حرم سیدالشهدا (ع) داد میزد: «یا حسین، به حق مادرت زهرا (س) شمر را شفاعت نکن!».
[در هر بار تشرف به حرم مطهر،] سه دفعه بلند این را میگفت.
به او میگفتند: «آیا شفاعت شمر ممکن است؟»😯
میگفت: «چرا ممکن نیست؟! چرا محال است؟! مظهر رحمت واسعهٔ خدا هستند. ما چه میدانیم؟ ما قسمش میدهیم که این کار را نکند».
(📕رحمت واسعه، ص۲۰۷)
یا سیدالشهدا، به حق مادرت زهرا سلاماللهعلیها، عیدی ما را معرفت شما اهلبیت و توقیق زیارت مکررتان در دنیا و شفاعتتان در آخرت قرار بده.🤲
#میلاد_امام_حسین
دکتر سید مهدی زریباف، رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدلهای اقتصادی:
قاطعانه میگویم؛ #نظام_بانکی ما فاسد و ربوی است و هیچ راهی جز توبه از این نظام پولی و بانکی، و از ریشه درآوردن آن و جایگزین کردن یک نظام اقتصادی سالم نداریم.
#سخنرانی
#حکمرانی
#حکمرانی_اقتصاد
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
دوستان عزیزم سلام.
بالأخره وارد #قرن_جدید هجری خورشیدی شدیم.
انشاءالله تو همین سال، خورشید عالم با ظهورش، زمین مرده رو زنده کنه.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#سال_نو_مبارک
7.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍بالأخره یک #پیام_بازرگانیِ تعریفی و دارای پیام ارزشی مثبت!
🔸️به خیلی از پیامهای بازرگانی #رسانه_ملی و محتواهاشون انتقاد دارم، ولی انصاف اینه که اگه گاهی هم کار خوبی داشتن، بگم.
🔹️پیرنگ این پیام بازرگانی که برای تبلیغ یک چای ساخته شده، تلاش برای حفظ کیان مقدس #خانواده و جلوگیری از #طلاق زوجین است.
🔸️در این پیام بازرگانی نشان داده شده که چطور میشه با مراجعه به یک #ریش_سفید پخته و باتجربه، ریشه اصلی مشکل یک زوجِ در آستانه جدائی را شناسایی و رابطه آنها را اصلاح کرد.
🔹️نکته مهم دیگری که در این پیام بازرگانی وجود دارد، اشاره به این است که اگر افراد جامعه در هنگام #ازدواج در #انتخاب_همسر اشتباه کنند، فرزندان آنها قربانی اصلی این #انتخاب_نادرست خواهند بود.
💠البته حتی همین پیام بازرگانی را هم نباید مطلقاً مثبت و ارزشی ارزیابی کرد و مثلاً ممکن است شما نکته منفی یا انتقادی درباره آن به ذهنتان برسد که از نگاه من پنهان مانده است.
نشانی در ایتا و تلگرام:
🆔️ @rajaaei_ir
یک سال گذشت...
خودم فکر میکردم تاریخ راهاندازی این کانال، ۵ فروردین ۱۳۹۹ بوده و میخواستم روز پنجم فروردین، با یادآوری آن، از همراهانم در این کانال در یک سال گذشته سپاسگزاری کنم.
ولی امروز دیدم که تاریخ تولد #کانال_تربیت_و_حکومت، که نام نخست آن #جلوت بود، ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ بوده است.
به هرحال، من از همه کسانی که در این کانال عضو شده و مطالب آن را خوانده و منتشر کردهاند، سپاسگزارم؛ چه آنها که هنوز در کانال عضوند و چه کسانی که پس از مدتی به هر دلیلی کانال را ترک کردهاند.
به این بهانه و برای خاطرهبازی، اولین مطلب کانال را بازنشر میکنم.👇
📘کتابی به شیرینی «مربای شیرین»
(درباره داستان مربای شیرین، نوشته هوشنگ مرادی کرمانی)
⏰زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5دقیقه
«ما در یک هستى و جهان نظام يافته و علمى و عليّتى زندگى مى كنيم؛ جهانى كه تمام پديده هايش به هم گره خورده اند.
در اين جهان، حتى حركت الكترونهاى مغز تو و تشعشعات وجود تو، بر روى دورترين ستاره اثر مى گذارد و از دورترين ستاره اثر مى پذيرد.
در اين هستى مرتبط و هماهنگ، انسانى كه جزيى از اين جهان و در رابطه با تمامى جهان است، نمى تواند بى توجه به اين هماهنگى، هرگونه كه مى خواهد، خيز بردارد و هر كار كه مى خواهد بكند». (علی صفایی حائری، روش نقد، ج1، ص62)
فرزندان ما برای درست زندگی کردن، باید مهارت برقراری چهار نوع ارتباط سالم و سازنده را داشته باشند: ارتباط با خود، ارتباط با خدا، ارتباط با دیگران و ارتباط با هستی. دستیابی به این مهارت، پیش از تمرین، نیازمند یک شناخت دقیق است.
انسانی که جهان آفرینش را یک موجود بی شعور می پندارد و گمان می کند که بر پهنۀ گیتی هرچه بخواهد می تواند بکند، بی شک هیچ مرزی برای رفتارهایش نمی شناسد. باید از همان کودکی و پیش از بلوغ، زمینه هایی برای تدبر او در هستی فراهم کنیم تا این نظام مندی و به هم پیوستگی را در جهان پیرامون خود شهود کند.
«مربای شیرین» نوشتۀ هوشنگ مرادی کرمانی یک داستان مختصر اما پرمغز است که از نظر من مهم ترین بهرۀ خواندن آن، مشاهدۀ یک پرده از این نظام مندی هستی است. هرچند این کتاب را باید نوجوان بخواند و از آن لذت ببرد و در جریان داستان پیام آن را دریابد، والدین می توانند از راه گفت و گو با فرزند خود دربارۀ کتاب و جهت دهی ذهن او به صورت غیرمستقیم، وی را در درک این حقیقت عمیق یاری کنند. از این رو، ضمن توصیه به والدین برای مطالعۀ کتاب، در سطور پیش رو بزنگاه های داستان را توضیح می دهم.
💡داستان از یک روز صبح و با تلاش یک کودک دوازده ساله به نام «جلال» برای باز کردن درِ یک شیشۀ مربا آغاز می شود. بعد از آنکه جلال، مادرش، همسایه شان و همکلاسی هایش نتوانستند در شیشه را باز کنند، معلم تاریخ به جلال می گوید: باید علت را پیدا کرد که چرا در شیشه باز نمی شود؟ تمام دانشمندان دنیا در برابر هر حادثه ای به دنبال «چرا»یی بوده اند. بعد هم شروع می کند و احتمالهای مختلف دربارۀ علت باز نشدن در شیشه را روی تخته سیاه می نویسد. در این بخش از داستان، نوجوان در حقیقت در یک کلاس درس نشسته و دارد از معلم تاریخ جلال می آموزد که «ما در یک هستى و جهان نظام يافته و علمى و عليّتى زندگى مى كنيم».
بعد از مدرسه، جلال و دوستانش به بقالی محل ـ که جلال مربا را از آنجا خریده ـ می روند و از احمدآقا می خواهند که در شیشه را باز کند. احمدآقا بعد از آنکه از باز کردن در شیشه مربا ناامید می شود، چند تا شیشه دیگر از همان مربا را امتحان می کند و متوجه می شود که هیچ کدام آنها باز نمی شود. جلال از یکی از مشتری های مغازه می شنود که می تواند از کارخانه سازنده خسارت بگیرد؛ پس مربا را برمی دارد و می رود.
پس از شکایت و رفت و برگشت های متعدد برای بررسی علت این مشکل، سرانجام معلوم می شود که کارگر کارخانۀ شیشه سازی، قالبِ شیشه را فقط دو میلی متر کج بسته و آن را سفته کرده است و در نتیجه، مدتی شیشه های کج تولید شده اند. در کارخانۀ شیشه سازی و پس از اینکه کارگر مربوط متوجه این مشکل می شود، خواننده درمی یابد که علت حواس پرتی کارگر کارخانۀ شیشه سازی ـ که مقصر اصلی این ماجرا بوده است ـ تماس مدیر مدرسه با او بوده که از دست پسرش ـ که از قضا همکلاسی جلال است ـ شکایت کرده است.
اما پایان بخش این داستان، یک پردۀ دیگر از وجود ارتباط بین پدیده های هستی است: اثری که پیگیری های جلال برای خسارت گرفتن از کارخانۀ مربا بر روی کج شدن جادُکمه مانتوهای تولید شده در یک کارگاه تولیدی پوشاک گذاشته است! شاید باورتان نشود، ولی در این داستان، ربط این دو به هم نشان داده شده است. به این ترتیب، نویسنده کوشیده است نشان دهد که همۀ اتفاق های هستی، به نحوی با یکدیگر مرتبط هستند و اگر دقیق بنگریم، می توانیم حلقۀ ارتباط آن ها را با یکدیگر کشف کنیم.
#تربیت
#شناخت_هستی
#تربیت_با_کتاب
#معرفی_کتاب
#مربای_شیرین
مربای شیرین، یکی از داستانهای معرفی شده در کتاب رمان تیک است. در این کتاب، 130 کتاب رمان و داستان دارای بهرۀ تربیتی برای نوجوانان معرفی شده است.
#رمان_تیک
اگر مطالعۀ این مطلب برای شما سودمند بود، لطفاً با انتشار این نوشته، مطالعۀ آن را به دیگران نیز پیشنهاد کنید.
نشانی در ایتا و تلگرام:
🆔️ @rajaaei_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
⚡️ در فصل بهار، ابتهاج ما ابتهاجِ به آياتالله باشد، نه ابتهاجِ به پدیدههای آفِلِ طبیعی.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«در فصل بهار كه طبيعت از نو، خرم و با نشاط میشود و همه ما به دامن طبيعت میرويم، مواظب باشيم كه دلبسته به خود پديدهها نشويم و لذت و ابتهاج ما ابتهاج به پديدهها نباشد؛ چون اين پديدهها آفِل و غروبكننده هستند و اگر به آنها دل بستيم، در متن طلوعشان، در دل ما غصه و حُزن را سبز میكنند!
ابتهاج ما ابتهاج به آيات الله باشد. كسی كه دلخوش به آيات است، میبيند که آيات خدا افولپذير نيستند؛ بلکه آيهای میرود و آيه ديگری جايگزين آن میشود و اصلاً نوع انبساطش، انبساط ديگری است.».
☑️ @mirbaqeri_ir
مدرسه تربیت و حکمرانی
⚠️لطفاً #تربیت فرزندان خود را به #عمو_پورنگ نسپارید!
🔸️تصور کنید در تعطیلات نوروز، کودک خود را برای تماشای بخش دوم برنامه #کلبه_عمو_پورنگ پای تلویزیون مینشانید و خودتان مشغول کارهایتان میشوید. هنوز پنج شش دقیقه نگذشته که این شعر را از زبان مترسک میشنوید: "تو مزرعه مشغول کار و شُخمم، اگر که محصول نمیده...". قصد سیاهنمایی یا بزرگنمایی ندارم، ولی معتقدم برنامههای اخیر آقای #داریوش_فرضیایی نهتنها تربیتی نیست، که در بسیاری از موارد زمینهساز آسیبهای تربیتی و اخلاقی میشود.
🔹️نخستین ضعف برنامهای مثل کلبه عمو پورنگ، ضعف محتوایی آن است. تهیهکنندگان این برنامه کوشیدهاند تا مفاهیم ارزشمند اخلاقی و تربیتی را به مخاطب منتقل کنند، ولی چون حوصله پرداخت دقیق و هنرمندانه به یک مفهوم را ندارند، معمولاً خیلی سطحی و شعاری با آن برخورد میکنند. مخاطب هم ناچار است جملات و پیامها را خیلی سریع بشنود و بیشتر مشغول تماشای بقیه بخشهای قصه باشد.
🔸️آسیب دوم این برنامه، سوء استفاده سازندگان از شوخیها و طنزهای خاص و بزرگسالانه، برای جذب مخاطب است. در آغاز برنامه کلبه عمو پورنگ نوشته میشود: "این برنامه را با خانواده تماشا کنید". این یعنی داریوش فرضیایی و گروهش فهمیدهاند که در شرایط کنونی و با وجود سرگرمیهای متنوع کودکان، آنها دیگر به سادگی برنامه کودک تماشا نمیکنند؛ مگر آنکه والدینشان هم پای تلویزیون بنشینند. اینجاست که ناچار میشوند از شوخیهای +18 و گاهی جنسی برای جذب والدین به این برنامه سوء استفاده کنند.
🔹️جز این دو، یک آسیب جدی در این برنامه و نمونههای مشابه آن وجود دارد و آن، استفاده بی رویه و غیر معقول از آهنگ و آواز است. ناتوانی سازندگان از جذابسازی برنامه برای کودکان، آنها را سوی سوء استفاده از یک میل غریزی میکشاند: زدن و کوبیدن و رقصیدن.
🔸️با استناد به سه آسیب پیشگفته، به جد معتقدم که برنامه کلبه عمو پورنگ مانند چند برنامه اخیر آقای داریوش فرضیایی، نهتنها مناسب کودکان و متناسب با تربیت دینی آنها نیست، که زمینهساز آسیبهای اخلاقی و تربیتی در میانمدت و بلندمدت است. شاید کسی بگوید که اساساً توقع بسترسازی تربیت از #رسانه_ملی یک توقع بیجاست، ولی ما هنوز کلام بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی را فراموش نکردهایم که "اهمیت رادیو تلویزیون بیشتر از همه است. این دستگاهها، دستگاههای تربیتی است؛ باید تمام اقشار ملت با این دستگاهها تربیت بشوند".
#رسانه_ملی
#عمو_پورنگ
#کلبه_عمو_پورنگ
#نقد_فرهنگی_تربیتی
#تربیت_دینی
نشانی در ایتا و تلگرام:
🆔️ @rajaaei_ir